• Anonym (Ts)

Adoptera bort sitt barn

Jag har nyligen fått reda på att jag är gravid, embryot är bara några veckor gammalt.

Jag använder p-plåster så detta kom väldigt oväntat.

Jag har 2 underbara små barn, som jag älskar över allt annat! Lever tillsammans med deras pappa.

Varken han eller jag vill inte ha detta barnet, hur hemskt det än låter. Så en abort är inbokad i nästa vecka.

Har dock nu börjat fundera på hur det går till att adoptera bort ett barnet. Egentligen så tror jag att jag aldrig skulle klara av det.. Men, med rätt stöttning och hjälp så kanske det finns en möjlighet?

Men då till frågan, att adoptera bort mitt barn skulle ju givetvis inte vara för min egna skull, utan för det blivande barnets skull, och för dennes blivande föräldrar.

Låter ju lite galet, men skulle man hellre vara adopterad eller aborterad?

Men den stora anledningen till att jag funderar på detta är att jag som de flesta andra vet hur många ofrivilligt barnlösa det finns. Tänk vad lyckliga detta paret skulle kunna bli? Jag skulle kunna förverkliga deras högsta önskan. På bekostnad av mitt mående, för hur länge vet jag inte.

Men jag inser att det skulle vara fruktansvärt jobbigt psykiskt. Är det värt det?

(Jag/vi tänker inte behålla barnet, så det är inget alternativ).

Har ni några tankar som kanske skulle kunna hjälpa mig?

• Svar på tråden Adoptera bort sitt barn
  • Anonym (phia)
    Anonym (Adopterad) skrev 2016-07-19 20:41:53 följande:
    Fortfarande skall man berätta allt man vet pö om pö även om biologiska familjen också såklart. Det är vad alla adoptivkurser tar upp och även adoptionscentrum. Tror de vet lite bättre än du faktiskt.
    Adoptionscentrum handhar internationell adoption. Vid internationell adoption får föräldrarna i regel inte veta bioföräldrarnas identitet och därmed inte om det finns biologiska syskon o s v. Barnet själv har fortfarande rätt att veta i det mån det går när h*n är 18 år gammal. Barnets historia är barnets, inte adoptivföräldrarnas. Samma sak gäller inhemsk icke öppen adoption, hade öppen sådan ansetts vara det självklart bästa i samtliga lägen (omständigheterna som råder i TS fall är extremt ovanliga, vanligare och lättare att "motivera" och förstå är motsatsen d v s att man inte känner att man kan ta hand om första barnet p g a t ex ålder eller social situation men sedan kan ta hand om barn som kommer senare i livet) så hade inte alternativet varit lagligt.
  • Anonym (phia)
    Anonym (Adopterad) skrev 2016-07-19 20:44:00 följande:
    I övrigt finns biologiska föräldrarnas namn i barnets papper som adoptivföräldrarna får. 
    Nej vid de allra flesta adoptioner finns det inte det nej.
  • Miriami

Att ge bort barnet för adoption är mycket bättre än abortion. Du har väldigt kloka funderingar. Det är bra att tänka på andra akternativ än abort för det finns. Som du säger kan någon bli lycklig över att få detta fina barn som du bär i din mage. Att barnet får komma till en familj som längtat eftet ett barn. Varför döda barnet när man kan ge barnet ett bra liv annanstans?

Tror inte att du kommer ångra det om du väljer att göra så.

• Anonym (H)
    Anonym (samma sak) skrev 2016-07-19 20:48:40 följande:

Men att döda barnet är däremot OK?

Embryo än så länge.
  • Anonym (Eva)

Väl värt att tänka på TS är att det krävs synnerliga skäl till att adoption ska bli godkänd.

Det innebär att det finns många som får avslag på sin ansökan och därmed måste ta hand om sina barn.

Fundera inte på adoption om du verkligen inte vill ta hand om ännu ett barn.

Bara för att du vill adoptera bort det betyder inte det att du får...

• Anonym (phia)
    Anonym (Eva) skrev 2016-07-19 21:20:16 följande:

Väl värt att tänka på TS är att det krävs synnerliga skäl till att adoption ska bli godkänd.

Det innebär att det finns många som får avslag på sin ansökan och därmed måste ta hand om sina barn.

Fundera inte på adoption om du verkligen inte vill ta hand om ännu ett barn.

Bara för att du vill adoptera bort det betyder inte det att du får...

Fel! Föräldrar som vill lämna sitt barn för adoption får inte avslag och tvingas ta hand om dem.
  • Anonym (Adoptera)

Jag tycker absolut att ni ska adoptera bort erat barn. Det kommer finnas ett par som skulle va överlyckliga att få ett barn. Som själva inte har kunnat få barn.

• Anonym (Eva)
    Anonym (phia) skrev 2016-07-19 21:21:48 följande:

Fel! Föräldrar som vill lämna sitt barn för adoption får inte avslag och tvingas ta hand om dem.

Majoriteten av de adopterade barnen i Sverige är så kallade närståendeadoptioner, dvs barn som adopteras av familjemedlemmar och släktingar. Väldigt få kommer till en okänd familj.

De som får avslag stannar kvar i sin fosterhemsplacering och en stor del av de kommer i någon form tillbaka till sin biologiska familj.

Jag personligen har svårt att tro att ts och hennes familj bara kan vända ryggen till barnet om en adoption inte går igenom av något skäl.

Jag känner till i alla fall två fall där adoption blivit nekad och det istället blivit insatser i form av avlastningsfamilj och utredningshem och stöd i hemmet.
  • Anonym (phia)
    Anonym (Eva) skrev 2016-07-19 21:50:27 följande:
    Majoriteten av de adopterade barnen i Sverige är så kallade närståendeadoptioner, dvs barn som adopteras av familjemedlemmar och släktingar. Väldigt få kommer till en okänd familj.

De som får avslag stannar kvar i sin fosterhemsplacering och en stor del av de kommer i någon form tillbaka till sin biologiska familj.

Jag personligen har svårt att tro att ts och hennes familj bara kan vända ryggen till barnet om en adoption inte går igenom av något skäl.

Jag känner till i alla fall två fall där adoption blivit nekad och det istället blivit insatser i form av avlastningsfamilj och utredningshem och stöd i hemmet.
    Anonym (Eva) skrev 2016-07-19 21:50:27 följande:

Ja närståendeadoption är den vanligaste formen av inhemsk adoption. Så långt har du rätt. Sen blir det fel.

Man nekas INTE att lämna sitt barn för adoption. Man presenteras med alternativen och kan säkert i vissa fall uppleva vissa påtryckningar att välja t ex familjehemsplacering i stället, men vill TS och pappan adoptera bort sitt barn har de all rätt till det. 
  • EsterFester

Allvarligt talat Ts så hoppas jag att du tänker om ordentligt.

Det finns brist på adoptionsfamiljer, socialtjänsten går under av att det är brist på familjehem. Hundratals barn lever dagligen i Sverige och bara väntar på att få komma till ett stadigvarande hem och familj. Många många barn lever under bedrövliga omständigheter och är i akut behov av att komma ifrån dysfunktionella familjer, men de kan inte för det saknas godkända familjer.

Och du vill föda ett barn du inte vill ha som ändå har en fungerande familj, kärlek och omvårdnad,.. du har bara inte lust.... ?

Svar på tråden Adoptera bort sitt barn