• frokenkorrekt

Är du med i facket?

Är du med i ett fackförbund (oavsett a-kassa nu). 

Motivera varför, varför inte. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du med i facket?
  • Butterscotch
    sextiotalist skrev 2016-04-11 19:19:43 följande:

Jadå, men vi anser att man inte ska behöva förhandla om en sådan sak som alla andra har i sina kollektivavtal. Vi blev dessutom lovade lönekompensation vid förra avtalet om man avstod från det kravet och den kompensationen var noll och intet med facit i hand.

Det var det jag menade. Båda sidor är för flexpension, det är bara det individuella valet (att kunna avstå under en period vid behov) man inte är överens om. Märkligt att då inte kunna kompromissa fram något utan att behöva varsla om strejk. Men vi får väl hoppas att medlarna klarar av att lösa det innan måndag.
  • sextiotalist
    Butterscotch skrev 2016-04-11 19:23:23 följande:

Det var det jag menade. Båda sidor är för flexpension, det är bara det individuella valet (att kunna avstå under en period vid behov) man inte är överens om. Märkligt att då inte kunna kompromissa fram något utan att behöva varsla om strejk. Men vi får väl hoppas att medlarna klarar av att lösa det innan måndag.

Jag tvivlar. Man får hoppas att Almegas medlemmar påverkar så att Almega tar sitt förnuft till fånga
  • lövet2

Ja, självklart. Som norrbottning är jag van vid starka fack som rycker in när man behöver hjälp.
    Facket skötte t ex kontakten med min chef, när hon försökte avskeda mig utan uppsägningstid, detta med motiveringen att jag bara var provanställd.

• Gladskit
    sextiotalist skrev 2016-04-11 16:28:27 följande:
    Det vet jag flera som trott, men tyvärr är det inte så alla gånger. Just nu är det tre stycken som är arbetslösa bland mina bekanta på facebook, alla över 50 och aldrig varit arbetslösa innan, de är rätt nöjda med försäkringen som de har via facket, då de får 80% av sin lön under en viss tid, så de inte behöver hanka sig runt på den lilla a-kassan som man får annars.
    Dessutom lyckades facket fixa väldigt bra deal när de fick gå.
    För vissa kan det säkert vara bra. Jag har dock valt att inte vara med på goda grunder.

För mig, att lägga så pass hög månadspeng på ett medlemskap som förmodligen kommer att ge mig noll.. Nej tack.
    Dels är jag långt ifrån 50, jag vet precis hur "min" arbetsmarknad ser ut, jag kan ordna min egen uppgörelse (vid behov) och jag är inte främmande för att ta ett annat jobb. Dvs jag arbetar hellre i butik, på restaurang eller varsomhelst annars än att gå på a-kassa. Så att gå hemma med inkomstförsäkring och/eller a-kassa hade aldrig blivit aktuellt.
  • Fru Ve

Ja jag är med och är också förtroendevald. Främsta skälet är att vi är starka tillsammans. Fackförbunden är ju grunden till att vi idag har kollektivavtal och andra förmåner på arbetsplatserna. Går alla ur facken och blir oorganiserade har arbetsgivarna större makt att göra som de vill med oss till slut - vi blir överkörda! Så jag tycker det är jätteviktigt att vara med och stötta. Nu när jag gått en del kurser som förtroendevald förstår jag ännu mer också hur viktigt fackets arbete är. Om man råkar i trubbel på arbetsplatsen kan man ju få stöttning och juridisk hjälp, något man får bekosta själv om man inte är medlem. 

• Mandel

Är inte medlem och har inte mycket till övers för svenska maffian.

Tycker att facket likt socialdemokraterna gjorde ett fantastiskt jobb fram till 40-50-talet. Sedan dess har de bara levt på gamla meriter och inte kommit med något nytänkande.
    För mycket fokus på att klämma åt arbetsgivare över lag samt mer fokus på billiga stugor i sälen till medlemmarna än att hjälpa till när folk behöver stöd och hjälp vid situationer på arbetsplatser.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Tiiiiger

Ojojoj, det är skrämmande att se hur lite människor vet om facket och den stora orsaken till VARFÖR facket finns. Att resonera med att: ?Jag har aldrig behövt hjälp från facket, så jag tycker att de inte fyller någon som helst funktion? eller: ?Jag är bara med i a-kassan, det räcker?. Ja men låt oss göra som såhär, vi alla går ur facket och ser vart det leder? Intressant? Då kan vi backa tillbaka till början av 1900-talet där vi sålde ut oss själva, knappt överlevde på den lilla lön vi fick, och så fort vi blev mindre arbetsförmögna så blir vi utsparkade. Vill du ha det såhär? Nu kanske du är frisk och stark, men om fem, tio år? När kroppen inte orkar mer, ja men då slänger vi ut dig på gatan så får du klara dig själv. FACKET är till för oss arbetare, de ser framförallt till att företagen följer lagar och avtal, för vem ska annars göra detta? Den enskilde människan? Du ensam mot ditt företag? Lycka till! Och löneförhöjning vart år? Tror ni verkligen att företagen vill höja era löner? Vid årets avtalsrörelse så kontrade företagen med att höja lönerna med 0 %, likaså förra avtalsrörelsen.  Löner är en stor kostnad för företag, och när de ?bara? går plus med fyra miljarder så har de verkligen inte råd att höja din lön. Ju mer du får i lön, desto mindre till företagen.

Och sedan att trycka på att facket inte är starka är pinsamt, ju fler som går ur, desto svagare fack, ganska logiskt, eller hur? Ökar anslutningen så ökar trycket mot företagen, och vi kan ställa större krav. Samtidigt så är inte facket emot företagen, vi skall samarbeta, och skapa en välmående befolkning, minska sjukfrånvaron, minska skador osv. För vi skall vara ett, i samarbete för en bättre tid. VI arbetare är facket, och tillsammans har vi förändrat Sverige till det bättre, och det skall vi fortsätta med; från var och en efter förmåga, till var och en efter behov.

• Ehp

Nu som inte tycker facket hjälper.

Vet ni varför målarna strejkar just nu(förhoppningsvis slutar strejken efter dagens möte)?

För att kvinnor ska vara försäkrade av LAS under graviditetspenningen, för att föräldralediga ska få full pension. För att vi ska få högre ackord, för att våra skyddsombud ska få bättre utbildning(skador och dödsfall är tyvärr rätt vanliga inom byggbranschen) och en del annat.

Jag är med i facket, även om jag personligen inte behöver ringa och få ut dom till arbetsplatsen så i det hela stora ser de till så att min arbetsplats är bättre än den annars varit. Och jag är säker på att alla andra fackföreningar också sett till så ni har bättre avtal på era jobb. Så jo, facket har hjälpt er även om ni själva inte ser det.

• EBLF

Är så trött på alla som åker snålskjuts på mig och övriga medlemmar i facket! Alla ni som arbetar och inte vill gå med i en fackförening borde få skriva på följande kontrakt:

Jag är emot fackföreningar.

Därför är jag också motståndare till alla förbättringar som uppnåtts av fackföreningarna under gångna år.

Jag vill inte ha någon betald semester, ingen sjukledighet, ingen reglerad arbetstid, inga löneförhöjningar, ingen pension, ingen sjukförsäkring, ingen annan social trygghet, ingen övertidsersättning eller skydd mot godtycklig uppsägning.

Dessutom avstår jag från alla förbättringar som i framtiden uppnås i fackliga förhandlingar.

• Gladskit

Skulle aldrig drömma om att skriva under ovanstående.

Jag (som arbetar inom lön/HR) är mycket väl medveten om att många av de förmåner och försäkringar vi har är kollektivavtalade. Tex. de försäkringar som AFA administrerar, våra tjänstepensioner osv.
    Men jag har arbetat både på arbetsplatser MED kollektivavtal och arbetsplatser UTAN och tro det eller ej men bara det faktum att man inte är kollektivansluten betyder inte att villkoren är usla. Snarare har man tagit sikte på de kollektivavtal som råder i branschen i övrigt och hottat upp dessa ännu mer. Så nej, det fanns inte kollektivavtalad tjänstepension där jag jobbade förut. Men den lösningen som fanns var ännu bättre. Och nej man fick inte 25 dagars lagstadgad semester utan alla hade minst 30 dagar.

Och det finns massor av lagar som styr vårt arbetsliv som arbetsgivaren ska följa och förhålla sig till ändå. Såsom arbetstidslagen, LAS, lag om föräldraförsäkring, semesterlagen mfl. De gäller även om man inte har kollektivavtal.

Du har också en grundregel som säger att kollektivavtal inte får försämra för individen. Men tex inom det kommunala avtalet så ska föräldraledigheter sökas senast 3 mån innan, medan lagen säger 2 mån. Är inte det att försämra?

Så trots det goda kan jag inte vara odelat positiv till hela fackförbunds-kollektivavtalsgrejen.

Jag känner inte heller att det finns något "fackförbund för mig". De jag stött på har inte riktigt haft hela bilden utan bara gått på i sakfrågor och om de där har fått fel (dvs de var fel ute från början) så går de på rena formalia för att få rätt.

Svar på tråden Är du med i facket?