• Anonym (Jag)

Behöver tid UTAN hans barn!

Hur ska jag få sambon att förstå att jag behöver tid UTAN hans barn? Vilda barn på 6 och 8 år. I sommar skulle vi ha 3 veckor semester på samma gång. Barnen skulle vara här på 2 av hans veckor, alltså 1 vecka av våra 3 tillsammans. Men nu blev det plötsligt ändrat då mamman bestämde sig för att resa bort. Nu har vi dem 2,5 veckor av 3. Alltså vi får inte mera ledigt än en vanlig helg. Jag vill inte passa upp hans barn på min semester, så jag sa till på jobbet att jag tar en vecka mindre semester då. Sambon blev sur och tycker att jag borde vilja umgås med barnen.. Men hur mycket semester är det då de väcker oss 6.00 varje morgon, de klarar ingenting själv så ALLT måste man hjälpa dom med. Det e ju mera jobb hemma än på det riktiga jobbet!

Jag hade ju sett fram emot att för en gångs skull få lite extra uppmärksamhet av sambon, att inte ha ungarna hängande efter hela tiden. Att få känna att jag är viktigast en stund. Är så himla besviken!!

Har levt ihop med dom i 4 år. Samma sak varje semester. Jag förstår ju att han vill ha dem så mycket som möjligt men han borde ju också förstå att jag kanske vill få lite tid med honom utan barnen!

• Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!
  • sextiotalist
    Anonym ((&)) skrev 2016-07-03 10:41:28 följande:

Men varför ska barnen lida för att vuxna inte kan komma överens ?

Det är föräldrarnas ansvar, de får se till att komma överens. Gör det inte det, då får det bli ett schema som de får följa utan avvikelser. Det är där ts sambo får visa ryggrad.

Han får inte ge vika. Han får ta konflikten med sitt ex. Hennes hot med att kräva underhåll är grundlösa. Tänk digi rätten använda argumentet "jag hittade en billig resa jag ville åka på, eftersom barnens pappa inte ville avbeställa deras tidigare bokade resa när barnen skulle vara hos mig så ska han betala underhåll"
  • Ess
    Anonym (Hedvig) skrev 2016-07-03 06:48:53 följande:

När han insåg att exet inte gav med sig om längden på sin resa försökte nog han också komma på vem han kunde fråga om barnvakt, men TS själv har berättat att det inte finns någon som skulle kunna ta barnen en vecka. Det är lätt att säga att han skulle prioriterat TS men vad skulle resultatet ha varit för barnen då? De kan ju inte direkt vara ensamma medan båda föräldrarna reser.

Ja, tråkigt om det blir ytterligare en separation, men barnen klarar nog det bättre än att placeras i jourhem av socialen för att båda deras föräldrar prioriterade "egentid" framför att se till barnens basbehov.

.

Hade han vidhållit sitt nej, så hade hon varit tvungen att ge sig. Detta var bestämt långt innan och ts resa var redan bokad. Mamman hade fräckheten att tycka att de kunde avboka sin resa. Hade han vidhållit sitt nej, och inte varit hemma om hon försökt lämna barnen, så hade hon inte haft något val utan att ta hand om sina barn.
    Det är helt absurt alltihop, har man ett semester schema så bokar man efter det.
  • Anonym ((&))
    Anonym (--) skrev 2016-07-03 10:42:41 följande:
    En åttaåring ska kunna torka sig själv. Och ja, föräldrarna får anpassa sig och vara hemma om de inte förstår att det är ett problemet med en åttaåring som inte klarar av sin vardag. Det är deras ansvar att ser till att barnet får hjälp,
    Ska ? Så alla 8 åringar är lika ?
    Vissa barn har problematik med olika saker i olika åldrar .
    Alla barn är inte lika .
    Ska pappan ta ledig från jobbet varannan vecka för detta ?
  • Ess
    Anonym ((&)) skrev 2016-07-03 09:51:55 följande:
    Om inte nån av föräldrarna är hemma då ? Ska dom komma hem om barnet ska bajsa ?
    Ja det får de faktiskt göra tills de lärt barnet torka sig, det ingår i föräldraansvaret.
  • Anonym ((&))
    Ess skrev 2016-07-03 10:59:42 följande:
    Ja det får de faktiskt göra tills de lärt barnet torka sig, det ingår i föräldraansvaret.
    Det förstår nog till o med du att det inte är möjligt , hur ska man kunna vara hemma vv från jobb ?
  • Ess
    Anonym ((&)) skrev 2016-07-03 10:41:28 följande:
    Men varför ska barnen lida för att vuxna inte kan komma överens ?
    Det lider inte barnen av, detta är något man tar när de inte är närvarande. Lider de så är det för att mamman blir sur när pappan säger nej, och talar om för barnen att pappan vägrar ta dem, att han inte bryr sig om dem.

Det är föräldrarna som tar ansvar för sina barn, och sköter de detta så mår barnen bra. Dvs mamman har dem på sin tid och pappan på sin tid. Klarar sig inte barnen själva så får pappan ta ledigt när de är hos honom.
    De enda som lider är föräldrarna som får hålla sina umgänges tider, och ta ledigt för att passa sina egna barn. Allt detta ska skötas de vuxna emellan, så hur får du det till att det är BARNEN som blir lidande?
  • Anonym (A)

Troligen skulle 8-åringen kunna, men han vill nog inte. Där krävs det att man som förälder faktiskt står på sig, och i alla fall kräver ett ärligt försök innan man hjälper till.

Min 4-åring vill torka sig själv, medan mitt större barn ville ha hjälp rätt länge. Jag har fått pusha och stötta lite mer med den äldre, men han kan göra det.

• Ess
    Anonym ((&)) skrev 2016-07-03 11:05:05 följande:
    Det förstår nog till o med du att det inte är möjligt , hur ska man kunna vara hemma vv från jobb ?
    Det är ju liksom inte ts eller mitt problem hur de väljer att lösa sitt barns rumptorkande. Är det något fel på barnet så får det ha en assistent eller så får föräldrarna fixa ett intyg så att de kan va hemma och ta hand om barnet.
    Det finns även föräldrautbildningar de kan gå.
  • sextiotalist
    Anonym ((&)) skrev 2016-07-03 10:55:49 följande:

Ska ? Så alla 8 åringar är lika ?

Vissa barn har problematik med olika saker i olika åldrar .

Alla barn är inte lika .

Ska pappan ta ledig från jobbet varannan vecka för detta ?

Inte TS arbete. Hon ska inte behöva offra sin semester för att torka efter en 8-åring.
  • Anonym ((&))
    sextiotalist skrev 2016-07-03 11:22:37 följande:
    Inte TS arbete. Hon ska inte behöva offra sin semester för att torka efter en 8-åring.
    Nu var det ju inte bara på sem ts vägrade torka utan jämt sen 1 år tillbaka
Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!