• Anonym (Mamman)

Måste min nyfödda träffa sin far? När?

Jag är gravid med ett ex till mig som jag verkligen inte vill ha någon kontakt med. Jag blev gravid av misstag och är emot abort om någon undrar varför jag behöll det.

Jag är nu i valet och kvalet att skriva på faderskapspapper om att han är far. Helst vill jag uppge honom som far för bebisens skull men jag vill inte själv behöva ha någon kontakt med honom eftersom han betett sig vidrigt mot mig och sårat mig oerhört. Tänker att när bebisen är större kan han få umgänge men när hen är liten behöver väl jag vara med om de ska träffas? Det vill jag inte. I alla fall inte så fort efter förlossningen när jag är känslig utan senare i Så fall, när hen blivit trygg med någon annan som kan vara Med när de lär känna varandra. Kan han begära att få träffa bebisen direkt om han Står på papper som far? Typ direkt efter hen föds? Eller hur snart efter? Jag hoppas han inte kan begära att få träffa hen direkt och att en socialtant överlämnar eller nåt om jag vägrar träffa honom? Jag är ju hens trygghet när hen är nyfödd. Vilka är reglerna? Måste jag sätta fader okänd för att slippa träffa honom på något år i allafall?

• Svar på tråden Måste min nyfödda träffa sin far? När?
  • Furienna
    Anonym (helgalet) skrev 2016-06-27 17:56:21 följande:

Jag kommer aldrig på tusen år att förstå hur den kvinna tänker som låter en destruktiv och/eller våldsam idiot föröka sig när det finns abort.

Hans enda merit är att ha en kuk och respektera er tillräckligt lite för att behandla er illa, knulla er och dra, och det vill ni belöna med att sätta fler till världen som har hans gener och temperament???

Helt obegripligt. 

1: Barnet är lika mycket kvinnans barn som mannens, och det är bara naturligt att en mamma vill behålla sitt barn.

2: Du vet inte ett dugg om i fall barnet ärver sin pappas temperament.

• molly50
    Anonym (.....) skrev 2016-06-27 13:55:54 följande:
    Anonym (fader ej okänd) skrev 2016-06-27 12:29:18 följande:
    Minst sagt skrämmande hur du ger råd till ts om hur hon kan gå tillväga för att förhindra ett barn rätt till sin pappa. Instämmer i vad nån annan skrev här...."vad är det för fel på folk"?

Ts är gravid med sitt ex, så man kan kanske tänka sig att det finns människor som förstår vem som är pappa till barnet. Men du tycker alltså att hon ska ljuga för barnet, och säga att hon blev gravid med en som hon träffade på krogen som hette Ole och var från Norge, och att det är allt hon vet?
    Läs om, läs rätt!

Själv tycker jag att det är skrämmande hur dåliga ni måste vara på att läsa.

Många barn klarar sig bättre utan pappa, min pappa har aldrig tillfört något i mitt liv annat än psykisk misshandel. Jag hade klarat mig utmärkt med endast min mamma och har önskat många gånger att jag sluppit träffa min pappa.

Ts, skriver att pappan betett sig vidrigt mot henne och sårat henne djupt.
    Därför så frågade jag om han har gjort illa henne fysisk dvs misshandel eller psykiskt. Har han misshandlat henne, står ju ofta barnen på tur.

Det var nyligen ett par i Tyskland där tjejen brändes levande för hon var höggravid
    med deras gemensamma barn som han inte ville ha. Så försök inte få det som att alla pappor är guds sänd till barn. Det är långt i från sanning.

Och det var till inte till barnet hon skulle ljuga. läs om läs rätt igen!

Är Ts. däremot sur för han varit otrogen eller liknande så är det ju en helt annan sak. Därför jag frågade om han skulle tillföra något.

Själv lever jag lycklig med min man och våra tre gemensamma barn. Och vet ni vad han är världens bästa pappa. Många tjejer/kvinnor har däremot inte lika tur i sitt val av män. Ni som tror det, är otroligt naiva och lever i stor förnekelse. Lycka till i livet. haha
    Men var någonstans står det att TS har blivit misshandlad av sitt ex?
    Ingenstans vad jag har kunnat se.
    Om så vore fallet så hade jag kunnat hålla med dig om att pappan inte vore bra för barnet heller.
    Men om det enbart handlar om att TS har blivit sårad av sitt ex (t ex genom otrohet eller att han bara lämnat henne under ojusta former) så handlar det ju bara om hennes känslor och vad hon vill.
    Då tänker hon inte på barnets bästa.
    Visst finns det olämpliga pappor. Alla har inte sådan tur som du och jag att träffa en bra man.
    Men det finns även olämpliga mammor.
    Om TS vill undanhålla barnet från sin pappa och ljuga för myndigheterna enbart pga att hon känner sig sårad av honom. Då är hon en sådan.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (Mamman) skrev 2016-06-27 14:42:06 följande:

TS här. Jag tror inte att pappan är farlig för barnet direkt men jag har lagt ner jättemycket tid och energi på att ta mig ifrån honom eftersom det var en väldigt destruktiv relation. Jag är rätt skör i mitt eget mående och mådde urdåligt under tiden med honom. Jag är rädd att bli manipulerad eller att allt väller upp till ytan igen om jag träffar honom eller ens ser honom egentligen. Jag går i samtal hos psykolog nu för att bearbeta och det går bra. Mår jättemycket bättre nu och känner att jag kan vara en bra och stabil mamma så länge jag slipper träffa honom. Min mardröm är att han skulle dyka upp efter/under förlossningen.

Jag kan inte bara bita ihop och träffa honom för det vore indirekt dåligt för barnet, om jag blir helt förstörd igen. Jag har egentligen inget emot att han och barnet ses men jag vill inte träffa honom innan jag kommit på fötter igen och mår mycket bättre och känner att han inte kan skada mig mer psykiskt.

Men om jag vägrar träffa honom (ingen kan väl tvinga mig till det?), kan då soc dyka upp och hämta barnet så han får träffa det? När kan det ske tidigast i så fall? Hur ofta/hur länge behövs det? Fixar de alla överlämningar? Kommer han då stå utanför min lägenhet och ta det när de kommer ut? Hur gör man med matning om jag ammar? Vad händer om jag skriver honom som far men har enskild vårdnad och bor i annan stad?

Jag vill att rätt far ska stå på pappret och att barnet ska umgås med sin far som äldre men är orolig över de första månaderna/året när jag fortfarande mår dåligt.

Vad händer om jag uppger honom plus en annan kille som potentiell far? Blir det då utredning efter födseln som kan ta tid? Eller om jag skriver en annan pappa på pappret men skickar sms till pappan om att det är hans och att han kan starta en utredning om han vill och då samarbetar jag. När de frågar säger jag att jag trodde det var den andra men sen räknade jag på det och insåg att det var fel och kontaktade honom. Då blir ju han far till slut ändå väl?

Jag förstår att det är jobbigt och att du behöver jobba på ditt mående.
    Men jag kan inte låta bli att undra om han misshandlade dig,våldtog dig eller så under ert förhållande?
    Om så är fallet så har jag förståelse för om du inte vill att han ska träffa barnet.
    Men om inte,har du någon släkting som kan vara med när han träffar barnet istället för dig?
    Vet han om att du är gravid?

Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (helgalet) skrev 2016-06-27 17:56:21 följande:

Jag kommer aldrig på tusen år att förstå hur den kvinna tänker som låter en destruktiv och/eller våldsam idiot föröka sig när det finns abort.

Hans enda merit är att ha en kuk och respektera er tillräckligt lite för att behandla er illa, knulla er och dra, och det vill ni belöna med att sätta fler till världen som har hans gener och temperament???

Helt obegripligt. 

Men tror du att en abort är något man gör hur lättvindigt som helst?
    Kanske använde de skydd som inte funkade,kanske var de oskyddade. I vilket fall som helst så är en abort inget man bara gör hur enkelt som helst.
    Sen vet du ingenting om hur barnet kommer att bli. Vilket temperament det kommmer att få osv.
    Det beror till stor del på uppfostran och uppväxt.
    Anonym (Familjerätt) skrev 2016-06-28 10:39:13 följande:

Hej TS!
    Låter jobbigt.
    Jag förstår det som att barnet är fött redan, stämmer det?
    Hur ser situationen ut i övrigt?
    Är familjerätten inblandad och har de gjort något faderskapstest, mao DNA-testat fadern?
    Blir ju konstigt om du nekar till att han är far om DNA-testet sedan visar annorlunda. 

Om du läser trådstarten så står det där att TS är gravid.

Mattias och Hannah.
  • Anonym (Lisa)
    molly50 skrev 2016-06-28 11:26:16 följande:
    Men tror du att en abort är något man gör hur lättvindigt som helst?
    Kanske använde de skydd som inte funkade,kanske var de oskyddade. I vilket fall som helst så är en abort inget man bara gör hur enkelt som helst.
    Sen vet du ingenting om hur barnet kommer att bli. Vilket temperament det kommmer att få osv.
    Det beror till stor del på uppfostran och uppväxt.
    Anonym (Familjerätt) skrev 2016-06-28 10:39:13 följande:

Hej TS!
    Låter jobbigt.
    Jag förstår det som att barnet är fött redan, stämmer det?
    Hur ser situationen ut i övrigt?
    Är familjerätten inblandad och har de gjort något faderskapstest, mao DNA-testat fadern?
    Blir ju konstigt om du nekar till att han är far om DNA-testet sedan visar annorlunda. 

Om du läser trådstarten så står det där att TS är gravid.

Ingen har väl sagt att det är "hur lättvindigt som helst" att göra abort? 
    Det är jättesvårt och ingenting man ska tvingas till.

MEN - det är inte heller "hur lättvindigt som helst" att nekas en relation till sin far, eller att få träffa sitt eget barn det första året. TS har helt enkelt inte rätten att förvägra pappa och barn en relation från början, bara för att hon inte "klarade" en abort. Att "inte klara" en abort är begripligt, men inget fripass från att ta föräldraansvar och sätta barnets bästa framför sin egen vilja.

Ingen kvinna ska tvingas till abort.
    Inget barn ska behöva undra vem som är deras pappa.
    Ingen man ska behöva få reda på ett faderskap ett (fem, tio...) år senare och för alltid ha missat sitt eget barns första år. 
  • Anonym (fader ej okänd)
    molly50 skrev 2016-06-28 11:12:34 följande:
    Om så vore fallet så hade jag kunnat hålla med dig om att pappan inte vore bra för barnet heller.
    Men om det enbart handlar om att TS har blivit sårad av sitt ex (t ex genom otrohet eller att han bara lämnat henne under ojusta former) så handlar det ju bara om hennes känslor och vad hon vill.
    Visst finns det olämpliga pappor. Alla har inte sådan tur som du och jag att träffa en bra man.
    Om TS vill undanhålla barnet från sin pappa och ljuga för myndigheterna enbart pga att hon känner sig sårad av honom. Då är hon en sådan.
    Man ser ju att en del svarar utan att ha läst tråden. Spekulerar och drar slutsatser utan att ens läst ts inlägg.
  • Anonym (.....)
    molly50 skrev 2016-06-28 11:12:34 följande:
    Hej, dig kan jag ta mig tid och svara, de andra verkar ha lite issues som jag inte orkar tjafsa med. (Du som säger mina barn skulle klara sig bättre utan mig som mamma. Jag är en jävligt bra mamma! Jag skulle gå igenom eld för mina tre barn. Charmigt och jäkligt omoget med personangrepp. Väx upp!)

Hon skrev att han hade betett sig vidrigt mot henne och sårat henne, då i mitt första inlägg och också mitt andra så frågade jag TS på vilket sätt han betett sig vidrigt. Om han misshandlat henne eller liknande.

Nu läste jag TS svar och det hade han ju inte och hon trodde inte han skulle vara dålig för barnet. Så då ska ju han självklart få stå som pappa. Kan man läsa (som tydligen vissa personer absolut inte kan) så frågade jag Ts det de första jag gjorde. 

Nu var det ju TS själv som haft en dålig relation med honom och mådde dåligt i sig själv. Detta har ju inget med barnet att göra. Han kan ju faktiskt vara en superpappa. Fast min resonemang står kvar. Jag skulle aldrig låta en man som misshandlat mig få ha kontakt med sina barn om jag kunde hindra det. Sen att ljuga för myndigheter skiter jag blankt i. Jag skulle göra allt för att skydda mina barn.

Jag älskar min sambo och han är inte ens i närheten av den skitstövel som min pappa fortfarande är. En sån person som han finns det inte många av. Så har du en sån som han så håll i honom hårt!

Så klart det finns olämpliga mammor, finns säkert tusentals. 

Jag har också läst alla hundratals inlägg här där "pappan" kräver abort för han vill inte ha barn, trots att flickvännen vill behålla. På flashback finns till och med frågor hur dom kan framkalla abort hos sin flickvän då hon tänkt behålla, fast han inte vill.

Jag håller också stenhårt fast vid att det finns fler män som aldrig borde haft kontakt med sina barn. Det mördas flera barn varje år i Sverige, av just sina pappor. Det är väldigt sällan en mamma dödar sitt eget barn.

Skulle nu mamman ha haft ett destruktivt förhållande, där mannen misshandlat henne, kontrollerat henne, psykiskt misshandlat henne, hotat hennes anhöriga. Då tycker jag man som mamma borde veta bättre än att ange honom som pappa om han ändå inte vet om barnet ännu. Sen om det innebär ljuga för myndigheter bryr jag mig inte det minsta om. Sen när barnet är tillräckligt stort så får man förklara varför man gjorde som man gjorde.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (.....) skrev 2016-06-28 12:16:43 följande:
    Hej, dig kan jag ta mig tid och svara, de andra verkar ha lite issues som jag inte orkar tjafsa med. (Du som säger mina barn skulle klara sig bättre utan mig som mamma. Jag är en jävligt bra mamma! Jag skulle gå igenom eld för mina tre barn. Charmigt och jäkligt omoget med personangrepp. Väx upp!)

Hon skrev att han hade betett sig vidrigt mot henne och sårat henne, då i mitt första inlägg och också mitt andra så frågade jag TS på vilket sätt han betett sig vidrigt. Om han misshandlat henne eller liknande.

Nu läste jag TS svar och det hade han ju inte och hon trodde inte han skulle vara dålig för barnet. Så då ska ju han självklart få stå som pappa. Kan man läsa (som tydligen vissa personer absolut inte kan) så frågade jag Ts det de första jag gjorde. 

Nu var det ju TS själv som haft en dålig relation med honom och mådde dåligt i sig själv. Detta har ju inget med barnet att göra. Han kan ju faktiskt vara en superpappa. Fast min resonemang står kvar. Jag skulle aldrig låta en man som misshandlat mig få ha kontakt med sina barn om jag kunde hindra det. Sen att ljuga för myndigheter skiter jag blankt i. Jag skulle göra allt för att skydda mina barn.

Jag älskar min sambo och han är inte ens i närheten av den skitstövel som min pappa fortfarande är. En sån person som han finns det inte många av. Så har du en sån som han så håll i honom hårt!

Så klart det finns olämpliga mammor, finns säkert tusentals. 

Jag har också läst alla hundratals inlägg här där "pappan" kräver abort för han vill inte ha barn, trots att flickvännen vill behålla. På flashback finns till och med frågor hur dom kan framkalla abort hos sin flickvän då hon tänkt behålla, fast han inte vill.

Jag håller också stenhårt fast vid att det finns fler män som aldrig borde haft kontakt med sina barn. Det mördas flera barn varje år i Sverige, av just sina pappor. Det är väldigt sällan en mamma dödar sitt eget barn.

Skulle nu mamman ha haft ett destruktivt förhållande, där mannen misshandlat henne, kontrollerat henne, psykiskt misshandlat henne, hotat hennes anhöriga. Då tycker jag man som mamma borde veta bättre än att ange honom som pappa om han ändå inte vet om barnet ännu. Sen om det innebär ljuga för myndigheter bryr jag mig inte det minsta om. Sen när barnet är tillräckligt stort så får man förklara varför man gjorde som man gjorde.
    Alla dina inlägg handlar om pappor som misshandlar/dödar sina barn, men ingen i tråden har sagt att en sådan pappa ska få träffa sitt barn. Så tagga ner lite och håll dig till ämnet.

Sedan har Molly inte skrivit att du är en olämplig mamma, du läser som en kratta.
  • molly50
    Anonym (Lisa) skrev 2016-06-28 11:40:06 följande:
    Ingen har väl sagt att det är "hur lättvindigt som helst" att göra abort? 
    Det är jättesvårt och ingenting man ska tvingas till.

MEN - det är inte heller "hur lättvindigt som helst" att nekas en relation till sin far, eller att få träffa sitt eget barn det första året. TS har helt enkelt inte rätten att förvägra pappa och barn en relation från början, bara för att hon inte "klarade" en abort. Att "inte klara" en abort är begripligt, men inget fripass från att ta föräldraansvar och sätta barnets bästa framför sin egen vilja.

Ingen kvinna ska tvingas till abort.
    Inget barn ska behöva undra vem som är deras pappa.
    Ingen man ska behöva få reda på ett faderskap ett (fem, tio...) år senare och för alltid ha missat sitt eget barns första år. 
    Jag har aldrig påstått att det är lättvindigt att nekas en relation till sin far eller att få träffa sitt eget barn.
    Tvärtom så tycker jag att om pappan inte skulle vara farlig för barnet på något sätt så får man försöka bortse från sina egna sårade känslor och låta barnet och pappan ha kontakt.
    Men kanske låta någon annan hjälpa till med kontakten om man själv känner att man inte klarar det.

Men vi vet ju som sagt inget mer än att TS och hennes ex relation var destruktiv. Inget om vad som verkligen hände mellan dem.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (fader ej okänd) skrev 2016-06-28 11:46:32 följande:
    Man ser ju att en del svarar utan att ha läst tråden. Spekulerar och drar slutsatser utan att ens läst ts inlägg.
    Ja,och det underlättar nog en hel del att läsa igenom ordentligt innan man svarar.
    Jag har själv gjort misstaget att slarvläsa och då har svaren oftast blivit lite tokiga.
    Mattias och Hannah.
Svar på tråden Måste min nyfödda träffa sin far? När?