• Anonym (Mamman)

Måste min nyfödda träffa sin far? När?

Jag är gravid med ett ex till mig som jag verkligen inte vill ha någon kontakt med. Jag blev gravid av misstag och är emot abort om någon undrar varför jag behöll det.

Jag är nu i valet och kvalet att skriva på faderskapspapper om att han är far. Helst vill jag uppge honom som far för bebisens skull men jag vill inte själv behöva ha någon kontakt med honom eftersom han betett sig vidrigt mot mig och sårat mig oerhört. Tänker att när bebisen är större kan han få umgänge men när hen är liten behöver väl jag vara med om de ska träffas? Det vill jag inte. I alla fall inte så fort efter förlossningen när jag är känslig utan senare i Så fall, när hen blivit trygg med någon annan som kan vara Med när de lär känna varandra. Kan han begära att få träffa bebisen direkt om han Står på papper som far? Typ direkt efter hen föds? Eller hur snart efter? Jag hoppas han inte kan begära att få träffa hen direkt och att en socialtant överlämnar eller nåt om jag vägrar träffa honom? Jag är ju hens trygghet när hen är nyfödd. Vilka är reglerna? Måste jag sätta fader okänd för att slippa träffa honom på något år i allafall?

• Svar på tråden Måste min nyfödda träffa sin far? När?
  • Anonym (Nejdu)
    elmadumle skrev 2016-06-26 22:46:54 följande:

Menar du på fullt allvar att ett barn inte behöver sin pappa innan treårs ålder?

Folk är inte riktiga..
  • Anonym (Hallå?)

Har inte läst alla kommentarerna men såvida du inte har en befogad oro att pappan kan skada barnet så måste du givetvis verka för att ett umgänge kommer igång fortast möjligt. Nån skrev om anknytning och det är riktigt att barnet behöver vara nära sin primära anknytningsperson upp till tre års ålder, dock har barnet i regel flera anknytningspersoner som kan trygga och en av dessa bör ju rimligen vara pappan. Därtill knyter pappor an till sina barn bl.a genom att lukta på barnet vilket som med övrigt kring anknytning förutsätter att det finns fysisk närhet från dess att barnet är litet. För om pappan är en någorlunda reko förälder åtminstone på något plan kommer ju barnet vinna på att det finns ett starkt band dom emellan.

• Nomanisanisland
    Anonym (-) skrev 2016-06-26 11:48:35 följande:
    Stämmer inte.
    Jag uppgav "fader okänd" och sa att det var en norrman jag träffade på en resa i Asien.
    Vilket förvisso var sant. Det blev ingen utredning.
    Varför valde du att svika ditt barn och dess far och undanhålla dem från varandra?
  • Nomanisanisland
    Anonym (Mamman) skrev 2016-06-26 10:36:57 följande:

Jag är gravid med ett ex till mig som jag verkligen inte vill ha någon kontakt med. Jag blev gravid av misstag och är emot abort om någon undrar varför jag behöll det.

Jag är nu i valet och kvalet att skriva på faderskapspapper om att han är far. Helst vill jag uppge honom som far för bebisens skull men jag vill inte själv behöva ha någon kontakt med honom eftersom han betett sig vidrigt mot mig och sårat mig oerhört. Tänker att när bebisen är större kan han få umgänge men när hen är liten behöver väl jag vara med om de ska träffas? Det vill jag inte. I alla fall inte så fort efter förlossningen när jag är känslig utan senare i Så fall, när hen blivit trygg med någon annan som kan vara Med när de lär känna varandra. Kan han begära att få träffa bebisen direkt om han Står på papper som far? Typ direkt efter hen föds? Eller hur snart efter? Jag hoppas han inte kan begära att få träffa hen direkt och att en socialtant överlämnar eller nåt om jag vägrar träffa honom? Jag är ju hens trygghet när hen är nyfödd. Vilka är reglerna? Måste jag sätta fader okänd för att slippa träffa honom på något år i allafall?

Du måste inte sätta fader okänd. Du får inte ens göra det. Det är olagligt och dessutom fullkomligt omoraliskt mot far och barn. De har en rätt till varandra så går långt utöver din upplevelse av att vara kränkt.
  • Anonym (fader ej okänd)
    "Jag hoppas han inte kan begära att få träffa hen direkt och att en socialtant överlämnar eller nåt om jag vägrar träffa honom"

Du tror väl inte att Soc medverkar till att vara med vid ett överlämnande av barnet, för att pappan har sårat dig, och du därför vägrar att träffa honom? Jag tror att soc istället skulle föreslå att ni går på nån form av samtalsterapi, för att klara av att samarbeta i det som rör ert gemensamma barn. Att pappan får möjlighet att träffa sitt barn så tidigt, och så ofta som möjligt är jätteviktigt för deras relation.

Här gäller det inte dig och vad du känner, utan ett barns rätt att få en så god kontakt med sin far som möjligt. Det är ingenting som du ska sabotera eller försvåra, utan istället i så hög grad som möjligt medverka till att bli så bra som möjligt. Dina egna negativa känslor för pappan får du helt enkelt sätta åt sidan. Som så många andra i din situation får göra.
  • Andrarum

Svarar bara med avseende på ta trådstart: Du kan avböja förslag om faderskapsutredning under graviditeten. Då kommer familjerätten in efter födseln. Du får brev hem i brevlådan där man frågar om faderskap osv...kanske kan du bara skriva där att du gärna kommer på möte och diskuterar faderskapet lite längre fram..typ när amning,sömn och vikt kommit i ordning..sedan undviker du att svara i tfn vid dolt nummer o dyl. Avboka sedan ev besök m hänvisn till hälsa osv tills du känner dig stabil och får bra med sömn och DÅ skriver du ditt ex som pappa och ordnar med umgänget. Då är ju barnet lite större också och mer socialt. Om ni kan göra det här utan drama och bråk är det ju en vinst för barnet i längden och att stressa fram möten med pappan som barnet ändå inte kommer att minnas kanske inte är så klokt i det här läget. Sedan är det du som väljer om du vill ge delad vårdnad..om du ej skrivet över vårdnad så måste ditt ex stämma dig i det syftet och det ska tydligen inte vara så.lätt att få.Umgänge däremot förutsätts och jag tänker det kan vara rätt bra för barnet. Umgänge brukar under första året ske hos mamman med tanke på barnet. Så det kanske kan bli lite jobbigt men förhoppningsvis har du då kommit över era gemensamma problem då och är glad åt det lilla barnet han trots allt gett dig...det kanske inte behöver bli så illa...Lycka till!

• Anonym (Nejdu)
    Andrarum skrev 2016-06-27 10:26:55 följande:

Svarar bara med avseende på ta trådstart: Du kan avböja förslag om faderskapsutredning under graviditeten. Då kommer familjerätten in efter födseln. Du får brev hem i brevlådan där man frågar om faderskap osv...kanske kan du bara skriva där att du gärna kommer på möte och diskuterar faderskapet lite längre fram..typ när amning,sömn och vikt kommit i ordning..sedan undviker du att svara i tfn vid dolt nummer o dyl. Avboka sedan ev besök m hänvisn till hälsa osv tills du känner dig stabil och får bra med sömn och DÅ skriver du ditt ex som pappa och ordnar med umgänget. Då är ju barnet lite större också och mer socialt. Om ni kan göra det här utan drama och bråk är det ju en vinst för barnet i längden och att stressa fram möten med pappan som barnet ändå inte kommer att minnas kanske inte är så klokt i det här läget. Sedan är det du som väljer om du vill ge delad vårdnad..om du ej skrivet över vårdnad så måste ditt ex stämma dig i det syftet och det ska tydligen inte vara så.lätt att få.Umgänge däremot förutsätts och jag tänker det kan vara rätt bra för barnet. Umgänge brukar under första året ske hos mamman med tanke på barnet. Så det kanske kan bli lite jobbigt men förhoppningsvis har du då kommit över era gemensamma problem då och är glad åt det lilla barnet han trots allt gett dig...det kanske inte behöver bli så illa...Lycka till!

Men vad är det för fel på folk egentligen? Ett barn är inte mammans ägodel. Barnet har lika stor rätt till sin pappa från start som sin mamma.

Så länge han inte är en fara för barnet så får hon helt enkelt bita ihop för barnets skull.
  • Anonym (fader ej okänd)
    Andrarum skrev 2016-06-27 10:26:55 följande:

Så tråkigt för pappan att inte få träffa eller se sitt barn som nyfödd, utan får vänta tills ts känner för det. Med ts inställning till pappan kan det ju i princip ta väldigt lång tid.
  • Anonym (Fågelmor)
    Anonym (Sara) skrev 2016-06-26 10:57:15 följande:

Ha inte sex med en man om du inte är beredd att dela på föräldraskapet.

Aningen generaliserande och inte så lite dömande kanske...?

Min mor var gift första gången när hon var 18 år gammal och fick två barn (mina storasyskon) med ett svin som först ett ett antal år in i äktenskapet blev narkoman+alkoholist och började misshandla min mor så grovt även när hon var höggravid att hon nästan förlorade min bror i magen och fick fly från sin hemort - där hon även tvingades lämna kvar min äldre bror i pappans vårdnad eftersom hon inte fick hjälp från socialen på den tiden (70-talet).
    Du menar att hon och andra kvinnor vars män förändras över tid får skylla sig själva och borde ana redan i början av ett förhållande att en trevlig, smart, flitig kille man blir tillsammans med skall komma att bli ett ärkesvin några år senare...? Tack, ska hälsa min mor det.
  • Anonym (.....)

Hejsan Ts...

Vet han om att han är pappan?

Har han gjort dig illa fysiskt eller psykiskt.
    Skulle jag vara du så skulle jag fråga mig om han skulle tillföra något till barnet. Barn behöver inte ha tillgång till båda föräldrarna. Det finns många barn som skulle mått mycket bättre om dom aldrig ens fått träffa sin biologiska pappa.

Vet han inte om det och om du tror/vet att han skulle vara dålig för barnet så skulle jag säga att jag träffat en kille från Norge/Danmark eller liknande på krogen och blivit gravid. Du har inget nummer och vet inte mer än förnamnet. Du kommer undan med det, dom har inte tid att leka detektiv.

Vet han däremot om det, då kan du tyvärr inte mycket göra. Annat än ensam vårdnad, men det kan han eventuellt bestrida. Har du "tur" om man nu kan kalla det de, så vill han kanske inte ens ha kontakt med barnet. Och vill som många killar att du ska göra abort. Då det verkar vara lika lätt att ta till för dom som kondom. Då det inte är dom som behöver gå igenom det.

Jag skulle aldrig heller göra abort så förstår hur du tänkt i det.
    Hoppas det ordnar sig.

Svar på tråden Måste min nyfödda träffa sin far? När?