• Anonym (Peppad)

Någon som lyckats "springa" sig ner i vikt?

Har nyligen börjar löpträna. Tycker det är så kul! Främsta målet är bättre hälsa men vill gärna gå ner några kilo också. Jag springer varannan dag men eftersom jag har noll kondition springer jag bara en halvtimme (växlar mellan gång och löpning) blir ca 4,5 km per tillfälle. Vad tror ni, vågar jag hoppas på viktnedgång? Någon som gått ner eller håller vikten enbart genom att löpträna?

• Svar på tråden Någon som lyckats "springa" sig ner i vikt?
  • Carambolan

Om du inte börjar äta mer än innan men har börjat röra dig mer kommer du absolut att gå ner i vikt.

• Anonym (Tja)

Beror ju på hur mkt du äter. 30 min löpning bränner inte så mkt kalorier. Tre mackor med smör och ost så har du ätit upp joggingturen. Försök håll koll vad du stoppar i dig och gör bra val. Men träning är bra oavsett.

• BruceSato7

Alltså, det här är handlar bara om matematik. 

Du måste bränna mer energi än vad du stoppar i dig. För att göra det konkret behöver du löpa i ungefär 5:00 -tempo minst (12 km/h) i en timme för att bränna 100 gram fett, förutsatt att du inte äter mer än de där 1800-2300kcal om dagen som man behöver för att klara vanlig vardag. 100 gram fett motsvarar 900-1000 kcal. 

Det är dock ganska klurigt det där med mat och kcal så om man vill förenkla det så kan man (mycket folk som blir upprörda över detta dock, men det är min erafrenhet) bara titta på hur mycket kolhydrater man trycker i sig för att få snabba resultat. I normala fall bör man äta ca 500-700 kcal kolhydrater (motsvarande kanske 120-150 gram) om dagen så det gäller att absolut inte stoppa i sig ett endaste gram mer om man verkligen avser att tappa dom där 100 gramen man just bränt. Helst rent av kapa kolhydraterna. 

• Anonym (Man)

För att bränna fett är det en fördel att motionsträna på fastande mage, vilket för de flesta innebär före frukost. Det kan vara svårt på vardagar, men på helger och när man är ledig bör det funka.

• lövet2

Jag sprang inte ned i vikt, men jag gick. Fick ett jobb som innebar ca 15.000 steg om dagen, och jag tappade 8 kg på 8 månader.

• Anonym (Bra gjort)

Jag sprang 5 km/3 ggr i veckan ett tag och jag gick inte ner i vikt men möblerade om det jag hade. Stirra dig inte blind på vågen utan tänk att du får en snygg o stark kropp. Lycka till

• sextiotalist

Om du ska gå ner i vikt, så ska du satsa på långa raska promenader. Minst en timmes rask promenad (helst varje dag). Jag har flera bekanta som lyckats med detta.
    Men du ska komma upp i puls.

Jag har gått ner i vikt genom att springa, inte många kilo (det är inte många kilo som ska bort heller)

• Anonym (Duff)

Håller med ovan. Stirra aldrig på vågen om man försöker gå ner i vikt genom någon träningsform.

Du kanske tom går upp, muskler är tyngre än fett. Däremot brukar kilona sätta sej på rätt" ställen.

• Duckan

Jag sprang och la om kosten lite (färre kolhydrater och bröd). För mig tog det sin tid, men jag gick ner ca 6kg på 4 månader. Jag har lite sämre utgångsläge då min förbränning har dalat rejält pga omständigheter ska tilläggas.

• Gladskit

Jag började löpträna 2008 efter att jag fick barn. Tyckte att det kunde vara en bra träningsform att slippa passa tider på gruppträning, går att göra överallt osv.
    I början gick jag kanske ner lite i vikt. Men jag kan ju inte säga säkert att det är just löpningen, hade jag börjat simma eller gymma så hade effekten förmodligen blivit densamma eftersom det är mängden träning (förbränning) i förhållande till mängden mat man sätter i sig som avgör.

Rent generellt så säger man ju att kost ger kilon, träning ger gram. Så kosten är det som påverkar din vikt mest, sen kan du finslipa formen och tighta till dig med hjälp av träning.

Sen ska man passa så att man inte överäter. Man tränar och blir hungrigare (helt logiskt) och måste äta lite mer. Men just LITE mer. Många äter alldeles för mycket mer och då når man kanske inte önskad effekt.

• sextiotalist
    Gladskit skrev 2016-06-02 11:39:51 följande:

Jag började löpträna 2008 efter att jag fick barn. Tyckte att det kunde vara en bra träningsform att slippa passa tider på gruppträning, går att göra överallt osv.
    I början gick jag kanske ner lite i vikt. Men jag kan ju inte säga säkert att det är just löpningen, hade jag börjat simma eller gymma så hade effekten förmodligen blivit densamma eftersom det är mängden träning (förbränning) i förhållande till mängden mat man sätter i sig som avgör.

Rent generellt så säger man ju att kost ger kilon, träning ger gram. Så kosten är det som påverkar din vikt mest, sen kan du finslipa formen och tighta till dig med hjälp av träning.

Sen ska man passa så att man inte överäter. Man tränar och blir hungrigare (helt logiskt) och måste äta lite mer. Men just LITE mer. Många äter alldeles för mycket mer och då når man kanske inte önskad effekt.

Det är nog därför jag gick ner lite i vikt, jag blir inte hungrig när jag springer, det kan ta upp till tre timmar innan jag kan bli lite hungrig. Är middagen klar efter jag sprungit så får jag tvinga i mig varenda tugga.
  • Gladskit
    sextiotalist skrev 2016-06-02 11:47:57 följande:
    Det är nog därför jag gick ner lite i vikt, jag blir inte hungrig när jag springer, det kan ta upp till tre timmar innan jag kan bli lite hungrig. Är middagen klar efter jag sprungit så får jag tvinga i mig varenda tugga.
    Nähe, jag kan komma hem efter en runda och vara vrålhungrig verkligen. Men då var det säkert det
  • Anonym (Tyt)

Småjoggade 25 min innan frukost varje dag och gick ner 8 kg på ca 6 mån. Sen fick jag blodad tand och började träna på riktigt med gym och rejäla löppass och fick snyggare och mer tonad kropp.

• straw2008

Ett kilo fett är 7 000 kalorier, börja räkna ? 
    Ligg på ett underskott på 1000 kal om dagen så går du ner 1kg per vecka. 

I kinamockaskogen.....
  • Anonym (D)

Klart kan du de! Jag sprang (mest de), stryketräna och körde spinning och gick ner 8kg på en månad och började få synliga magmuskler. Åt helt ok mat då, tex makaroner och ägg, så va inte på någon super diet.

MEN dum som man var så sluta man träna och åt upp dom där 8kg igen :) 

• Anonym (hm)

Det viktiga är inte alltid viktnedgång utan att man ser att kroppen formas till det bättre och det betyder inte alltid viktnedgång. Lårmusklerna blir t.ex. större vilket i sig inte gör att du går ner i vikt men det är snyggt!

Svar på tråden Någon som lyckats "springa" sig ner i vikt?