• Anonym (Mamman)

Måste min nyfödda träffa sin far? När?

Jag är gravid med ett ex till mig som jag verkligen inte vill ha någon kontakt med. Jag blev gravid av misstag och är emot abort om någon undrar varför jag behöll det.

Jag är nu i valet och kvalet att skriva på faderskapspapper om att han är far. Helst vill jag uppge honom som far för bebisens skull men jag vill inte själv behöva ha någon kontakt med honom eftersom han betett sig vidrigt mot mig och sårat mig oerhört. Tänker att när bebisen är större kan han få umgänge men när hen är liten behöver väl jag vara med om de ska träffas? Det vill jag inte. I alla fall inte så fort efter förlossningen när jag är känslig utan senare i Så fall, när hen blivit trygg med någon annan som kan vara Med när de lär känna varandra. Kan han begära att få träffa bebisen direkt om han Står på papper som far? Typ direkt efter hen föds? Eller hur snart efter? Jag hoppas han inte kan begära att få träffa hen direkt och att en socialtant överlämnar eller nåt om jag vägrar träffa honom? Jag är ju hens trygghet när hen är nyfödd. Vilka är reglerna? Måste jag sätta fader okänd för att slippa träffa honom på något år i allafall?

• Svar på tråden Måste min nyfödda träffa sin far? När?
  • Anonym (Suck 2)
    Anonym (Suck) skrev 2016-06-26 11:03:08 följande:

Fast det handlar inte om endast DIG här. Du skriver jag jag jag hela tiden. Det handlar även om barnets rätt till sin pappa och hans rätt till sitt barn. Du får helt enkelt lägga ditt ego på hyllan och växa upp lite. Du valde ty behålla då får du stå för konsekvenserna också även dom mindre trevliga.

Klockrent håller med
  • elmadumle
    Anonym (Moster) skrev 2016-06-26 12:38:28 följande:
    Fast TS kanske inte är säker på det?På mannen?Om han klarar av detta.Dessutom är inte alla män intresserade ensam ta hand om en bebis,eller hur.
    Och en pappa ska bara vara säker på att en mamma klarar det menar du? finns hur många mammor som helst som inte skulle få vara inärheten av barn alls.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Moster) skrev 2016-06-26 12:38:28 följande:
    Fast TS kanske inte är säker på det?På mannen?Om han klarar av detta.Dessutom är inte alla män intresserade ensam ta hand om en bebis,eller hur.
    Och då behöver man inte uppge dom som förälder, menar du?

Men du menar att om man inte är säker på att pappan inte skadar barnet, då ska pappan inte få träffa barnet? Han ska alltså dömas i förväg?
  • Anonym (Moster)
    Anonym (Sara) skrev 2016-06-26 12:54:34 följande:

Och då behöver man inte uppge dom som förälder, menar du?

Men du menar att om man inte är säker på att pappan inte skadar barnet, då ska pappan inte få träffa barnet? Han ska alltså dömas i förväg?

Vet fall där mamman vågade inte lämna det lilla barnet till pappan.Orsak?För hon känner inte honom och hon ville skydda sitt barn.Så barnet stannade hos mamman och så är det fortvarande.Alla män är inte bra,även fast deras sperma hjälpte till att det blev ett barn.Alla mammor är inte heller bra,men det är en annan fråga.
  • Anonym (?!)
    Anonym (Sara) skrev 2016-06-26 12:29:02 följande:
    Varför ska vi utgå från att pappan ska skada barnet?

Om pappan skadar barnet, tror du inte TS  vidtar åtgärder då?

Att neka pappan kontakt med barnet för att han kanske skulle skada barnet är ju befängt. Då skulle ju ingen pappa få vara nära sitt barn. Hur tänker du?

Och ska verkligen TS vara med barnet, hon kan ju också skada barnet?
    Nej vi ska inte utgå från något alls men att uttrycka sig tvärsäkert om att 
    A) barnet får det bra hos pappan
    eller
    B) barnet kommer fara illa hos pappan

är lika korkat. TS frågeställning är inte det ni svarar på utan något helt annat.
  • Anonym (O ansvarig förälder!)

Måste säga helt oansvarig tanke du har, brukar du aldrig se på tv?, hur barn söker sina föräldrar, ibland pappan, mycket på facebook också!har du läst om det på nätet?hur barn mår dåligt hela sitt liv för att dom inte vet om sin pappa, hur dom skäms i skolan när andra barn frågar om barnets pappa, även senare i livet när dom får samma fråga, hur dom ständigt blir påmind av att det måste finnas en pappa.

Att neka ett barn sitt ursprung gör att barnet alltid kommer ha ett hål i hjärtat, hela sitt liv, barnet kommer alltid ha tankar på hur livet varit om pappan funnits där, hur mycket bättre självkänsla barnet får som vuxen med god kontakt med bägge föräldrarna och sitt ursprung, hur mycket rikare livet blir med innehåll för barnet.
    Till och med barn som blivit till via donation försöker söka sin biologiska pappa, du har aldrig funderat varför?

Ta en allvarlig fundering ifall du är en idiot eller en människa.om inte annat ge det en tanke för ditt barns skull.

• Anonym (Moster)

Det är väl först när barnet är c 3 år när den börjar fråga om sin pappa.Barnen ser ju på förskolan att pappor hämtar barn.Innan dess har dom väl ingen större längtan till biopappan.Och många män som blir pappor utan sin vilja och med en kvinna dom känner inget för,de struntar i barnen.

• Anonym (A)

Du kan uppge honom som far, men du har fortfarande ensam vårdnad. Om du inte vill ha kontakt med honom och dessutom har starka skäl att inte vilja ha honom i din närhet, går det att se till att han får träffa barnet med en kontaktperson i början.

Du har dock ingen skyldighet att träffa honom direkt efter förlossningen. Du kan ju vänta lite innan du skriver på faderskapspapper, vilket ger dig lite andrum.

• Anonym (fader ej okänd)

Ts skriver ingenting om att barnets far är våldsam, en knarkare eller psykopat. Eller att hon är orolig för att han ska skada barnet.

Det hon skriver är att HON inte vill träffa honom, för att han burit sig vidrigt åt på ett sätt som sårat henne. Varit otrogen kanske? Vad vet man?

• Anonym (O ansvarig förälder!)

Det hon skriver om är att skapa ett barn som gott och väl kan utvecklas till, /osäker,otrygg,depression,ångest, dålig självkänsla resten av livet, hon skriver om sin egen egoism.

Här är en länk hur flera hundra tusen tjejer söker sina pappor som försvunnit ur deras liv, dess värre skrivs inte hur dom försvunnit ur deras liv, kan gott och väl vara som TS gör.

www.aftonbladet.se/wendela/article10492104.ab

www.dagen.se/dokument/engagerad-pappa-gor-barnen-trygga-1.292700

Svar på tråden Måste min nyfödda träffa sin far? När?