• Monsan

BF Februari 2017

Vi som har plussat och vill följas åt till BF i Februari 2017..

• Svar på tråden BF Februari 2017
  • Applerose

Hej alla!
    Är i v.28 nu och känner mig lite tyngre i magen och otymplig. Vilket inte är så konstigt ;) har börjat känna att det ilar/sträcker/drar vid sidan av magen samt under magen typ vid troskanten. Funderar på om det är att bebis och magen växer. Någon mer som känner igen detta? Ha en fin dag! :):)

• BjörkW
    Applerose skrev 2016-11-28 10:58:40 följande:

Hej alla!
    Är i v.28 nu och känner mig lite tyngre i magen och otymplig. Vilket inte är så konstigt ;) har börjat känna att det ilar/sträcker/drar vid sidan av magen samt under magen typ vid troskanten. Funderar på om det är att bebis och magen växer. Någon mer som känner igen detta? Ha en fin dag! :):)

Ligamenten som livmodern "hänger" i sa dom till mig att det är som drar i sidan för att livmodern blir tyngre. Främst när jag är uppe och går. Tänkte att så hade jag inte sist men då var jag ju aldrig uppe och gick så är ganska stor skillnad nu när jag jobbar inom lantbruket med kor 100% fortfarande ;) Är så mycket roligare att vara gravid när man inte har konstant ont! :) 
    Inatt vaknade jag för första gången av sammandragningar. Har väl typ 2-4 om dagen bara men nu jäklar känns dom ordentligt och hela magen ändrar form. Är i vecka 30 nu och är inte alls mentalt förbered för att det är förlossning på gång och 2-3 månader!!! Magen är fortfarande så pass liten att den inte stör mig något speciellt. (eller ja, fastnade när jag skulle klämma mig emellan inredningen på jobbet här om dagen, och börjar känna av att det är jobbigt att börja sig till marken och stå kvar så böjd. Haha)
  • Gamlamamman
    1900920802 skrev 2016-11-28 10:52:30 följande:

Hej! Någon som varit iväg på föräldrautbildning om förlossning än?

Har bara gått om amning än så länge, men skulle vilja veta veta vad man går igenom på just den om förlossning? Får man tex se nå film? Förklara gärna lite specifikt ni som gått. :)

Vi var iväg på en på mvc.

Bm pratade om de olika stadierna och om när man bör åka in osv. Man fick även möjlighet att ställa frågor. Hon gick även igenom olika typer av smärtlindring. Sist fick vi se en film och det ledde till att i princip varenda gravid tjej som var där satt o snyftade. Mina tårar bara rann. Haha.

Tyckte informationen var intressant trots att det är mitt tredje barn, men jag tycker ju att förlossningar är otroligt fascinerande också. ;)
  • Fia 28
    Ettanvändarnamningenannanhar skrev 2016-11-25 20:51:52 följande:

Det kanske skiljer sig från Finland och Sverige, här gör man det tyvärr inte hos bm utan på socialen :)

Det är faktiskt nytt för i år i Finland att man gör det hos BM före barnet ens är född. Betydligt smidigare än att dra med sej en nyfödd till socialen efteråt.
  • 1900920802
    Gamlamamman skrev 2016-11-28 12:46:39 följande:

Vi var iväg på en på mvc.

Bm pratade om de olika stadierna och om när man bör åka in osv. Man fick även möjlighet att ställa frågor. Hon gick även igenom olika typer av smärtlindring. Sist fick vi se en film och det ledde till att i princip varenda gravid tjej som var där satt o snyftade. Mina tårar bara rann. Haha.

Tyckte informationen var intressant trots att det är mitt tredje barn, men jag tycker ju att förlossningar är otroligt fascinerande också. ;)

Ok tack för svaret :D vad var det för film man fick se då ? :)
  • Gamlamamman
    1900920802 skrev 2016-11-28 14:34:52 följande:

Ok tack för svaret :D vad var det för film man fick se då ? :)

Om typ tre olika kvinnors förlossningar. Minns inte vad den hette tyvärr. :)
  • 1900920802
    Gamlamamman skrev 2016-11-28 17:22:13 följande:

Om typ tre olika kvinnors förlossningar. Minns inte vad den hette tyvärr. :)

Tack! Vad bra! Tack! :D
  • Fia 28

Hur stort sf-mått har ni som har bf i början av februari? Jag mättes igår till hela 32cm, men då har jag även väldigt mycket extra fostervatten. Inte så konstigt folk blir förvånade när jag säger att bf är först i februari för de tror de är dags när som helst!! Kommer bli stor som ett hus innan dess.

• Ettanvändarnamningenannanhar

Jag vet inte mitt mått men jag ligger väldigt nära högsta kurvan. Skönt det inte bara är jag som är större än medel ;)

Hur vet du att du har extra fostervatten? Jag nojar över fostervatten just nu, har fått för mig att jag läcker men det är förhoppningsvis bara härliga flytningar ;)

Fia 28 skrev 2016-12-02 13:55:11 följande:

Hur stort sf-mått har ni som har bf i början av februari? Jag mättes igår till hela 32cm, men då har jag även väldigt mycket extra fostervatten. Inte så konstigt folk blir förvånade när jag säger att bf är först i februari för de tror de är dags när som helst!! Kommer bli stor som ett hus innan dess.

Svar på tråden BF Februari 2017