• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Taramara
    Elinl90 skrev 2016-12-31 07:25:44 följande:

Nu är jag inne i BF + 4 och börjar sakta men säkert bli galen...

Har mensvärk som kommer och går sedan några dagar, sammandragningar i princip hela tiden med 10 min mellanrum (Dock i princip smärtfria). Mensvärken håller i sig i några timmar, sen försvinner den osv... Barnet ligger och trycker sig mot utgången och känns som att hen vill ut.

Jag känner efter alldeles för mycket. längtar och hoppas och därför blir jag galen. Ibland gör det lite ondare och så tänker jag att nu kanske det är igång, men sen försvinner det och då sköljer den välbekanta vågen av besvikelse över mig. Senast i tisdags kollade barnmorskan min livmodertapp som då var helt stängd... Han menade dock att det kan gå fort när det väl sätter igång. Någon här med erfarenhet av stängd livmodertapp tills det satte igång på riktigt?

Är mitt första barn så vet ju inte hur värkar ska kännas, men har fått förklarat för mig många gånger nu att jag kommer märka när det är igång. Ska försöka sluta känna efter och bara vara, men väldigt svårt.

Puh, det kändes skönt att skriva av sig lite..

Här är en till som har idag har bf +4, väntar tredje barnet och håller på att bli knäckt av denna väntan då jag trodde jag skulle fått redan :/ har som dig molvärk som kommer och går men inte mer, jag har dock öppnat mig typ 3 cm och en förkortad tapp. Har du fått gjort en hinnsvepning? Har de sagt nåt om igångsättning för dig? Hoppas verkligen vi slipper gå längre :)
  • Taramara
    Sh0rtie89 skrev 2016-12-31 15:00:34 följande:

Någon mer som haft regelbundna värkar som sedan avtagit? Kände första värken vid kl 01 inatt med 30 minuter mellan sedan hade jag imorse mellan kl 06-09 värkar med 10 minuter mellan men nu har det avtagit till ca. 1 värk var 20 minuter. Känner mig helt slut och vill bara att det ska dra igång på riktigt nu :(

Jag hade så i förrgår när slemproppen gick och var säker på att det skulle komma igång men ack redan på natten då så lugnade det ner sig jag ligger mest bara och väntar nu på att det ska komma igång igen :( vilken vecka är du i?
  • Sh0rtie89
    Taramara skrev 2016-12-31 17:24:38 följande:

Jag hade så i förrgår när slemproppen gick och var säker på att det skulle komma igång men ack redan på natten då så lugnade det ner sig jag ligger mest bara och väntar nu på att det ska komma igång igen :( vilken vecka är du i?

Jag som verkligen hoppades på att det skulle vara på gång. All energi har gått åt till smärtan så jag har knappt någon ork kvar i kroppen känns det som. Är redan helt slut, hur ska det här gå :o är i bf+1
  • Taramara
    Sh0rtie89 skrev 2016-12-31 17:46:39 följande:

Jag som verkligen hoppades på att det skulle vara på gång. All energi har gått åt till smärtan så jag har knappt någon ork kvar i kroppen känns det som. Är redan helt slut, hur ska det här gå :o är i bf+1

Samma här jag är på bf+4 sa nyss till maken att jag håller på att bli mentalt knäpp för har denna molande smärta som finns hela tiden så kan inte slappna av fick lämna de stora barnen hos mormor för är inge roligt sällskap önskar jag kunde komma igång nån gång :(
  • Elinl90
    Taramara skrev 2016-12-31 17:22:58 följande:
    Här är en till som har idag har bf +4, väntar tredje barnet och håller på att bli knäckt av denna väntan då jag trodde jag skulle fått redan :/ har som dig molvärk som kommer och går men inte mer, jag har dock öppnat mig typ 3 cm och en förkortad tapp. Har du fått gjort en hinnsvepning? Har de sagt nåt om igångsättning för dig? Hoppas verkligen vi slipper gå längre :)
    Ja denna väntan kan verkligen göra att man blir galen! Idag har jag dock lyckats koppla bort det ganska bra, men det är klart mycket fokus inför ikväll, blir finmiddag med maken :)

Jag bor i Tyskland och här väntar man i regel inte länge på igångsättning. På onsdag (BF + 8) är planen att jag ska få någonting som mjukar upp livmodertappen om det ännu inte satt igång. Sen på fredag sätts igångsättningen igång på allvar, . Känner mig dock inte så sugen på det och skulle gärna vänta ett tag till så länge jag och barnet mår bra. Men med lite tur sätter det igång av sig själv innan fredag iaf!! Väntan är som vi konstaterat jobbig, men ser hellre att det sätter igång av sig själv. Så om jag och barnet mår bra, kommer jag nog be om att vänta tills måndag den 9 innan vi sätter igång värkarna... jag känner ju att saker och ting händer, att det "laddar" och att kroppen förbereder sig. Så känns som att det borde dra igång av sig själv snart...

Hinnsvepning har har jag inte gjort.. är/har varit helt stängd och man måste väl vara lite öppen/mogen för det? Hur ser det ut för dig och igångsättning?
  • Taramara
    Elinl90 skrev 2016-12-31 19:57:47 följande:

Ja denna väntan kan verkligen göra att man blir galen! Idag har jag dock lyckats koppla bort det ganska bra, men det är klart mycket fokus inför ikväll, blir finmiddag med maken :)

Jag bor i Tyskland och här väntar man i regel inte länge på igångsättning. På onsdag (BF + 8) är planen att jag ska få någonting som mjukar upp livmodertappen om det ännu inte satt igång. Sen på fredag sätts igångsättningen igång på allvar, . Känner mig dock inte så sugen på det och skulle gärna vänta ett tag till så länge jag och barnet mår bra. Men med lite tur sätter det igång av sig själv innan fredag iaf!! Väntan är som vi konstaterat jobbig, men ser hellre att det sätter igång av sig själv. Så om jag och barnet mår bra, kommer jag nog be om att vänta tills måndag den 9 innan vi sätter igång värkarna... jag känner ju att saker och ting händer, att det "laddar" och att kroppen förbereder sig. Så känns som att det borde dra igång av sig själv snart...

Hinnsvepning har har jag inte gjort.. är/har varit helt stängd och man måste väl vara lite öppen/mogen för det? Hur ser det ut för dig och igångsättning?

Aha tänk att det är så olika från land till land här är det vecka 42+0 som normalt gäller för igångsättning men hoppas verkligen inte det går så långt, jo för att kunna göra hinnsvepning krävs det att man är lite öppen för att de ska komma åt men har ju vart det nån vecka nu utan att det sätter igång på riktigt, ska ta ny kontakt till veckan igen om det inte kommit igång för att se om man kan ta hål på hinnorna för att starta det så men är lite rädd för det då jag gjorde så med andra barnet och det blev en intensiv och väldigt smärtsam förlossning så vill helst att det startar själv men viktigast är ju att bebis mår bra för är ju det enda man tänker på. Alla säger att man tänker för mycket på det och därför startar det inte men jag tror helt enkelt det inte är klart riktigt hade dock vart spännande att få en bebis över tolvslaget
  • Emmask
    Taramara skrev 2016-12-31 20:44:04 följande:
    Aha tänk att det är så olika från land till land här är det vecka 42+0 som normalt gäller för igångsättning men hoppas verkligen inte det går så långt, jo för att kunna göra hinnsvepning krävs det att man är lite öppen för att de ska komma åt men har ju vart det nån vecka nu utan att det sätter igång på riktigt, ska ta ny kontakt till veckan igen om det inte kommit igång för att se om man kan ta hål på hinnorna för att starta det så men är lite rädd för det då jag gjorde så med andra barnet och det blev en intensiv och väldigt smärtsam förlossning så vill helst att det startar själv men viktigast är ju att bebis mår bra för är ju det enda man tänker på. Alla säger att man tänker för mycket på det och därför startar det inte men jag tror helt enkelt det inte är klart riktigt hade dock vart spännande att få en bebis över tolvslaget
    I mitt län är det 43+0 som gäller.
  • Taramara
    Emmask skrev 2016-12-31 20:56:11 följande:

I mitt län är det 43+0 som gäller.

Jaha till och med här skiljer det sig :s
  • Taramara

Någon som har startat förlossning? Jag va in inatt hade ont fick en hinnsvepning och sen åkte hem igen. Vart lugnt över dagen men börjar mola på igen hoppas det är på G :)

Svar på tråden BF December 2016