Inlägg från: Ellencassandra |Visa alla inlägg
  • Ellencassandra

Utredning på gång, stötta varandra?

eelinh skrev 2017-08-29 21:33:27 följande:
    Jag förstår, chefer kan vara knepiga ;)

Vad skönt att höra, hoppas ni hinner dra igång denna månad :)

Hur lång tid från att remissen var skickad fick ni första tiden? :)
    Jaa det hoppas jag med!
    Läkaren skickade iväg remissen i början av juni så fick hem den i början av juli å då ringde jag å boka! Då var det ju ledigheter å så för de flesta ivf kliniker så det kanske hade gått snabbare annars :) men tycker det har gått väldigt fort ändå!
  • Ellencassandra
    LadySat skrev 2017-08-30 07:52:47 följande:

Igår var det dags för den sista undersökningen i vår utredning - HSS (spolning av äggledarna). Livmodern såg ut som den skulle, på högra äggstocken fanns en liten trolig dermoidcysta (vilket jag visste). På vänstra äggstocken fanns en 6,5 cm stor vätskefylld cysta som jag borde kolla upp om tre månader så den inte vuxit. Själva spolningen var väldigt smärtfri, även om den tog ett tag. På grund av cystan så var det svårt att se ordentligt, men domen vi fick var att det med allra största sannolikhet är stopp i äggledarna. Läkaren påpekade att han gjort samma undersökning väldigt många gånger, och hans erfarenhet sa att det inte skulle funka med insemination, utan IVF borde vara nästa steg.

Så nu väntar en helt ny karusell som jag står helt stum inför.

Jag hoppas ni andra får roligare besked <3

Vad tråkigt besked :( Men du är inte ensam! Vi är fler här som ska göra ivf! Vi får peppa varandra :)
  • Ellencassandra
    LadySat skrev 2017-08-30 08:35:02 följande:
    Nej, jag vet att jag inte är ensam. Och det är väl just det som gör att jag inte totalt går ner mig. Allt stöd från de som går igenom samma sak är oumbärligt för min del <3
    <3 stor kram
  • Ellencassandra
    eelinh skrev 2017-08-30 08:41:33 följande:
    Oj men vad skönt att det gick så snabbt :) Vi åker till Thailand i 4 veckor i mitten av november, och jag skulle tycka det hade varit underbart om man hade hunnit med en omgång innan men det är nog lite tight ;p

Jag tog mitt blodprov idag, så när de får in min sambos imorgon så skickas remissen sen :) ska bli underbart skönt att få sätta igång. Jag är nästan lite pirrig :p
    Jag håller tummarna att det går undan å att du hinner med en omgång! :) jo man känner sig rätt pirrig å förväntansfull! Kändes skönt att gå igenom alla provsvar också med ivf läkaren. Innan har gyn ba: det ser bra ut hej. Men faktiskt kul å få veta typ hur mycket spermier min kille hade å så! Han hade väldigt bra prov haha!
    Bor du i Stockholm? :)
  • Ellencassandra
    eelinh skrev 2017-08-30 18:28:56 följande:
    Det längtar jag också efter, att just få se alla provsvar. Ifall det är något man kan förbättra. Tycker det är konstigt att inte gyn går djupare på det.

Min sambo hade "exemplariska" spermier. Ska bli kul att veta om även ivf läkaren tycker det :p behöver mannen ta fler spermieprov innan isättning? Eller går de på dom som han lämnade under utredningen? :)

Jag bor i Falun, så vi får gå här på ivf-kliniken :)
    Ja eller hur. Min gyn pratade först in på min telefonsvarare utan å säga vem det var hon bara sa: dina provsvar var okej. Hejdå. Å sen när hon ringde min sambo så var det samma: ditt test var okej, hejdå. Inget mer xD men hon var lite snurrig.

Nej inget mer spermaprov behövs förrän på ägguttaget :)
    Åh! Har hört bra om dom :) fick komma dit om vi ville men ville ha så nära som möjligt så blev Stockholm ivf :)
  • Ellencassandra
    Lillatjejen1992 skrev 2017-09-01 08:41:33 följande:

Vi påbörjar utredning nu i september men blir en aning stressad när jag läser journalkopiorna från mina gynbesök från förra året (mensrubbningar i samma veva som försökandet började). Har från 2 olika gyn fått höra att allt ser så fint ut och att inget är fel.

I första journalen från gynbesöket i aug står bla: Tjockt endometrium 0,8mm, kan ej utesluta endometrisk polyp och att jag blivit inbokad på hydrosonografi. Detta kom som en chock nu ett år senare då jag lämnade den kliniken utan inbokat återbesök, penicillin mot urinvägsinfektion och provera mot oregelbundna mensen.

I andra journalen från klinik 2 i december står: tjockt endometrium 1,0mm, lite vätska i fossa douglasi och det enda som gjordes då var hgc blodprov (neg). Även andra blodprov ua. I feb har hon suttit diagnos kvinnlig infertilitet och att jag skulle remitteras vidare (vilket jag inte blivit).

Vad kan man vänta sig på uredningen tro med journaler som dessa? :/

Kämpat för ett plus sedan sommaren-16. Ännu inte lyckats.
    Men du har alltså fått höra av dom att allt ser bra ut men sen har de skrivit sådär i journalen? Gud vad konstigt :/ att de inte skickat remiss osv. Verkar väldigt oprofessionellt. Har du endometrios å försökt länge så tror jag att de kommer föreslå ivf.
    Men du kommer få ta blodprover å göra en spolning innan dess.. hoppas du får bra hjälp nu!
  • Ellencassandra
    Lillatjejen1992 skrev 2017-09-01 09:10:57 följande:
    Ja precis :( "ingenting är fel, det ser jättefint ut" från båda gynekologerna, på 2 olika kliniker med ca 4mån mellanrum. Jag har inte endometrios (vad jag vet iaf).. men enligt första journalen har han ju ev hittat en endometrisk polyp.

Hoppas oxå på bra hjälp nu .. Är dock nojjig över att man gått runt med massa fel i över ett år utan att veta om dessa.
    Kämpat för ett plus sedan sommaren-16. Ännu inte lyckats.
    Men usch vad dåligt av dom. Förstår oron!
    Hoppas du får bättre hjälp nu! :) när i september ska ni börja utredningen?
  • Ellencassandra
    Hormonkarusellen skrev 2017-09-06 07:59:36 följande:

Jag blir så ledsen, ägglossning har jag nu haft en gång! Ett jäkla riktigt försök på 6månader. Läkarbesök hela tiden, bara för jag inte haft mens ordentligt på flera år. Ätit letrozol igen nu, men inget händer, förra gången jag testade funkade det. Två veckor sedan jag slutade med tabletterna nu och både temp test och flytningar skrattar mig i ansiktet och säger att nej lilla du, det blev ingen ägglossning! Jag blir så ledsen, varför är det såhär svårt... jag skulle börjat försöka när jag var 14 som jag ville då! 15 år senare och man borde vara världens lyckligaste - min älskade sambo vill ha barn med mig!! Istället håller jag på att börja gråta på tunnelbanan igen, den här jäkla kroppen fungerar inte! jag får ju inte ens en chans! Det är ju som att försöka köra bil utan bil....eller?

Förstår att det känns tufft :( jobbigt när mensen inte fungerar som den ska. Men hade ni gått på en utredning eller hur var det? Förlåt men blandar ihop namnen ibland. Vi kanske borde göra nån sån där lista å skriva vart vi är i utredning osv! :)
  • Ellencassandra
    Upprepade missfall skrev 2017-09-06 10:59:09 följande:
    Håller med om lista, har oxå tänkt på det. Vad säger ni andra?

Hur går det för dig, när vet ni om denna månad krockar med din killes resa? En liten fundering bara.. Måste killen vara med vid ägguttag? Alltså är det meningen att han ska lämna spermier samtidigt eller går det inte att lämna innan och frysa till ägguttag? Känns ju trist att behöva skjuta upp de ytterligare en månad om det går att lösa ändå.
    Jag tycker vi gör en lista :) men vet inte riktigt hur man ska skriva den? Haha
    Jag har ännu inte fått utslag på äl test och är på dag 17 i menscykeln. Så verkar som att min menscykel blivit längre. Om jag nu inte råkat missa det.. så får jag äl idag eller dagar efter så är det grönt ljus för ivf denna månad :) nästa tisdag ska vi tillbaka å lära oss hur man tar sprutorna!
    Jag har också tänkt på det där i efterhand. Hon nämnde inget om det så tror inte det är så vanligt att man gör så? Men tycker att man borde kunna göra så.

Hur går det för dig nu?
  • Ellencassandra
    Upprepade missfall skrev 2017-09-06 11:47:11 följande:
    Nej det är ju lite svårt att veta hur man ska lägga upp den haha, eftersom det finns så många olika stadier i vart vi är. Andra trådar kör ju på bim och äl-listor bara tex. Men här är det ju allt från ska snart påbörja utredning till inväntar att påbörja ivf/väntar bim eller äl. Kanske kan vi skriva lite kort info bara? Typ vårat nick, hur länge vi försökt, om problemet är missfall eller att bli gravid alls och vilket stadie i försöken man är. Typ såhär tänker jag:

"Upprepade missfall"

Försökt 4 år, 4 missfall.

Bim ca 16-18 sep, med prednisolon från äl som insatt medicinering och lutinus från ev +.

Testar även 1/4 albyl minor på eget bevåg och letrozole denna månad samt nästa men det kanske man inte ska skriva med? :P

Usch jag hatar sprutor och vet inte hur jag hade klarat av det! Måste man ta sprutor inför ivf eller finns det ingen behandlingsmetod där man slipper det? :P Inte så påläst om ivf eftersom jag aldrig sett det som ett allternativ för mig tidigare. Men har läst en del nu om att missfallsrisken kan minimeras i vissa fall vid upprepade missfall. Just för de som har problem med tidiga missfall.

Men var det inte du som inte brukade få utslag på stickan utan letrozole? Kan det inte va därför du inte får utslag denna månad? Hoppas ni får komma igång nu iaf :)
    Låter bra. Jag kopierar det du skrev å lägger in mig :)

Man måste tyvärr ta sprutor inför ivf.. först en spruta för att det ska bli mer äggblåsor, sen några dagar senare ännu en spruta för att stoppa ägglossning å sen tillslut en ägglossningspruta :P just nu känns det inte så farligt men lär ju bli skraj när det väl e dags å ta första sprutan! I värsta fall får sambon ta den på mig :P
    Jo det har du rätt i. Hade helt glömt att det var svårt för mig att få utslag på Stickan innan.. men fick utslag månaden innan jag började med letrozol iallafall.. men men får se om det dyker upp nåt positivt resultat :P

Alltså du menar att ivf kan minimera missfallsrisken om man har flera missfall bakom sig? Man får ju lutinus direkt när man satt in ägget å tar det flera veckor efter. Kanske det som hjälper mot missfall eller?
Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?