• Anonym (Lisa)

Vad är "normalt" att lägga på en förlovningsring?

Jag läste några andra trådar om just förlovningsringar och blev intresserad utav vad som är "normalt" att lägga på en förlovningsring?

• Svar på tråden Vad är "normalt" att lägga på en förlovningsring?
  • Fia 28
    Anonym (Lisa) skrev 2016-05-18 15:32:57 följande:
    Eller någon som har pengar men som inte vill prioritera ringar finns också... Finns nog många sånna personer. 

Jag var bara nyfiken på vad folk brukar lägga på förlovningsringar :)
    Men jag antar att det är olika och att man gör som man själv vill!

Min kommer förmodligen att kosta någonting mellan 10000-15000 efter att ha kollat på de modeller jag gillar. Men en ring för 5 tusen skulle duga också antar jag, men jag vill ha en riktigt hållbar ring samtidigt som den är riktigt fin.
    Sån är jag, har pengar men prioriterar inte en dyr ring. Jag planerar att köpa en slät titaniumring, och den kommer nog inte kosta en bråkdel av vad många här betalat för sina ringar. Jag är inte blingbling typen, så nån stor sten vill jag inte ha.
  • gbgumman
    Fia 28 skrev 2016-05-20 12:43:12 följande:
    Sån är jag, har pengar men prioriterar inte en dyr ring. Jag planerar att köpa en slät titaniumring, och den kommer nog inte kosta en bråkdel av vad många här betalat för sina ringar. Jag är inte blingbling typen, så nån stor sten vill jag inte ha.
    Vi var tvärtom. Unga och naiva. Vi hade precis fått jobb och inte sparat något. Hade fått lite pengar från ett arv som vi tog en stor kaka av och köpte våra ringar av. Ca 25000kr gick allt på. Idag när guldpriset är högre skulle samma ringar gå på 50 000kr. Lite kul att tänka på hur lätt vi tog på livet och pengar. Älskar mina ringar och minnet på hur livet var då.
  • oliphant

Jag jobbade i en guldsmedsbutik för ett par år sedan och skulle vilja påstå att hennes ring oftast är dyrare än hans. Då var det vanligast att paret la ca 8000-10000kr på hennes och ca 5000kr på hans. Viktigt är att tänka på när det görs prisjämförelse är hur länge sedan ringarna köptes som man jämför med. För 10år sedan fick man betydligt mer för pengarna än vad vi får idag med tanke på hur mycket priset på guld har gått upp. Min och min makes ring kostade nästan lika mycket när de köptes 2011, ca 8000 kr. Jag har en med många diamanter och min make en slät men han har riktigt stora händer så behövde ha en stor ring, annars såg det för roligt ut. Sedan la vi krut på min vigselring som inköptes i London för ca 35000kr men är värderad till det dubbla då priserna är bättre där. För oss var och är detta vad vi ville betala och jag har aldrig ångrat mig om att vi köpte dyrt men samtidigt så har jag full förståelse för att det finns andra som tycker att vi la alldeles för mycket. Samtidigt så lägger jag ingen som helst värdering i hur mycket andra betalar, det är deras ensak. 

• Anonym (Emma)

Min förlovningsring kostade 23000 kr. Men det är ju helt olika hur mycket man vill lägga. Tycker dock det hade känts tacky med en ring som kostade under 10000. Man får ju vad man betalar för och tycker man inte att sin blivande fästmö är värd mer skulle jag känna mig tveksam...

• Alessia

Vi var studenter när vi förlovade oss och det var inte ens på kartan att köpa ringar hos en juvelerare. Min förlovningsring kommer från en antikaffär i Köpenhamn. En fyrkantig rubin 5x5 mm enkelt infattad i gult guld och med rätt smal skena. Ringen är emellertid svensk och tillverkad år 1906  i Malmö enligt stämplar. Den kostade 375 Dkr och det var en riktigt rejäl summa då, men jag föll som en fura för denna enkla och vackra ring. Det var alls inte vanligt med förlovningsringar med sten i på den tiden, utan det var släta ringar i gult eller vitt guld som gällde. Alliansring med små briljanter reserverades för vigsel. Det var inte många som då fattade att rubinringen var en förlovningsring. Man tyckte att det var ett konstigt val. Min blivande man fick av mig min morfars guldring, som jag ärvt. Den fick emellertid tas in och mormors namn slipas bort och ersättas med mitt namn och vårt datum, men morföräldrarnas datum finns kvar i ringen bredvid vårt. Jag är väldigt rädd om gamla förlovningsring - den är dock 111 år gammal.

• gbgumman
    Anonym (Emma) skrev 2016-05-20 17:58:25 följande:

Min förlovningsring kostade 23000 kr. Men det är ju helt olika hur mycket man vill lägga. Tycker dock det hade känts tacky med en ring som kostade under 10000. Man får ju vad man betalar för och tycker man inte att sin blivande fästmö är värd mer skulle jag känna mig tveksam...

Hur räknar nu på min ring som när vi gifte oss kosta 8000kr och samma ring idag 16000kr? Tacky eller inte. Mycket nyfiken på svar!
  • gbgumman
    Alessia skrev 2016-05-20 18:09:29 följande:

Vi var studenter när vi förlovade oss och det var inte ens på kartan att köpa ringar hos en juvelerare. Min förlovningsring kommer från en antikaffär i Köpenhamn. En fyrkantig rubin 5x5 mm enkelt infattad i gult guld och med rätt smal skena. Ringen är emellertid svensk och tillverkad år 1906  i Malmö enligt stämplar. Den kostade 375 Dkr och det var en riktigt rejäl summa då, men jag föll som en fura för denna enkla och vackra ring. Det var alls inte vanligt med förlovningsringar med sten i på den tiden, utan det var släta ringar i gult eller vitt guld som gällde. Alliansring med små briljanter reserverades för vigsel. Det var inte många som då fattade att rubinringen var en förlovningsring. Man tyckte att det var ett konstigt val. Min blivande man fick av mig min morfars guldring, som jag ärvt. Den fick emellertid tas in och mormors namn slipas bort och ersättas med mitt namn och vårt datum, men morföräldrarnas datum finns kvar i ringen bredvid vårt. Jag är väldigt rädd om gamla förlovningsring - den är dock 111 år gammal.

Underbar historia. Så otacky som det kan bli.
  • Michael 310
    Kristian657 skrev 2017-11-06 05:14:29 följande:

3 Månads löner är standard före skatt så klart. Snåla ont det är 1 gång i livet.

Snålade som fan om det är det som är normalt. Sambons ring kostade 18000, men borde kostat 240000 om man ska gå enligt 3x lön.
  • GAndrea

Förlovade oss 2011. Matchande ringar i ganska tjocka i guld, inga stenar. Handgjorda av en lokal guldsmed efter egen design. Ca 9000 kr för båda. Tror att vi betalde 600-650 kr/gram.

• Anonym (Nina)

Tycker inte kostnaden är speciellt intressant. Det jag tycker är viktigt är vilket material man väljer. Silver slits ju inte lika fint som ex. guld. Vill man ex. kunna förstora ringen i framtiden är silver inte heller bra. Det tycker jag är viktigare än pris. Man vill ju att ringarna ska se fina ut även om 40 år.

• Anonym (Siri)
    Anonym (Nina) skrev 2017-11-06 09:29:38 följande:

Tycker inte kostnaden är speciellt intressant. Det jag tycker är viktigt är vilket material man väljer. Silver slits ju inte lika fint som ex. guld. Vill man ex. kunna förstora ringen i framtiden är silver inte heller bra. Det tycker jag är viktigare än pris. Man vill ju att ringarna ska se fina ut även om 40 år.

Precis så! Det snackas lite om "tre månadslöner" eller att man kan lika gärna ha nåt billigt krafs från Guldfynd, men det viktiga bör ju vara att ringarna håller ett tag. Blir ju trist om man känner att man vill byta ut ringen efter bara ett par år för att den är repig eller har blivit missfärgad. När det gäller förlovnings- och vigselringar vill man ju inte vara dumsnål.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Lisa) skrev 2016-05-18 15:05:42 följande:

Jag läste några andra trådar om just förlovningsringar och blev intresserad utav vad som är "normalt" att lägga på en förlovningsring?

Inser när jag kollar i tråden att folk vill lägga brutalt mycket mer pengar på en ring än jag någonsin kunnat tänka mig.

Det enda jag skulle vilja är att den inte gick sönder - men skulle min sambo köpa en förlovningsring för 15000 kr till mig skulle jag känna att jag mycket hellre önskat att han lagt pengarna på något till huset eller att vi tagit en extra semestervecka och skapat minnen av. En ring för mig är bara en sak.
  • Anonym (Nina)
    Anonym (Oj) skrev 2021-04-06 14:52:29 följande:
    Inser när jag kollar i tråden att folk vill lägga brutalt mycket mer pengar på en ring än jag någonsin kunnat tänka mig.

Det enda jag skulle vilja är att den inte gick sönder - men skulle min sambo köpa en förlovningsring för 15000 kr till mig skulle jag känna att jag mycket hellre önskat att han lagt pengarna på något till huset eller att vi tagit en extra semestervecka och skapat minnen av. En ring för mig är bara en sak.
    Ja, alla är ju olika! Har man pengarna tycker jag inte att det är konstigt att lägga en större summa på ett fint smycke som man tycker om och kommer (förhoppningsvis) bära i resten av ens liv. Då tycker jag att det är betydligt mer slösaktigt med såna som köper en ny smartphone för minst 10k varje 12-18 månader då den man har "är för gammal".
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Nina) skrev 2021-04-06 15:07:21 följande:

Ja, alla är ju olika! Har man pengarna tycker jag inte att det är konstigt att lägga en större summa på ett fint smycke som man tycker om och kommer (förhoppningsvis) bära i resten av ens liv. Då tycker jag att det är betydligt mer slösaktigt med såna som köper en ny smartphone för minst 10k varje 12-18 månader då den man har "är för gammal".

Jag tycker båda är att göra av med väldigt mkt pengar... Men man är ju olika som tur är.

Tänker att det just var förlovningsringen och inte vigselringen som frågades om med. Men jag har svårt att för egen del tänka mig att jag inte skulle tänka på allt jag hade kunnat göra för pengarna istället. Skulle också konstant vara livrädd att tappa den...
  • Anonym (Siri)
    Anonym (Nina) skrev 2021-04-06 15:07:21 följande:
    Håller helt med! Ser så många som gnäller över att andra köper "dyra förlovningsringar" samtidigt som få verkar bry sig om att någon uppdaterar sin telefon varje år.
Svar på tråden Vad är "normalt" att lägga på en förlovningsring?