• Anonym (Ts)

    Adoptera bort sitt barn

    Jag har nyligen fått reda på att jag är gravid, embryot är bara några veckor gammalt.

    Jag använder p-plåster så detta kom väldigt oväntat.

    Jag har 2 underbara små barn, som jag älskar över allt annat! Lever tillsammans med deras pappa.

    Varken han eller jag vill inte ha detta barnet, hur hemskt det än låter. Så en abort är inbokad i nästa vecka.

    Har dock nu börjat fundera på hur det går till att adoptera bort ett barnet. Egentligen så tror jag att jag aldrig skulle klara av det.. Men, med rätt stöttning och hjälp så kanske det finns en möjlighet?

    Men då till frågan, att adoptera bort mitt barn skulle ju givetvis inte vara för min egna skull, utan för det blivande barnets skull, och för dennes blivande föräldrar.

    Låter ju lite galet, men skulle man hellre vara adopterad eller aborterad?

    Men den stora anledningen till att jag funderar på detta är att jag som de flesta andra vet hur många ofrivilligt barnlösa det finns. Tänk vad lyckliga detta paret skulle kunna bli? Jag skulle kunna förverkliga deras högsta önskan. På bekostnad av mitt mående, för hur länge vet jag inte.

    Men jag inser att det skulle vara fruktansvärt jobbigt psykiskt. Är det värt det?

    (Jag/vi tänker inte behålla barnet, så det är inget alternativ).

    Har ni några tankar som kanske skulle kunna hjälpa mig?

  • Svar på tråden Adoptera bort sitt barn
  • Linnea1304

    de flesta som vill adoptera måste göra det från utlandet då det finns mycket få barnlösa i just sverige. detta kostar sjukt mkt pengar vilket gör att de flesta par inte har råd till det. att adoptera inom sverige gör det med andra ord mkt lättare och billigare för ett lyckligt par att bli föräldrar. men var beredd på att oavsett sluten eller öppen adoption så har barnet rätt att få uppgifter om dig när hen är 18 år gammal så sannolikheten finns att hen söker upp dig/er i framtiden. om du inte är jättelångt gången föreslår jag att du åtminstone kontaktar din kommun (som brukar ha hand om det) och diskuterar saken med någon där innan du faktiskt bestämmer dig. sen efter förlossningen har du 6 månaders ångersrätt om du mot din förmodan skulle ångra dig och vilja ha tillbaka barnet.

    Lycka till och var stark oavsett vilket beslut du tar :)

  • Anonym (kd)

    Går det ens att adoptera bort barn i Sverige? 
    Jag har hört att det bara går att lämna bort som fosterbarn tills barnet är 5 - 6 år eftersom barnets rätt till sina biologiska föräldrar är så stor.   Men det behöver inte stämma alls.  

    Kolla upp vilka regler som finns. 

    För min del skulle jag inte kunna bära ett barn, föda ett barn och sedan lämna bort det.  Men det är jag det. Du behöver fundera på vad du skulle kunna och vill göra.

  • Anonym (H)
    Anonym (Ts) skrev 2016-07-19 13:47:28 följande:

    Jag har nyligen fått reda på att jag är gravid, embryot är bara några veckor gammalt.

    Jag använder p-plåster så detta kom väldigt oväntat.

    Jag har 2 underbara små barn, som jag älskar över allt annat! Lever tillsammans med deras pappa.

    Varken han eller jag vill inte ha detta barnet, hur hemskt det än låter. Så en abort är inbokad i nästa vecka.

    Har dock nu börjat fundera på hur det går till att adoptera bort ett barnet. Egentligen så tror jag att jag aldrig skulle klara av det.. Men, med rätt stöttning och hjälp så kanske det finns en möjlighet?

    Men då till frågan, att adoptera bort mitt barn skulle ju givetvis inte vara för min egna skull, utan för det blivande barnets skull, och för dennes blivande föräldrar.

    Låter ju lite galet, men skulle man hellre vara adopterad eller aborterad?

    Men den stora anledningen till att jag funderar på detta är att jag som de flesta andra vet hur många ofrivilligt barnlösa det finns. Tänk vad lyckliga detta paret skulle kunna bli? Jag skulle kunna förverkliga deras högsta önskan. På bekostnad av mitt mående, för hur länge vet jag inte.

    Men jag inser att det skulle vara fruktansvärt jobbigt psykiskt. Är det värt det?

    (Jag/vi tänker inte behålla barnet, så det är inget alternativ).

    Har ni några tankar som kanske skulle kunna hjälpa mig?


    Soc kommer utreda er och försöka övertala/hjälpa er att behålla barnet, dom kan även ifrågasätta varför ni behåller två barn och "ger bort" ett..

    Barnet kommer troligen hamna i fosterhem och dom kommer försöka få er att ta tillbaka hen, soc vill gärna se att barn växer upp hos sin ursprungsfamilj och ni väljer oftast inte vem som får adoptera när/om det blir av, det är väldigt stora krav så de räcker inte med att någon vill ha barn bara

    Det finns dessutom väldigt många barn som "på riktigt" behöver en familj men som blir bortvalda pga. Defekter, ålder, hudfärg m.m erat barn skulle troligen bara ta upp plats som ett barn som redan finns skulle behöva..

    Era barn kommer ju troligen också undra varför ni gett bort ett syskon och om ni kanske skulle kunna lämna bort dom..

    Just nu är det inget barn, ett embryo har ingen utvecklad hjärna och då ingen vilja, så det "vill" ingenting, men låter ni det växa till ett barn så får ju hen en vilja och dom allra flesta barn vill ju vara hos sina föräldrar, och kommer troligen undra varför 2 syskon fick stanna och hen gavs bort.. självmordstatistiken och psykisk ohälsa för adopterade är högre tex.
  • Chianti
    Anonym (H) skrev 2016-07-19 14:31:13 följande:
    Soc kommer utreda er och försöka övertala/hjälpa er att behålla barnet, dom kan även ifrågasätta varför ni behåller två barn och "ger bort" ett..

    Barnet kommer troligen hamna i fosterhem och dom kommer försöka få er att ta tillbaka hen, soc vill gärna se att barn växer upp hos sin ursprungsfamilj och ni väljer oftast inte vem som får adoptera när/om det blir av, det är väldigt stora krav så de räcker inte med att någon vill ha barn bara

    Det finns dessutom väldigt många barn som "på riktigt" behöver en familj men som blir bortvalda pga. Defekter, ålder, hudfärg m.m erat barn skulle troligen bara ta upp plats som ett barn som redan finns skulle behöva..

    Era barn kommer ju troligen också undra varför ni gett bort ett syskon och om ni kanske skulle kunna lämna bort dom..

    Just nu är det inget barn, ett embryo har ingen utvecklad hjärna och då ingen vilja, så det "vill" ingenting, men låter ni det växa till ett barn så får ju hen en vilja och dom allra flesta barn vill ju vara hos sina föräldrar, och kommer troligen undra varför 2 syskon fick stanna och hen gavs bort.. självmordstatistiken och psykisk ohälsa för adopterade är högre tex.
    Vad du hittar på. Helt sjukt hur man kan gå in i KR och skriva sån skit, måste vara nån riktigt sjuk som beter sig så.
  • Anonym (H)
    Chianti skrev 2016-07-19 14:49:34 följande:

    Vad du hittar på. Helt sjukt hur man kan gå in i KR och skriva sån skit, måste vara nån riktigt sjuk som beter sig så.


    Själv varit i "systemet" så de är inte påhitt alls!
  • Anonym (Adopterad)

    Är adopterad och hade hellre valt att bli aborterad. Tänker även att i ditt fall kommer ju barnet att veta vem du är jämfört med många utländska adopterade. Att veta att man blev bortvald men inte syskonen är otroligt tufft att få veta.

  • Anonym (anonym)

    hur hade ni tänkt förklara för de barn ni har att ni lämnat bort deras syskon för de lär ju inte missa att du väntar ett barn.

  • Anonym (Adopterad)

    Ang ev barnlängtande par så visst är det sorgligt, dock är en adoption inte oproblematisk bara för att någon längtar/önskar barn. Tyvärr gällande adoptioner i stort är det oftast bara de barnlängtande parens röster som får styra och höras. Jag hade nog aldrig tänkt i de banorna att föda barnet för att ett barnlöst par blivit glada över det. Jag tänker att ett barn är ingen handelsvara eller en gåva man ger bort.

  • Fjäril kär

    Hur ska ni förklara det för era barn att ni förvägrar de rätten till sitt syskon?

    Tänk också på att ni vid ett ultraljud kanske får veta att barnet bär en sjukdom eller defekt som gör det i behov av särskild omvårdnad. Vem ska då adoptera? Och klarar ni av att stå för en sådan adoption?

  • smulpaj01

    En väninna till mig adopterade bort sitt barn. Jag var med på förlossningen tillsammans med pappan.

    Hon är djupt deprimerad idag och har ångrat sitt beslut kraftigt!

    Abort eller behåll är mitt råd till dig!

Svar på tråden Adoptera bort sitt barn