• Anonym (Ts)

Adoptera bort sitt barn

Jag har nyligen fått reda på att jag är gravid, embryot är bara några veckor gammalt.

Jag använder p-plåster så detta kom väldigt oväntat.

Jag har 2 underbara små barn, som jag älskar över allt annat! Lever tillsammans med deras pappa.

Varken han eller jag vill inte ha detta barnet, hur hemskt det än låter. Så en abort är inbokad i nästa vecka.

Har dock nu börjat fundera på hur det går till att adoptera bort ett barnet. Egentligen så tror jag att jag aldrig skulle klara av det.. Men, med rätt stöttning och hjälp så kanske det finns en möjlighet?

Men då till frågan, att adoptera bort mitt barn skulle ju givetvis inte vara för min egna skull, utan för det blivande barnets skull, och för dennes blivande föräldrar.

Låter ju lite galet, men skulle man hellre vara adopterad eller aborterad?

Men den stora anledningen till att jag funderar på detta är att jag som de flesta andra vet hur många ofrivilligt barnlösa det finns. Tänk vad lyckliga detta paret skulle kunna bli? Jag skulle kunna förverkliga deras högsta önskan. På bekostnad av mitt mående, för hur länge vet jag inte.

Men jag inser att det skulle vara fruktansvärt jobbigt psykiskt. Är det värt det?

(Jag/vi tänker inte behålla barnet, så det är inget alternativ).

Har ni några tankar som kanske skulle kunna hjälpa mig?

• Svar på tråden Adoptera bort sitt barn
  • Anonym (Adopterad)
    Anonym (Ts) skrev 2016-07-19 22:33:14 följande:

Tack så mycket för alla era svar! Jag har precis fått reda på att jag är gravid, så detta är absolut inte genomtänkt över huvudtaget. Jag blev bara så oerhört känslosam över tanken på abort, och fick då "idén" att det faktiskt finns många andra familjer som skulle kunna ge denna lilla ett underbart och kärleksfullt hem.

Utan att ha tänkt grundligt på det så inser jag att mitt hjärta skulle gå i tusen bitar över att lämna ett barn till en annan familj, samtidigt som jag skulle känna någon slags lycka över att veta att denna lilla skulle få komma till ett hem där man längtat efter ett barn länge.

Men nej, med största sannolikhet kommer jag att komma fram till att jag aldrig skulle klara av det ändå.

Är det självisk? Att abortera ett blivande barn, bara för att jag inte klarar av att lämna den till en annan familj- som verkligen både kan och framför allt vill ha ett barn?

Jag har ingen drastisk eller sorglig historia att berätta angående att jag inte vill ha fler barn.

Utan det är helt enkelt bara så att jag har mina 2. Och jag älskar dom så oändligt mycket. Och det känns som att dom får så lite tid med sina föräldrar som det är med heltidsjobb och dylikt. Min stora flicka på 4 år har tyvärr också fått stått vid sidan mycket då hennes 2 åriga bror är väldigt krävande, och har varit sedan hans födelse. Får vi ännu en bebis så kommer kanske det fortsätta ett par år till.

Jag vill att det ska vara hennes tur nu, utan att behöva dela sina föräldrar med ännu en bebis Jag vill ge dom båda allt jag har nu, dom är det viktigaste i mitt liv.

Absolut inte själviskt att abortera för att man känner att man inte orkar/kan ha fler barn. Är du nygravid är embryot i magen väldigt litet och inte så mycket mer än en geléklump med ett hjärta som slår. Den största gruppen av de som aborterar är inte tonårstjejer som glömt använda skydd som man tror utan äldre kvinnor som känner att de fått de barn de vill ha/orkar ta hand om.
  • katrinp

Jag tycker att det är en fin sak du gör om du väljer att adoptera bort. Det finns många som kämpar där ute. Tycker det är märkligt att det här aldrig läggs fram som ett alternativ till abort utan det alltid är att antingen så abortera man eller så tar man själv hand om sitt barn.

• Furienna
    Anonym (Ts) skrev 2016-07-19 22:33:14 följande:

Tack så mycket för alla era svar! Jag har precis fått reda på att jag är gravid, så detta är absolut inte genomtänkt över huvudtaget. Jag blev bara så oerhört känslosam över tanken på abort, och fick då "idén" att det faktiskt finns många andra familjer som skulle kunna ge denna lilla ett underbart och kärleksfullt hem.

Utan att ha tänkt grundligt på det så inser jag att mitt hjärta skulle gå i tusen bitar över att lämna ett barn till en annan familj, samtidigt som jag skulle känna någon slags lycka över att veta att denna lilla skulle få komma till ett hem där man längtat efter ett barn länge.

Men nej, med största sannolikhet kommer jag att komma fram till att jag aldrig skulle klara av det ändå.

Är det självisk? Att abortera ett blivande barn, bara för att jag inte klarar av att lämna den till en annan familj- som verkligen både kan och framför allt vill ha ett barn?

Jag har ingen drastisk eller sorglig historia att berätta angående att jag inte vill ha fler barn.

Utan det är helt enkelt bara så att jag har mina 2. Och jag älskar dom så oändligt mycket. Och det känns som att dom får så lite tid med sina föräldrar som det är med heltidsjobb och dylikt. Min stora flicka på 4 år har tyvärr också fått stått vid sidan mycket då hennes 2 åriga bror är väldigt krävande, och har varit sedan hans födelse. Får vi ännu en bebis så kommer kanske det fortsätta ett par år till.

Jag vill att det ska vara hennes tur nu, utan att behöva dela sina föräldrar med ännu en bebis Jag vill ge dom båda allt jag har nu, dom är det viktigaste i mitt liv.

Det finns gott om familjer, där det finns tre barn eller fler. Så ni borde kunna klara av det, ni också. Och tänk er för innan du gör abort, för ni kan komma att ångra det också.
  • Anonym (Dagisfröken)

Jag tycker du ska adoptera bort barnet. Tror mycket av det dåliga måendet beror på vetskapen om att samhället tycker man gjort fel för att det är tabu i Sverige. Skit i samhället och tänk på barnet och adoptivföräldrarna! Känner ett antal adopterade och ingen av dem hade hellre varit aborterad. De är tacksamma och älskar sina adoptivföräldrar.

Hade jag fått veta att jag var adopterad hade inte jag gått och ältat i varför jag inte "dög" åt bioföräldrarna. Jag är en empatisk person som vet att man inte alltid kan förstå alla men ändå försöka och känna med dem!

Tycker du ska kolla upp hur det går till ts!

• Anonym (phia)

Du har ingen aning om hur du känt om du fått veta att du är adopterad.

Anonym (Dagisfröken) skrev 2016-07-20 10:20:49 följande:

Jag tycker du ska adoptera bort barnet. Tror mycket av det dåliga måendet beror på vetskapen om att samhället tycker man gjort fel för att det är tabu i Sverige. Skit i samhället och tänk på barnet och adoptivföräldrarna! Känner ett antal adopterade och ingen av dem hade hellre varit aborterad. De är tacksamma och älskar sina adoptivföräldrar.

Hade jag fått veta att jag var adopterad hade inte jag gått och ältat i varför jag inte "dög" åt bioföräldrarna. Jag är en empatisk person som vet att man inte alltid kan förstå alla men ändå försöka och känna med dem!

• Anonym (Adopterad)

Du är ju inte adopterad själv så du har knappast en aning. Du har ungefär så fel man kan ha.
  • Anonym (Adopterad)
    katrinp skrev 2016-07-19 23:47:54 följande:

Jag tycker att det är en fin sak du gör om du väljer att adoptera bort. Det finns många som kämpar där ute. Tycker det är märkligt att det här aldrig läggs fram som ett alternativ till abort utan det alltid är att antingen så abortera man eller så tar man själv hand om sitt barn.

Folk skall väl inte adoptera bort sina barn för att glädja barnlösa? Snacka om handel.
  • Anonym (H)

Dom flesta som lever vill leva, det är inget unikt för adopterade men om dom hade blivit aborterade så hade du inte haft någon att fråga och ingen hade kunnat svara då embryo/foster inte har någon sådan vilja

Och jaha du känner levande människor (dvs. Dom som inte tagit livet av sig) och umgås inte med svårt psykiskt sjuka (dom som faktiskt önskar att dom hade blivit aborterade och inte fick ett bra liv som adopterade) det är ju representativt för alla adopterade.. skit i statistik och undersökningar då, du känner ju några och såklart blir de som för dom

Lätt för dig att säga vad du skulle gjort när du inte är i den situationen..
  • katrinp

Självklart inte. Dum kommentar. Om man inte vill göra abort så måste det väl dock ändå räknas som en fördel att kunna skänka någon annan lycka också? Vill man göra abort så klart att det är så man ska gå tillväga men jag tycker att det är hemskt att man bara diskuterar de två alternativen abort och behålla.

• Anonym (Ds)

Jag hade nog gjort en tidig abort, dels skulle jag inte kunna lämna ifrån mig bebisen.
    Och så kanske den individen kommer att må dåligt som vuxen av att veta att en välmående familj gav bort en.
    Det finns ju olika synvinklar, jag råkade ut för ett tidigt missfall en gång och det berördes jag inte av särskilt mycket, såg det inte som ett barn ännu.
    En del mår ju jättedåligt av samma upplevelse så avgörandet ligger väl i hur ni känner.

Svar på tråden Adoptera bort sitt barn