• Anonym (Lisa)

Vad är "normalt" att lägga på en förlovningsring?

Jag läste några andra trådar om just förlovningsringar och blev intresserad utav vad som är "normalt" att lägga på en förlovningsring?

• Svar på tråden Vad är "normalt" att lägga på en förlovningsring?
  • Anonym (Vitt guld)

Min förlovningsring kostade ca 25tkr, makens 5tkr, min vigselring ca 35tkr.

Jag tror det är lite över "medel".

• Anonym (Doris)

Som andra redan har svarat så är det ju svårt att säga vad som är "normalt" eftersom det skiljer sig så mycket från person till person. Vad har man råd med? Vad tycker man är rimligt? Hur intresserad är man egentligen av smycken av det slaget? Och så vidare. 
    Personligen kan jag väl säga att en ringar upp till tio, femtontusen inte skulle få mig att höja på ögonbrynen. Över det skulle jag väl tycka var rätt mycket pengar för en sådan sak. Men som sagt, alla tycker olika och alla gör ju som de själva vill. Förstås. 

När det gäller min och min mans förlovningsringar så kostade de inte många kronor.Flört  Jag trivs inte med att bära ring (har bara på mig den "offentligt" så att säga, och ibland glömmer jag det då också) och jag tycker inte jag passar i vanligt guld.
    Vitguld tycker jag däremot är snyggt, men eftersom jag är nickelallergiker och många med den allergin korsreagerar med att ämne som förekommer i just vitguld, så ville jag inte chansa. 
    Silver kändes lite tråkigt, så då återstod för min del titan, som jag dessutom tycker är jättesnyggt! Jag hittade ett par supersnygga ringar i titan på nätet för tusen kronor styck. Min mans (dåvarande sambo) var slät, min hade tre små stenar.

Så våra ringar var alltså väldigt  billiga, men för mig var det de finaste ringar jag kunde tänka mig. Så här fyra år efteråt tycker jag fortfarande min ring är supersnygg. Vi hade för övrigt haft råd att lägga många fler tusenlappar på ringarna, men jag gillade ju de här ringarna, så jag tyckte det var onödigt. Och vad det gäller hur andra ser på min ring och dess kostnad, så är jag totalt ointresserad av den sortens status. 
    För oss var våra ringar perfekta! Skrattande 

• Guapa

Vi struntade i förlovningsringar helt och körde direkt på vigselringar. Kostade totalt 15 000 kr tror jag. Ingen av oss var särskilt intresserade av smycken och vi ville bara få giftemålet överstökat så det juridiska blev fixat.

Det är sällan vi använder ringarna faktiskt. Med småbarn, blöjbyten, hudkrämer och annat kladd så känns det väldigt ohygieniskt med ringar så de blir mest liggande i en ask i badrummet. 

• Fru Ve

Vi köpte väldigt billiga ringar. Kommer inte ihåg vad de kostade men inte mer än ett par tusen kronor styck, troligen mindre. Hade helt enkelt inte råd med dyrare om vi skulle gifta oss då vilket vi ville. För min del spelar det ingen som helst roll heller. Vårt äktenskap skulle inte vara bättre eller mer värt för att ringarna är dyra och fina. Förresten använder vi inte heller ringarna speciellt ofta då varken min eller makens jobb tillåter smycken och det är bökigt att ta på och av varje gång man ska jobba. Jag är också totalt ointresserad av smycken i allmänhet och ser knappt skillnad på ring och ring. Jag tycker man lika gärna kan gifta sig utan ringar eller med billiga, för det är inte det som har betydelse.

• Anonym (F)

Min förlovningsring kostade 5000kr och vigselring 10000kr. Min mans ring kostade 20000kr.

• Rödtjärnens Anna

För det första handlar väl allt om smak? Vill man hellre ha vit guld än silver blir det dyrare. Vill man ha äkta stenar blir det ännu dyrare. Givetvis är det också modet som styr, en modern ring är troligtvis dyrare än en klassisk.

Smak handlar väl om främst om livsstil.

För det andra handlar väl valet om budget. Och kanske då också om ålder? Unga kanske väljer billigare ringar då de har nyss fått jobb, kanske studerar etc. Äldre kanske har råd att lägga mer på ringar om de har ett ordnat liv och en hyfsad lön.

Jag förlovade mig själ första gången då jag var 21 (1999) Både jag och han studerade och vi betalade 2300 kr för enkla guldringar. När vi separerade 14 år senare sålde vi ringarna och fick nästan tillbaka pengarna för guldet.

Jag förlovade mig igen med min nuvarande hösten -15 och vi la strax över 13000 för två ringar, enkla guldringar denna gång också.

Denna gång hade både min blivande och jag bättre ekonomi, båda hade arbete och okej lön. Sen fick givetvis smaken styra då vi valde ringar. Vi är traditionella av oss och min kommande vigselring blir en likadan ring som jag har.

Vad är normalt? Inget.. dock gissar jag att många lägger mellan 10 000 och 20 000 kr på förlovningsringar

• Aniiee

Tre månadslöner! Minst!

You are the creators and the curators of your own lives
  • Anonym (gottegris)

Hennes förlovningsring 48 000. Vigselring 20 000. Min egen låg väl på ca 4000 tror jag. Det är nog lite över medel.

Märks vem i familjen som har dyrast smak :)

• gbgumman

Min kostar idag 16000kr och 8000kr när vi köpte den. Vigselringen lika mycket.

Svar på tråden Vad är "normalt" att lägga på en förlovningsring?