potträning i sommar
Har en treåring som vi hoppas ska kunna bli blöjfri i sommar. Till veckan kör vi igång - vi hoppas på en blöjfri höst! Fler som tänker potträna i sommar?
Har en treåring som vi hoppas ska kunna bli blöjfri i sommar. Till veckan kör vi igång - vi hoppas på en blöjfri höst! Fler som tänker potträna i sommar?
Potträna så medvetet tänker vi inte göra, då barnet ändå behöver en viss mognad i huvudet för att känna när det är dags. Däremot så sa hon själv i morse att hon ville bajsa på toaletten och gick och gjorde så. Vår dotter har stor integritet och går inte att bestämma över så vi erbjuder och hon får bestämma. Tids nog kommer det, hon fyllde 3 nu i juni.
Klipp upp en skåra i kalsongen längs med rumpskåran. Han behöver bara sätta sig på huk så blir det luftigt och bra och öppet för en klutt på gräsmattan. Funkat på 100% av barnen i Kina i 1000 tals år. Funkar på svenska barn om sommaren också.
Svårt det här med om man ska påminna o ta barnet till potta/toalett regelbundet eller låta barnet lära sig själv/känna efter själv med stor risk för olyckor. Tankar?
Svårt det här med om man ska påminna o ta barnet till potta/toalett regelbundet eller låta barnet lära sig själv/känna efter själv med stor risk för olyckor. Tankar?
.
.vi har satt dottern på pottan på morgonen utan resultat. på kvällarna leker hon en stund med pottan. hon sitter på den och gör kissljud :) sen vill hon torka sig.
jag sjunger en sång med rörelser som hon är med på och blir då sittandes en stund på pottan. under tiden så blåser jag ner i pottan så det drar lite om stjärten och då kissar hon. det har funkat två kvällar nu och hon verkar lite förvånad av vad som händer. jag berömmer och hon får torka sig med papper själv :)
tror ni detta är en bra lugn början eller ska vi köra all in med ingen blöja under dagen och sedan sätta henne på pottan med ett par timmars mellanrum?
är det fel att jag blåser så hon kissar? är det bättra att hon mer aktivt väljer att kissa?