potträning i sommar
Har en treåring som vi hoppas ska kunna bli blöjfri i sommar. Till veckan kör vi igång - vi hoppas på en blöjfri höst! Fler som tänker potträna i sommar?
Har en treåring som vi hoppas ska kunna bli blöjfri i sommar. Till veckan kör vi igång - vi hoppas på en blöjfri höst! Fler som tänker potträna i sommar?
Första stora utflykten imorgon. Ska ladda med flera ombyten, ta med pottan om det är bråttom eller kö till toaletten o en positiv inställning att detta kommer gå bra!
Mutade båda mina med godis och det funkade. Köpte dock ett 3-pack med tablettaskar och talade successivt om att de var på väg att ta slut. Ingen diskussion alls!
Första stora utflykten imorgon. Ska ladda med flera ombyten, ta med pottan om det är bråttom eller kö till toaletten o en positiv inställning att detta kommer gå bra!
Och så fick sonen diarre :S positiva med det var att han automatiskt så att säga bajsade lite i pottan ett par ggr. Men sen fick vi retirera till att ta på blöja igen när han även bajsat i två par byxor i dag stackarn.
Och så fick sonen diarre :S positiva med det var att han automatiskt så att säga bajsade lite i pottan ett par ggr. Men sen fick vi retirera till att ta på blöja igen när han även bajsat i två par byxor i dag stackarn.
Perfekta åldern att börja, enligt barnpsykologer, är 18 mån- 24 månader. Tyvärr väntar många i Sverige på någon magisk dag när barnet ska be om att få börja gå på toa och ta bort blöjan?? Ursäkta men haha varför skulle ett litet barn vilja det? För dem är blöjan helt naturlig då den varit på dygnet runt sedan de föddes. En 3-åring är mycket mer benägen att vägra än en 1,5-2åring. Mognad finns där för kiss och bajsmedvetenhet vid 1,5, det gäller bara att vara uppmärksam (och inte ta det mitt i trotsen då). Det är oftast de som väntar in barnet som får handskas med bajsvägrare o.s.v...
Perfekta åldern att börja, enligt barnpsykologer, är 18 mån- 24 månader. Tyvärr väntar många i Sverige på någon magisk dag när barnet ska be om att få börja gå på toa och ta bort blöjan?? Ursäkta men haha varför skulle ett litet barn vilja det? För dem är blöjan helt naturlig då den varit på dygnet runt sedan de föddes. En 3-åring är mycket mer benägen att vägra än en 1,5-2åring. Mognad finns där för kiss och bajsmedvetenhet vid 1,5, det gäller bara att vara uppmärksam (och inte ta det mitt i trotsen då). Det är oftast de som väntar in barnet som får handskas med bajsvägrare o.s.v...
Jag är faktiskt beredd att hålla med här. Tror det är enklare att börja tidigare när barnet inte är lika medvetet om sina kroppsfunktioner och upptäcker dem samtidigt som man introducerar blöjfritt. Börjar man senare har de upptäckt funktionen redan och har rotat ett sätt att hantera den i blöjan. Jag tror inte heller att man ska vänta på att barnet ska be själv om att få sluta, eftersom man säkert drar ut på perioden med blöja mer än nödvändigt.
Sen är jag av åsikten att det inte är "synd om" ett barn som får göra sina behov i toa istället för i blöja. Tvärtom. Man lär dem slippa kissa på sig....
Men som alltid: Barn är individer och för alla går det inte lika enkelt att vänja sig vid ny ordning. Jag tror dock att det är värt att göra ett seriöst sluta med blöja-försök runt 2- års ålder och inte ge med sig bara för att man möter lite motstånd.
Är barnet däremot helt hysteriskt och inget funkar så får man ju såklart avbryta och vänta lite...