• Blicka

potträning i sommar

Har en treåring som vi hoppas ska kunna bli blöjfri i sommar. Till veckan kör vi igång - vi hoppas på en blöjfri höst! Fler som tänker potträna i sommar?

• Svar på tråden potträning i sommar
  • Blicka

Då var vi igång, men han tycker inte det är kul utan blöja. Tänker att han börjar vara så medveten om blöjan att han ser det som en trygghet. Har sagt att blöjan kommer på ikväll vid läggdags, vi ser hur det går...

• Oscarsmamma84

Ska oxå börja potträna vår 3 åring nu i sommar. Hans intresse går i perioder. O när han är intresserad går det bra sen så kommer det bakslag o han vill inte alls

• IVFtjejer

Vi började med vår snart 3-åriga kille för två veckor sen. Kiss fattade han direkt och han var snabbt torr, bara några dagar. Men bajs! Han vägrar göra det på pottan utan det blir att han håller sig eller i kalsongerna. Nån med tips?

• isolande
    IVFtjejer skrev 2016-06-14 08:39:37 följande:

Vi började med vår snart 3-åriga kille för två veckor sen. Kiss fattade han direkt och han var snabbt torr, bara några dagar. Men bajs! Han vägrar göra det på pottan utan det blir att han håller sig eller i kalsongerna. Nån med tips?

ta av kalsongerna. När du märker att han är bajsnödig så gå till toan och sitt själv kvar där och läs eller bara häng. Säg lugnt att bajsa, det gör vi i pottan. 

Jag gjorde så, gav inte med mig trots pip och gnäll och när han tillslut inte kunde hålla sig längre kom han springande och bajsade i pottan. SÅ skönt tyckte han att det var då. Och jag fanns där, vid pottan, som trygghet och sprang inte och jagade honom eller tjatade. Tror det tog 2 ggr sedan fattade han galoppen. Min son var dock extremt tydlig när han blev bajsnödig, sprang med benen i kors och pep och höll sig för rumpan Drömmer
  • isolande
    nnnnnnnn skrev 2016-06-13 19:12:21 följande:

Mina har gillat att sätta ett klistermärke på ett uppsatt A4-papper bredvid pottan.

Låter rätt simpelt: sätt fast ett papper nära pottan. När det blir något i pottan plockas ett ark med fina klistermärken fram. Barnet väljer och klistrar fast. Klart!

Men ger bra effekt.

Det är en tydlig belöning och man ser tydligt att det blir fler och fler märken på pappret.

Sen har vi som andra kört med bara tröja/skjorta på utomhus, eller trosor/kalsonger för att känna vad som händer om man inte drar ner dem.

Det funkade på min äldsta tjej, hur bra som helst, men vi klistrade direkt på pottan, ha, ha! Lillen däremot var helt ointresserad av klistermärken så där gjorde vi annorlunda.
  • Blicka

Vi har kört klistermärken på pottan hemma utan större effekt. Men idag har det gått över förväntan utan blöja. En olycka men annars har gräset varit perfekt! Har gått 2 1/2-3 timmar mellan så har påmint vid de tidsintervallerna. Vet inte om det är bättre att det bara får hända olyckor ett tag för att de ska få kläm på det? Iaf så fortsätter vi imorgon, ikväll däckade han tidigt då han hållit igång i ett o inte sovit på dagen.

• Blicka
    micromat skrev 2016-06-13 12:35:57 följande:

Min fick springa runt naken i trädgården. Då fattade han när det kom någonting, vilket var väldigt spännande. Gick på bara några dagar innan han fattat galoppen. På nätterna använda han blöja ett tag till, men var torr för det mesta så det slutade vi med det också.

Vad roligt, hoppas på det här med!
  • Blicka
    IVFtjejer skrev 2016-06-14 08:39:37 följande:

Hört att många bajsar i blöja som tas på för det ändamålet o sen tas av. Men det kanske ni inte vill?
  • Blicka

Dag 2 med varierat resultat. Känns bra så bara att köra på! Helt bar funkar endast korta stunder sen vill han ha byxor på sig så vi kör med det men inga kalsonger. Hur går det för er andra?

• mammalovis

Potträna så medvetet tänker vi inte göra, då barnet ändå behöver en viss mognad i huvudet för att känna när det är dags. Däremot så sa hon själv i morse att hon ville bajsa på toaletten och gick och gjorde så. Vår dotter har stor integritet och går inte att bestämma över så vi erbjuder och hon får bestämma. Tids nog kommer det, hon fyllde 3 nu i juni.

Svar på tråden potträning i sommar