• Blicka

potträning i sommar

Har en treåring som vi hoppas ska kunna bli blöjfri i sommar. Till veckan kör vi igång - vi hoppas på en blöjfri höst! Fler som tänker potträna i sommar?

• Svar på tråden potträning i sommar
  • Knyttan
    isolande skrev 2016-06-29 09:46:30 följande:

Jag är faktiskt beredd att hålla med här. Tror det är enklare att börja tidigare när barnet inte är lika medvetet om sina kroppsfunktioner och upptäcker dem samtidigt som man introducerar blöjfritt. Börjar man senare har de upptäckt funktionen redan och har rotat ett sätt att hantera den i blöjan. Jag tror inte heller att man ska vänta på att barnet ska be själv om att få sluta, eftersom man säkert drar ut på perioden med blöja mer än nödvändigt.

Sen är jag av åsikten att det inte är "synd om" ett barn som får göra sina behov i toa istället för i blöja. Tvärtom. Man lär dem slippa kissa på sig....

Men som alltid: Barn är individer och för alla går det inte lika enkelt att vänja sig vid ny ordning. Jag tror dock att det är värt att göra ett seriöst sluta med blöja-försök runt 2- års ålder och inte ge med sig bara för att man möter lite motstånd. 

Är barnet däremot helt hysteriskt och inget funkar så får man ju såklart avbryta och vänta lite...

Vi började med att introducera pottan vid 18 månaders ålder. Prövat det mesta. Träningsbyxor, mutor etc. Vår son har i perioder gått på pottan frivilligt men har även haft perioder då han helt hysteriskt just vägrat att sätta sig där. Jag tror helt enkelt inte att det är en bra potträningsmetod att tvinga ett skrikande barn att sitta på pottan mot sin vilja. Likaså har vi i flera omgångar gett upp träningsbyxor/ kalsonger eftersom han bara obrytt kissat ner sig. Det är inte förrän nu när han är över tre som det egentligen varit några framsteg. Vi har _verkligen inte_ väntat på "någon magisk dag" när han själv ska be om att få bli blöjfri, tvärt om tror jag min son av bekvämlighetsskäl skulle vara kapabel att använda blöja upp i skolåldern av vad han visat av motivation hittills. Däremot betackar jag mig för förnumnstiga kommentarer om att det minnsann ska vara si och så. Vissa barn går tydligen att potträna på två dar (antar att Hannaliv haft den sorten eller inte har barn alls) för andra är det inte alls så...
  • isolande
    Knyttan skrev 2016-06-29 17:22:52 följande:
    Vi började med att introducera pottan vid 18 månaders ålder. Prövat det mesta. Träningsbyxor, mutor etc. Vår son har i perioder gått på pottan frivilligt men har även haft perioder då han helt hysteriskt just vägrat att sätta sig där. Jag tror helt enkelt inte att det är en bra potträningsmetod att tvinga ett skrikande barn att sitta på pottan mot sin vilja. Likaså har vi i flera omgångar gett upp träningsbyxor/ kalsonger eftersom han bara obrytt kissat ner sig. Det är inte förrän nu när han är över tre som det egentligen varit några framsteg. Vi har _verkligen inte_ väntat på "någon magisk dag" när han själv ska be om att få bli blöjfri, tvärt om tror jag min son av bekvämlighetsskäl skulle vara kapabel att använda blöja upp i skolåldern av vad han visat av motivation hittills. Däremot betackar jag mig för förnumnstiga kommentarer om att det minnsann ska vara si och så. Vissa barn går tydligen att potträna på två dar (antar att Hannaliv haft den sorten eller inte har barn alls) för andra är det inte alls så...
    Jag förstår som sagt att det är på det sätt du beskriver för vissa barn. Jag tycker inte heller man ska tvinga skrikande barn mot toaletten. Verkar helt kontraproduktivt....
  • Phillippa
    Phillippa skrev 2016-06-27 00:10:39 följande:

Nu har sonen varit blöjfri i tre dagar. Han kissar nu även på pottan och inte längre i badkaret ;). Han sa till och med till själv sista gången idag :). Han har blöja på natten.

Hyr ska vi göra när han ska till förskolan imorgon?

Det gick inget vidare på förskolan. Han kissade ner sig två gånger och sedan fick han ha blöja. Hemma går det dock ganska bra. Han säger inte till men kissar ibland när vi sätter honom på pottan. Inte helt frivilligt och inte utan mutor ;).

Idag sprang han dock själv och kissade på pottan en gång :D.

När han skulle bajsa fick jag till slut ta på honom blöja dock :(.
  • Helisa
    Vår dotter blir 2 år i början av september. Det är flera månader sedan hon första gången kissade och bajsade i pottan men vi har inte övat särskilt ofta. Nu i sommar tänkte vi ta tag i det.
    Jag är nyfiken på att pröva intensivträning med en 3-dagarsmetod.
  • Blicka
    Phillippa skrev 2016-07-02 23:58:34 följande:
    Det gick inget vidare på förskolan. Han kissade ner sig två gånger och sedan fick han ha blöja. Hemma går det dock ganska bra. Han säger inte till men kissar ibland när vi sätter honom på pottan. Inte helt frivilligt och inte utan mutor ;).

Idag sprang han dock själv och kissade på pottan en gång :D.

När han skulle bajsa fick jag till slut ta på honom blöja dock :(.
    Fortsätt hemma! Ni har kanske några veckor ledigt i sommar o köra lite intensivt?
  • Blicka

Vi har haft några bajsolyckor men på det stora hela går det jättebra för o sonen. Pottan får dock hänga med ut ibland på utflykter då toaletter känns lite läskigt ännu.

• Blicka
    Helisa skrev 2016-07-03 21:30:54 följande:
    Vår dotter blir 2 år i början av september. Det är flera månader sedan hon första gången kissade och bajsade i pottan men vi har inte övat särskilt ofta. Nu i sommar tänkte vi ta tag i det.
    Jag är nyfiken på att pröva intensivträning med en 3-dagarsmetod.
    Dom första dagarna var vi bara hemma o jag ägnade mig åt sonen för att uppmärksamma signaler. Inga kalsonger hade vi men han ville inte vara naken nertill utan ville ha shorts eller byxor. Pottan precis bredvid. Efter en vecka började han säga till innan han behövde gå på pottan. Sen har vi bara kört på.
  • Helisa
    Blicka skrev 2016-07-03 21:51:07 följande:
    Dom första dagarna var vi bara hemma o jag ägnade mig åt sonen för att uppmärksamma signaler. Inga kalsonger hade vi men han ville inte vara naken nertill utan ville ha shorts eller byxor. Pottan precis bredvid. Efter en vecka började han säga till innan han behövde gå på pottan. Sen har vi bara kört på.
    Kul att höra. Grattis till att det gått bra! Hur gammal var han när ni körde potträningen?
  • Blicka
    Helisa skrev 2016-07-03 22:17:13 följande:
    Kul att höra. Grattis till att det gått bra! Hur gammal var han när ni körde potträningen?
    Han fyller tre om en månad o har varit helt ointresserad av potta så jag tänkte att nu kör vi bara o tar bort blöjan. Går det så går det var utgångsläget. Några extra glassar o en liten bil har det blivit som belöning för att göra det lite kul ;) nu är det han dom påminner mig att säga bravo när han kissat på pottan om jag skulle råka glömma. Det är mkt viktigt.
  • mammalovis
    Phillippa skrev 2016-07-02 23:58:34 följande:
    Det gick inget vidare på förskolan. Han kissade ner sig två gånger och sedan fick han ha blöja. Hemma går det dock ganska bra. Han säger inte till men kissar ibland när vi sätter honom på pottan. Inte helt frivilligt och inte utan mutor ;). Idag sprang han dock själv och kissade på pottan en gång :D. När han skulle bajsa fick jag till slut ta på honom blöja dock :(.
    Om inte barnet är moget att själv känna signalerna att nu måste jag lämna leken och kissa är risken stor för misslyckande på förskolan. Kör vidare hemma och försök igen på förskolan när han verkar mer säker, om inte personalen anser annorlunda för att de ändå har så få barn.

På förskolan har de ju "inte tid" att se när varje enskilt barn behöver kissa, utan det får fungera med rutinkissande, det vill säga i första hand i samband med måltider, före man går ut och så vidare. Resten är ju beroende av antalet barn hur ofta man kan gå utöver det genom att fråga det enskilda barnet. 

Min dotter är bättre på att kissa och bajsa på minitoaletten på förskolan än hemma ... men då har hon ju börjat komma på att hon behöver och vill gå på eget initiativ.
Svar på tråden potträning i sommar