• Anonym (Lia)

    Ni som valt bort att skaffa barn, ångrar ni ert beslut?

    Är själv i en situation där jag känner mig villrådig kring att försöka att skaffa barn eller inte. Åren går... Är inte övertygad om att barn är rätt för mig men är livrädd över att jag ska ångra mig om 5-10 år när det är för sent.

  • Svar på tråden Ni som valt bort att skaffa barn, ångrar ni ert beslut?
  • Zoraya
    Anonym (soskönt) skrev 2023-12-25 20:34:44 följande:
    Varför är det så viktigt för dig att folk skaffar barn?

    Blir du lycklig med barn när du dör? När du dör så dör du. Vad spelar det för roll om du har barn? 

    Skillnaden är att dina otacksamma ungar kommer dumpa dig på nåt hem när du blir äldre. Där du kommer få besök av dom nån gång i halvåret om du har tur. Har du riktigt otur hamnar du på nåt skit dåligt kommunalt äldreboende där du kommer få ligga i din egen avföring

    Jag kommer har råd med ett riktigt fint dyrt privat ålderdomshem. Där det finns hög utbildad personal där man blir väl omhändertagen 

    Finns folk som har lycka i livet utan barn även om det gör dig jätte arg 

    Därför att det provocerar.  Hon kanske dessutom inte är så nöjd med mamma livet som hon ger sken av. Ibland brukar det vara de som klagar på det som valt bort barn. Är ganska genomskinligt ibland. Inte alltför sällan  osäkra människor som behöver påpeka för andra hur de ska leva sina liv. Det följer och gör oftast vad andra gör. När vännerna skaffar barn. Blir de stressade och känner att de måste göra samma sak. De är ett drömscenario för t.ex. staten och andra som vill styra en människas liv.

    Jag är jättestolt att jag gått min egen väg, utan påverkan från någon annan. Hur många kan säga det. Och jag håller med någon innan. Vem vill vara som alla andra? Det är bland det tråkigaste jag vet. Och rätt sjukt hur vi intalas att ALLA ska vara exakt likadana och leva exakt samma sorts liv. Annars anses man som onormal. Titta på alla diverse diagnoser de vill klistra på folk. Jag kan förstå det, i vissa fall, När det handlar om sjukdom, och saker som försvårar livet. Men vissa saker är faktiskt rätt löjliga. Och behöver inte betyda att man är sjuk. Bara för att man t.ex. föredrar göra saker på egen hand. Så länge man inte skadar sig själv eller andra ser jag inte problemet. 

    Dessutom intalas kvinnor redan som små flickor, att de ska vara tillmötesgående, söta, snälla. Och inte säga så mycket. Det ska vara behagande och föda barn. Det är ungefär som att någon redan bestämt, att SÅ HÄR ska ditt liv vara. Inte säger man så till män, och inte ens när det är pojkar. Jag vet inte, men det satt aldrig bra hos mig. Hade nog motsatt effekt, jag blev förbannnad haha.  Jag är en människa, en person. Precis som en man. Jag är ingen värphöna eller till för enbart befruktning. Så fruktansvärt nedlåtande till att börja med.
    Jag lever MITT liv som jag själv vill. Inte efter vad samhället/staten eller andra försöker tuta i mig.  Skulle aldrig få för mig att påpeka för en man, eller folk överhuvudtaget hur de ska leva sina liv. Sjukt.

  • Zoraya
    Anonym (Hahahha) skrev 2023-12-25 19:36:57 följande:

    Sorry för att jag kapar er barnfrias hyllning till er själva men jag tycker verkligen att det är jätteintressant att läsa om alla som vill leva barnfria för att barn är så jobbiga och kostar så mycket pengar och att man inte kan göra vad man vill när man vill och allt vad det nu är. Tänk om alla skulle tänka så, då hade inte någon tagit hand om er den dag ni är sjuka, eller när ni är gamla och behöver hjälp. Ja barn är intensiva och högljudda men de är även nyfikna, kärleksfulla och empatiska små varelser (för det mesta). Att tro att man blir lycklig utan barn den dag man dör med massa pengar på banken och att aldrig någonsin ha känt den kärleken som bokstavligt talat är lika intensivt från sekunden barnet föds tills döden skiljer en åt är det mest fantastiska man kan få vara med om. Och det gör (inte alla kanske) till en mer empatisk och bättre människa i denna individualistiska och egocentriska värld där alla över 30 utan barn lever som att de är tonåringar. Vem har glädje av massa pengar när man är gammal och ligger för döden? och vad är livet om det bara går ut på att jobba, festa, resa, titta på Netflix och sådana materialistiska saker? Är ni så verklighetsfrånvända att det är det som är det viktiga i livet? Då tycker jag faktiskt synd om er. På riktigt.


    Du gör misstaget. att du inte kan sätta dig in i hur andra ser på saker. Du utgår från att alla har samma tänk, drömmar och samma sätt att se saker på som du själv. Det blir väldigt begränsande i längden. Alla känner och ser inte  på barn på samma sätt som du. Det är inte förknippat med samma känslor, som du har t.ex. 
    Pengar skiter jag i, jag är inte heller rädd för bli ensam. Jag kommer väl förberedd för ett sånt liv. Med det tag tagit mig igenom, helt själv. Men för de som inte kan det eller inte klarar av ensamhet. Då är nog familjelivet en bra sak. Som gör att det klarar av vardagen och mår bra.
  • Anonym (My)
    Anonym (Elisa) skrev 2023-12-23 06:38:07 följande:
    Never ever att jag ens kommer komma att tänka på ouppfostrade, snoriga skitjobbiga ungar OM jag nu ens skulle bli 85.. // Tomte

    Tvärtom i såfall så skulle jag  fira Skål att jag inte hade ngr jäkla jobbiga barn, barnbarn eller barnbarnsbarn. jag börjar nästan gråta när jag tänker på barnbarnen som jag aldrig någonsin kommer få..HAHA ..skojar.

    Nej vill man inte ha barn så har man väl ändå tänkt liiiite längre än näsan räcker och vet att man inte heller vill ha ngr jobbiga jäkla barn-barn heller eller barn-barns barn..ännu värre!

    Det finns roligare saker i livet än barn..Dessutom är det så vanligt eller "normalt" och vem vill vara en tråkig "normal" människa egentligen..

    Jag tror att många som skaffat barn däremot ångrar sig många ggr under dom första 15-25 åren av barnets liv.. Det ser man ju ständigt, föräldrar som inte orkar längre pga barnen, osv osv i all oändlighet.. Det slipper ju vi..och vi kan pusta ut. 😂 
    Säger du nu jag.Få se i ålderns höst när den tiden är långt över med snoriga småbarn.
  • Zoraya
    Zoraya skrev 2023-12-25 21:01:04 följande:
    Du gör misstaget. att du inte kan sätta dig in i hur andra ser på saker. Du utgår från att alla har samma tänk, drömmar och samma sätt att se saker på som du själv. Det blir väldigt begränsande i längden. Alla känner och ser inte  på barn på samma sätt som du. Det är inte förknippat med samma känslor, som du har t.ex. 
    Pengar skiter jag i, jag är inte heller rädd för bli ensam. Jag kommer väl förberedd för ett sånt liv. Med det tag tagit mig igenom, helt själv. Men för de som inte kan det eller inte klarar av ensamhet. Då är nog familjelivet en bra sak. Som gör att det klarar av vardagen och mår bra.
    Ska tillägga till min egen text. Att du dessutom sätter en stereotyp och en mall. Alla som valt bort barn. Är inte heller så dom du beskriver. Men för göra det lite intressantare. Vi vänder på det. Visste du att det finns ett skämt, om folk som vill och har barn. Kombinerat med narcissism. De brukade skämtas om att föräldrar och de som vill ha barn. Är lite narcissistiska, eftersom de vill ha små kopior av sig själva :)  Dessutom kan föräldrar och folk med barn. Vara rätt egoistiska med och tro att alla ska släppa och acceptera allt för deras värld med barn. Med det sagt, det är inte unikt att vara egoistiskt. Även föräldrar kan vara det :)
  • Zoraya
    Anonym (My) skrev 2023-12-25 21:07:16 följande:
    Säger du nu jag.Få se i ålderns höst när den tiden är långt över med snoriga småbarn.
    Ja, det får vi verkligen :) de blir nog svårare med ensamhet för de som inte är vana vid det. Din partner kan dö, han kan lämna dig. DIna barn kan lämna dig. Det finns inga garantier för någon. Men en sak är säker. Det blir svårare för den som är van med att förlita sig på någon.  
  • enfunderandeman
    Zoraya skrev 2023-12-25 21:12:37 följande:
    Ja, det får vi verkligen :) de blir nog svårare med ensamhet för de som inte är vana vid det. Din partner kan dö, han kan lämna dig. DIna barn kan lämna dig. Det finns inga garantier för någon. Men en sak är säker. Det blir svårare för den som är van med att förlita sig på någon.  
    De var dig jag nämnde i en annan tråd ju, häromdagen. Vi verkar lika. Men sluta vara så hard core ;) du verkar ha ett sjukt starkt psyke. Jag menar, jag glilar också vara ensam. Men du verkar vara någon som verkligen är rustad för den typen av liv. Har läst lite på FB, det du skrivit med. Vet inte vad som hänt i ditt liv. Men det låter som du klarar dig galant på egen hand. Blir lite smått avis. Tråkigt, men det är väl som de säger " what doesen´t kill you, makes you stronger".
  • enfunderandeman
    Anonym (Hahahha) skrev 2023-12-25 19:36:57 följande:

    Sorry för att jag kapar er barnfrias hyllning till er själva men jag tycker verkligen att det är jätteintressant att läsa om alla som vill leva barnfria för att barn är så jobbiga och kostar så mycket pengar och att man inte kan göra vad man vill när man vill och allt vad det nu är. Tänk om alla skulle tänka så, då hade inte någon tagit hand om er den dag ni är sjuka, eller när ni är gamla och behöver hjälp. Ja barn är intensiva och högljudda men de är även nyfikna, kärleksfulla och empatiska små varelser (för det mesta). Att tro att man blir lycklig utan barn den dag man dör med massa pengar på banken och att aldrig någonsin ha känt den kärleken som bokstavligt talat är lika intensivt från sekunden barnet föds tills döden skiljer en åt är det mest fantastiska man kan få vara med om. Och det gör (inte alla kanske) till en mer empatisk och bättre människa i denna individualistiska och egocentriska värld där alla över 30 utan barn lever som att de är tonåringar. Vem har glädje av massa pengar när man är gammal och ligger för döden? och vad är livet om det bara går ut på att jobba, festa, resa, titta på Netflix och sådana materialistiska saker? Är ni så verklighetsfrånvända att det är det som är det viktiga i livet? Då tycker jag faktiskt synd om er. På riktigt.


    Ska jag vara ett riktigt a hole nu. Kan jag säga. Precis, det är därför du föder barn och inte dessa kvinnor. Många, säger inte att det är enbart kvinnor. Har lite större ambitioner i livet dessutom. Än att föda barn. Jag ville aldrig bli farsa, känner så fortfarande.  Livet är ju mer än barn dessutom. Det som du målar upp är ju en stor del av livet. Och inte nödvändigtvis bundet till en viss ålder. Det låter som du ser saker väldigt svart och vitt. Och så ser ju knappast livet ut för de flesta. Attt skaffa barn, bara för att. Om man dessutom känner att man kanske egentligen inte vill. Är ju en katastrof som bara väntar på att hända.. Bättre att man är mogen och avstår isådatfall. Tyvärr finns de ju de som skaffar barn, som inte ska ha barn heller.
  • Anonym (My)
    Zoraya skrev 2023-12-25 21:12:37 följande:
    Ja, det får vi verkligen :) de blir nog svårare med ensamhet för de som inte är vana vid det. Din partner kan dö, han kan lämna dig. DIna barn kan lämna dig. Det finns inga garantier för någon. Men en sak är säker. Det blir svårare för den som är van med att förlita sig på någon.  
    Ha ha jag har ingen partner och tror inte på någon livslång romans.Men kärleken till sina egna barn är 95% livslångt oavsett.
  • Anonym (Hp)

    Folk som är besatta av att skaffa ungar verkar ha en sak gemensamt och det är en stor skräck för att bli ensam. Jag tycker synd om folk som är så osjälvständiga och rädda för ensamhet att de i sin skräck trycker ut ungar till den här sjuka planeten. 

    Alla ser inte ensamhet som något negativt eller farligt. Jag älskar att vara ensam. Jag älskar inte barn. Tvärtom, helt ärligt tål jag inte barn. Så att trycka ut ungar för att slippa bli ensam ett par år i livets slut vore särdeles korkat och oerhört egoistiskt. 

  • Anonym (...)
    Anonym (Hahahha) skrev 2023-12-25 19:36:57 följande:

    Sorry för att jag kapar er barnfrias hyllning till er själva men jag tycker verkligen att det är jätteintressant att läsa om alla som vill leva barnfria för att barn är så jobbiga och kostar så mycket pengar och att man inte kan göra vad man vill när man vill och allt vad det nu är. Tänk om alla skulle tänka så, då hade inte någon tagit hand om er den dag ni är sjuka, eller när ni är gamla och behöver hjälp. Ja barn är intensiva och högljudda men de är även nyfikna, kärleksfulla och empatiska små varelser (för det mesta). Att tro att man blir lycklig utan barn den dag man dör med massa pengar på banken och att aldrig någonsin ha känt den kärleken som bokstavligt talat är lika intensivt från sekunden barnet föds tills döden skiljer en åt är det mest fantastiska man kan få vara med om. Och det gör (inte alla kanske) till en mer empatisk och bättre människa i denna individualistiska och egocentriska värld där alla över 30 utan barn lever som att de är tonåringar. Vem har glädje av massa pengar när man är gammal och ligger för döden? och vad är livet om det bara går ut på att jobba, festa, resa, titta på Netflix och sådana materialistiska saker? Är ni så verklighetsfrånvända att det är det som är det viktiga i livet? Då tycker jag faktiskt synd om er. På riktigt.


    Alltså jag har barn och jag håller inte med om att att "kärleken är lika intensiv från sekunden barnet föds tills man skiljs åt". När jag förlöst min dotter och fick upp henne på bröstet var min första tanke "ääääntligen är det över". Första veckorna var som en dimma av ledsenhet, hormoner, smärta, sömnbrist. Jag kände inte alls någon galen kärlek på direkten. Det har växt fram. Jag tycker inte heller man kan säga stt man inte vet vad kärlek är förrän man har barn. Jag älskade människor före jag fick barn och jag älskar dem fortfarande. Kanske inte på samma sätt som mina barn, men visste jag hur man älskade förut. Annars är man väl psykopat om man inte kan känna kärlek, det har ju ingenting med huruvida man har barn eller inte att göra. Dessutom tror jag inte att alla föräldrar älskar sina barn sådär intensivt. Finns ju massor med föräldrar som överger sina barn, slår dem, negligerar dem på olika sätt. Det är nog tyvärr en klyscha att alla älskar sina barn villkorslöst. 
Svar på tråden Ni som valt bort att skaffa barn, ångrar ni ert beslut?