• Ice Age

Bim aug 2016

Någon som är i planeringsstadiet? Vi har två flickor födda 12 och 15 och nu hoppas vi på en bebis senvår/början av sommaren 2017

Med första var tanken att börja försöka efter att jag kommit igång att jobba efter studier, men första veckan på jobbet så plussade jag, det blev bra ändå. Med tvåan så hade vi tänkt köra igång på sommaren men blev nojiga av att flera i vår omgivning hade svårt att bli gravida så vi börja tidigare och plussade i slutet av maj istället. Nu väntar vi på nästa mens sen kör vi igång(för en till vinterbebis skippar vi gärna ????).

Det var lite om mig, något mer i samma tankar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-07-12 07:51
    Bimlista: www.familjeliv.se/forum/thread/76791085-bimlista-aug-2016

• Svar på tråden Bim aug 2016
  • FyrAAAA

Tack för svar! Jag har aldrig tänkt så mycket på detta och aldrig under eller inför tidigare graviditeter ätit några vitaminer eller liknande men känner att jag nu "verkligen vill göra vad jag kan" för att påverka i positiv riktning att lyckas bli gravid igen! Har köpt folsyra precis nu, som jag förstått ska vara bra!? Någon annan sorts vitaminer/tillskott ni rekommenderar? Dricker aldrig i vanliga fall heller så det är inget jag behöver tänka på. Dock har det blivit alldeles för mycket sötsaker och för lite motion ett tag nu... Nu är vi på semester men åker hem imorgon, måste ändra det till bättre vanor från då!

• Smlan

Då får man hoppas att mannen har friska simmare :/

stellanocte skrev 2016-07-18 02:29:29 följande:

Nej, de säger ju att det ska räcka att ha sex varannan dag eftersom spermierna lever kvar något dygn och väntar på ägget. Har mannen friska spermier tror jag dock inte att det gör något att man har sex varje dag

• lisohl
    Smlan skrev 2016-07-15 23:37:35 följande:

En allmän fråga. Hur ofta har ni sex kring ÄL?

Förra cykeln som var vårt första försök hade vi sex var tredje dag, När vi försökte med första barnet hade vi sex varje/varannan dag runt äl.
  • YKY

Vi försöker tekniskt sett inte än (börjar vid ÄL i augusti), men vi kör utan skydd så händer deg så händer det. Har BIM den 4 augusti och ÄL antagligen närsom nu (testar inte, men min cykel verkar vara rätt regelbunden igen efter p-pillerstoppet), och vi har fått till det... Så man kan ju hoppas.

Det är försök till vårt första. :)

• mariama

Åh vad kul och spännande att vi är ett helt gäng nu!! Ser framemot augusti massor nu!!! :):)

• Anonym (Lexi)
    FyrAAAA skrev 2016-07-18 20:32:24 följande:

Tack för svar! Jag har aldrig tänkt så mycket på detta och aldrig under eller inför tidigare graviditeter ätit några vitaminer eller liknande men känner att jag nu "verkligen vill göra vad jag kan" för att påverka i positiv riktning att lyckas bli gravid igen! Har köpt folsyra precis nu, som jag förstått ska vara bra!? Någon annan sorts vitaminer/tillskott ni rekommenderar? Dricker aldrig i vanliga fall heller så det är inget jag behöver tänka på. Dock har det blivit alldeles för mycket sötsaker och för lite motion ett tag nu... Nu är vi på semester men åker hem imorgon, måste ändra det till bättre vanor från då!

Jag har inte ätit vitaminer inför mina tidigare graviditeter, inte ens folsyra, pga de graviditeterna har inte varit särskilt välplanerade. Har knappt hunnit börja försöka, så har jag suttit där med ett plus plötsligt. Men nu är det inte lika lätt... Folsyra är superviktigt, och det "ska" alla ta för att minska risken för ryggmärgsbråck. Har också läst att det är lättare att bli gravid, men vet inte om det påverkar. Q10 ska förbättra äggkvaliten och Inositol förbättrar äggkvaliten, förstärker ägglossningen, ökar chansen till graviditet, minskar risken för missfall och missbildningar mm. Dock behöver man ta det i tre månader innan det ger effekt på äggen. Jag har precis börjat med dem.
  • Deni81

Jag äter bara tabletten Mitt Val Kvinna. Innehåller allt en kvinna behöver tydligen. Sen gör jag inget annat. Är lite sugen på att börja smörja med progesteronkräm ifall det inte tar sig om några månader. Vet inte om det funkar men ska hjälpa ägglossningen i alla fall. Jag tror man smörjer från mens till ÄL. Eller var det från ÄL till mens? Haha, bra koll!

• FyrAAAA
    Anonym (Lexi) skrev 2016-07-19 12:06:57 följande:
    Jag har inte ätit vitaminer inför mina tidigare graviditeter, inte ens folsyra, pga de graviditeterna har inte varit särskilt välplanerade. Har knappt hunnit börja försöka, så har jag suttit där med ett plus plötsligt. Men nu är det inte lika lätt... Folsyra är superviktigt, och det "ska" alla ta för att minska risken för ryggmärgsbråck. Har också läst att det är lättare att bli gravid, men vet inte om det påverkar. Q10 ska förbättra äggkvaliten och Inositol förbättrar äggkvaliten, förstärker ägglossningen, ökar chansen till graviditet, minskar risken för missfall och missbildningar mm. Dock behöver man ta det i tre månader innan det ger effekt på äggen. Jag har precis börjat med dem.
    Ja ok! Vi har sagt att vi ger det ca ett år, egentligen vill jag helst före mars/april så nästa kommer senast dec-17, annars känner jag att vår yngsta nu hinner bli lite för stor, vill helst ha de riktigt tätt om det ska bli! Så kan det förbättra chanserna efter tre mån så är det ju bara att börja äta dem nu då tänker jag! Ska absolut börja! Tar man båda, eller bara en av de sorterna, som båda är gynnsamma för äggkvalité/ägglossning?
  • FyrAAAA
    Deni81 skrev 2016-07-19 14:04:19 följande:

Jag äter bara tabletten Mitt Val Kvinna. Innehåller allt en kvinna behöver tydligen. Sen gör jag inget annat. Är lite sugen på att börja smörja med progesteronkräm ifall det inte tar sig om några månader. Vet inte om det funkar men ska hjälpa ägglossningen i alla fall. Jag tror man smörjer från mens till ÄL. Eller var det från ÄL till mens? Haha, bra koll!

Ja sån progesteronkräm undrar jag också mer över!...
  • Anonym (Lexi)
    FyrAAAA skrev 2016-07-19 14:04:55 följande:

Ja ok! Vi har sagt att vi ger det ca ett år, egentligen vill jag helst före mars/april så nästa kommer senast dec-17, annars känner jag att vår yngsta nu hinner bli lite för stor, vill helst ha de riktigt tätt om det ska bli! Så kan det förbättra chanserna efter tre mån så är det ju bara att börja äta dem nu då tänker jag! Ska absolut börja! Tar man båda, eller bara en av de sorterna, som båda är gynnsamma för äggkvalité/ägglossning?

Jag ville ju bli gravid helst igår Men ska försöka ta det lugnt året ut i alla fall. Blir det något i år så blir jag otroligt lycklig och tacksam! Men om inte, då blir det att söka hjälp. Jag fyller 37 i år, och sambon har inga barn... Mina barn är redan så pass stora, så för den sakens skull spelar det ingen roll. Ja, det är bara att börja äta nu på en gång, tänker jag! Har nyligen börjat intressera mig för kosttillskott, visst hade det varit bra om det kunde ge resultat direkt, men det tar ju tid för äggen att utvecklas med! Jag tar båda, det är olika sorts vitaminer. Gå in på Fertilitetsguiden, där står mycket fakta om olika tillskott, och hur de påverkar fertiliteten!
Svar på tråden Bim aug 2016