• Monsan

BF Februari 2017

Vi som har plussat och vill följas åt till BF i Februari 2017..

• Svar på tråden BF Februari 2017
  • Gamlamamman
    Fia 28 skrev 2016-11-21 14:16:36 följande:

Mammaledig är man 4 månader, och det börjar 30 dagar innan. Sen 6 månader föräldraledig och vill man fortsätta vara ledig så får man ta vårdledighet.

Pengen för mammaledig och föräldraledig är samma.

Ok. Hur är det med pappaledighet där?
  • Fia 28
    Gamlamamman skrev 2016-11-21 14:50:56 följande:
    Ok. Hur är det med pappaledighet där?
    Pappan är ledig 3 veckor från när barnet föds. Sen har de även en pappamånad att ta ut, men den får inte tas ut så länge mamman är mammaledig/föräldraledig. Pappan kan förståss ta över föräldraledigheten om mamman vill jobba istället.
  • Gamlamamman
    Fia 28 skrev 2016-11-21 15:59:30 följande:

Pappan är ledig 3 veckor från när barnet föds. Sen har de även en pappamånad att ta ut, men den får inte tas ut så länge mamman är mammaledig/föräldraledig. Pappan kan förståss ta över föräldraledigheten om mamman vill jobba istället.

Ok. Tack. Bra med info om vad som händer över gränsen. ;)
  • stor grön drake

Jag hade från twilfit förra gången, deras egen. Helt otroligt skön. Var in förra månaden när jag var i Stockholm och skulle prova (mina gamla är för små...) och höll på att börja gråta när de säger att de upphört med sitt eget märke den enda jag hittat som satt riktigt bra på mig. Har sladdriga hängbröst även vid amning, så jag behöver ordentligt stöd.

• BjörkW

Hej igen.
    Nu var det sådär länge sen jag var här och läste igen. Sen sist har det visat sig att mina blodprov visar risk för havandeskapsförgiftning men har det inte "på riktigt" än. Tyckte väl att denna graviditet gått lite för bra för att vara sann.. Men nu jobbar jag på än så länge och tänkte göra det så länge det går :) Har rätt till gravidpenning 2 månader innan bf men hoppas inte behöva ta ut de! 
    Har kvar amningsBH från kapphal som jag använde sist. Superbra var dom tyckte jag!

• Svansjön

Någon mer som ständigt har molande mensvärk längst ner i magen under naveln?
    Det i kombination med sammandragningar är så jobbigt just nu. La mig på soffan en stund med vetekudde på magen, började kännas som om benen domnade av nästan och blev enormt tunga. Någon som läst om detta är vanligt?

• Fia 28
    Svansjön skrev 2016-11-23 13:25:04 följande:

Det i kombination med sammandragningar är så jobbigt just nu. La mig på soffan en stund med vetekudde på magen, började kännas som om benen domnade av nästan och blev enormt tunga. Någon som läst om detta är vanligt?

Inte molvärk, men har börjat få sammandragningar rätt ofta och då spänner det rejält nere i magen. 

Det att benen domnar har troligen att göra med att du låg på rygg. Min BM sa iaf att livmodern börjar va så stor och tung nu så ligger man på rygg så klämmer det åt stora blodkärl som går i ryggen och benen kan domna.
  • Alice i Underlandet
    Ettanvändarnamningenannanhar skrev 2016-11-21 07:18:30 följande:

Ja det rinner verkligen iväg nu! Jag känner att jag behöver börja kolla på amningsbh nu, har ni andra gjort det redan? Har ni något bra tips isf? Jag behöver stor storlek för jag såg ut som Dolly Parton när mjölken rann till sist, haha

https://glammom.se/amningsbhar/la-leche-league-amningsbar-sportbh-purple/

http://www.abecita.com/sv/artiklar/underklader/bh/amningsbh/index.html
    man kan få leta storlekar på andra siter..

http://www.feminint.se/bh-1/amnings-bh?c2c_storlek=1409
    freya dotty har fått jättemycket beröm..

• Ettanvändarnamningenannanhar

Jag hade mensvärk som kom och gick för några veckor sen, ringde förlossningen och ville höra att det inte var någon fara men jag fick komma in för en koll. Mäta sammandragningar (som då försvann) och en koll av tappen. Jag tycker du ska ringa in så förlossningen får avgöra om de vill ha in dig för en koll eller om allt låter normalt. Det gör ju ont både här och där när man är gravid men sammandragningar och mensvärk i kombination låter lite "så där" i mina öron.. Lugnade det sig i magen av vetekudden?

Svansjön skrev 2016-11-23 13:25:04 följande:

Svar på tråden BF Februari 2017