• Anonym (Ts)

Adoptera bort sitt barn

Jag har nyligen fått reda på att jag är gravid, embryot är bara några veckor gammalt.

Jag använder p-plåster så detta kom väldigt oväntat.

Jag har 2 underbara små barn, som jag älskar över allt annat! Lever tillsammans med deras pappa.

Varken han eller jag vill inte ha detta barnet, hur hemskt det än låter. Så en abort är inbokad i nästa vecka.

Har dock nu börjat fundera på hur det går till att adoptera bort ett barnet. Egentligen så tror jag att jag aldrig skulle klara av det.. Men, med rätt stöttning och hjälp så kanske det finns en möjlighet?

Men då till frågan, att adoptera bort mitt barn skulle ju givetvis inte vara för min egna skull, utan för det blivande barnets skull, och för dennes blivande föräldrar.

Låter ju lite galet, men skulle man hellre vara adopterad eller aborterad?

Men den stora anledningen till att jag funderar på detta är att jag som de flesta andra vet hur många ofrivilligt barnlösa det finns. Tänk vad lyckliga detta paret skulle kunna bli? Jag skulle kunna förverkliga deras högsta önskan. På bekostnad av mitt mående, för hur länge vet jag inte.

Men jag inser att det skulle vara fruktansvärt jobbigt psykiskt. Är det värt det?

(Jag/vi tänker inte behålla barnet, så det är inget alternativ).

Har ni några tankar som kanske skulle kunna hjälpa mig?

• Svar på tråden Adoptera bort sitt barn
  • Anonym (phia)

Ni ska inte lämna ert barn för adoption för att vara snälla mot ett barnlängtande par, utan för att det känns som det rätta för er och barnet.

I Sverige kan man välja att göra en s k "öppen adoption" där man som bioföräldrar har kontakt under uppväxten med barn och ny familj. Det hänger dock på adoptivföräldrarnas önskan och vilja, även om man kommer överens om det kan de framöver ändra inställning och neka fortsatt kontakt. I ert fall, om ni beslutar om adoption, skulle jag förorda att INTE ha en öppen adoption. Detta p g a de tidigare barnen, Det kan vara oerhört svåra känslor att hantera i ung ålder, att det fanns två barn som ni tog hand om men det tredje ville ni inte ha i familjen. Barnet kommer ändå att ha rätt att veta vem ni är vid myndig ålder OM h*n vill men då är det förhoppningsvis i så fall lättare att hantera och bearbeta.

• Anonym (Adopterad)
    Anonym (phia) skrev 2016-07-19 18:18:06 följande:

Ni ska inte lämna ert barn för adoption för att vara snälla mot ett barnlängtande par, utan för att det känns som det rätta för er och barnet.

I Sverige kan man välja att göra en s k "öppen adoption" där man som bioföräldrar har kontakt under uppväxten med barn och ny familj. Det hänger dock på adoptivföräldrarnas önskan och vilja, även om man kommer överens om det kan de framöver ändra inställning och neka fortsatt kontakt. I ert fall, om ni beslutar om adoption, skulle jag förorda att INTE ha en öppen adoption. Detta p g a de tidigare barnen, Det kan vara oerhört svåra känslor att hantera i ung ålder, att det fanns två barn som ni tog hand om men det tredje ville ni inte ha i familjen. Barnet kommer ändå att ha rätt att veta vem ni är vid myndig ålder OM h*n vill men då är det förhoppningsvis i så fall lättare att hantera och bearbeta.

Annars rekommenderas det överallt i adoptionsammanahmg att man pö om pö som adoptivförälder berättar om barnets bakgrund för barnet istället för en stor obehaglig överraskning när barnet blivit myndigt. Men du kanske vet bättre?
  • Anonym (phia)
    Anonym (Adopterad) skrev 2016-07-19 18:38:14 följande:
    Annars rekommenderas det överallt i adoptionsammanahmg att man pö om pö som adoptivförälder berättar om barnets bakgrund för barnet istället för en stor obehaglig överraskning när barnet blivit myndigt. Men du kanske vet bättre?
    Berätta om att h*n är adopterad  och vad det innebär - absolut. Pö om pö utifrån barnets mognad och ålder, ofta får man bra vägledning av vad barnet själv frågar.

Från det är steget dock ganska långt till att ha personlig kontakt med bioföräldrarna och biologiska syskon o s v.

Öppen adoption är alltså frivilligt från båda håll. Väljer man detta vet inte adoptivföräldrarna VEM de biologiska föräldrarna är och de har heller ingen rätt att få veta, barnet har det däremot som sagt.
  • Miss Skywalker

Hur kan man ens tänka tanken att adoptera bort sitt barn och syskonet till de man redan har? Det är inte en kattunge ni ger bort..

• Anonym (Adopterad)
    Anonym (phia) skrev 2016-07-19 18:44:10 följande:
    Berätta om att h*n är adopterad  och vad det innebär - absolut. Pö om pö utifrån barnets mognad och ålder, ofta får man bra vägledning av vad barnet själv frågar.

Från det är steget dock ganska långt till att ha personlig kontakt med bioföräldrarna och biologiska syskon o s v.

Öppen adoption är alltså frivilligt från båda håll. Väljer man detta vet inte adoptivföräldrarna VEM de biologiska föräldrarna är och de har heller ingen rätt att få veta, barnet har det däremot som sagt.
    Fortfarande skall man berätta allt man vet pö om pö även om biologiska familjen också såklart. Det är vad alla adoptivkurser tar upp och även adoptionscentrum. Tror de vet lite bättre än du faktiskt.
  • Anonym (Adopterad)
    Anonym (phia) skrev 2016-07-19 18:44:10 följande:

I övrigt finns biologiska föräldrarnas namn i barnets papper som adoptivföräldrarna får. I övrigt står det bla i barnkonventionen att barnen har rättigheter att så långt som möjligt veta vilka de biologiska föräldrarna är även om de inte fysiskt ses.
  • Anonym (samma sak)
    Anonym (Usch) skrev 2016-07-19 17:39:37 följande:

Jag brukar verkligen försöka att vara förstående och inte uttrycka mig dömande här på fl...

Men ärligt... Usch och fy vad hemskt! Vad hemskt att växa upp och få reda på att ens föräldrar behöll och älskade ens äldre syskon, men inte ville ha en själv! Och vad hemskt att växa upp med vetskapen att man har ett yngre syskon nånstans som mamma och pappa inte ville ha... Är era andra barn små? De kommer säkerligen bli rädda att ni kanske slutar älska dem också och i så fall lämnar bort dem...

Nä fy, snälla gör abort om ni inte vill behålla ert barn!

Och om syskonen får reda på att deras yngre syster eller bror blev dödad av sina egna föräldrar eftersom de inte hade lust att ha fler barn. Hur tror du det skulle få dem att må? Att samma öde hade kunnat drabbats dem men de hade turen att bli till då det passade deras föräldrar.
  • Kontaktasoc

Hellre aborterad! Ska det barnet vara det enda barn som blir uteslutet ur kärnfamiljen!?

Gör en abort och plocka sedan dän äggstockarna. My gosh!

• Anonym (samma sak)
    Miss Skywalker skrev 2016-07-19 18:55:14 följande:

Hur kan man ens tänka tanken att adoptera bort sitt barn och syskonet till de man redan har? Det är inte en kattunge ni ger bort..

Men att döda barnet är däremot OK?
  • Anonym (Adopterad)
    Anonym (samma sak) skrev 2016-07-19 20:47:43 följande:
    Och om syskonen får reda på att deras yngre syster eller bror blev dödad av sina egna föräldrar eftersom de inte hade lust att ha fler barn. Hur tror du det skulle få dem att må? Att samma öde hade kunnat drabbats dem men de hade turen att bli till då det passade deras föräldrar.
    Inte ett dugg jämförbart.
Svar på tråden Adoptera bort sitt barn