• Anonym (Utmattad släkting)

Kan man vara ärlig om att man ogillar barnet?

Får man lov att ogilla andras barn öppet?
    Det gäller sambons brorsbarn.

Jag vill inte säga att jag hatar henne, men det är inte så långt ifrån.
    Och JAG VET att föräldraskapet är problemet. Men föräldrarna som vuxna utan ungen har jag inga problem med. Det är liksom barnet som blir problemet även om det är föräldrarnas ansvar.

Det jag undrar är om jag kan/bör/får vara ärlig med att det är pga barnet som jag inte går på kalasen längre? Pga henne som jag inte hälsar på eller följer med på aktiviteter.

Så till det som stör mig då:
    Hon är ca 5 år. Föräldrarna ca 30-35. Hon är otroligt stimmig, gnällig och sprallig. Hon sitter inte still i fem minuter. Hon petar på ALL mat på bordet som gästerna ska äta. Har även kastat mat på mig (första gången jag hälsade på). Hon äter inte upp sin mat som speciallagats åt henne, hon skriker och gråter så fort hon inte kan göra som hon vill bums. Hon lyssnar inte på sina föräldrar. Hon är en riktig ögontjänare.

Föräldrarna skrattar åt henne när hon inte lyder. Ex då hon kastade mat på mig. Deras tillsägelser är lika tama och innehållsrika som luft. Hon fick nej till att mata min hund men springer ändå och hämtar mat och försöker ge hunden. Jag stoppar det så att alla uppmärksammar det, då jag höll koll på hunden. Hon provar IGEN och hinner plocka ny mat utan att föräldrarna SOM
    SITTER VID BORDET reagerar. Jag säger till argt att hon inte får ge hunden. Hon blänger på mig och springer iväg.

Alltså... Jag kan rabbla saker länge. Hon hällde ut grädde på inte en utan TVÅ tårtor vid ett kalas. Först en och de bara skrattade, och så EN TILL utan att nån stoppade henne. Hur händer det ens?

Det tar sån energi för mig att vistas nära detta barn, och deras obefintliga föräldraansvar gör mig så utmattad.

Ska jag ljuga om anledningen eller kan man vara ärlig? Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Kan man vara ärlig om att man ogillar barnet?
  • Anonym (qw)
    Anonym (Usch) skrev 2016-08-07 08:26:05 följande:

Sånt här är jobbigt att läsa :(

Jag har en femåring själv. Han är VÄLDIGT vild och högljudd. Jag hoppas dock att han inte uppfattas riktigt så illa som flickan du beskriver. Han har ju aldrig kastat mat och han slåss inte. Det mesta han uttrycker är ju egentligen glädje, men det blir ändå högljutt och intensivt och han KAN INTE sitta still och jag ser/tror att folk upplever det som väldigt jobbigt.

Vi har jobbat med hans beteende sedan han var väldigt lite. Vi har testat hörsel och varit hos diverse läkare, vi har fått hjälp av BVC, specialpedagoger och träffat flera barnpsykologer. Där tycker de att han är 'helt normal' och när jag påtalar att andra inte uppfattats det så så tycker psykologen att det är andra som behöver lära sig att barn syns och hörs... Suck. Men vi har blivit tillsagda att försöka släppa efter lite. Han behöver få utlopp för sin energi och framför allt behöver han få tjäna att han duger som han är och att han accepteras. De tycker dessutom att vi ska träna på att vistas ute bland folk och gå på släktkalas och sådant. Jag har annars börjat isolera oss eftersom det blivit en fix idé att vi stör var vi än är. Jag har för övrigt under flera år varit strikt och konsekvent, typ 'du får inget om du gnäller', ett nej är ett nej, burit ut honom från Ica och åkt hem om han inte sköter sig, osv. INGET har gett något som heldt resultat på hans beteende.

Allt detta har gjort mig minst sagt förvirrad i min föräldraroll, jag har idag svårt att känna av var gränsen bör gå, är det jag som har för höga förväntningar på honom, eller beter han sig faktiskt illa? Jag känner mig alltid som en dålig förälder, antingen för att jag inte lyckas fostra mitt barn eller för att jag är för hård och inte ger honom en bra barndom, och alltid finns det dåliga samvetet där dör att jag tycker det är så jobbigt att ha barn, att jag inte bara kan njuta och vara lycklig. Det är fruktansvärt jobbigt och jag går själv i terapi för detta.

Denna 'förvirring' gör att jag inte riktigt vet hur jag ska bete mig när vi är bland folk. Mina tillsägelser kan nog därför ibland uppfattas som mesiga, då jag inte riktigt vet om beteendet i en viss situation är acceptabelt eller inte. Efteråt kan jag känna att jag borde reagerat annorlunda, men där och då i stunden så vet jag inte alltid. Jag kan nog också uppfattas som att jag ibland skrattar, men det är ett uttryck av nervositet och inombords så bränner ångesten och tårarna.

Min psykolog säger att jag inte ska läsa sådan här trådar på familjeliv... :) att de ger mig en falsk bild av hur barn faktiskt är och att de flesta i samhället ändå accepterar och förstår att barn. I dem åldern ofta är högljudda och inte kan sitta still...

Vad jag vill säga med detta är, TS, att man vet inte alltid hur situationen är. Föräldrarna kanske försöker, även om det inte riktigt framstår som det för dig. Du vet inte hur flickan mår och hur föräldrarna mår.

Jag berättar ju inte om hur jag mår för folk...

fast det är en annan sak om ditt barn verkligen inte kan, många barn med tex olika diagnoser kan inte konsekvenstänka eller tänker inte på att de låter mycket osv.

I TS fall är det uppenbart att föräldrarna gjort för lite. Om flickan kastar mat på en gäst, eller går in till hunden trots otaliga tillsägelser. I de fallen måste faktiskt föräldern göra något! Om de då som i TS historia, mest skrattar bort de hela är det faktiskt föräldrarna som inte ser och inte hjälper sin flicka. 
  • molly50
    Anonym (Utmattad släkting) skrev 2016-08-07 12:45:25 följande:

Det har kommit många nya inlägg, jag tänkte svara lite kort på allt här, istället för att citera var och en:

Jo, jag vet att 5-åringar varken har lätt för att sitta still eller föds med alla sociala koder, men det jag menar (som jag var otydlig med) är att föräldrarna inte anstränger sig för att säga ifrån. De säger "ät upp innan du får gå och leka" och sekunden senare är hon ändå ute i trädgärden, och föräldrarna försöker inte ens stoppa henne. Det är så tomma tillsägelser. De betyder inget, vilket barnet lärt sig och därför bara trilskas extra om det nån gång blir ett nej. 

Och jag är FULLT medveten om att detta har en annan sida - nämligen föräldrarnas. Det kan ju vara så att de har sökt hjälp, men det jag, som någon tidigare sagt, undrar då är - VARFÖR berättar det inte? Så man kan förstå och stötta. 

Men det finns detaljer kring deras familj som jag helst inte vill ta upp, men som iallafall gör att jag med säkerhet vet att de inte egentligen är intresserade av att ta sitt föräldraansvar. Det finns tre konkreta saker som gör att jag kan uttala mig om detta, men jag vill inte ta upp det eftersom det är känsligt.

Och rörande hunden så är jag VÄLDIGT noga med att den ska ha det bra. Den har inte råkat illa ut, för jag stoppar alltid i tid. Är det något jag är mån om är det min hund. Han har aldrig hunnit bli matad utan jag (JAG....) har fått ingripa. För jag är hela tiden uppmärksam, vilket just tar sån energi, och är orsak till att jag inte orkar gå på kalasen längre. Sedan är hunden inte med alltid heller, men jag vill inte lämna honom ensam hemma om jag inte är tvungen. Hon får inte gå och röra vid hunden om hunden visar att den vill gå undan, det sätter jag stopp för. Men det som irriterar mig är att det bara är JAG som jobbar för det, och inte föräldrarna.

Jag ställer mig frågan om varför man STANNAR på ett kalas om man har problematik med sitt barn och gäster uppenbart störs? För det ÄR uppenbart att jag inte vill få mat kastad på mig eller att hon ska klättra över hundgrinden gång på gång. Så om man inte kan få stopp på barnet - varför åker man inte hem när det förstör för andra gäster? Jag antar att man normalt sett skäms om man inser att ens barn orsakar obehag, men de tycks inte känna eller bry sig om detta. Vilket förbryllar mig, och gör mig mer säker på att det inte vill vara föräldrar eller ändra p sin låt-gå-filosofi.

Hade min hund ex. börjar skälla okontrollerat eller konstant hoppat på folk och jag inte hade kunnat få stopp på det hade jag ju avlägsnat mig för att jag inte vill vara ett störningsmoment.
    Men detta har dessa föräldrar aldrig ens visat tecken på att överväga.

Har du pratat med din man och din svärmor om det här?
    Kanske kan de försöka prata med dem och erbjuda sin hjälp?
    Föräldrarna är kanske inte ens medvetna om att barnet uppfattas som störande om ingen säger något till dem.
    De måste ju uppenbarligen få höra att de måste säga till barnet om det ger sig på din hund trots flera tillsägelser och försöker mata den med saker fast du sagt nej.
    De måste också få veta att du verkligen inte uppskattar att få mat kastad på dig.
    De måste få veta att de inte bara kan skratta bort flickans beteende. Det lär hon sig inget på.
    Jag har en flicka i samma ålder och jag hade aldrig accepterat ett sådant beteende från henne.
    Mattias och Hannah.
  • nevermind
    Anonym (Tyra) skrev 2016-08-07 10:43:33 följande:

Fast återigen. Det ÄR inte konstigt att en 5-åring lever runt. Man föds inte med alla dessa regler i kroppen - det gjorde ingen av oss.

Det är föräldrarna som är konstiga.
  • nevermind
    Anonym (Utmattad släkting) skrev 2016-08-07 12:51:00 följande:

Jag är rädd för att 

1 - de bara gör vad som bör göras för stunden, eftersom de har ögonen på sig

2 - de tycker min åsikt är nonsens då jag inte själv har barn

3 - de börjar tala illa om mig bakom min rygg

Men jag har beslutat mig för att börja säga ifrån vart min gräns går, och be dem ta sitt ansvar. 

Jag menade med hunden. För hundens skull måste du säga ifrån.
  • Spinkisen

Man undviker helt enkelt träffar där barnet är med. Min systerson var lite som som flickan, han hade ingen aning om vad nej betydde utan skrek tills han fick sin vilja igenom. Föräldrarna gjorde lama försök men han struntade i dem. Det hände att jag sa till och då skrek han gråtande därifrån och föräldrarna blev sura på mig. Jag slutade träffa dem och nu har han börjat skolan och formats av livet och är något bättre. Jag har också hund och skulle aldrig låta henne bete sig som många föräldrar låter sina barn göra. Det handlar om ömsesidig respekt. Klart att barn ska få vara barn och att det sker olyckor ibland eller att alla är trötta och griniga men jag tror att alla mår bättre av klara tydliga regler och förväntningar. Det skapar trygghet oavsett om man är ett litet barn eller en hund.

• Alessia

Inte ogilla barnet, men barnets eller framför allt föräldrarnas beteende kan man ha synpunkter på, givetvis framförda med allvarligt men ändå milt tonfall.

• Anonym (Utm)

Hunden behöver ni alltså inte bekymra er över, för han är mitt allt och jag sätter absolut stopp innan han råkar illa ut. Han hann inte bli matad eller fingrad på. Men det var inte föräldrarnas förtjänst.

Jag har ju inte längre lust att ta med hunden när jag vet att det inte är nån annan än jag som håller mig till normala trivselregler. Och faktiskt inte ger mig.

Och jag vet mycket väl att det inte är barnet i sig, utan beteendet. Om jag skulle framföra min åsikt har jag vett nog att göra det snyggt och respektfullt. Frågan är ju bara om det blir katastrof ifall jag är ärlig, om än på ett städat sätt.

• Anonym (ströläste)

Jag ströläste lite av det som skrivits TS och jag tycker inte det är konstigt att du får säga till ang din hund. Det är ju DIN hund och DU bestämmer kring den.

Visst tycker jag att föräldrarna borde gå in och säga: Nu får du lyssna på xx när hon säger till om hunden, HON bestämmer (eller är du en han?) När hon säger ifrån så lyder du. Gör hon inte det får föräldrarna handgripligen lyfta henne därifrån.

Sen så undrar jag om hon får uppmärksamhet för sånt hon gör som är bra? Dubbelt så mycket ros som ris bör det vara.

Ang att hon kastar mat på dig, visst föräldrarna borde ha sagt ifrån (en femåring som kastar mat anser iaf inte jag vara normalt begåvad) men även där har du ett ansvar. Du måste sätta dina gränser utefter vad som är ok.

Kanske kan du fråga föräldrarna om de fått hjälp i sin föräldraroll kring flickan. För om ingen säger något kanske de inte ens fattar själva att de är helt galet ute.

• Anonya
    Anonym (Usch) skrev 2016-08-07 08:26:05 följande:

Sånt här är jobbigt att läsa :(

Jag har en femåring själv. Han är VÄLDIGT vild och högljudd. Jag hoppas dock att han inte uppfattas riktigt så illa som flickan du beskriver. Han har ju aldrig kastat mat och han slåss inte. Det mesta han uttrycker är ju egentligen glädje, men det blir ändå högljutt och intensivt och han KAN INTE sitta still och jag ser/tror att folk upplever det som väldigt jobbigt.

Vi har jobbat med hans beteende sedan han var väldigt lite. Vi har testat hörsel och varit hos diverse läkare, vi har fått hjälp av BVC, specialpedagoger och träffat flera barnpsykologer. Där tycker de att han är 'helt normal' och när jag påtalar att andra inte uppfattats det så så tycker psykologen att det är andra som behöver lära sig att barn syns och hörs... Suck. Men vi har blivit tillsagda att försöka släppa efter lite. Han behöver få utlopp för sin energi och framför allt behöver han få tjäna att han duger som han är och att han accepteras. De tycker dessutom att vi ska träna på att vistas ute bland folk och gå på släktkalas och sådant. Jag har annars börjat isolera oss eftersom det blivit en fix idé att vi stör var vi än är. Jag har för övrigt under flera år varit strikt och konsekvent, typ 'du får inget om du gnäller', ett nej är ett nej, burit ut honom från Ica och åkt hem om han inte sköter sig, osv. INGET har gett något som heldt resultat på hans beteende.

Allt detta har gjort mig minst sagt förvirrad i min föräldraroll, jag har idag svårt att känna av var gränsen bör gå, är det jag som har för höga förväntningar på honom, eller beter han sig faktiskt illa? Jag känner mig alltid som en dålig förälder, antingen för att jag inte lyckas fostra mitt barn eller för att jag är för hård och inte ger honom en bra barndom, och alltid finns det dåliga samvetet där dör att jag tycker det är så jobbigt att ha barn, att jag inte bara kan njuta och vara lycklig. Det är fruktansvärt jobbigt och jag går själv i terapi för detta.

Denna 'förvirring' gör att jag inte riktigt vet hur jag ska bete mig när vi är bland folk. Mina tillsägelser kan nog därför ibland uppfattas som mesiga, då jag inte riktigt vet om beteendet i en viss situation är acceptabelt eller inte. Efteråt kan jag känna att jag borde reagerat annorlunda, men där och då i stunden så vet jag inte alltid. Jag kan nog också uppfattas som att jag ibland skrattar, men det är ett uttryck av nervositet och inombords så bränner ångesten och tårarna.

Min psykolog säger att jag inte ska läsa sådan här trådar på familjeliv... :) att de ger mig en falsk bild av hur barn faktiskt är och att de flesta i samhället ändå accepterar och förstår att barn. I dem åldern ofta är högljudda och inte kan sitta still...

Vad jag vill säga med detta är, TS, att man vet inte alltid hur situationen är. Föräldrarna kanske försöker, även om det inte riktigt framstår som det för dig. Du vet inte hur flickan mår och hur föräldrarna mår.

Jag berättar ju inte om hur jag mår för folk...

Förstår att det kan vara jobbigt att läsa, men din och er situation är en helt annan än den familjs som TS beskriver. Utagerande barn är den gemensamma faktorn, men sedan skiljer sig det åt. Man märker att du verkligen kämpar för att ditt barn ska må så bra som möjligt och för att få vardagen att fungera, liksom speciella situationer. 

TS skriver att det finns tre allvarliga saker kring familjen som är för känsliga att skriva ut och att det varit turbulent situation i familjen ända sedan innan barnet fötts. Troligen mår inte föräldrarna bra och det är en förklaring till varför barnet mår som det mår, men ingen ursäkt för barnet måste få hjälp av andra om föräldrarna inte klarar det. Annars förflyttas problemen bara till nästa generation och tyvärr ofta till därpå följande också. 

Bra att du sökt och fått hjälp både för din son, angående föräldraskapet och för dig själv! Hoppas det går i rätt riktning för er!

• Anonym (Utm)
    Anonym (ströläste) skrev 2016-08-07 19:16:14 följande:

Jag ströläste lite av det som skrivits TS och jag tycker inte det är konstigt att du får säga till ang din hund. Det är ju DIN hund och DU bestämmer kring den.

Visst tycker jag att föräldrarna borde gå in och säga: Nu får du lyssna på xx när hon säger till om hunden, HON bestämmer (eller är du en han?) När hon säger ifrån så lyder du. Gör hon inte det får föräldrarna handgripligen lyfta henne därifrån.

Sen så undrar jag om hon får uppmärksamhet för sånt hon gör som är bra? Dubbelt så mycket ros som ris bör det vara.

Ang att hon kastar mat på dig, visst föräldrarna borde ha sagt ifrån (en femåring som kastar mat anser iaf inte jag vara normalt begåvad) men även där har du ett ansvar. Du måste sätta dina gränser utefter vad som är ok.

Kanske kan du fråga föräldrarna om de fått hjälp i sin föräldraroll kring flickan. För om ingen säger något kanske de inte ens fattar själva att de är helt galet ute.

Jag håller helt med om att jag måste sätta mina gränser. Och det gör jag. Men jag jobbar ju i motvind när föräldrarna inte ens lyfter ett finger trots att jag markerat.

Jag tror inte de VILL ta till sig fakta, eftersom det innebär att de måste ta ansvar. De skjuter ofta ifrån sig uppfattar jag det som. Genom att bortförklara och skratta istället. Och rent praktiskt genom bla att låta svärmor passa henne ofta.

Det blir ju ohållbart om jag fortsätter markera medan föräldrarna fortsätter ignorera. Då vill jag inte längre delta, och undrar om jag kan uttrycka min ärliga åsikt eller om det leder till att jag blir utfryst.

(TS)
  • Aileen Allannah

Anonym (usch); jag har också ett högljutt barn som har svårt att sitta stilla. Men det är långt emellan "svårt att sitta stilla" och "kastar mat på andra och vägrar låta hunden vara". Mitt barn kan också ha svårt att låta bli djur, hon tycker så väldig mycket om dem, men där får man som förälder jobba sig blå helg enkelt, och det är jag övertygad om att du gör. Jag också. Men flickans föräldrar gör ingenting alls åt hennes beteende. Du har sökt hjälp, du kämpar som en dåre, och faktiskt, det märks vilka som kämpar och vilka som skiter i sina barn och deras beteende.

Ts, jag tycker alla gånger att du kan "skylla" på hunden. Säg att du inte orkar passa på hunden hela tiden, för att ungen inte ska vara på den, och att hunden blir stressad, därför kan du inte vara med när ungen också närvarar.

• Anonym (Utm)
    Aileen Allannah skrev 2016-08-07 19:29:55 följande:

Anonym (usch); jag har också ett högljutt barn som har svårt att sitta stilla. Men det är långt emellan "svårt att sitta stilla" och "kastar mat på andra och vägrar låta hunden vara". Mitt barn kan också ha svårt att låta bli djur, hon tycker så väldig mycket om dem, men där får man som förälder jobba sig blå helg enkelt, och det är jag övertygad om att du gör. Jag också. Men flickans föräldrar gör ingenting alls åt hennes beteende. Du har sökt hjälp, du kämpar som en dåre, och faktiskt, det märks vilka som kämpar och vilka som skiter i sina barn och deras beteende.

Ts, jag tycker alla gånger att du kan "skylla" på hunden. Säg att du inte orkar passa på hunden hela tiden, för att ungen inte ska vara på den, och att hunden blir stressad, därför kan du inte vara med när ungen också närvarar.

Jag kan ju skylla på vad som helst, men som jag tidigare sagt känns det som att jag går med på deras slappa stil om jag inte ärligt uttrycker att felet ligger i deras uteblivna uppfostring av barnet och inte hos mig eller vad jag orkar/inte orkar.

Men jag vill höra om risken är överhängande att de bara blir otrevliga mot mig eller om jag har rätt i att vara ärlig.
  • Miss Skywalker
    Anonym (Utm) skrev 2016-08-07 20:10:06 följande:
    Jag kan ju skylla på vad som helst, men som jag tidigare sagt känns det som att jag går med på deras slappa stil om jag inte ärligt uttrycker att felet ligger i deras uteblivna uppfostring av barnet och inte hos mig eller vad jag orkar/inte orkar.

Men jag vill höra om risken är överhängande att de bara blir otrevliga mot mig eller om jag har rätt i att vara ärlig.
    Skulle dom bli sura på dig för det så bevisar ju bara det att dom är de idioter man misstänker..
  • Anonym (överkänslig?)

Jag förstår inte riktigt varför detta verkar vara ett så stort problem för dig TS, till den grad att du slutar gå på släktkalasen. Visst, det är inte ok att femåringar kastar mat utan tillsägelse, särskilt inte om liknande saker är ett mönster. Och föräldrarna verkar ju dåliga på att sätta gränser. Men varför stör du dig på att barnet går ifrån bordet och leker i trädgården innan det har ätit färdigt, eller att farmor är barnvakt ofta? Det verkar faktiskt som att du har ett större behov av att störa dig på föräldrarna än att själv ha ett trevligt kalas. Om det nu är så att det finns underliggande problem så hjälper det ju inte om du berättar illa du tycker om barnet. Det du däremot måste göra är att markera vad som är ok för dig och säga ifrån om barnet går över din gräns, helst trevligt till att börja med och mer bestämt om hon inte lyssnar. Om du inte vill gå på kalas för du tycker det är så jobbigt får det ju stå för dig men barnet måste ju vara välkommet, däremot får den som håller kalaset bestämma vilka regler som gäller hemma hos dem. Men det verkar ju inte vara direkt katastrofala saker som barnet gör, en annan sak om hon hade slagits eller tagit sönder saker tycker jag.

• Anonym (överkänslig?)
    Anonym (Utmattad släkting) skrev 2016-08-07 12:57:51 följande:

Ja, jag är också så pass insatt i hur det ligger till att jag kan se att barnet har MÅNGA uttryck för en stökig familjesituation. Vilket gör mig ledsen och frustrerad. Och jag vet med säkerhet att föräldrasituationen är kaosartad och har varit sedan innan hon föddes. Men INGEN tycks stå upp för barnets bästa här. ALLA vet hur det är, men ingen tar tag i det, liksom. Svärmor har berättat om "olyckliga" omständigheter, men sedan händer inget mer, ingen arbetar aktivt för att stötta barnet/familjen.

Problemet för min egen del är ju mest att jag inte är släkt, utan "ingift" (knappt). Och jag är inte säker på vad de skulle anse om jag tar kommando, eller hur mycket jag kan påverka, eller om föräldrarna ens skulle ha förmåga att uppmärksamma vad som har en positiv inverkan på dottern.

Och det känns lite hopplöst att engagera mig om föräldrarna inte ens är kapabla till att inse det och jobba i samma riktning.

MEN, för barnets skull kan jag tänka mig att testa vara en ordentlig förebild. Svärmor skulle nog kunna se det, hon har trots allt lite insikt och förmåga att vara någotsånär objektiv.

Du kan och bör som sagt alltid markera var dina egna gränser går för barnet, först vänligt och sedan mer bestämt om hon inte lyssnar. Men om du vill engagera dig mer än så måste du ändra inställning till barnet, se och bejaka hennes positiva sidor, lära dig att tycka om att umgås med henne, såklart fortfarande markera dina gränser. Börja t ex med att leka eller spela ett spel med henne på nästa kalas. Är du inte beredd att pröva detta är det bättre att backa.
  • Anonym (Tyra)

Kom på dn bra vinkling på detta problem.

Hur hade du gjort om släktingarna haft en extremt ouppfostrad hund?

• Anonym (Usch)
    Anonym (Utm) skrev 2016-08-07 20:10:06 följande:

För min egen del så hade jag blivit oerhört ledsen om du hade sagt ärligt att du inte vill komma pga mitt barn. Men jag hade absolut inte varit otrevlig mot dig, utan faktiskt förstått vad du menar.

Risken är ju tyvärr, om det nu är som du tror att den här familjen helt enkelt är slappa i sitt föräldraskap, kanske helt enkelt inte kapabla att hantera sin dotter, att de då faktiskt inte alls förstår dig. Och säkerligen i så fall inte är beredda att visa någon som helst förståelse för dig. Att du är ingift riskerar ju då att betyda att du aldrig kommer att bli accepterad igen och detta kommer såklart även att påverka din mans förhållande till sina föräldrar och syskon.

Det här är ju iofs 'worst case scenario', kanske blir det inte så illa, men frågan är om du är beredd att ta risken?

Sen är ju också frågan hur länge situationen kommer att vara så här. Handlar det om usel uppfostran så kan ju flickan såklart fortsätta vara odräglig. Men det är inte säkert att det kommer att påverka dig på samma sätt. Hon kommer säkerligen att sluta kasta mat och pilla i andras mat. Kanske blir hon även tystare. Det är ju möjligt/troligt att hon kommer att vara som mest otrevlig mot sina egna föräldrar. Så problemet i sig (för dig och din hund) är kanske över om ett år eller nåt. Men om du berättar att du tycker illa om barnet så tror jag aldrig det kommer att glömmas.

Jag tror fortfarande på att hitta en mellanväg, där du förklarar att det är PGA barnet du inte vill komma men uttrycker det som att det är DU som inte orkar/inte är van/får ont i huvudet/blir stressad eller vad som. För då försvinner problemet i samma stund som barnet beter sig bättre.
  • Anonym (Utmattad släkting)

Tack för era råd! Jag ska testa säga ifrån om/när situation uppstår. Och om inget förbättras meddelar jag att jag tycker det är för energikrävande för mig (och hunden) att komma i fortsättningen.

Svar på tråden Kan man vara ärlig om att man ogillar barnet?