Hej du där ute.
Så har en tid gått på nytt. Här på Familjeliv har det säkert hänt mycket sen jag skrev något sist. Har inte varit här något. Osäker på om någon kommer att läsa detta, och också om någon minns det jag tidigare skrev här i tråden. Spelar kanske ingen roll. Det blir ännu ett inlägg på ett internet utan gränser. I morgon är det glömt, och det är nog gott så.
Jag sitter i ännu ett hotellrum. Mitt i livet, varken gammal eller ung. Det är kväll och staden jag är i börjar komma till ro. Utanför fönstret ser jag massor av ljuskällor i alla tänkbara färger. Vatten glittrar och nere på gatan rör sig bilar åt olika håll. Inga ljud som stör, bara ett svagt ljud från TV.n som står på trots att den inte är centrum för någons uppmärksamhet. Oavsett får den vara mitt sällskap i kväll.
Jag är tillbaka i staden där A bor. Har inte pratat med henne sen jag var här sist då det aldrig blev läge att prata på riktigt. I morgon kommer jag att se henne igen, efter 7 månaders frånvaro. Fick inte möjlighet att återvända som planerat och jag undrar om hon tänker på mig ibland. Jag blir här några dagar, sen reser jag igen. När jag flög in för ett par timmar sen, kändes det som att komma hem. Jag som inte har haft ett riktigt hem på många år. Rotlös och vilse som jag är.
Känner mig plågad. Kärleken, den som jag har sökt sen jag lämnade min hustru för en evighet sedan, vrider livet ur mig.
Tränar hårt som alltid, mest kampsport. Har varit skadad med ett par frakturer och någon invärtes blödning sen i somras, men allt har läkt ihop bra. För ett tag sedan var jag på läkarundersöknjng och fick då besked om jag bör äta mer. Nu är jag inte på något sätt en liten kille, väger fortfarande 90 kg till mina 190 cm, men kinderna är insjunkna, man ser blodådror på märkliga ställen som tex. utsidan av höfterna, och mellan nacken och huvudet har jag liksom en grop jag inte hade sett själv om inte de hade påtalat det.
Sen i somras dejtar jag en kvinna. Med tiden har relationen fördjupats och hon, vi kan kalla henne K, blir mer och mer intensiv och territoriell. Jag visste att det skulle bli så. Hon har den personligheten. Den typen som tar för sig, kräver sitt och knuffar undan de som riskerar att komma i vägen. En tuff tjej med aningen gäll röst och en tendens att bli svartsjuk på kort varsel. För en stund sedan skrev hon via SMS och undrade om jag var med någon eller om jag var själv. Skrev att hon behöver veta bara för att känna sig trygg när jag är på på resa. Hon känner till att det finns någon här som påverkar balansen mellan oss så jag förstår henne.
Ännu en gång tycks jag ha lyckats hamna fel. Men det kan inte skyllas på någon annan än mig själv. Jag kände mig så ensam, så sårbar och så övergiven, att jag medvetet lät bli att ta till mig av de varningsignaler som fanns där.
Missförstå mig inte, K är på många sätt en varm, rolig, intelligent och social människa. Många tycker bra om henne och hon är definitivt attraktiv. Varannan vecka går hon och fixar sina naglar. Varje gång väljer hon en ny nyans med kreativt namn som tex. ?Warm Blush?. Hon tränar nästan varje dag, samtidigt som hon äter som en fågel, och har också figur därefter, och givetvis har hon en kostsam klädsmak.
K är inte på något sätt lik A. A gör sällan väsen av sig, hon är inte smal, hon tar inte alltid störst plats i sociala sammanhang, hon har inte alltid bra självförtroende, hon tvivlar ibland på om hon har rätt, är kvinnlig på ett naturligt sätt och har en röst som kan framkalla en avgrundsdjup kärlekstörst. Målade naglar brukar hon dock ha.
Vi älskar med varandra. Ofta. Hemma hos henne. Hon är otroligt intensiv. Äter liksom upp mig. Vi är så olika. Hon är hårdhänt, det är inte jag, hon vill ha lampan tänd, jag vill släcka. Hon vill se allt, jag vill hellre bara känna in, hon säger saker som får mig att rodna, jag är nog ganska tyst och ogillar grova ord. När vi börjar närma sig slutet formligen exploderar hon, brister ut i känslor och hela kroppen skakar så jag nästan tror jag har gjort henne illa. Har aldrig sett en kvinna komma till avslut med sådan kraft. Hon tycker det är fantastiskt och är euforisk efteråt, jag känner mig tvingad att spela med. Är inte mig själv med henne.
Vi har haft en fin tid tillsammans, har rest och upplevt saker, somnat i varandras famn, talat om våra drömmar, kanske ett barn, hus och hur fin kemi vi har. Hon berättar om mig för sin familj och sina vänner, undrar varför inte jag gör samma sak.
Hur jag än vänder på det så är det dags att sätta stopp nu. Innan det är för sent. Hon vill mer NU! Det vill inte jag. Jag vill komma loss.
Hon har uttalat ordet ?älskar?, men jag kan inte förmå mig att återgälda hennes tillgivenhet genom att ge henne samma ord tillbaka. Trots att jag har försökt av hela mitt hjärta så älskar jag henne inte. I mitt inre säger jag till mig själv att hon är fin, rätt för mig, att jag borde vara glad och tacksam. Jag tänker att hon kan lindra min hjärtesorg och att det skulle få mig att bli kär och lycklig. Men det är omöjligt att lura sig själv. Mitt hjärta bor här, i staden som glittrar. Det är fel av mig att stanna kvar. Hon är värd mer. Det är mitt ansvar att inte hennes tid slösas bort, eller att någon blir sårad. En del av mig vill ha hennes närhet, men det är uteslutet då jag inte kan ge henne det hon har rätt till i så fall. Det vill säga ovillkorlig kärlek, tvåsamhet och en ljus framtid.
Tiden efter mitt senaste besök här var svår. Efter att ha sett A, men nästan bara på avstånd, kände jag gränslös sorg. Våra ögon möttes, och jag minns det med fotografiskt minne, men alltid kom någon mellan.
Efter att jag i förtid blev tvungen att resa, utan möjlighet att ens få säga hejdå till A, blev jag sjuk. Influensa eller något liknande. Fick hög feber och spränghuvudvärk.
Det är så svårt att vara sjuk när man inte är hemma. Bo på hotell med 40 graders feber, utan någon som kan hjälpa en med det mest basala, utan någon som kan komma med en extra filt eller i alla fall någon slags mat, är hemskt. Jag hade inte kläder nog och frös så jag skakade under det tunna täcket.
Ute var det vinter och iskallt regn dag efter dag. Dålig storstadsluft. Efter ett par dagar tog alla rena kläder slut och jag var helt utsvulten. Med kallfrossa klädde jag på mig alla kläder som fanns och gav mig ut för att finna näring.
Allt var stängt, regnet övergick i snöblandat, vinden blåste rakt genom kroppen, och jag gick vilse.
Då, långt ute på en bro, bestämde jag mig för att avsluta allt en gång för alla. Vattnet långt nedanför var kolsvart, strömt och såg iskallt ut. Alldeles för långt in till stranden.
En lång stund stod jag och väntade på att bilarna skulle sluta komma så ingen skulle se mig när jag klättrade över räcket. Så stod jag där, väntande, huttrande, med luvan dragen över huvudet så ingen skulle se mitt ansikte. Och tårarna kom. Allt kom. Jag grät som ett barn med händerna hårt hållandes i det iskalla järnräcket.
Jag vet inte riktigt hur lång tid som passerade. Någon kom, tog tag i mig, frågade hur det var fatt. Lång historia kort, inget jag är stolt över, någon timme senare var jag tillbaka på hotellrummet igen.
Att ta beslutet att hoppa kändes rätt då, och ska jag vara ärlig har inget egentligen ändrats till det positiva sen dess. Eftersom det här är ett anonymt forum så kan jag vara ärlig. Ingen vet ju vem jag är. Konkreta självmordstankar är med mig ständigt numera. Det känns allt mindre skrämmande, och det är bara att konstatera att jag inte har kvar någon livslust. Ingen alls.
Ja, så är det min vän. Detta är inte ett rop på hjälp, men har du följt mina brev så har du på något sätt rätt att få veta hur det gick. Därför skriver jag detta. Nu vet man ju aldrig, kanske händer det något i morgon eller de kommande dagarna, det är ju möjligt att jag får se henne ännu en gång, men blir det inte så, så är risken stor att jag inte har lust att hålla på längre. Och då är det inte lika långt till utcheckningsdisken som förra gången.
Lågan slocknar nu, men jag levde mitt liv fullt ut hela vägen, och jag gjorde det inte obemärkt. Det kan ingen ta ifrån mig.
Nu är det snart dags att släcka lampan. Godnatt och sov gott du som läser.
N
Do not go gentle into that good night,
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
Though wise men at their end know dark is right,
Because their words had forked no lightning they
Do not go gentle into that good night.
Dylan Thomas, 1914 - 1953