Inlägg från: jonie |Visa alla inlägg
  • jonie

    Tvillingar bf 2017

    Hej alla! I juli plussade vi oväntat och oplanerat med nummer tre (trodde vi ;)) och igår när jag var på tidigt ul (i vecka 7+1) fick jag veta att det är tvillingar vi väntar! Fick förstås världens chock och känslorna och tankarna är väldigt många. Har två barn sen innan på snart 2 och 3,5 så vi kommer få att göra :)

    Jag är väldigt gärna med i Facebookgruppen men kan inte skicka några meddelanden från appen antar jag... Får fixa när jag har datorn på nästa gång :)

  • jonie
    bornybear skrev 2016-07-17 10:32:54 följande:

    Dom som vill bli inbjudna till facebookgruppen kan skicka ett meddelande till mig med namn och beskrivning av er profilbild på fb så jag kan lägga till er som vänner för att sen bjuda in er till den hemliga gruppen på fb :)


    Har du fått mitt meddelande här? :)
  • jonie
    JHJ skrev 2016-08-27 19:20:43 följande:

    Hej. Vill först och främst säga grattis till alla :) jag är med gravid, går in i vecka 8 om ett par dagar. Har några frågor angående tvillinggraviditet. Hade ni några starkare symtom eller andra symtom med tvillingar? Jag vet inte om jag väntar tvillingar än. Vet dock att jag släppte två ägg under min senaste ägglossning då det blev befruktat. Kan chansen vara stor att båda äggen blev befruktade. Min mage är ganska stor för att vara i v 8 strax. Kan snart inte dölja det längre. Vill påpeka att detta är min första graviditet :) ska till bm den 6/9 hoppas att jag får göra vul då, och kan bm se om det är tvillingar med vul? :) sorry att det blev lite långt, tacksam för svar :)


    Jag fick reda på att det var tvillingar med vanligt ultraljud när jag var i vecka 7+1 så det går att se!
    Jag hade absolut inga misstankar om tvillingar. Har två barn sedan innan och har mått ganska likt nu som då. Har mått lite mer illa men inte spytt nåt (än) och jag har nog varit lite tröttare kanske men jag trodde att symptomen skulle vara mycket starkare. Men det är inte alls så det måste vara. Vet en som fick tvillingar som mådde illa en morgon totalt och min kompis som fick barn nu i veckan (ett barn) spydde hela graviditeten.
    Hoppas du får det svar du vill ha hos bm, lycka till :)
  • jonie
    annasundstrom skrev 2016-08-27 17:41:50 följande:

    Jag och min sambo väntar också tvillingar! Tog grav test i maj, fick sen gå på första ul i slutet av juni och då såg dom att det var två små hjärtan som slog därinne. Fick såklart en chock men nu är vi glada att det är två små bebisar vi ska få. Är beräknade till 22/1, men visst stämmer det att man inte ska gå fullt ut? Utan bara 38veckor?


    Vad jag harmlöst mig till är att det inte är så vanligt att man går tiden ut men att vissa gör det. Man räknar 37 veckor som en fullgången tvillinggraviditet men vissa får mycket tidigare och andra senare :)
  • jonie

    Puffar lite, vill så gärna komma med i fb-gruppen men har inte fått nåt svar eller inbjudan efter att jag skrivit till bornybear... Nån som kan hjälpa till? :)

  • jonie
    bornybear skrev 2016-09-02 16:13:50 följande:

    Hej allihoa! Förlåt att jag varit så seg! Var ett tag som det såg ut att bara bli en så jag höll mig lågt. Men det är fortfarande två och jag är nu i vecka 14 :) Försöker få liv i facebokgruppen nu och de som vill vara med kan kontakta mig där: Jennifer Rosendahl, profilbild med mig som är rödhårig med glasögon. Skicka vänförfrågan och ett meddelande så att jag vet varför ni kontaktar mig :) Är än s länge 8 st medlemmar och fler kommer vi bli!


    Haha, vad kul att vi hittade varandra på insta istället :) Heja sociala media :)
  • jonie

    Ni kan skriva ett meddelande till mig med ert fulla namn och beskriv profilbilden lite så kan jag lägga till er i Facebookgruppen :) Först måste vi bli vänner på fb men jag tar bort er sen igen när jag lagt in er i gruppen :)

    Grattis till era tvillinggraviditeter förresten :)

  • jonie
    mammsen79 skrev 2016-10-29 09:10:49 följande:

    Grattis till er alla vilken lycka . Undrar om ni har föräldrar som är tvilling eller någon i släkten? Fick ni tidigt utslag på graviditetstestet? tacksam för svar


    Jag har inga tvillingar i släkten, inga som påverkar ärftligheten iaf (ska ju vara på kvinnans sida bara). Jag plussade tidigt men det har jag gjort med alla mina graviditeter. Testade 9-10 dagar efter ÄL alla gånger så det var ingen skillnad nu när det är tvillingar :)
  • jonie
    mammsen79 skrev 2016-10-30 22:24:23 följande:
    Ok intresserant ????när vet man om det är tvåäggstvillingar eller enäggstvillingar? Man har väl större chans om är 35+?
    Man kan aldrig vara helt säker till 100% så länge de är kvar i magen om det är enäggs eller tvåäggs tydligen. En tjock skiljevägg mellan dem, varsina inre och yttre fostersäckar samt egna moderkakor tyder på att det är tvåäggs men det går visst inte att vara helt säker. Så för att vara helt söker krävs ett DNA-test när de är födda :) Om de inte är av olika kön då.

    Dom säger ju att ålder, antal barn man fött innan och ärftlighet ökar risken/chansen för tvillingar. Men det kan ju bli tvillingar även för 20-åriga förstföderskor som inte har några i släkten :) Enäggs är inte ärftligt, bara slump, och tvåäggs kan vara ärftligt men bara på tjejens sida, det går inatt från kvinna till kvinna så om min farmor hade fått tvillingar tex hade det inte spelat nån roll eftersom pappa inte är tjej :) Haha, nu blev det långa svar här.

    Själv är jag iaf 33 år (fyller 34 om några veckor) och har fått två barn tätt innan. Ingen ärftlighet :)
  • jonie
    LFF skrev 2016-11-01 08:37:55 följande:
    Din pappa kan fortfarande bära på genen för att släppa flera ägg men däremot så kan inte han göra så att din mamma får tvillingar :) 

    Från Tvillingklubbens FAQ:

    Är det ärftligt att få tvillingar?

    Att få tvåäggstvillingar är till viss del ärftligt. Benägenheten att kvinnan vid ägglossningen släpper två ägg istället för ett är ärftlig. Däremot kan en man, även om han är tvåäggstvilling eller har tvillingar i släkten, inte påverka sin kvinna att släppa två ägg. Han kan däremot ge sina barn den ärftligheten och hans dotter kanske en dag får tvåäggstvillingar.

    tvillingklubben.se/tvillingar/fragor-och-svar-2/


    Ah, ok :) 
  • jonie
    Gullfiber skrev 2016-11-05 19:29:40 följande:

    Hej!

    Vet att jag är sjukt sent ute, men hittade just den här tråden :) Vinsla ha tvillingar och har bf 18 januari. Jag har letat trådar och Facebook-grupper men lyckats så där... skulle så gärna vilja vara led i er. Hur gör jag? Är rookie på Familjeliv så har lite dålig koll...


    Det finns en grupp på Facebook som heter "Tvillingar 2017". Den kanske inte går att söka på dock... Jag har lagt dit folk innan men då måste vi bli vänner på FB först (det in man ju ta bort sen :)) Skriv ett meddelande till mig här med ditt namn och hur din profilbild ser ut så kan jag hitta dig och lägga till dig :)
  • jonie
    Miss.Rydell skrev 2016-11-05 21:43:04 följande:

    Hej hej, fick chock beskedet i torsdags om att jag är gravid med tvillingar! Är i vecka 7+6 idag?? Skulle bara in på ett VUL pga kraftiga smärtor i mage/rygg men fick se två små filurer med tickande hjärtan på skärmen ! Har två döttrar sedan innan som är snart 5 & 3 år gamla.. Jag själv är 27 år & bor utanför Göteborg. BF 17/6-2017


    Grattis! :) Jag fick också chocken tidigt (i vecka 7+1) för ett par månader sen. Men det är rätt skönt att hinna förbereda sig. Fara att få reda på det först halvvägs :)
  • jonie
    Monis.ph skrev 2016-11-17 11:52:25 följande:

    Hej! Jag väntar tvilling med bf 1 april, men skulle sättas igång i vecka 37. Så lite tidigare =)

    Är ny på familjeliv och skulle vilja gå med i tvillingar 2017, har lite komplikationer med mina så det skulle vara skönt att få prata med andra som kanske har likadant eller bara få stöd.


    Jag kan lägga till dig i Facebookgruppen om du skickar ett PM till mig här där du skriver ditt namn och beskriver din profilbild. Då kan jag lägga till dig som vän och när du accepterat kan jag lägga in dig i gruppen och ta bort dig som vän igen :)
  • jonie
    Monis.ph skrev 2016-11-18 11:28:41 följande:
    Tack! men jag inte hittat till funktionen pm :P Provade trycka på ditt namn men det stod privat, sen hittade jag inga andra lösningar 
    Det kanske inte funkar via appen.. Ska kolla om det går om man loggar in på hemsidan istället :)
  • jonie

    Alla som vill gå med måste bli tillagda av en admin. Gruppen är hemlig än så den går inte att hitta.

    Du skickar ett PM till mig här där du skriver ditt namn och beskriver din profilbild. Då kan jag lägga till dig som vän på Facebook och när du accepterat kan jag lägga in dig i gruppen och ta bort dig som vän igen :)

  • jonie

    Det måste göras via dator eller iaf via hemsidan och inte appen tror jag.. ska kolla om jag kan skriva till dig


    elnur skrev 2017-01-14 00:43:27 följande:

    Hej! Jag skulle vilja bli medlem i tvillingar 2017. Men kan inte skicka meddelande till dig eftersom det kommer upp att din profil är privat. Kan du lägga till mig?


  • jonie
    Så älskade skrev 2017-01-23 11:35:14 följande:
    Finns det bara den gruppen på fb som är hemlig?
    Det är den största gruppen. Sen har det bildats fler grupper som heter t.ex. "Tvillingar mars-maj 2017". Om dom går att söka på eller inte vet jag inte (just den går nog att hitta men vet inte vad de andra har för inställningar). Så finns det en grupp som heter "Vi som har eller väntar tvillingar eller fler" som är sökbar. Där är vi över 2000 medlemmar där en del är gravida och andra har stora tvillingar t.ex.
  • jonie

    Oj är aldrig inne här och har missat att ni skrivit tjejer! Har ni kommit med i gruppen eller ska jag fixa?


Svar på tråden Tvillingar bf 2017