• Anonym (Ts)

Adoptera bort sitt barn

Jag har nyligen fått reda på att jag är gravid, embryot är bara några veckor gammalt.

Jag använder p-plåster så detta kom väldigt oväntat.

Jag har 2 underbara små barn, som jag älskar över allt annat! Lever tillsammans med deras pappa.

Varken han eller jag vill inte ha detta barnet, hur hemskt det än låter. Så en abort är inbokad i nästa vecka.

Har dock nu börjat fundera på hur det går till att adoptera bort ett barnet. Egentligen så tror jag att jag aldrig skulle klara av det.. Men, med rätt stöttning och hjälp så kanske det finns en möjlighet?

Men då till frågan, att adoptera bort mitt barn skulle ju givetvis inte vara för min egna skull, utan för det blivande barnets skull, och för dennes blivande föräldrar.

Låter ju lite galet, men skulle man hellre vara adopterad eller aborterad?

Men den stora anledningen till att jag funderar på detta är att jag som de flesta andra vet hur många ofrivilligt barnlösa det finns. Tänk vad lyckliga detta paret skulle kunna bli? Jag skulle kunna förverkliga deras högsta önskan. På bekostnad av mitt mående, för hur länge vet jag inte.

Men jag inser att det skulle vara fruktansvärt jobbigt psykiskt. Är det värt det?

(Jag/vi tänker inte behålla barnet, så det är inget alternativ).

Har ni några tankar som kanske skulle kunna hjälpa mig?

• Svar på tråden Adoptera bort sitt barn
  • Anonym (phia)
    EsterFester skrev 2016-07-19 22:00:51 följande:

Allvarligt talat Ts så hoppas jag att du tänker om ordentligt.

Det finns brist på adoptionsfamiljer, socialtjänsten går under av att det är brist på familjehem. Hundratals barn lever dagligen i Sverige och bara väntar på att få komma till ett stadigvarande hem och familj. Många många barn lever under bedrövliga omständigheter och är i akut behov av att komma ifrån dysfunktionella familjer, men de kan inte för det saknas godkända familjer.

Och du vill föda ett barn du inte vill ha som ändå har en fungerande familj, kärlek och omvårdnad,.. du har bara inte lust.... ?

Det finns många som väntar och väntar på att få adoptera, och nästan undantagslöst söks de nya föräldrarna bland par som redan har eller väntar på att få medgivande, så villiga adoptivföräldrar lär inte saknas i synnerhet om det är ett "friskt" barn. Att det är brist på utredda och godkända familjehem är en annan sak, inte helt ovidkommande då barnet bör placeras i ett sådant hem i väntan på att en adoption ska bli klar, men som sagt en annan sak.
  • EsterFester
    Anonym (samma sak) skrev 2016-07-19 20:47:43 följande:

Och om syskonen får reda på att deras yngre syster eller bror blev dödad av sina egna föräldrar eftersom de inte hade lust att ha fler barn. Hur tror du det skulle få dem att må? Att samma öde hade kunnat drabbats dem men de hade turen att bli till då det passade deras föräldrar.

Vilken otroligt dum jämförelse. En abort är man inte skyldig att berätta om. Den kan för evigt vara en hemlighet. Det finns åtskilliga män ute i landet som inte har en aning om att de är "pappa" till x antal aborterade foster..

Men den adopterade har alltid rätt att veta sitt ursprung.
  • Anonym (Usch)
    Anonym (samma sak) skrev 2016-07-19 20:47:43 följande:

Och om syskonen får reda på att deras yngre syster eller bror blev dödad av sina egna föräldrar eftersom de inte hade lust att ha fler barn. Hur tror du det skulle få dem att må? Att samma öde hade kunnat drabbats dem men de hade turen att bli till då det passade deras föräldrar.

Det är jag ganska säker på skulle kännas enormt mycket bättre!

Tror du på fullt allvar att veta att ens mamma har gjort abort skulle vara jämförbart med att veta att det finns ett syskon någonstans hos en annan familj?

Min mamma gjorde abort när jag var 10-12 år gammal. Det rörde mig inte i ryggen då, det rör mig inte i ryggen nu. Tro mig, det går inte att jämföra!
  • sextiotalist
    Anonym (phia) skrev 2016-07-19 18:18:06 följande:

Ni ska inte lämna ert barn för adoption för att vara snälla mot ett barnlängtande par, utan för att det känns som det rätta för er och barnet.

I Sverige kan man välja att göra en s k "öppen adoption" där man som bioföräldrar har kontakt under uppväxten med barn och ny familj. Det hänger dock på adoptivföräldrarnas önskan och vilja, även om man kommer överens om det kan de framöver ändra inställning och neka fortsatt kontakt. I ert fall, om ni beslutar om adoption, skulle jag förorda att INTE ha en öppen adoption. Detta p g a de tidigare barnen, Det kan vara oerhört svåra känslor att hantera i ung ålder, att det fanns två barn som ni tog hand om men det tredje ville ni inte ha i familjen. Barnet kommer ändå att ha rätt att veta vem ni är vid myndig ålder OM h*n vill men då är det förhoppningsvis i så fall lättare att hantera och bearbeta.

Det finns ingen öppen adoption i Sverige
  • Anonym (Ts)

Tack så mycket för alla era svar! Jag har precis fått reda på att jag är gravid, så detta är absolut inte genomtänkt över huvudtaget. Jag blev bara så oerhört känslosam över tanken på abort, och fick då "idén" att det faktiskt finns många andra familjer som skulle kunna ge denna lilla ett underbart och kärleksfullt hem.

Utan att ha tänkt grundligt på det så inser jag att mitt hjärta skulle gå i tusen bitar över att lämna ett barn till en annan familj, samtidigt som jag skulle känna någon slags lycka över att veta att denna lilla skulle få komma till ett hem där man längtat efter ett barn länge.

Men nej, med största sannolikhet kommer jag att komma fram till att jag aldrig skulle klara av det ändå.

Är det självisk? Att abortera ett blivande barn, bara för att jag inte klarar av att lämna den till en annan familj- som verkligen både kan och framför allt vill ha ett barn?

Jag har ingen drastisk eller sorglig historia att berätta angående att jag inte vill ha fler barn.

Utan det är helt enkelt bara så att jag har mina 2. Och jag älskar dom så oändligt mycket. Och det känns som att dom får så lite tid med sina föräldrar som det är med heltidsjobb och dylikt. Min stora flicka på 4 år har tyvärr också fått stått vid sidan mycket då hennes 2 åriga bror är väldigt krävande, och har varit sedan hans födelse. Får vi ännu en bebis så kommer kanske det fortsätta ett par år till.

Jag vill att det ska vara hennes tur nu, utan att behöva dela sina föräldrar med ännu en bebis Jag vill ge dom båda allt jag har nu, dom är det viktigaste i mitt liv.

• Anonym (phia)

Jodå. Men det bygger som sagt på en gemensam överenskommande, de nya föräldrarna kan inte lagligt tvingas fortsätta upprätthålla kontakten med bioföräldrarna, och dessa kan i sin tur inte heller tvingas fortsätta ha kontakt med sin genetiska avkomma.

sextiotalist skrev 2016-07-19 22:21:24 följande:

sextiotalist skrev 2016-07-19 22:21:24 följande:

• Anonym (phia)
    Anonym (Ts) skrev 2016-07-19 22:33:14 följande:

Tack så mycket för alla era svar! Jag har precis fått reda på att jag är gravid, så detta är absolut inte genomtänkt över huvudtaget. Jag blev bara så oerhört känslosam över tanken på abort, och fick då "idén" att det faktiskt finns många andra familjer som skulle kunna ge denna lilla ett underbart och kärleksfullt hem.

Utan att ha tänkt grundligt på det så inser jag att mitt hjärta skulle gå i tusen bitar över att lämna ett barn till en annan familj, samtidigt som jag skulle känna någon slags lycka över att veta att denna lilla skulle få komma till ett hem där man längtat efter ett barn länge.

Men nej, med största sannolikhet kommer jag att komma fram till att jag aldrig skulle klara av det ändå.

Är det självisk? Att abortera ett blivande barn, bara för att jag inte klarar av att lämna den till en annan familj- som verkligen både kan och framför allt vill ha ett barn?

Jag har ingen drastisk eller sorglig historia att berätta angående att jag inte vill ha fler barn.

Utan det är helt enkelt bara så att jag har mina 2. Och jag älskar dom så oändligt mycket. Och det känns som att dom får så lite tid med sina föräldrar som det är med heltidsjobb och dylikt. Min stora flicka på 4 år har tyvärr också fått stått vid sidan mycket då hennes 2 åriga bror är väldigt krävande, och har varit sedan hans födelse. Får vi ännu en bebis så kommer kanske det fortsätta ett par år till.

Jag vill att det ska vara hennes tur nu, utan att behöva dela sina föräldrar med ännu en bebis Jag vill ge dom båda allt jag har nu, dom är det viktigaste i mitt liv.

Det görs typ 30 000 aborter varje år i Sverige. Är alla de kvinnorna själviska?

Ni ska som sagt inte adoptera bort barnet för att göra någon ofrivillig barnlös glad, ni ska göra det för att det är det som känns mest rätt / minst fel för er under rådande omständigheter.
  • Fjäril kär

Vi har fri abort i landet och därmed behöver du ingen legitim orsak till en abort. Du vill inte ha fler barn och du var skyddad av den orsaken. Ett gott skäl om något om du absolut måste formulera en giltig ursäkt.

Att föda barn är alltid en egoistisk orsak eftersom de aldrig bett om att få födas.
  • Anonym (H)

Vad händer med syskonen om du får en väldigt jobbig graviditet?

Får komplikation, hamnar på sjukhus, blir sängliggande eller nåt? Och förlossningar innebär alltid risker

För ett barn ni inte vill ha?

Om du sen blir deprimerad när ni lämnar bort hen? Det blir problem mellan dig och maken? En av er kanske ändrar er men den andra vill inte?

Det är väldigt mycket mer än att bara behålla och sen ge bort, en abort innebär ingen fortsatt graviditet, mindre risker, ingen förlossning, inget barn

Om ni däremot ändrar er och behåller så vill ni ju ha barnet och då kan de vara värt de, men riskera allt bara för att ge bort hen sen och riskera mer?

Jag tycker iaf abort är det minst själviska, varken syskon eller ett blivande barn behöver då ta ev. Konsekvenser av era beslut
  • Anonym (Adopterad)
    EsterFester skrev 2016-07-19 22:00:51 följande:

Allvarligt talat Ts så hoppas jag att du tänker om ordentligt.

Det finns brist på adoptionsfamiljer, socialtjänsten går under av att det är brist på familjehem. Hundratals barn lever dagligen i Sverige och bara väntar på att få komma till ett stadigvarande hem och familj. Många många barn lever under bedrövliga omständigheter och är i akut behov av att komma ifrån dysfunktionella familjer, men de kan inte för det saknas godkända familjer.

Och du vill föda ett barn du inte vill ha som ändå har en fungerande familj, kärlek och omvårdnad,.. du har bara inte lust.... ?

Fast det där stämmer inte INTE, det finns ett överskott på par som vill adoptera och det är brist på barn tillgängliga för adoption. Däremot är det stor brist på familjehem men det är en helt annan sak än adoption. Låter som du blandat ihop begreppen.
Svar på tråden Adoptera bort sitt barn