• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • mocha8676

Hoppas några av er vill fortsätta följas åt med tankat och funderingar över våra guldklimpar. Antar alla fått nu?! Starta ny tråd eller fortsätta här? Vår Erik har inte rs. Först fick vi beskedet efter snabbtester atg han har rs, men efter det slutgiltiga testet har han det inte, utan endast förkylning. Och även kolik.

• Y o L o

Jag fortsätter kika in här :)

Va skönt att det inte var rs, inte kul med kolik dock.

Min lilla böna blir 4 veckor idag. Hon sover allra helst på någon av oss eller vid mitt bröst. I natt vaknade jag av att hon låg på magen, fick panik. Fast förr i tiden skulle ju barnen sova på mage men jag fick lite panik o tänkte att hon inte skulle få luft. Försökte få henne att sova i babynest bredvid mig, tog lång tid innan hon ville somna där.

mocha8676 skrev 2017-01-14 22:56:01 följande:

Hoppas några av er vill fortsätta följas åt med tankat och funderingar över våra guldklimpar. Antar alla fått nu?! Starta ny tråd eller fortsätta här? Vår Erik har inte rs. Först fick vi beskedet efter snabbtester atg han har rs, men efter det slutgiltiga testet har han det inte, utan endast förkylning. Och även kolik.

• Y o L o

Ang amning, hur mycket får ni ut när/om ni pumpar ut? Jag får aldrig ut mer än 60 ml, borde vara mer nu. Kunde aldrig helamma första barnet, verkar bli samma denna gång.

• Anonym föräldraledig
    Y o L o skrev 2017-01-16 12:50:06 följande:

Ang amning, hur mycket får ni ut när/om ni pumpar ut? Jag får aldrig ut mer än 60 ml, borde vara mer nu. Kunde aldrig helamma första barnet, verkar bli samma denna gång.

Jag har inte provat pumpa än den här gången, men har för mig att jag inte fick ut några mängder förra gången jag ammade. Dock räckte mjölken ändå. BVC sa att det inte behöver vara något samband med pumpningen och hur mycket mjölk en har.
  • Anonym föräldraledig
    Y o L o skrev 2017-01-16 12:48:46 följande:

Jag fortsätter kika in här :)

Va skönt att det inte var rs, inte kul med kolik dock.

Min lilla böna blir 4 veckor idag. Hon sover allra helst på någon av oss eller vid mitt bröst. I natt vaknade jag av att hon låg på magen, fick panik. Fast förr i tiden skulle ju barnen sova på mage men jag fick lite panik o tänkte att hon inte skulle få luft. Försökte få henne att sova i babynest bredvid mig, tog lång tid innan hon ville somna där.

Jag kikar också in.
    Även jag vaknade av att dottern låg på mage i natt. Hon stånkade och stönade. Hon sover också bäst bredvid. Gärna nära med hundkontakt. På sidan vill hon ligga också för att sova som allra bäst. :)
  • Tess1990
    Y o L o skrev 2017-01-16 12:50:06 följande:

Pumpning kan aldrig säga hur mycket barnet får i sig!

Hur bra pumpen än är så är den aldrig lika effektiv som ett barn som suger, helt annan teknik och barnet stimulerar samtidigt produktionen, vissa släpper ingenting till pump men kan helamma till 6-8 månader och sen delamma flera år och barnet växer bra

Varför tror du inte att du kan helamma? Går barnet upp i vikt? Växer? Kissar och bajsar?
  • sillencillasill

Min grabb sover på mage i sin säng, han har ett andningslarm och det gör att jag sover gott och han med. Han burkar somna vid 22-22.30 och amma vid 01-02, 04-05 och sen vakna vid 08. Ofta sover han hos mig sista rycket efter amningen vid 04-05.

På dagarna kör jag 2/2 dvs sova 2 timmar och sen vara vaken 2 timmar med amma/byta blöja/vara social. Funkar än så länge rört bra fast ibland orkar han bara 1-1,5 timme vaken. Han är idag 3 veckor.

• Y o L o

Hon verkar inte bli mätt, kan ligga vid bröstet länge o sen ändå verka hungrig. Kan då ge ersättning typ 90-120 ml som hon drar i sig utan problem. Hon går upp i vikt o kissar mycket o bajsar men som sagt får hon ju ersättning också.

Tess1990 skrev 2017-01-16 15:26:37 följande:

Pumpning kan aldrig säga hur mycket barnet får i sig!

Hur bra pumpen än är så är den aldrig lika effektiv som ett barn som suger, helt annan teknik och barnet stimulerar samtidigt produktionen, vissa släpper ingenting till pump men kan helamma till 6-8 månader och sen delamma flera år och barnet växer bra

Varför tror du inte att du kan helamma? Går barnet upp i vikt? Växer? Kissar och bajsar?

• Y o L o

Ja precis, på sidan sover hon bäst :)

Anonym föräldraledig skrev 2017-01-16 14:04:40 följande:

Jag kikar också in.

Även jag vaknade av att dottern låg på mage i natt. Hon stånkade och stönade. Hon sover också bäst bredvid. Gärna nära med hundkontakt. På sidan vill hon ligga också för att sova som allra bäst. :)

• Tess1990
    Y o L o skrev 2017-01-17 09:26:08 följande:

Hon verkar inte bli mätt, kan ligga vid bröstet länge o sen ändå verka hungrig. Kan då ge ersättning typ 90-120 ml som hon drar i sig utan problem. Hon går upp i vikt o kissar mycket o bajsar men som sagt får hon ju ersättning också.

Jättelätt att tolka "inte bli mätt" som att de är lite mjölk eller något är fel, men oftast så handlar de om att dom vill ha närhet och tröst eller är väldigt effektiva förbrännare, magen är ju så liten och bröstmjölk lättsmält, vissa barn kan tömma magen på 20min ^^ sen vill dom ju fylla igen

Bröstmjölk är dessutom lite smärtlindrande så om dom har ont i magen (vilket är vanligt i början då tarmarna kommer igång och mognar) så vill dom snutta mer

Ersättning är mer svårtsmält och jobbigare att förbränna, därför kan dom tolkas som mätta längre

Runt 3 veckor är en tillökningsperiod som kan vara allt ifrån några dagar till nån vecka, då snuttar dom mer för att öka inför större behov, ger man ersättning då kan ökningen bli för liten

Får hon bra tag? Har ni kollat tung och läppband?

Ibland kan ju "överföringen" orsaka att dom inte kan äta effektivt och därför behöver äta oftare

Jag hade sånt jäkla problem med första och fick ingen hjälp :( så jag har läst på extremt mycket och är mycket engagerad i just amning nu ^^

Du bestämmer ju såklart vad som är bäst för er!
Svar på tråden BF December 2016