• Anonym (Ts)

Adoptera bort sitt barn

Jag har nyligen fått reda på att jag är gravid, embryot är bara några veckor gammalt.

Jag använder p-plåster så detta kom väldigt oväntat.

Jag har 2 underbara små barn, som jag älskar över allt annat! Lever tillsammans med deras pappa.

Varken han eller jag vill inte ha detta barnet, hur hemskt det än låter. Så en abort är inbokad i nästa vecka.

Har dock nu börjat fundera på hur det går till att adoptera bort ett barnet. Egentligen så tror jag att jag aldrig skulle klara av det.. Men, med rätt stöttning och hjälp så kanske det finns en möjlighet?

Men då till frågan, att adoptera bort mitt barn skulle ju givetvis inte vara för min egna skull, utan för det blivande barnets skull, och för dennes blivande föräldrar.

Låter ju lite galet, men skulle man hellre vara adopterad eller aborterad?

Men den stora anledningen till att jag funderar på detta är att jag som de flesta andra vet hur många ofrivilligt barnlösa det finns. Tänk vad lyckliga detta paret skulle kunna bli? Jag skulle kunna förverkliga deras högsta önskan. På bekostnad av mitt mående, för hur länge vet jag inte.

Men jag inser att det skulle vara fruktansvärt jobbigt psykiskt. Är det värt det?

(Jag/vi tänker inte behålla barnet, så det är inget alternativ).

Har ni några tankar som kanske skulle kunna hjälpa mig?

• Svar på tråden Adoptera bort sitt barn
  • Fjäril kär

Processen om en nationell adoption i Sverige är onödigt komplicerad så jag ska nu informera er vad som krävs. Lagstiftningen i Sverige gällande nationell adoption skiljer sig mycket från den internationella. Rutinen är följande:

1.Samtycke för adoption kan tidigast undertecknas av biolog föräldrarna 6 veckor efter barnets födelse

2.Sedan ska socialsekreterare skriva ett yttrande som ska upp i socialnämnd tillsammans med samtycket

3.När socialnämnden har godkänt handlingarna så ska det skickas till Tingsrätten

4.Ärendet läggs hos Tingsrätten och när de har möjlighet så ska beslutet om adoption klubbas

5.Tingsrättens beslut träder i laga kraft 2 veckor efter beslutet är klubbat

Som ni ser så är processen väldigt lång och krävande och det som skiljer sig från den nationella adoptionen i jämförelse med den internationella är att vårdnadshavaren kan ta tillbaka sitt samtycke när som helst under processen.

Saxat från en blogg om adoption inom Sverige

• Fjäril kär

Man får hoppas att de var kapabla att verkligen ta hand om honom och inte bara tog hem honom för att de ångrade sig. Ett barn är ingen handelsvara.

Anonym (Adopterad) skrev 2016-07-19 16:53:43 följande:

Eller väldigt bra eftersom pojken fick komma till sina biologiska föräldrar och växa upp där.

• Anonym (Eva)

Jag kan inte låta bli att undra om det verkligen var till barnets bästa. Det lär vi aldrig få veta. Tänk om de ångrade sig igen efter några månader och det stackars barnet fick ännu en ny familj...

Anonym (Adopterad) skrev 2016-07-19 16:53:43 följande:

Eller väldigt bra eftersom pojken fick komma till sina biologiska föräldrar och växa upp där.

• smulpaj01
    Fjäril kär skrev 2016-07-19 17:08:41 följande:

Man får hoppas att de var kapabla att verkligen ta hand om honom och inte bara tog hem honom för att de ångrade sig. Ett barn är ingen handelsvara.

Varför får dom inte "bara ångra sig"? Det är ju toppen för barnet!

I Sverige finns så mkt hjälp att få så ingen behöver adoptera bort sitt barn.

Men OM dem inte är kapabla att ta hand om barnet så kommer det placeras!
  • Anonym (Adopterad)
    Fjäril kär skrev 2016-07-19 17:08:41 följande:

Tror nog att soc har stenkoll på den familjen med tanke på omständigheterna. Dessutom brukar det göras upp en plan på en bra "överslussning".
  • Anonym (Adopterad)
    Anonym (Eva) skrev 2016-07-19 17:12:16 följande:

Jag kan inte låta bli att undra om det verkligen var till barnets bästa. Det lär vi aldrig få veta. Tänk om de ångrade sig igen efter några månader och det stackars barnet fick ännu en ny familj...

Med tanke på att soc brukar ha koll insyna här fall och är snabba att sätta in stödinsatser när det gäller sånt här så är nog risken minimal. Jobbigt för barnet men knappast mindre jobbigt att veta att de biologiska föräldrarna velat ha barnet sedan spädbarnsåldern men inte fick chansen eftersom barnet var bortadopterat.
  • Anonym (Usch)

Jag brukar verkligen försöka att vara förstående och inte uttrycka mig dömande här på fl...

Men ärligt... Usch och fy vad hemskt! Vad hemskt att växa upp och få reda på att ens föräldrar behöll och älskade ens äldre syskon, men inte ville ha en själv! Och vad hemskt att växa upp med vetskapen att man har ett yngre syskon nånstans som mamma och pappa inte ville ha... Är era andra barn små? De kommer säkerligen bli rädda att ni kanske slutar älska dem också och i så fall lämnar bort dem...

Nä fy, snälla gör abort om ni inte vill behålla ert barn!

Svar på tråden Adoptera bort sitt barn