• Blicka

potträning i sommar

Har en treåring som vi hoppas ska kunna bli blöjfri i sommar. Till veckan kör vi igång - vi hoppas på en blöjfri höst! Fler som tänker potträna i sommar?

• Svar på tråden potträning i sommar
  • Blicka
    tuntemattomana skrev 2016-06-21 20:06:53 följande:

vi har satt dottern på pottan på morgonen utan resultat. på kvällarna leker hon en stund med pottan. hon sitter på den och gör kissljud :) sen vill hon torka sig.
    jag sjunger en sång med rörelser som hon är med på och blir då sittandes en stund på pottan. under tiden så blåser jag ner i pottan så det drar lite om stjärten och då kissar hon. det har funkat två kvällar nu och hon verkar lite förvånad av vad som händer. jag berömmer och hon får torka sig med papper själv :)

tror ni detta är en bra lugn början eller ska vi köra all in med ingen blöja under dagen och sedan sätta henne på pottan med ett par timmars mellanrum?
    är det fel att jag blåser så hon kissar? är det bättra att hon mer aktivt väljer att kissa?

Vad kul att hon gillar pottan! Låter toppen att börja så tycker jag om ni inte vill sluta med blöjan från en dag till en annan. Är ni lediga skulle jag kanske prova helt blöjfritt.
  • Blicka

Efter en veckas blöjfrihet har sonen idag börjat säga till innan kisset kommer! Tjoho ytterligare framsteg.

• tuntemattomana
    Blicka skrev 2016-06-21 20:54:49 följande:

Efter en veckas blöjfrihet har sonen idag börjat säga till innan kisset kommer! Tjoho ytterligare framsteg.

toppen!
  • Blicka
    tuntemattomana skrev 2016-06-25 19:14:37 följande:
    toppen!
    Ja det är toppen o går just nu jättebra! Inte en olycka på flera dagar. Så glad :)
  • isolande
    Blicka skrev 2016-06-25 19:46:26 följande:
    Ja det är toppen o går just nu jättebra! Inte en olycka på flera dagar. Så glad :)
    Kul! Han är blöjfri innan sommarn är över verkar det som!
  • Phillippa

Vi har börjat lite smått med vår son på 2,5 år och äntligen börjar det fungera! Vi har försökt att sätta honom på pottan från och till från att han var sex månader. Vi gjorde likadant med dottern och hon var blöjfri innan två års ålder. Med sonen har det inte gått lika bra ... Han har vägrat sitta kvar trots mutor. I perioder har han kunnat sitta länge men det har liksom låst sig och han har inte kunnat kissa.

För någon vecka sedan ställde jag honom i badkaret istället och sa åt honom att kissa. Det fungerade och han tycker att det är roligt att spola bort det sedan. Jag önskar att det fungerade med pottan istället för badkaret men tänkte att man kanske kan börja så. Inte så fräscht kanske men någon gång måste han ju släppa blöjan.
    Nu kan han även kissa utomhus och han är ganska duktig på att hålla sig.

• elyse

Vi har börjat låta dottern vara naken när vi är hemma. Idag gick hon själv till pottan och kissade. Vi får se hur långt vi kommer i sommar, men det är ju ett gyllene tillfälle att skapa ett intresse. Hon är väldigt stolt och vill titta många gånger innan vi tömmer pottan. :)

• Blicka
    isolande skrev 2016-06-25 20:43:47 följande:
    Kul! Han är blöjfri innan sommarn är över verkar det som!
    Tar inte ut ngt i förskott men just nu är vi i be i ett bra flow iaf! Får se hur det blir när riktiga semestern börjar med långa bilresor o dagsutflykter. Men hoppas så klart att han är blöjfri när fsk börjar om i mitten av augusti.
  • Blicka
    Phillippa skrev 2016-06-25 21:09:46 följande:

Vi har börjat lite smått med vår son på 2,5 år och äntligen börjar det fungera! Vi har försökt att sätta honom på pottan från och till från att han var sex månader. Vi gjorde likadant med dottern och hon var blöjfri innan två års ålder. Med sonen har det inte gått lika bra ... Han har vägrat sitta kvar trots mutor. I perioder har han kunnat sitta länge men det har liksom låst sig och han har inte kunnat kissa.

För någon vecka sedan ställde jag honom i badkaret istället och sa åt honom att kissa. Det fungerade och han tycker att det är roligt att spola bort det sedan. Jag önskar att det fungerade med pottan istället för badkaret men tänkte att man kanske kan börja så. Inte så fräscht kanske men någon gång måste han ju släppa blöjan.
    Nu kan han även kissa utomhus och han är ganska duktig på att hålla sig.

Lite utanför boxen kan ju inte vara fel för att väcka intresse tänker jag!
  • Blicka
    elyse skrev 2016-06-25 21:12:38 följande:

Vi har börjat låta dottern vara naken när vi är hemma. Idag gick hon själv till pottan och kissade. Vi får se hur långt vi kommer i sommar, men det är ju ett gyllene tillfälle att skapa ett intresse. Hon är väldigt stolt och vill titta många gånger innan vi tömmer pottan. :)

Vad kul att hon blir stolt!
Svar på tråden potträning i sommar