• Monsan

BF Februari 2017

Vi som har plussat och vill följas åt till BF i Februari 2017..

• Svar på tråden BF Februari 2017
  • Gamlamamman
    Ettanvändarnamningenannanhar skrev 2016-12-02 19:45:40 följande:

Hur har ni det alla härliga mammor? :) Tänk, nu är det snart 2017 och sedan är det inte alls lång tid kvar innan vi får träffa våra små <3

Tänk att det börjar närma sig! :)

Ingen koll alls på mitt sf mer än att den låg inom det normala spannet. Ska till bm på ons.

När börjar man gå oftare till bm? Det är väl nu i krokarna väl?
  • Ettanvändarnamningenannanhar

Jag vet inte riktigt hur ofta man går när man har barn sedan tidigare, men jag går varannan vecka från och med nästa vecka :) Ja jag har ju också barn sedan tidigare men bm vill hålla lite extra koll :)

Gamlamamman skrev 2016-12-04 11:54:32 följande:

Tänk att det börjar närma sig! :)

Ingen koll alls på mitt sf mer än att den låg inom det normala spannet. Ska till bm på ons.

När börjar man gå oftare till bm? Det är väl nu i krokarna väl?

• Louise_86
    Fia 28 skrev 2016-12-02 13:55:11 följande:

Hur stort sf-mått har ni som har bf i början av februari? Jag mättes igår till hela 32cm, men då har jag även väldigt mycket extra fostervatten. Inte så konstigt folk blir förvånade när jag säger att bf är först i februari för de tror de är dags när som helst!! Kommer bli stor som ett hus innan dess.

jag var hos både barnmorskan och läkaren förra veckan (vecka 29, med bf 11. feb.) och båda fick det till att bli 29 cm. Båda menade att detta var helt normalt.. 
  • Cecilia13

Jag ska fortsätta att gå hos bm var 4:e vecka, tror det var efter v36 det blir varannan... Visserligen är det andra gången, men jag tycker det är ganska sällan.

Någon som förstår det här med sf-mått? Jag ligger precis på normalkurvan nu i v28, men magen är lika stor som jag precis innan jag fick första barnet i v38?? Har redan gått upp 13kg, vilket var den totala viktuppgången förra gången. Jag kan inte förstå vad skillnaden är, visst kroppen har varit med om detta tidigare men det är ju bara en liten plutt där inne på drygt 1kg...

• stor grön drake

Sf-måttet har eg ingen koppling till hur stor ens mage är, det är hur högt över bäckenbotten som livmoderns högsta punkt är. Jag är tjock och har extra fluff på magen, men mitt mått var 27cm i v.27 (v.29 nu) och det var precis över mittenkurvan. Hur stor magen blir beror mycket på hur livmodern är vinklad mm. Viktuppgång är också olika, jag har hittills bara gått upp 7-8 kilo, och än så länge känns det ok. Med sonen gick jag upp nästan 30 kg och åt ungefär samma som nu, men tränade 5-7ggr/vecka också...

• Fia 28
    Ettanvändarnamningenannanhar skrev 2016-12-02 19:38:04 följande:

Jag vet inte mitt mått men jag ligger väldigt nära högsta kurvan. Skönt det inte bara är jag som är större än medel ;)

Hur vet du att du har extra fostervatten? Jag nojar över fostervatten just nu, har fått för mig att jag läcker men det är förhoppningsvis bara härliga flytningar ;)

Det blev konstaterat på ultraljudskontroll. Ska på ännu en kontroll nästa vecka för att se om det fortsätter öka.
  • 1900920802

Hej alla. Har ni eller ska ni få skriva/gå igenom nå förlossningsbrev hos er barnmorska?

Jag känner mig lite besviken över att min BM säger att man inte skriver förlossningsbrev längre pga att de är många som blir missnöjda med sina förlossningar att de inte blir som i brevet. Men hallå de är ju lite önskemål osv man skriver ner + om man vill ha stöd på nå speciellt sätt... alla vet väl att man inte kan styra över en förlossning. Nån mer som hört lika?

• many87
    1900920802 skrev 2016-12-07 10:55:27 följande:

Hej alla. Har ni eller ska ni få skriva/gå igenom nå förlossningsbrev hos er barnmorska?

Jag känner mig lite besviken över att min BM säger att man inte skriver förlossningsbrev längre pga att de är många som blir missnöjda med sina förlossningar att de inte blir som i brevet. Men hallå de är ju lite önskemål osv man skriver ner + om man vill ha stöd på nå speciellt sätt... alla vet väl att man inte kan styra över en förlossning. Nån mer som hört lika?

Min bm har de tidigare grav frågat om hon ska skriva med något i journalen som jag önskar. Vi ska göra desamma denna gång i v36-37 har vi gjort de med som andra..
  • Gamlamamman

Min bm har inte tagit upp det än. Jag kommer heller inte skriva något, förstår liksom inte poängen med det alls. :)

Men vill du skriva ett så gör det själv om inte bm är med. Du kan ju ringa förlossningen och fråga om det är ok. Det borde det väl vara. Enda tipset jag har är att hålla det hyfsat kort och koncist så att de hinner läsa det.
  • BjörkW

Vad märkligt! Det är väl olika i olika länsting antar jag men här är det mer "obligatoriskt" att ha med sig ett förlossningsbrev. Vi fick med oss hem en mal över vad dom ville skulle stå med. Tankar kring smärta, smärtlindring, kejsarsnitt, bb-tiden och amning. Sen skulle mamman och hennes partner skriva sina tankar.
    Jag har skrivit tillexempel att jag hatar lustgas, är rädd för kejsarsnitt och lite tankar sen förra förlossningen. Det blev typ 1,5 sida på datorn. Gjorde samma sak sist och här är det som sagt en självklarhet :)
Svar på tråden BF Februari 2017