• Anonym (Utmattad släkting)

Kan man vara ärlig om att man ogillar barnet?

Får man lov att ogilla andras barn öppet?
    Det gäller sambons brorsbarn.

Jag vill inte säga att jag hatar henne, men det är inte så långt ifrån.
    Och JAG VET att föräldraskapet är problemet. Men föräldrarna som vuxna utan ungen har jag inga problem med. Det är liksom barnet som blir problemet även om det är föräldrarnas ansvar.

Det jag undrar är om jag kan/bör/får vara ärlig med att det är pga barnet som jag inte går på kalasen längre? Pga henne som jag inte hälsar på eller följer med på aktiviteter.

Så till det som stör mig då:
    Hon är ca 5 år. Föräldrarna ca 30-35. Hon är otroligt stimmig, gnällig och sprallig. Hon sitter inte still i fem minuter. Hon petar på ALL mat på bordet som gästerna ska äta. Har även kastat mat på mig (första gången jag hälsade på). Hon äter inte upp sin mat som speciallagats åt henne, hon skriker och gråter så fort hon inte kan göra som hon vill bums. Hon lyssnar inte på sina föräldrar. Hon är en riktig ögontjänare.

Föräldrarna skrattar åt henne när hon inte lyder. Ex då hon kastade mat på mig. Deras tillsägelser är lika tama och innehållsrika som luft. Hon fick nej till att mata min hund men springer ändå och hämtar mat och försöker ge hunden. Jag stoppar det så att alla uppmärksammar det, då jag höll koll på hunden. Hon provar IGEN och hinner plocka ny mat utan att föräldrarna SOM
    SITTER VID BORDET reagerar. Jag säger till argt att hon inte får ge hunden. Hon blänger på mig och springer iväg.

Alltså... Jag kan rabbla saker länge. Hon hällde ut grädde på inte en utan TVÅ tårtor vid ett kalas. Först en och de bara skrattade, och så EN TILL utan att nån stoppade henne. Hur händer det ens?

Det tar sån energi för mig att vistas nära detta barn, och deras obefintliga föräldraansvar gör mig så utmattad.

Ska jag ljuga om anledningen eller kan man vara ärlig? Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Kan man vara ärlig om att man ogillar barnet?
  • Anonym (...)
    Anonym (Jao) skrev 2016-08-06 16:32:20 följande:

Du skulle t.ex kunna säga med vänlig ton att du har mycket på jobbet så att du har för lite energi för att orka hålla takten med en sprallig liten busunge, och kanske att det inte blir kul för barnet om du ska sitta där och vara sliten och trist

Ska man curla föräldrarna också? Skulle en unge mata mitt djur med något som faktiskt kan vara farligt för djuret skulle jag säga till EN gång fortsatte ungen och föräldrarna inte gjorde något skulle jag vrida om armen på ungen så hon lärde sig en gång för alla..
  • Tihi

Ärligt talat, varför skulle TS inte kunna säga rakt ut att det är ett fucking horror child släkten har att göra med och säga att nu får dom ta till krafttag med ungen? Varför ska TS behöva stå tillbaka för en liten odräglig snorunge? Helt otroligt att så många tycker att TS ska linda in sina åsikter, be om ursäkt, säga att det är hon själv som har problem och allt annat ni föreslår. Nä du TS, säg som det är! Ingen, allra minst ungen, vinner på att detta får fortgå!

• Anonym (Tyra)

Jag har lite svårt att förstå hur man kan tycka föräldrarna är ok när de är så vansinnigt respektlösa mot andra. Barnet är knappast ett monster. Snarare ett barn som är överstressat och vars föräldrar inte har lust att lära sitt barn ett enda dugg. Kasta mat på andra? Ge mat till hunden? Välja när man ska gå hem från kalas? Vilja ha lådbil i skogen? Allt detta är sånt som ALLA barn skulle kunna göra men som de flesta barn hindras från. Och då slutar de med sånt.

Det är ett felaktigt fokus alltså. Ja - ungen låter som en riktig pest men den uppfostrar inte sig själv. Det här handlar om föräldrar som inte orkar ta fajten. Det är illa om barnet är 5 och de redan tappat kontrollen så totalt.

Vill tillägga att vissa saker säkert är irriterande i kombination med det andra men är inom det normala enligt min åsikt. Inte äta upp mat, inte sitta stilla vid bordet osv är sånt som de flesta småbarn gör. Inget art haka upp sig på.

• Anonym (qw)
    Anonym (Utmattad släkting) skrev 2016-08-06 14:42:06 följande:
    Jag har inte provat fråga om de inte ska ta rätt på barnet, så jag vet inte hur det skulle tas emot. Kanske får testa det om tillfälle uppstår. Men jag tror att de bara hade gjort ett tamt försök för att de har blivit ombedda rakt ut, och sedan återgått till att inte bry sig.

Ska fråga svärmor hur hon ser på saken. Hon har ju sagt att hon inte kan slappna av, och det borde hon ju kunna då föräldrarna ska ingripa och inte hon. Men misstänker att de inte kan identifiera var felet ligger utan bara tror att barnet är busigt som sagt. Och då känns det ju hopplöst.
    om du beskriver för svärmor så som du ser det kanske hon får upp ögonen och då kan inse var problemet ligger, inte bara att barnet är "busigt". Man kan påpeka att andra barn i samma ålder fattar att man inte går in till hunden, att inte alla barn skriker och kastar mat osv
  • Anonym (J)
    Tihi skrev 2016-08-06 17:33:47 följande:

Ärligt talat, varför skulle TS inte kunna säga rakt ut att det är ett fucking horror child släkten har att göra med och säga att nu får dom ta till krafttag med ungen? Varför ska TS behöva stå tillbaka för en liten odräglig snorunge? Helt otroligt att så många tycker att TS ska linda in sina åsikter, be om ursäkt, säga att det är hon själv som har problem och allt annat ni föreslår. Nä du TS, säg som det är! Ingen, allra minst ungen, vinner på att detta får fortgå!

Därför att det inte är ts sak att göra. Hon är ingift och sånna förlåts inte så lätt. Men om man är ok med det så är det väl bara att basunera ut allt man känner och stå för det. Jag hade inte valt att göra så dock. Jag hade däremot starkt markerat när barnet klivit över min personliga gräns sen får andra ta ansvar för sig.
  • Rödaskor

Den enda som händer om TS säger att barnet är jobbigt är att hon kommer bli den "onda". Har svårt att tro att alla plötsligt skulle hålla med TS och föräldrar tar sitt ansvar och uppfostrar barnet, de hittar ju redan på ursäkter för barnets beteende.

Säg hellre att du tyvärr inte kan komma för hunden blir så stressad när det blir så rörigt och stanna hemma.

Ibland är det bäst att hålla tyst och vara glad över att det inte är din unge.

• Anonym (I)

Jag har antytt lite försiktigt för sambon att hans systerdotter får mig att vilja skjuta både mig och ungen i huvudet. Hon är sjukt bortskämd och jobbig. Slåss utan att få konsekvenser, gapar och skriker. Man kanske inte bör säga det rätt ut dock...
    Första gången jag nämnde nåt gjorde jag som så att jag var ganska tyst på vägen hem. Det var egentligen inte medvetet. Sambon frågar varför jag är tyst och jag sa att jag var trött, för det hade varit VÄLDIGT stimmigt...

Jag har fyra syskonbarn (som jag älskar!), de låter tillsammans inte ens så mycket som sambons vidriga brorsdotter. Föräldrarnas fel dock, det förstår jag ju.

• nevermind
    Anonym (Utmattad släkting) skrev 2016-08-06 11:42:15 följande:

Jag menar, jag skulle ju kunna tiga och hitta på andra ursäkter. Men jag blir förbannad när ingen agerar och lär barnet lite hyfs. Och det känns ju tråkigt att inte kunna gå på kalas för att ingen håller rätt på barnet. Varför ska jag stå tillbaka när barnet faktiskt är ouppfostrat?
    Min hund blir lite orolig när barnet stimmar och inte låter honom ligga ifred. Men trots att hunden ligger i en hundgård i trädgården ska barnet prova klättra in över grinden gång på gång. Och det är bara jag som säger åt henne att det inte är okej att gå in till hunden. Föräldrarna gör inget när hon springer och drar i grinden och försöker ta sig in. Hunden är mitt ansvar, men barnet är ju deras.

Jag vet inte om jag vågar säga till ordentligt vad jag tycker om saken, eller om jag bara får alla emot mig då. Därför har jag nu tänkt att i fortsättningen utebli. Men är det rättvist? Vad hade ni gjort? Får man ha en öppen åsikt om andras föräldraskap?

Men varför säger du inte till föräldrarna??
  • Bertram

Det är ju synd om barnet, hon vill ju att någon sätter gränser, det är därför hon testar in i det oändliga. Var ett stöd för henne i stället när ni ses, var den som säger nej, förklara varför etc.

• tobbe01

Stackars hund är min reaktion. Är den inte knäpp redan så är den snart ett fall för Mr Milan.

Svar på tråden Kan man vara ärlig om att man ogillar barnet?