• Anonym (Hur hade ni reagerat?)

Pojkvän gömde GPS i min telefon och gömde en mikrofon i jackan?

Jag finner inga ord. Är paff !!

Vi har varit ihop snart i 3 år och jag trodde vi litade på varandra, men icke sa nicke.

Jag fick nyligen veta att pojkvännen har installerat en GPS app på min telefon så han kan se vart jag befinner mig. Det förklarar varför jag såg honom utanför bostaden när jag var hos min kompis.

Det slutar inte där.

Han har även sytt ihop en mikrofon på min jacka och han har tjuvlyssnat hela tiden.

Jag är så förbannad och jag känner mig kränkt. Jag har haft privata samtal som är väldigt privata och han har tjuvlyssnat !!

Jag har konfronterat honom och han skrattade bort det.

Hur hade ni reagerat?

• Svar på tråden Pojkvän gömde GPS i min telefon och gömde en mikrofon i jackan?
  • Anonym (???)

Har man inget att dölja så är det väl inget att bry sig om. Eller? Hemliga samtal med vem...? Jag hade nog också undrat över dina hemligheter TS. Har du rannsakat ditt boende på övervakningskameror...

• Anonym (Civilingenjör inom elektronik)
    Tecum skrev 2016-07-13 15:41:33 följande:
    Givetvis förstår jag vad hon menade men det lät kul... Men faktum är att det kräver hög teknisk kompetens för att gömma mikrofoner och installera kameror och få det till att fungera. Antingen är han ett tekniskt geni eller utbildad i spioneribranschen.

Och hur sannolikt är det? Så jag håller med taquine, det är en trolltråd med temat "män är kräk".
    Det krävs inte någon teknisk kompetens. Vem som helst kan köpa små billiga "spionsändare" som man kan lyssna på med en vanlig FM-radio. Googla på "spy bug". Det svåraste är väl att sy in den så att det enkelt går att byta batteri.
    Räckvidden är normalt inte så bra, så pojkvännen behövde förmodligen GPS-funktionen för att veta var han skulle ställa sig för att lyssna.

Numera kan man också installera dolda appar på telefonen som spelar in (eller överför via internet) det som uppfattas av telefonens mikrofon.

Självklart är hans beteende inte acceptabelt.
  • Anonym (nej)
    Anonym (???) skrev 2016-07-13 21:15:37 följande:

Har man inget att dölja så är det väl inget att bry sig om. Eller? Hemliga samtal med vem...? Jag hade nog också undrat över dina hemligheter TS. Har du rannsakat ditt boende på övervakningskameror...

Men va?
  • Asirna
    Anonym (...2) skrev 2016-07-13 06:08:12 följande:
    För en människa som har ett sånt här extremt kontrollbehov så behövs det ingen anledning. Det handlar om makt och kontroll helt enkelt.

Kan du nämna en enda kultur där det är helt normalt att filma, spela in och spåra via GPS? Eller är det bara en "känsla" du har att gå på?
    Finns ju dock kulturer där de stenar en familjemedlem om denne skämmer bort familjen på något sätt som t.ex. dejta en man som denne inte ens ska gifta sig med.

Så jo, det finns många märkliga saker i denna värld.

Dock i vår kultur är det något helt annat.
  • Anonym (anonymus)
    Givetvis förstår jag vad hon menade men det lät kul... Men faktum är att det kräver hög teknisk kompetens för att gömma mikrofoner och installera kameror och få det till att fungera. Antingen är han ett tekniskt geni eller utbildad i spioneribranschen.

Och hur sannolikt är det? Så jag håller med taquine, det är en trolltråd med temat "män är kräk".
    Öh, nej det behövs inte hög kompetens. Läsa bruksanvisning klarar de flesta av. Vi har själva installerat övervakningskameror runt vårt hus (ute då) och i butik. De är visserligen inte gömda. Men vi har även använt mindre webkameror =lättare att gömma. Sen finns det mängder med minikameror på marknaden. om ni googlar så ser ni.  
  • taquine
    Anonym (anonymus) skrev 2016-07-14 07:29:28 följande:
    Öh, nej det behövs inte hög kompetens. Läsa bruksanvisning klarar de flesta av. Vi har själva installerat övervakningskameror runt vårt hus (ute då) och i butik. De är visserligen inte gömda. Men vi har även använt mindre webkameror =lättare att gömma. Sen finns det mängder med minikameror på marknaden. om ni googlar så ser ni.  
    Ja det finns säkert , men lite skillnad att installera kameror och sitta och sy in mikrofoner.... Konstigt att ts dragit som en avlöning från tråden..... Kanske ska köpa sig en ny jacka
    Detta är ju bara trams.
    Goodness me
  • Marlon77

Jag tror att jag är lite äldre här än de flesta i denna tråd, kom in av en slump när jag tittade på en annan sak.
    Snälla, snälla du.. LÄMNA HONOM! Detta är bara BÖRJAN! DU kan ALDRIG ändra en annan människa.. Ni kommer prata tills rösterna tar slut men han kommer INTE att förändras. Efter ett tag börjar man tro att detta är normalt, att man inte är värd bättre och han har rätt.. 
    DU måste gå! Hur jobbigt det än är. Det är tusen miljoner gånger bättre att sörja ett förhållande som inte funkade än att leva i ett med avlyssning och misstro.
    Släpp honom och välj ett annat liv! 
    Tro mig, jag vet hur det är att leva i ett förhållande utan tilltro och med konstant bråk. Det tog mig TRE år att lämna och, som en annan deltagare i tråden sa, dubbelt så länge att finna mig själv igen. Det är såå fruktansvärt svårt att gå.. men det är är ditt enda alternativ till ett normalt liv!
    Kan du inte lämna, sök hjälp hos någon så du blir stark nog att göra det.

Till er som skriver att det är påhittat, att tråden är skapad för att skapa hets mot män etc etc etc, väx upp! Detta är livet för många många kvinnor! MEN ÄVEN FÖR MÅNGA MÅNGA MÄN. Gör inte detta till något löjligt. Tjejen som startade tråden vill ha er åsikt, håna inte hennes fråga! Det är bara barnsligt. Låt hellre bli att svara om ni inte tror på tråden.

• taquine
    Marlon77 skrev 2016-07-14 09:02:16 följande:

Jag tror att jag är lite äldre här än de flesta i denna tråd, kom in av en slump när jag tittade på en annan sak.
    Snälla, snälla du.. LÄMNA HONOM! Detta är bara BÖRJAN! DU kan ALDRIG ändra en annan människa.. Ni kommer prata tills rösterna tar slut men han kommer INTE att förändras. Efter ett tag börjar man tro att detta är normalt, att man inte är värd bättre och han har rätt.. 
    DU måste gå! Hur jobbigt det än är. Det är tusen miljoner gånger bättre att sörja ett förhållande som inte funkade än att leva i ett med avlyssning och misstro.
    Släpp honom och välj ett annat liv! 
    Tro mig, jag vet hur det är att leva i ett förhållande utan tilltro och med konstant bråk. Det tog mig TRE år att lämna och, som en annan deltagare i tråden sa, dubbelt så länge att finna mig själv igen. Det är såå fruktansvärt svårt att gå.. men det är är ditt enda alternativ till ett normalt liv!
    Kan du inte lämna, sök hjälp hos någon så du blir stark nog att göra det.

Till er som skriver att det är påhittat, att tråden är skapad för att skapa hets mot män etc etc etc, väx upp! Detta är livet för många många kvinnor! MEN ÄVEN FÖR MÅNGA MÅNGA MÄN. Gör inte detta till något löjligt. Tjejen som startade tråden vill ha er åsikt, håna inte hennes fråga! Det är bara barnsligt. Låt hellre bli att svara om ni inte tror på tråden.

Är du född 77 så är jag nog äldre.Tror absolut många kvinnor lever i ett helvete med kontrollerande män men det ska ju vara på en nivå på trådarna där trovärdigheten finns. 
    Ts har fått många "lämna svinet" men vi som inte är så naiva har också rätt att komma till tals.
    Varför annars lägga ut detta på ett öppet forum?
    Goodness me
  • Pentra

Hallå?! Men, är du på riktigt?! Varje människa har rätt till okränkbar självvald egentid, ett privatliv och en oantastbar privatsfär. Och detta oavsett civilstatus, dvs. oavsett om man lever som singel eller i någon form av relation. ... /Pentra
  • Tecum
    taquine skrev 2016-07-14 07:43:45 följande:
    Ja det finns säkert , men lite skillnad att installera kameror och sitta och sy in mikrofoner.... Konstigt att ts dragit som en avlöning från tråden..... Kanske ska köpa sig en ny jacka smile6.gif
    Detta är ju bara trams.
    Visst är det trams. Det går säkert att köpa grejor på nätet, men installera dem och få allt att fungera så man får nytta av dem är något helt annat.

Och TS säger att han skrattade bort det när hon konfronterade. Vilken man skrattar bort något sådant och vilken kvinna nöjer sig med det, som TS tycks ha gjort? Istället för att gå i taket för ett sådant integritetsövergrepp och kräva korten på bordet sätter hon sig och skriver på FL...
  • sportpappa
    Tecum skrev 2016-07-14 21:55:47 följande:
    Visst är det trams. Det går säkert att köpa grejor på nätet, men installera dem och få allt att fungera så man får nytta av dem är något helt annat.

Och TS säger att han skrattade bort det när hon konfronterade. Vilken man skrattar bort något sådant och vilken kvinna nöjer sig med det, som TS tycks ha gjort? Istället för att gå i taket för ett sådant integritetsövergrepp och kräva korten på bordet sätter hon sig och skriver på FL...
    Den frågan som väcks hos mig är hur hon upptäckte varje enskild del av övervakningen. Det är ju ganska många olika saker. Det känns inte särskilt trovärdigt.
  • Anonym (...2)
    sportpappa skrev 2016-07-15 00:12:59 följande:

Den frågan som väcks hos mig är hur hon upptäckte varje enskild del av övervakningen. Det är ju ganska många olika saker. Det känns inte särskilt trovärdigt.

Om man upptäcker en sak så är det väl inte så konstigt att man upptäcker fler grejer? Jag hade iaf letar efter fler saker om jag hade upptäckt något av detta.
  • Anonym (Busted)

Snyggt försök TS, men din trolleristory faller på "sydde in mikrofon i min jacka"
    En mik i sig gör inte ett skit, den måste även kunna sända signalerna så att de går att fånga upp, alltså behövs det nån slags sändare och energi (el) och till skillnad från filmerna du verkar ha sett alldeles för mycket av så finns det än så länge inga minibuggar som på filmer, med ström och sändare så blir de ganska stora och går inte att dölja i en jacka utan att du märker det, dessutom tar batteriet slut ganska snabbt....

Nästa gång du skriver en deckare så gör en lite bättre background check, speciellt på de tekniska bitarna.

• sportpappa
    Anonym (...2) skrev 2016-07-15 02:48:33 följande:
    Om man upptäcker en sak så är det väl inte så konstigt att man upptäcker fler grejer? Jag hade iaf letar efter fler saker om jag hade upptäckt något av detta.
    Njae, det låter ändå ytterst osannolikt. Om man hittar en app på telefonen betyder inte att det finns något mer avancerat och skulle högst troligt inte leda till att man känner igenom sin jacka efter konstigheter eller börjar leta efter dolda kameror hemma. Samma sak åt andra hållet. Inget leder till något annat om man inte är väldigt paranoid, men då borde man ha bättre koll på sin telefon från första början.

Om man hittar en dold kamera hemma så kan det däremot leda till att man fortsätter söka efter fler dolda kameror.
  • molly50

Inget att bry sig om? Tycker du verkligen att det är ok att göra som TS pojkvän har gjort och sy in en kamera i hennes jacka och lägga in en gpsapp i hennes telefon?
    Har man misstankar om att ens partner har något att dölja så finns det väl betydligt bättre sätt att kolla upp det på än genom att avlyssna och hålla koll på vartenda steg personen tar?
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (Busted)
    molly50 skrev 2016-07-16 12:09:47 följande:

Inget att bry sig om? Tycker du verkligen att det är ok att göra som TS pojkvän har gjort och sy in en kamera i hennes jacka och lägga in en gpsapp i hennes telefon?

Har man misstankar om att ens partner har något att dölja så finns det väl betydligt bättre sätt att kolla upp det på än genom att avlyssna och hålla koll på vartenda steg personen tar?

Molly. ...tråden är fejk och TS är ett troll
  • molly50
    Anonym (Busted) skrev 2016-07-16 23:23:52 följande:
    Molly. ...tråden är fejk och TS är ett troll
    Och det vet du för att...?

Det finns faktiskt män som beter sig på det sättet som TS pojkvän gör. Jag vet av egen erfarenhet.
    Men om du tror att tråden är fejk så varför inte anmäla den istället för att spekulera,vilket inte ens är tillåtet?
    Mattias och Hannah.
  • Pentra
    Givetvis förstår jag vad hon menade men det lät kul... Men faktum är att det kräver hög teknisk kompetens för att gömma mikrofoner och installera kameror och få det till att fungera. Antingen är han ett tekniskt geni eller utbildad i spioneribranschen. Och hur sannolikt är det? Så jag håller med taquine, det är en trolltråd med temat "män är kräk".

Anonym (Busted) skrev 2016-07-15 03:38:43 följande:
    Snyggt försök TS, men din trolleristory faller på "sydde in mikrofon i min jacka" En mik i sig gör inte ett skit, den måste även kunna sända signalerna så att de går att fånga upp, alltså behövs det nån slags sändare och energi (el) och till skillnad från filmerna du verkar ha sett alldeles för mycket av så finns det än så länge inga minibuggar som på filmer, med ström och sändare så blir de ganska stora och går inte att dölja i en jacka utan att du märker det, dessutom tar batteriet slut ganska snabbt.... Nästa gång du skriver en deckare så gör en lite bättre background check, speciellt på de tekniska bitarna.

Säger som vissa andra; även jag anser inte att det behövs någon hög teknisk kompetens för att installera och nyttja en avlyssningsutrustning i syfte att spionera på någon i sin nära omgivning. TS-tråd behöver inte vara fejk. För 'vanligt folk' finns det även nu ett flertal ganska små och lättgömda gsm-buggar med mikrofon, med lång standby-tid och diverse andra tekniska funktioner. Här är t.ex. en sådan: www.prylstaden.se/spionprylar/gsm-bugg-longlife-20-dagars-standby ... Med vänlig hälsning, Pentra
Svar på tråden Pojkvän gömde GPS i min telefon och gömde en mikrofon i jackan?