• Blicka

potträning i sommar

Har en treåring som vi hoppas ska kunna bli blöjfri i sommar. Till veckan kör vi igång - vi hoppas på en blöjfri höst! Fler som tänker potträna i sommar?

• Svar på tråden potträning i sommar
  • elyse
    Blicka skrev 2016-06-25 22:01:29 följande:

Vad kul att hon blir stolt!

Ja, jag hoppas att det ska vara belöning nog. Vet att flera av hennes dagiskompisar går på pottan och att hon också gärna vill göra som dem där. Ibland är grupptryck det mest fantastiska som finns...
  • Phillippa

Nu har sonen varit blöjfri i tre dagar. Han kissar nu även på pottan och inte längre i badkaret ;). Han sa till och med till själv sista gången idag :). Han har blöja på natten.

Hyr ska vi göra när han ska till förskolan imorgon?

• Blicka
    Phillippa skrev 2016-06-27 00:10:39 följande:

Nu har sonen varit blöjfri i tre dagar. Han kissar nu även på pottan och inte längre i badkaret ;). Han sa till och med till själv sista gången idag :). Han har blöja på natten.

Vad kul att det gått bra! Svårt ang fsk men kanske skicka med massor av ombyte o köra blöjfritt? Prata med personalen när ni lämnar.
  • isolande
    Blicka skrev 2016-06-27 06:52:14 följande:
    Vad kul att det gått bra! Svårt ang fsk men kanske skicka med massor av ombyte o köra blöjfritt? Prata med personalen när ni lämnar.
    Skicka med massor av ombyte och bli inte knäckt om det blir olyckor. Tänk på att han återgår till en miljö där han är van vid blöja och det händer mycket hela tiden. Lätt att glömma att man är kissig då Flört
  • Knyttan

Vi pottränar också för fullt, idag har sonen (3 år) för första gången varit blöjfri hela dagan med bara en olycka. Han sitter för det mesta på pottan frivilligt och kan säga till om han är utan blöjan hemma. Problemen kommer om vi ska ta på en byxa för då är det som om han glömmer sig igen och olyckor sker. Tyvärr blir han då också mindre motiverad att vara utan blöja... Det är lite ett steg fram ett steg bak. Hemma går det som sagt jättebra men vi kan ju inte sitta hemma hela dagarna. Vi bor dessutom i lgh så ingen trädgård vi kan släppa ut honom i.

Bajsa vägrar han att göra i pottan utan ber då om en blöja och går in på sitt rum och stänger dörren ???? Han råkade bajsa på mattan för ett par månader sen och det var tydligen traumatiskt för han pratar fortfarande om det! Så där är det tvärstopp så att säga. Nån som har ett tips där hur man kan jobba med det?

Hoppas han går med på att vara blöjfri i morgon också!

• Blicka
    Phillippa skrev 2016-06-27 00:10:39 följande:

Hur gick det idag? Körde ni blöjfritt?
  • Blicka
    Knyttan skrev 2016-06-27 22:09:40 följande:

Vi pottränar också för fullt, idag har sonen (3 år) för första gången varit blöjfri hela dagan med bara en olycka. Han sitter för det mesta på pottan frivilligt och kan säga till om han är utan blöjan hemma. Problemen kommer om vi ska ta på en byxa för då är det som om han glömmer sig igen och olyckor sker. Tyvärr blir han då också mindre motiverad att vara utan blöja... Det är lite ett steg fram ett steg bak. Hemma går det som sagt jättebra men vi kan ju inte sitta hemma hela dagarna. Vi bor dessutom i lgh så ingen trädgård vi kan släppa ut honom i.

Bajsa vägrar han att göra i pottan utan ber då om en blöja och går in på sitt rum och stänger dörren ???? Han råkade bajsa på mattan för ett par månader sen och det var tydligen traumatiskt för han pratar fortfarande om det! Så där är det tvärstopp så att säga. Nån som har ett tips där hur man kan jobba med det?

Hoppas han går med på att vara blöjfri i morgon också!

Tycker också det är svårt att känna sig helt fri i planering av aktiviteter just utifrån blöjfritt. Vi har hållit oss i närområdet o idag hade jag med pottan (behövdes inte men kändes bra) men vi ökar på områden o aktiviteter sakteliga. Vi körde lite belöning när det var trögt med pottan, samla stjärnor o sen fick han en bil. Funkade! Vad gäller bajs har sonen ibland lånat min telefon o tittat på youtube. Just för att sitta en längre stund, det har funkat.
  • Knyttan
    Blicka skrev 2016-06-27 22:18:39 följande:

Tycker också det är svårt att känna sig helt fri i planering av aktiviteter just utifrån blöjfritt. Vi har hållit oss i närområdet o idag hade jag med pottan (behövdes inte men kändes bra) men vi ökar på områden o aktiviteter sakteliga. Vi körde lite belöning när det var trögt med pottan, samla stjärnor o sen fick han en bil. Funkade! Vad gäller bajs har sonen ibland lånat min telefon o tittat på youtube. Just för att sitta en längre stund, det har funkat.

Vi låter honom sitta på pottan framför tv:n och då kan han sitta läänge. Men det är ändå så att om han känner att det är en bajs på g så vägrar han sitta där o ska absolut ha en blöja, han blir riktigt förtvivlad. Så jag vet inte hur mkt jag vill pressa där just nu, huvudsaken är att fixa kiss i pottan även när byxorna är på just nu. Ska kanske prova att ta med pottan om vi går ut en liten stund.
  • nnnnnnnn
    Knyttan skrev 2016-06-28 05:25:07 följande:
    Vi låter honom sitta på pottan framför tv:n och då kan han sitta läänge. Men det är ändå så att om han känner att det är en bajs på g så vägrar han sitta där o ska absolut ha en blöja, han blir riktigt förtvivlad. Så jag vet inte hur mkt jag vill pressa där just nu, huvudsaken är att fixa kiss i pottan även när byxorna är på just nu. Ska kanske prova att ta med pottan om vi går ut en liten stund.
    VI gav upp och erbjöd en pottgodis för varje bajs i pottan...

Känns så tråkigt att behöva gå så långt (lågt) men det är det enda hon verkligen är galen efter.

Så vi sa:
    När du är så stor att det kommer bajs i pottan, så är du så stor att du får lov att äta godis (har fått borta och ÄÄÄÄLSKAR det), så varje gång du bajsar i pottan kommer du få en godis.

Och då gick hon direkt till pottan och bajsade. Fick en gelebjörn och var huuur nöjd som helst.
    De första dagarna fick hon en godis för varje bajsning, men efter 1-2 veckor började hon sätta det i system och bajsade småbajsningar 3-4 ggr/dag. Så då sa vi att man fick bara  godis en gång per dag men ökade till 2 bitar istället.
    Så nu gör hon 1 stor gång/dag och får sina bitar och är nöjd.

Vi börjar fasa ut det långsamt. Om hon glömmer själv så påminner vi inte. Om hon gör det borta, så påminner vi inte om godis när hon kommer hem och vi tar aldrig med för att ge godis borta.

Tänker att när det gått 1-2 månader så kommer godiset ta slut och bara finnas på lördagar... Men vi hade inget annat att ta till...

Och vad gör 2 st små, små bitar tex non-stop eller skittles per dag i några veckor? Vi är såklart extra noga med tandborstningen!
  • Blicka
    Knyttan skrev 2016-06-28 05:25:07 följande:
    Har hört flera som bajsar i blöja men kissar på potta. Tror inte på att pressa för mkt. Att han säger till när han måste bajsa o ber om en blöja är ju jättebra - han märker ju vad som händer o det är ju det vi vill åstadkomma. Det kommer ju lösa sig!
Svar på tråden potträning i sommar