potträning i sommar
Har en treåring som vi hoppas ska kunna bli blöjfri i sommar. Till veckan kör vi igång - vi hoppas på en blöjfri höst! Fler som tänker potträna i sommar?
Har en treåring som vi hoppas ska kunna bli blöjfri i sommar. Till veckan kör vi igång - vi hoppas på en blöjfri höst! Fler som tänker potträna i sommar?
Jag är faktiskt beredd att hålla med här. Tror det är enklare att börja tidigare när barnet inte är lika medvetet om sina kroppsfunktioner och upptäcker dem samtidigt som man introducerar blöjfritt. Börjar man senare har de upptäckt funktionen redan och har rotat ett sätt att hantera den i blöjan. Jag tror inte heller att man ska vänta på att barnet ska be själv om att få sluta, eftersom man säkert drar ut på perioden med blöja mer än nödvändigt.
Sen är jag av åsikten att det inte är "synd om" ett barn som får göra sina behov i toa istället för i blöja. Tvärtom. Man lär dem slippa kissa på sig....
Men som alltid: Barn är individer och för alla går det inte lika enkelt att vänja sig vid ny ordning. Jag tror dock att det är värt att göra ett seriöst sluta med blöja-försök runt 2- års ålder och inte ge med sig bara för att man möter lite motstånd.
Är barnet däremot helt hysteriskt och inget funkar så får man ju såklart avbryta och vänta lite...
Nu har sonen varit blöjfri i tre dagar. Han kissar nu även på pottan och inte längre i badkaret ;). Han sa till och med till själv sista gången idag :). Han har blöja på natten.
Hyr ska vi göra när han ska till förskolan imorgon?
Vi har haft några bajsolyckor men på det stora hela går det jättebra för o sonen. Pottan får dock hänga med ut ibland på utflykter då toaletter känns lite läskigt ännu.