• Madeeleenee

Utredning på gång, stötta varandra?

Jag 28 år utan barn och min sambo 36 med två barn ska äntligen få börja en utredning angående barnlöshet. Känns så skönt då jag varit utan p piller i snart ett år utan resultat, har väldigt oregelbunden mens, ca 50 dagars intervall. Har bara märkt av ägglossning två gånger, sekret, smärta och positivt äl test. Har känts så hopplöst, full av skam då jag är säker på att det är mig det är fel på eftersom han har två barn sen tidigare. Jag blev gravid när jag var 17 vilket slutade i en tidig abort i vecka 8-9. Har aldrig haft dålig samvete eller mått särskilt dåligt utav detta då det var rätt beslut. Förrän nu. Kan ju inte låta bli att tänka att jag försatt min chans, vilket jag vet inte är sant eller något jag ska känna... Men kan ju inte låta bli. Vi testade oss för klamydia båda två för ett par veckor sedan och det var negativt, skönt det iaf! Man har ju läst skräckhistorier om den sjukdomen och dess följder...

Min syster har två barn och själv har jag två syskon, både mamma och syster blev gravid direkt med samtliga barn... Pratade nyss med kvinnokliniken och de ska skicka hem hälsodeklaration och information. När vi fyllt i dessa och tagit de prover som behövs kommer vi få träffa en läkare. Känns sååå skönt att äntligenfånhjälp istället för att grubbla själv under sömnlösa nätter..

Någon som är i en liknande sits och vill följas åt? Eller genomgått en utredning och vill berätta? Allt är välkommet!

Kram på er!

• Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?
  • Ellencassandra
    Upprepade missfall skrev 2018-01-01 23:07:16 följande:
    Åh hoppas verkligen den här gången fungerar bättre för er!

Ja det kan jag förstå att det var lite läskigt, tänk om man gör helt fel. Måste man måtta och ha sig också när man ska blanda eller är mängden man ska blanda ihop färdigt redan?

En paus är väl behövligt ibland. Jag hade ju det i somras när jag väntade på en magundersökning. Men det fungerade inte lika bra för mig att inte tänka på det för en stund haha. Det var skönt att slippa det där schemalagda sexet för nån månad. Men jag fick ångest över tiden som vi förlorade på att vänta! Egentligen kommer nog den största ångesten över att tiden går från att min son börjar bli så stor, och jag verkligen inte vill börja om på nytt med småbarnsåren när han börjar bli stor nog att börja bli mer självständig. Det är svårt att förklara, men det blir skillnad att vara småbarnsmamma och tonårsmamma samtidigt än att övergå från en åldersgrupp till nästa ungefär samtidigt liksom. Och hur mycket jag än längtar efter barn och älskar att vara mamma, så var väl aldrig planen liksom att ägna ca 20 år åt att ta hand om barn som är så pass små att de kräver nästan ständigt en vuxen i närheten. Näe usch jag måste försöka sluta va så bitter nu! :P
    Tack! Nä alltså själva blandningen var rätt enkel, men det e ju lite darrigt. Men det är det när man ska ställa in rätt mängd å så som gör mig lite nervös. Men ska nog gå bra hoppas jag.

Åh jag känner igen känslorna. Nä men det förstår jag verkligen, det är ju rätt skönt att få barnen nära i åldrarna. Man orkar ju kanske inte börja om när barnet når tonåren..
    men 2018 så ska det bli vårt år. Så är det bara!!!
  • eelinh
    Upprepade missfall skrev 2018-01-01 22:44:21 följande:

Vad skönt att gå vidare till ett nytt steg, och inte bara traggla på med något man redan vet inte fungerar. Håller tummarna på många fina ägg när ni ska in för äggplock. Känns det ok att ta sprutorna själv för dig? Jag gillar inte sprutor så jag är lite tveksam på om jag skulle klara det ens :P

Jag tycker det är rätt jobbigt att ta sprutorna, det gör inte alls ont utan är bara extremt obehagligt tycker jag. Samtidigt vill jag inte heller att min sambo ska ta dom på mig :p jag gruvar mig ett tag sen tar jag den.
  • Hormonkarusellen
    eelinh skrev 2018-01-02 20:45:48 följande:

Jag tycker det är rätt jobbigt att ta sprutorna, det gör inte alls ont utan är bara extremt obehagligt tycker jag. Samtidigt vill jag inte heller att min sambo ska ta dom på mig :p jag gruvar mig ett tag sen tar jag den.

Jag tror inte jag kan lägga det på min sambo, han vet hur läskigt jag tycker det är, och då är det nog inte så kul att vara den som ska utsätta mig för obehag och vara grund till gråt och panik. Bättre han får stötta när jag gör det själv tror jag. Försöker mentalt ställa in mig på sprutor, tror nämligen det är nästa steg för oss. Vi får inte ivf, och letrozol har inte funkat - så jag gissar att vi får annat stimulerande och då är det väl mest sprutor?

Nervös för imorgon, då ska vi till kliniken igen... 70dagar sedan senaste mens och fortfarande inte tillstymmelse till ägglossning. Tror inte jag fick det en enda gång hela förra året :-S hoppas på bättre tur detta år!
  • Ellencassandra

Kan inte fatta det. Förra gången fick jag ut 6 ägg. Nu fick jag ut 20 ägg!!! Helt otroligt.. alla där var chockade. Egentligen skulle vi vänta en månad pga risk för överstimulering men då jag har lägre amh värde (1,3) så får jag tillbaka på måndag! Hade jag haft över 3 hade det varit frys direkt å sen vänta en månad! :)

• Upprepade missfall
    Ellencassandra skrev 2018-01-12 10:25:57 följande:

Kan inte fatta det. Förra gången fick jag ut 6 ägg. Nu fick jag ut 20 ägg!!! Helt otroligt.. alla där var chockade. Egentligen skulle vi vänta en månad pga risk för överstimulering men då jag har lägre amh värde (1,3) så får jag tillbaka på måndag! Hade jag haft över 3 hade det varit frys direkt å sen vänta en månad! :)

Oj wow grattis!! Vad skönt med ett så bra resultat, håller alla tummar på ett guldägg imorgon och att de blir många i frysen <3

Lycka till imorgon! :)
  • Ellencassandra
    Upprepade missfall skrev 2018-01-14 09:33:40 följande:
    Oj wow grattis!! Vad skönt med ett så bra resultat, håller alla tummar på ett guldägg imorgon och att de blir många i frysen <3

Lycka till imorgon! :)
    Tack så mycket! Men va orolig man e nu, hur ska det ha gått för äggen å så.. är rädd att det ska va dålig kvalite osv.. men men. Får försöka va glad iallafall att det blev så många :)
    Hur går det för dig nu??
  • Ellencassandra

Nu ruvar jag på ett tre dagars embryo med åtta celler <3 ev 1 till frysen idag å 7 ska vidareodlas till dag 5-6. Hoppas hoppas!

• Upprepade missfall
    Ellencassandra skrev 2018-01-14 09:54:26 följande:

Tack så mycket! Men va orolig man e nu, hur ska det ha gått för äggen å så.. är rädd att det ska va dålig kvalite osv.. men men. Får försöka va glad iallafall att det blev så många :)

Hur går det för dig nu??

Håller alla tummar och tår att det blir lyckat denna gång!

Ugh här går det verkligen segt. Blir det inget den här månaden heller så har det gått 11 månader sen senaste missfallet. Börjar tro att jag inte kan bli gravid längre ens.. Det trodde jag visserligen innan vi tillslut +a förra gången också så ja får väl bara hoppas de kommer snart och vill stanna denna gång :P
  • Ellencassandra
    Upprepade missfall skrev 2018-01-16 10:40:58 följande:
    Håller alla tummar och tår att det blir lyckat denna gång!

Ugh här går det verkligen segt. Blir det inget den här månaden heller så har det gått 11 månader sen senaste missfallet. Börjar tro att jag inte kan bli gravid längre ens.. Det trodde jag visserligen innan vi tillslut +a förra gången också så ja får väl bara hoppas de kommer snart och vill stanna denna gång :P
    Tack så mycket! Hoppas jag med! :) nu e man ruvare igen!
    Oj.. det e ett tag. Förstår att det känns jobbigt.. hoppas ni ska få plus snart! Men du/ni har inte funderat på ivf? Eller det kanske du redan svarat på men minns inte allting xD
  • My102

Happy news! Var till läkaren nu på morgon på kontroll efter letrozol och gonal f. En äggblåsa på 18 mm uppenbarade sig! Jag fick själv se på skärmen och såg ut som en stor svart boll! Under mina tidigare tre VUL så har det aldrig sett ut så. Äntligen går jag därifrån med något konkret, det har tidigare inte synts någonting. Ikväll blir det otrivelle och ligga! Hoppas innerligt att det var detta som saknades!

Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?