• Madeeleenee

Utredning på gång, stötta varandra?

Jag 28 år utan barn och min sambo 36 med två barn ska äntligen få börja en utredning angående barnlöshet. Känns så skönt då jag varit utan p piller i snart ett år utan resultat, har väldigt oregelbunden mens, ca 50 dagars intervall. Har bara märkt av ägglossning två gånger, sekret, smärta och positivt äl test. Har känts så hopplöst, full av skam då jag är säker på att det är mig det är fel på eftersom han har två barn sen tidigare. Jag blev gravid när jag var 17 vilket slutade i en tidig abort i vecka 8-9. Har aldrig haft dålig samvete eller mått särskilt dåligt utav detta då det var rätt beslut. Förrän nu. Kan ju inte låta bli att tänka att jag försatt min chans, vilket jag vet inte är sant eller något jag ska känna... Men kan ju inte låta bli. Vi testade oss för klamydia båda två för ett par veckor sedan och det var negativt, skönt det iaf! Man har ju läst skräckhistorier om den sjukdomen och dess följder...

Min syster har två barn och själv har jag två syskon, både mamma och syster blev gravid direkt med samtliga barn... Pratade nyss med kvinnokliniken och de ska skicka hem hälsodeklaration och information. När vi fyllt i dessa och tagit de prover som behövs kommer vi få träffa en läkare. Känns sååå skönt att äntligenfånhjälp istället för att grubbla själv under sömnlösa nätter..

Någon som är i en liknande sits och vill följas åt? Eller genomgått en utredning och vill berätta? Allt är välkommet!

Kram på er!

• Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?
  • Hormonkarusellen
    My102 skrev 2018-01-22 12:47:54 följande:

Happy news! Var till läkaren nu på morgon på kontroll efter letrozol och gonal f. En äggblåsa på 18 mm uppenbarade sig! Jag fick själv se på skärmen och såg ut som en stor svart boll! Under mina tidigare tre VUL så har det aldrig sett ut så. Äntligen går jag därifrån med något konkret, det har tidigare inte synts någonting. Ikväll blir det otrivelle och ligga! Hoppas innerligt att det var detta som saknades!

Men åh grattis! Har du haft gonal nu? Eller både och? Jag ska börja med gonal på onsdag och är såå nervös... hur länge behövde du spruta?

Kram
  • My102
    Hormonkarusellen skrev 2018-01-22 13:48:04 följande:

Men åh grattis! Har du haft gonal nu? Eller både och? Jag ska börja med gonal på onsdag och är såå nervös... hur länge behövde du spruta?

Kram

Jag tog letrozol på dag 3-7 och gonal f 7-13, idag är jag på dag 14 och har precis tagit otrivelle. Så i 7 dagar tog jag gonal f :) otroligt enkelt att ta sprutan och känns ingenting! :)
  • Hormonkarusellen
    My102 skrev 2018-01-22 20:18:35 följande:

Jag tog letrozol på dag 3-7 och gonal f 7-13, idag är jag på dag 14 och har precis tagit otrivelle. Så i 7 dagar tog jag gonal f :) otroligt enkelt att ta sprutan och känns ingenting! :)

Vad konstigt, jag ska bara ta spruta .... man förstår inte riktigt hur det funkar. Otroligt nervös, jag är spruträdd... men syftet är ju gott så det ska väl gå bra. Verkar vara ganska få som tar spruta utan att de ska göra ivf,
  • My102
    Hormonkarusellen skrev 2018-01-22 20:49:16 följande:

Vad konstigt, jag ska bara ta spruta .... man förstår inte riktigt hur det funkar. Otroligt nervös, jag är spruträdd... men syftet är ju gott så det ska väl gå bra. Verkar vara ganska få som tar spruta utan att de ska göra ivf,

Vi gör inte IVF nu..jag vet inte riktigt varför vi får ta såna här sprutor utan ivf faktiskt :/
  • Hormonkarusellen
    My102 skrev 2018-01-22 20:53:17 följande:

Vi gör inte IVF nu..jag vet inte riktigt varför vi får ta såna här sprutor utan ivf faktiskt :/

Jag förstod det som att eftersom de inte lyckats skapa någon ägglossning, så hjälper inte ivf heller, det finns inga äggblåsor att ta ut och ingen slemhinna för ägg att fästa i. Så nu testar vi sprutorna för ägglossning, och får jag det så behöver vi kanske inte ivf, eftersom det ska funka i övrigt. Men som sagt, utan blåsor som mognar finns ju inget att göra ivf på.. kan såklart ha missuppfattat, men så förstod jag det
  • Ellencassandra
    Hormonkarusellen skrev 2018-01-22 20:58:51 följande:
    Jag förstod det som att eftersom de inte lyckats skapa någon ägglossning, så hjälper inte ivf heller, det finns inga äggblåsor att ta ut och ingen slemhinna för ägg att fästa i. Så nu testar vi sprutorna för ägglossning, och får jag det så behöver vi kanske inte ivf, eftersom det ska funka i övrigt. Men som sagt, utan blåsor som mognar finns ju inget att göra ivf på.. kan såklart ha missuppfattat, men så förstod jag det
    Det är väldigt många med ägglossningsproblem som gör ivf :) man tar ju ganska höga doser av olika preparat så tror absolut att det ska funka med ivf :)
    När man bara göra ägglossningsstimulans så får man ju inte så hög dos för där vill man ju bara att nån blåsa ska växa. Men ivf vill man ju ha många! Men hoppas såklart att det ska funka för er utan ivf :)
  • My102
    Ellencassandra skrev 2018-01-22 21:18:45 följande:

Det är väldigt många med ägglossningsproblem som gör ivf :) man tar ju ganska höga doser av olika preparat så tror absolut att det ska funka med ivf :)

När man bara göra ägglossningsstimulans så får man ju inte så hög dos för där vill man ju bara att nån blåsa ska växa. Men ivf vill man ju ha många! Men hoppas såklart att det ska funka för er utan ivf :)

Då förstår jag varför vi (jag) har fått en så låg dos, lägsta på letrozol och näst lägsta på gonal f, tack för infon :)
  • Upprepade missfall
    Ellencassandra skrev 2018-01-16 11:53:27 följande:

Tack så mycket! Hoppas jag med! :) nu e man ruvare igen!

Oj.. det e ett tag. Förstår att det känns jobbigt.. hoppas ni ska få plus snart! Men du/ni har inte funderat på ivf? Eller det kanske du redan svarat på men minns inte allting xD

Jag har nämnt tankar kring ivf i den här tråden i somras eller höstas, men det är ju svårt att hålla reda på alla olika personer också :P

Funderingar kring ivf har såklart kommit upp, men eftersom vårat problem är upprepade missfall och inte att vi inte får till en graviditet (fram till nu ) så hjälper ivf oss antagligen inte ändå. Vi har nog heller inte rätt till ivf via landstinget sålänge vi ändå blir gravida. Får vi inget + igen nu så kan ju ivf däremot bli aktuellt, men då ska det väl gått 1,5-2 år?

Nu närmar det sig ägglossningstider iaf, så det är bara hålla tummarna för denna månad. Cd 12 idag :-P Och en vecka till testdag för dig, läskigt! Känner du dig annorlunda på något sätt?
  • Upprepade missfall
    Hormonkarusellen skrev 2018-01-22 20:49:16 följande:

Wei du fick sprutorna tillslut iaf, hoppas de funkar bättre för er! Vet att du gärna hade sluppit dom. Är också spruträdd så jag förstår dig :-/ Men det är bättre än att stå och stampa på samma ställe, nu håller vi alla tummar och tår att din plåga inte är förgäves ;)
  • Ellencassandra
    Upprepade missfall skrev 2018-01-22 22:28:12 följande:
    Jag har nämnt tankar kring ivf i den här tråden i somras eller höstas, men det är ju svårt att hålla reda på alla olika personer också :P

Funderingar kring ivf har såklart kommit upp, men eftersom vårat problem är upprepade missfall och inte att vi inte får till en graviditet (fram till nu ) så hjälper ivf oss antagligen inte ändå. Vi har nog heller inte rätt till ivf via landstinget sålänge vi ändå blir gravida. Får vi inget + igen nu så kan ju ivf däremot bli aktuellt, men då ska det väl gått 1,5-2 år?

Nu närmar det sig ägglossningstider iaf, så det är bara hålla tummarna för denna månad. Cd 12 idag :-P Och en vecka till testdag för dig, läskigt! Känner du dig annorlunda på något sätt?
    Nu när du skriver det så minns jag att det var så du svara mig förra gången haha. Dåligt
    Minne. Men aa många å hålla reda på!
    Jag förstår. Vad jobbigt för er. Ni som får många missfall borde typ få göra pgd eller vad det heter.. där kollar dom väl inuti embryot efter kronosomavvikelser å så. Men antar att det kostar en del nu.
    Finns det inget man kan ta som minskar risken för missfall? Hoppas iallafall att ni blir gravida snart!

Nä jag känner inget speciellt.. fick ju på fredagen (rd 6) flera små hugg nere vid livmodern åt höger som höll i sig i fem min. Sen höll de på hela natten å nästan hela lördagen. Sen släppte det. Vet inte vad det var. Kändes konstigt. Men hoppas att det typ var embryot som fäste xD skulle vara på fredagen iaf som den skulle göra det typ om det gick vägen :) annars inget.. lite ömma bröst men det har jag alltid innan mens!
Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?