• Anonym (Frida)

Kappahls flicktrosor väcker ilska

Jag såg bilden först, innan jag läste texten, och trodde det hela spektaklet handlade om ett par för små shorts... Trosorna ifråga ska sitta tajt (lagom åtsittande) mot kroppen, med resår i midjan. Det är trosor, inga lösa, pösiga boxershorts. Min sons kalsonger och boxer sitter också tajt mot kroppen. De ska se ut så, och det är bekvämast (tycker många, både vuxna och barn ), när underbyxorna sitter mot kroppen och inte hänger lösa. Men jag spökar inte ut barnen i flera storlekar för stora kalsonger och lägger ut på Facebook och panikar och svär. Tycker själv också det är skönast med elastiska underkläder som sitter tajt mot kroppen, istället för stora pösiga trosor med häng. www.expressen.se/nyheter/emilias-30-ilska-mot-kappahl-at-helvete/

• Svar på tråden Kappahls flicktrosor väcker ilska
  • Huddikksvall

Oj, den mamman har lite ovanlig syn på hur trosor ska sitta... Sådär pösiga underbyxor tycker nog de allra flesta är obekvämt.

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (X) skrev 2016-04-19 21:16:25 följande:
    Men är du sann, eller? Så överviktiga ska inte kunna bära kläder för att det uppmuntrar till något osunt? Ska de gå nakna eller?
    Ja, det skulle nog att tjockishatare älska! Att se alla som inte ser ut enligt normen gå runt nakna eller i för små kläder.
    Jag själv är tjock, men skulle gärna gå ner några kilo för min hälsas skull. Men hur kul är det när man inte kan hitta några snygga träningskläder?! Borde väl vara tjockisarna som ska uppmuntras gå ner i vikt genom att det iaf finns bra kläder att motionera i. Gör kläder för alla och låt folk få se ut hur dom som vill!
  • Anonym (Z)
    Anonym (Årets dummaste mamma) skrev 2016-04-19 21:38:31 följande:
    De får väl sy själva? Det är ingen mänsklig rättighet att privata butiker ska sälja baddräkter i extra stora storlekar.
    Det är ingen mänsklig rättighet att butiker säljer de storlekar som de gör heller... Det är inte ens en mänsklig rättighet att ha klädbutiker. Är väl bäst om alla gör sina egna kläder så uppmuntras varken undervikt, normalvikt eller övervikt.
  • Huddikksvall

Det här visar också problemet med konfektionssömnad. Vi har väldigt olika kroppar och en modell kan aldrig passa alla.

• cosinus
    Anonym (O) skrev 2016-04-19 22:51:18 följande:

Trosorna på bilden är ju inte menade att vara lösa...
    Mitt problem däremot är att det skiljer massor i storlek mellan kill- och tjejkläder, trots att barnen är så små.

Jag är kluven i den frågan, faktiskt.

Rent principiellt tycker jag det är åt helvete just eftersom pojkar och flickor är synnerligen lika i kroppen i den åldern.

Rent praktiskt däremot är jag extremt tacksam över det tighta flickmodet för det innebär att mina söner faktiskt går att köpa kläder åt som sitter uppe. Handlar uteslutande byxor på tjejavdelningen till dem och även en hel del baströjor.

Sen skulle man ju kunna önska att det fanns olika bredd på kläderna generellt men jag gissar att det ändå skulle sluta med ett konsumtionsmönster att det tighta handlas till tjejerna och det pösiga till pojkarna och så skulle det som var tight och klassiskt pojkigt inte sälja alls och tvärtom.
  • Physalis

Funderar kring hennes resonemang angående att barnet ska få ätstörningar pga numret i etiketten.

Om hon redan nu inser att det kan skapa problem i framtiden borde hon fokusera på att lära sitt barn att allas kroppar är unika, det finns ingen mall som alla passar i. Alltså spelar inte numret på etiketten någon roll, det är bara en fingervisning åt vilken storlek som kommer passa. Det är ju ganska självklart att ett smalt barn och ett tjockt barn inte kan ha samma storlek även om de är lika långa.

Tycker folk tänker så bakvänt när der kommer till såna här argument, samma med kvinnan som klagade på badkläderna.

Själv har jag en hyfsat normalbyggd kropp, inte hittar jag kläder som passar och som jag gillar i alla butiker för det. Jag kan tillbringa en hel dag att shoppa för att sedan komma hem tomhänt.

Jag vet också att t ex kapphal, flash och axelssons sällan syr sina kläder så att de inte sitter smickrande på min kropp. Vad gör jag då? Jo jag går sällan in där, inte för att jag är arg och besviken, utan för att jag inser att jag inte tillhör deras kundkrets.

Jag hoppas att de flesta ändå tänker som mig, och att det bara finns ett par stycken som går runt och mår dåligt för något som inte borde röra dem i ryggen.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Frida) skrev 2016-04-19 20:28:09 följande:

Jag såg bilden först, innan jag läste texten, och trodde det hela spektaklet handlade om ett par för små shorts... Trosorna ifråga ska sitta tajt (lagom åtsittande) mot kroppen, med resår i midjan. Det är trosor, inga lösa, pösiga boxershorts. Min sons kalsonger och boxer sitter också tajt mot kroppen. De ska se ut så, och det är bekvämast (tycker många, både vuxna och barn ), när underbyxorna sitter mot kroppen och inte hänger lösa. Men jag spökar inte ut barnen i flera storlekar för stora kalsonger och lägger ut på Facebook och panikar och svär. Tycker själv också det är skönast med elastiska underkläder som sitter tajt mot kroppen, istället för stora pösiga trosor med häng. www.expressen.se/nyheter/emilias-30-ilska-mot-kappahl-at-helvete/

• Furienna
    Anonym (Frida) skrev 2016-04-19 20:28:09 följande:

Jag tycker då inte att det ser ut som att den modellen ska sitta så tajt. Det är ju boxers, och inte vanliga trosor.
  • Furienna
    Anonym (vcx) skrev 2016-04-19 22:16:41 följande:
    Självklart ska inte fetma normaliseras mer än det redan görs. Det är osunt och det är bara bra att man kanske får tänka till när normala storlekar inte längre passar.
    Det var det dummaste jag har läst på länge! Fetma har inte normaliserats på något sätt eller vis. Och tänk om du själv kunde vara överviktig för en dag, så fick du se hur lätt det är att gå ner i vikt.
Svar på tråden Kappahls flicktrosor väcker ilska