• Anonym (Ts)

Svagbegåvad och lågbegåvad

Jag har en kort fråga. Är orden lågbegåvad och svagbegåvad okej att använda? Eller är det nedlåtande? Vad ska man säga istället om de är nedlåtande?

• Svar på tråden Svagbegåvad och lågbegåvad
  • pyssel

Svaret är inte så enkelt som att vad som är pk i en privat konversation. Eftersom den är just privat kan ingen här avgöra det åt dig. Men om du är tveksam till uttrycken, annars hade du nog inte frågat, så kan jag bekräfta att många känner sig kränkta av det ja. Om personen förstår uttrycket så hade jag använt "kognitiva svårigheter/funktionsnedsättning" eller "inlärningssvårigheter" om ni ändå ska prata vidare om vad detta innebär rent konkret hos just den personen. Om det är syftet med samtalet? Dessa benämningar omfattar så klart fler grupper än de "svagbegåvade" men brukar uppfattas som mindre laddade/värderande.

Alla hästar hemma
  • Anonym (Ts)
    Snövits skrev 2016-04-19 22:37:01 följande:

Detta är ett diskussionsforum, så jag får svara i vilken tråd jag vill

Ja det är klart du får, jag tänkte bara att det är onödig energi för dig eftersom att jag från och med nu inte ens kommer läsa dina svar. Men du gör ju såklart som du vill.
  • Anonym (Ts)
    pyssel skrev 2016-04-19 22:52:10 följande:

Svaret är inte så enkelt som att vad som är pk i en privat konversation. Eftersom den är just privat kan ingen här avgöra det åt dig. Men om du är tveksam till uttrycken, annars hade du nog inte frågat, så kan jag bekräfta att många känner sig kränkta av det ja. Om personen förstår uttrycket så hade jag använt "kognitiva svårigheter/funktionsnedsättning" eller "inlärningssvårigheter" om ni ändå ska prata vidare om vad detta innebär rent konkret hos just den personen. Om det är syftet med samtalet? Dessa benämningar omfattar så klart fler grupper än de "svagbegåvade" men brukar uppfattas som mindre laddade/värderande.

Tack för svar, det var exakt detta jag undrade över! Kom över en text igår på en seriös hemsida där det stod lågbegåvad, började därför undra. Men det verkar ju som att många använder ordet lågbegåvad ändå? Men nu vet jag iaf. Tack.
  • Fröken Apelsin

Jag kallar min bror för utvecklingsstörd då jag pratar om hans funktionsnedsättning. Det är ingen som har reagerat negativt på det av de jag har pratat med. Men det är en svår fråga, jag har själv känt mig osäker flera gånger. Mycket pågrund av att alla uttryck som har med det att göra också används som skällsord.

Jag träffade en utvecklingsstörd tjej en gång som refererade till sin funktionsnedsättning som mental retardation, det är tydligen ett medicinskt uttryck.

Har din anhörig/bekant ingen diagnos skulle jag bara säga inlärningssvårigheter.

• pyssel
    Anonym (Ts) skrev 2016-04-19 22:59:54 följande:

Tack för svar, det var exakt detta jag undrade över! Kom över en text igår på en seriös hemsida där det stod lågbegåvad, började därför undra. Men det verkar ju som att många använder ordet lågbegåvad ändå? Men nu vet jag iaf. Tack.

Det kan precis som du funderar vara svåra begrepp - särskilt i samtal med berörda. Vet inte hur ofta lågbegåvad används. Just svagbegåvning är ett tabubelagt begrepp i t.ex skolans värld, då det är en grupp som inte får tillgång till särskolan, men det är svårt att anpassa undervisningen till, eller snarare att nå målen. Det är inte helt kulturellt "pratbart" detta med intelligens, när det gäller denna grupp, och det finns som sagt stora brister i stöd och bemötande i skolan eftersom de tangerar gränsen för utvecklingsstörning, men är det inte. Utvecklingsstörning är även det ett begrepp man får göra avvägningar hur man använder då det ff är vedertaget i vissa sammanhang men i andra inte. Hoppas du hittar ett bra och respektfullt sätt att prata med personen.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Myndighet.)

Svagbegåvad har jag inte hört men lågbegåvning pratar vi om på jobbet. När bup har gjort en utredning brukar de säga att barnet har en lågbegåvning inte att de är lågbegåvade.

• Annaspilar

Jag har DAMP och när andra pratar med mig om min diagnos som bryr jag mig inte så mycket vilken term de använder. För mig går det bra med diagnos/ handikapp/ funktionshinder/ inlärningsproblem. Bara de inte trycker ned med nedsättande ord som dumhuvud, idiot, dåre eller andra nedsättande ord.

Jag anser att man kan använda diagnos/handikapp/inlärningsproblem/funktionshinder men att man får anpassa till den man pratar med. Försöka läsa mellan raderna, tolka deras signaler osv. Det tycker jag är mest politiskt korrekt. Den termen som mina nära och jag använder mest är diagnos.

• Anonym (Skvaller)
    Anonym (Ts) skrev 2016-04-19 18:24:58 följande:

Ja

Var har hen tagit testet?
    Anonym (Ts) skrev 2016-04-19 20:28:22 följande:

Ett privat samtal. Kan du svara på frågan?

Någon som verkligen har ett svar på frågan?

Varför skulle du alls prata om någon som inte är närvarande? Pratar du med personen så finns väl ingen orsak att nämna hens intelligens?
  • Fröken Apelsin
    Anonym (Skvaller) skrev 2016-04-20 20:34:49 följande:

Var har hen tagit testet?Varför skulle du alls prata om någon som inte är närvarande? Pratar du med personen så finns väl ingen orsak att nämna hens intelligens?

Varför känner du ett så stort behov av att lägga nästan i blöt? Det spelar väl ingen roll vart utredningen är gjord, eller du kanske vill ha personens skostorlek och telefonnummer också, ts kanske ska scanna in utredningen och posta här för att du ska bli nöjd?!

Det finns massor av orsaker till att man vill ventilera eller prata om det här. Jag pratar själv om min utvecklingsstörda bror med andra, ibland vill jag klaga på hur kassa myndigheterna är, ibland vill jag prata om något bra han gör och säger jag bara att idag har han lyckats borsta tänderna själv och är jätteglad så måste jag ju nämna hans funktionsnedsättning också, annars fattar ju ingen. Att ha en utvecklingsstörning är inget att skämmas för tycker jag. Det finns ingen rask att det ska tystas och hyschas om.
Svar på tråden Svagbegåvad och lågbegåvad