• Äldre 6 Jun 11:26
    13833 visningar
    122 svar
    122
    13833

    Rutiner en klassfråga?

    Det som jag syftar på är exv att barnet får i sig alla näringsämnen, ej äter mycket socker, har kläder efter väder, lägger sig i exakt tid, badar och tvättar håret etc.

    När jag säger slapp så menar jag; barnet överlever, det mesta jämnar ut sig och det är inte hela världen om det är soligt men barnet vill ha varma kläder, bad lite när det passar, tillhandahåller bra mat men är inte så noga med det varje dag.

    När jag skriver noga menar jag att det finns mkt rutiner kring exv sötsaker, badtider, läxor etc.

    Och såklart är det öppet för diskussion.

    Min hypotes är att det kommer att skilja mellan grupperna.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-06-11 20:22
    Min tes är helt verifierad (så långt som det är möjligt på FL alltså). Outbildade är mer ängsliga och prioriterar olika än akademiker. Akademiker har värderingar i linje med att barnen ska växa upp och ta hand om varandra och sig själva, men om de har springskor när det regnar är av minera betydelse. Outbildade har lägre tillit till barnens egen kompetens.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Rutiner en klassfråga?
  • Äldre 7 Jun 11:32
    #61
    buggi skrev 2016-06-06 11:26:41 följande:
    Det som jag syftar på är exv att barnet får i sig alla näringsämnen, ej äter mycket socker, har kläder efter väder, lägger sig i exakt tid, badar och tvättar håret etc.

    När jag säger slapp så menar jag; barnet överlever, det mesta jämnar ut sig och det är inte hela världen om det är soligt men barnet vill ha varma kläder, bad lite när det passar, tillhandahåller bra mat men är inte så noga med det varje dag.

    När jag skriver noga menar jag att det finns mkt rutiner kring exv sötsaker, badtider, läxor etc.

    Och såklart är det öppet för diskussion.

    Min hypotes är att det kommer att skilja mellan grupperna.
    Egentligen skulle jag väl vilja välja ett mellanläge, men valde noga. Barnen får äta godis på lördagar, om de frågar efter det (3 och 5 år). De får äta kakor, godis o s v på kalas, men inte till vardags, dock försöker vi hålla det på rimlig nivå, så det inte konkurrerar med maten för mycket. De få gångerna vi äter glass försöker vi se till att det inte blir innan maten. Ja, de har alltid "rätt" kläder att välja på på förskolan och jag påtalar vad det är för väder och vägleder, dock tar jag ingen strid om det inte är alldeles tokigt med 3-åringen som kan allt själv just nu. Barnen väljer innekläderna själva, men jag begär långärmad tunn/tjock kofta. De har läggningstid vid 20, badar och tvättar håret 1-2 gånger i veckan.

    Maten är vi inte jättestrikta med, men vi planerar så vi varierar pasta, potatis och ris och undviker i möjligaste mån två risdagar på raken p g a yngstas problem med förstoppning. Vi har onsdagar som stående fiskdag. Sedan är tanken att alltid servera någon kokt grönsak och ha frukt hemma, dock är det inte alltid att det passar barnen. Yngsta har begränsad mängd mjölk, vi försöker se till att följa alla direktiv, men lyckas inte till fullo. Jag lägger mycket mer energi på att hitta sätt att förbättra saker på än sambon.

    Jag som är högskoleutbildad, men med föräldrar från arbetarhem med gymnasieutbildning respektive grundskolan är striktare med tider och det mesta än sambon som är född i arbetarklass och själv inte har någon högskoleutbildning. Båda har vuxit upp med pappor som är lantbrukare. Det fungerade bättre för ett halvår sedan att vi åt middag runt 17-18 varje dag. Nu sedan han har upp till tre killar som läser/läst sfi som han handleder på jobbet vill han vila när han kommer hem då han är tröttare, vilket har gjort att maten blivit mycket senare, då han står för matlagningen. Jag tycker det är irriterande då vi andra är mer känsliga för att maten dröjer medan han kan hoppa över flera mål ofta. Frukost äter han typ bara på hotell. Så jag upprätthåller bebisens matrutiner. Sovstunderna får bebisen än så länge när han behöver.

    De dagar jag är ensam med barnen äter vi middag som vanligt och får därmed lektid både innan och efter middagen, vilket ger mer harmoniska barn, då vi kan umgås efter maten och inte bara stressa och få dem i säng. Däremot har jag inga bekymmer med att senarelägga tiderna någon dag eller ge mackor någon kväll istället för lagad mat, men det sista händer max 1 gång per månad.
  • Anonym (stina­)
    Äldre 7 Jun 11:33
    #62
    Anonym (stina) skrev 2016-06-07 11:31:36 följande:

    Så du tänker att det ena utesluter det andra? Självklart så har vi i vår familj som hållit fast vid trygga rutiner fostrat våra barn till omtänksamma och moraliska människor. I rutinen och vanan finns trygghet för barn och alla vet vi ju att man kan få läsa samma saga femtioelva ggr (t ex). Våra barn är vuxna och jag är så stolt över att ingen av dem är lik mej ett enda dugg. Jag har brutit mönstret och inte överfört min totala brist på självkänsla och det urusla självförtroende som jag lidit av hela livet pga min kaotiska uppväxt.


    *men i ärlighetens namn så har man ju ENORM hjälp av förskolan där ju trots allt de flesta barn idag tillbringar mest tid. Heder till förskolan
  • Anonym (Svårt att kombin­era)
    Äldre 7 Jun 11:33
    #63
    FdJurist skrev 2016-06-07 11:15:35 följande:

    Jag halkade in på detta forum av en slump och råkade snubbla över den här "tråden". Jag är inte medlem och vet inte alls om den här texten kommer att komma med, men jag gör ett försök.

    Jag har läst vad alla har skrivit men inte sett min teori hos någon annan, så därför känner jag att jag behöver få ventilera den. Förhoppningsvis så är det någon som får en tankeställare.

    Jag har totalt 11 år av studier bakom mig. Jag har studerat i både Sverige, England och USA. Jag har arbetar som affärsjurist åt ett av världens främsta företag under nästan 10 års tid.

    När jag fick barn och fortfarande var mitt i karriären, så hade inte heller jag några rutiner. Jag var väldigt slapp när det kom till bestämda tider, etc. Detta då jag helt enkelt inte orkade! Jag var slut efter en lång arbetsdag och de flesta dagar hade jag dessutom med mig en massa jobb hem. Så det blev lätt hämtmat från thaikrogen, slösittande i soffan till klockan 21, när barnet egentligen hade behövt lägga sig minst en timme tidigare. Men jag orkade inte.

    Jag bytte bana helt för några år sedan. Numera arbetar jag med något väldigt enkelt. Jag går till jobbet, gör det jag ska och lämnar sedan jobbet bakom mig varje eftermiddag. Jag har mer energi nu och tankarna är på hem och familj när jag väl är hemma - tidigare var hjärnan kvar på jobbet.

    Idag har vi fasta rutiner för det mesta och livet är så mycket tryggare och mer harmoniskt. Visst kan vi frångå rutinerna ibland och visst kan det bli hämtmat eller nån timma senare om kvällarna här och där - men inte alls som förut. Förut blev det så för att jag var helt slut! När det blir så nu är det för att det kan vara mysigt med omväxling någon gång ibland.

    Jag tror alltså att ni högutbildade - "mitt i karriären"-föräldrar, undviker rutiner för att ni inte orkar hålla de. Ni har inte tid och ork att vara 100% karriärsmänniskor OCH 100% föräldrar. Något blir lidande; i ert fall så är det bristen på föräldraskap i vardagen.

    Det var som sagt samma för mig innan jag insåg vad som verkligen betyder något här i livet. Inte är det karriären och den feta lönen iallafall.

    Hoppas ni tar det på rätt sätt och får er en tankeställare.

    Må väl!


    DET HÄR (!!!) tror jag på! Läser man av omröstningen så får man det ju nästan svart på vitt.

    Lika många högutbildade som lågutbildade _har_ rutiner. Glappet mellan högutbildade och lågutbildade _utan_ rutiner, är bra mycket större.

    Det talar sitt tydliga språk: de högutbildade utan rutiner är såna som inte vet hur de ska få ihop familjetid och arbete i vardagen, utan att något av det blir lidande.

    Ni har svårt att kombinera, helt enkelt.
  • Anonym (Svårt att kombin­era)
    Äldre 7 Jun 11:37
    #64
    Anonym (stina) skrev 2016-06-07 11:33:11 följande:

    *men i ärlighetens namn så har man ju ENORM hjälp av förskolan där ju trots allt de flesta barn idag tillbringar mest tid. Heder till förskolan


    Yes! Högutbildade personer som arbetar med det de utbildat sig till, har i genomsnitt sina barn längre tid på förskolan. De har även barnvakt oftare än andra.

    Man ska inte ge sig på att kombinera familjeliv och karriär. Det blir sällan bra barn ur såna familjer.
  • Äldre 7 Jun 12:00
    #65
    Anonym (Svårt att kombinera) skrev 2016-06-07 11:33:29 följande:
    DET HÄR (!!!) tror jag på! Läser man av omröstningen så får man det ju nästan svart på vitt.
    Lika många högutbildade som lågutbildade _har_ rutiner. Glappet mellan högutbildade och lågutbildade _utan_ rutiner, är bra mycket större.
    Det talar sitt tydliga språk: de högutbildade utan rutiner är såna som inte vet hur de ska få ihop familjetid och arbete i vardagen, utan att något av det blir lidande.
    Ni har svårt att kombinera, helt enkelt.
    Ja det talar sitt tydliga språk för dem som är på FL iallafall.

    Men visst är det så det kan ju ge en fingervisning på att "högutbildade" i samhället inte alltid är "guds bästa barn".
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • gbgumm­an
    Äldre 7 Jun 13:20
    #66
    Anonym (Svårt att kombinera) skrev 2016-06-07 11:33:29 följande:
    DET HÄR (!!!) tror jag på! Läser man av omröstningen så får man det ju nästan svart på vitt.

    Lika många högutbildade som lågutbildade _har_ rutiner. Glappet mellan högutbildade och lågutbildade _utan_ rutiner, är bra mycket större.

    Det talar sitt tydliga språk: de högutbildade utan rutiner är såna som inte vet hur de ska få ihop familjetid och arbete i vardagen, utan att något av det blir lidande.

    Ni har svårt att kombinera, helt enkelt.
    För oss har det dock varit ett aktivt val. Tre av 5 dar slutar jag tidigt och har all tid i världen att ha hand om mina ungar. Visst har jag en master men ingen karriär. Jobbar inte ens heltid. Det jag gillar mest är att vara med ungarna.
  • Ego Lovers
    Äldre 7 Jun 13:31
    #67
    FdJurist skrev 2016-06-07 11:15:35 följande:

    Jag halkade in på detta forum av en slump och råkade snubbla över den här "tråden". Jag är inte medlem och vet inte alls om den här texten kommer att komma med, men jag gör ett försök.

    Jag har läst vad alla har skrivit men inte sett min teori hos någon annan, så därför känner jag att jag behöver få ventilera den. Förhoppningsvis så är det någon som får en tankeställare.

    Jag har totalt 11 år av studier bakom mig. Jag har studerat i både Sverige, England och USA. Jag har arbetar som affärsjurist åt ett av världens främsta företag under nästan 10 års tid.

    När jag fick barn och fortfarande var mitt i karriären, så hade inte heller jag några rutiner. Jag var väldigt slapp när det kom till bestämda tider, etc. Detta då jag helt enkelt inte orkade! Jag var slut efter en lång arbetsdag och de flesta dagar hade jag dessutom med mig en massa jobb hem. Så det blev lätt hämtmat från thaikrogen, slösittande i soffan till klockan 21, när barnet egentligen hade behövt lägga sig minst en timme tidigare. Men jag orkade inte.

    Jag bytte bana helt för några år sedan. Numera arbetar jag med något väldigt enkelt. Jag går till jobbet, gör det jag ska och lämnar sedan jobbet bakom mig varje eftermiddag. Jag har mer energi nu och tankarna är på hem och familj när jag väl är hemma - tidigare var hjärnan kvar på jobbet.

    Idag har vi fasta rutiner för det mesta och livet är så mycket tryggare och mer harmoniskt. Visst kan vi frångå rutinerna ibland och visst kan det bli hämtmat eller nån timma senare om kvällarna här och där - men inte alls som förut. Förut blev det så för att jag var helt slut! När det blir så nu är det för att det kan vara mysigt med omväxling någon gång ibland.

    Jag tror alltså att ni högutbildade - "mitt i karriären"-föräldrar, undviker rutiner för att ni inte orkar hålla de. Ni har inte tid och ork att vara 100% karriärsmänniskor OCH 100% föräldrar. Något blir lidande; i ert fall så är det bristen på föräldraskap i vardagen.

    Det var som sagt samma för mig innan jag insåg vad som verkligen betyder något här i livet. Inte är det karriären och den feta lönen iallafall.

    Hoppas ni tar det på rätt sätt och får er en tankeställare.

    Må väl!


    Du har klart en poäng
  • Ego Lovers
    Äldre 7 Jun 13:36
    #68
    gbgumman skrev 2016-06-07 06:10:12 följande:
    Uppfostrades fritt gillade det och mina barn har inte så stränga rutiner. Jag behandlar mina barn som mina föräldrar gjorde och hoppas de får samma fantastiska barndom som jag. Vi har inte så mycket rutiner men vi har krav och kräver att läxor och skolarbete skall göras. Hittills kan jag se att sonen är duktigare än vad jag var. Mina och mina föräldrars utbildningar har gjort att jag har en inre tro på min förmåga att vara förälder och behöver inte med onödiga rutiner bevisa något för min omgivning. Jag tror på närvarande föräldrar som visar att de uppskattar och älskar att umgås med sina barn också får barn som vågar lyssna till sin egen röst. Min yngsta är en nattuggla som inte behöver så mycket sömn. Hon går och lägger sig sent även vardagar då har tre år äldre storebror sovit sedan länge. Han sov även middag på dagis tills han var 6 år.
    Bra rutiner är att man har fast tider att äta och sova på men det betyder inte att man aldrig kan rucka på dom, att vara slapp är att aldrig någonsin äta på samma tider utan man äter när man blir hungrig oavsett om det finns mat eller inte och då äter man det som finns tillhanda. Om det är mat eller godis kvittar. Tror ts vill skapa en debatt där folk inte vet specifikt vad ts menar med rutiner och slapp.
    Om nu föräldrar avskyr rutiner kan man undra varför de låter barnen gå på förskola där dagen är väldigt inrutad i rutiner tex. Rutiner betyder inte auktoritär som många verkar tro också.
  • Ego Lovers
    Äldre 7 Jun 13:39
    #69
    aleydis skrev 2016-06-07 11:20:38 följande:

    Jag är högskoleutbildad och har en ettåring, mannen är inte högskoleutbildad.

    På ett sätt tycker släktingar att vi är "slappa", vi ger barnet mycket närhet, hen somnar alltid med oss, vi har burit mycket i sele sen födseln och följer hens behov och vilja till stor del. Vi låter hen äta själv vilket blir mycket kladd osv. Detta är medvetna val, inspirerat av nära föräldraskap och blw

    Gällande mat är vi strikta med inget socker, begränsat med salt och att följa Livsmedelsverkets restriktioner, tex om honung osv. Noga med heltäckande kläder och solkräm vid behov, att barnet inte ska vara oskyddad i solen.Vi har ganska samma rutiner varje dag, badar varje kväll osv. Bad behövs verkligen inte varje dag, men barnet älskar det.Vi övar redan nu på att säga tack och ge saker.Vi har börjat med Babypottning, så pottning är vi tidiga med. Vi begränsar tv-tittande och tillgång till surfplattor och telefoner.

    Det blir alltså ett hopplock, tycker jag är noga Med viktiga saker eftersom jag är påläst, men inte exakt enl Ts definition.

    Saker jag märker hos andra som jag reagerar på är tex: låta bebisar vara oskyddade i solen, ge små barn socker eller andra onyttiga saker, ge mat före rekommenderad tid(4-6 mån) , alltid låta tv:N stå på hemma etc.


    Vad man äter har inget med rutiner att göra. Du har inte fattat vad rutiner är isf. Du skriver om en livstil.
  • Ego Lovers
    Äldre 7 Jun 13:40
    #70

    Intressant att så många högutbildade blandar ihop livstil, val av mat tex med rutiner.

Svar på tråden Rutiner en klassfråga?