Y o L o skrev 2017-01-17 09:26:08 följande:
Hon verkar inte bli mätt, kan ligga vid bröstet länge o sen ändå verka hungrig. Kan då ge ersättning typ 90-120 ml som hon drar i sig utan problem. Hon går upp i vikt o kissar mycket o bajsar men som sagt får hon ju ersättning också.
Jättelätt att tolka "inte bli mätt" som att de är lite mjölk eller något är fel, men oftast så handlar de om att dom vill ha närhet och tröst eller är väldigt effektiva förbrännare, magen är ju så liten och bröstmjölk lättsmält, vissa barn kan tömma magen på 20min ^^ sen vill dom ju fylla igen
Bröstmjölk är dessutom lite smärtlindrande så om dom har ont i magen (vilket är vanligt i början då tarmarna kommer igång och mognar) så vill dom snutta mer
Ersättning är mer svårtsmält och jobbigare att förbränna, därför kan dom tolkas som mätta längre
Runt 3 veckor är en tillökningsperiod som kan vara allt ifrån några dagar till nån vecka, då snuttar dom mer för att öka inför större behov, ger man ersättning då kan ökningen bli för liten
Får hon bra tag? Har ni kollat tung och läppband?
Ibland kan ju "överföringen" orsaka att dom inte kan äta effektivt och därför behöver äta oftare
Jag hade sånt jäkla problem med första och fick ingen hjälp :( så jag har läst på extremt mycket och är mycket engagerad i just amning nu ^^
Du bestämmer ju såklart vad som är bäst för er!