Inlägg från: Marrelita85 |Visa alla inlägg
  • Marrelita85

Utredning på gång, stötta varandra?

johannajw skrev 2016-10-03 18:01:26 följande:

Hycosy gjorde jag också förra veckan på mitt besök. Allt såg bra ut.. tyckte att de gjorde rätt ont, visste inte heller att de hette så!

Haha men va fan, ofta man inte får gå på utredning för man bryter ihop?

De är jätte knepiga här på ferten i västerås. För att man ska klara en ev ivf behandling måste man vara "mentalt stabil" som de kallar det. Att bli frustrerad, arg och ledsen är inga känslor man får ha. Så även denna gång måste jag stålsätta nig och inte visa några som helst känslor. Suck.....fastän frustrationen hägrar. Mensen på ingång, känner att vi ej lyckats denna månaden heller. Känner mig dessutom halvkrasslig. Lovely!
  • Marrelita85
    Cyanea skrev 2016-10-06 08:18:04 följande:

Det där låter helt sjukt! Hur förväntar de sig egentligen att man mår som ofrivilligt barnlös och i behov av IVF?! 

Här på Sahlgrenska är de i princip tvärtom. Jag mådde jättedåligt och var till och med utbränd - ändå uppmuntrades jag att fortsätta behandlingen (om jag orkade, det vill säga). 

Det känns inte som att man borde få lov att göra så! Usch vad arg jag blir! Det känns helt galet att du ska behöva maskera hur du mår. Vad förväntar de sig att man ska göra liksom? 

Håller tummarna för att det kommer gå bra. Lycka till <3

Jo det är sjukt, önskar så att jag inte ännu en gång ska behöva besöka detta ställe, men dessvärre verkar vi inte lyckas på egen hand. Mensen väntas om två dagar, tagit ett gravtest trotts att det känns precis som det brukar. Det var inte oväntat toknegativt. Synd man inte kan byta landsting! =( 

Fick ett brev igår från kvinnokliniken med ny tid för första besöket som blivit tidigare lagt en månad, 26/10 ska vi dit. Hoppas vi ska hinna med en del saker innan det blir jul uppehåll osv. =) 
  • Marrelita85
    Nykär15 skrev 2016-10-07 13:04:50 följande:

Hoppar med in här om det är ok?

Har försökt snart ett år med sambon, jag har två barn sen innan, han inga. 

Kort om vår resa hittills: gravid på försök nr 2, missfall en vecka senare, gravid igen på försök 5, MA i v 13, fostret dött v 12+1 ungefär. Födde ut och sen strulade ALLT, tre behandlingar Cytotec, akut skrapning, sen en hysteroskopi och sist en behandling med extra östrogen. 

I fredags hade jag första ÄL efter MA, men vi hade återbesök först i måndags och hade förbud på att försöka så vi fick ju skita i ägget. På måndagen gjorde de kontrast-UL (nåt av det värsta jag gjort genom detta, men först efteråt, så SJUKT ont). Men var värt det för att äntligen få se att livmodern är i bra skick igen med fin slemhinna och inga sammanväxningar mer. Så nu har vi fått ok köra på nästa ÄL. 

Pga min ålder (39 men snart 40) hade vi bestämt söka hjälp i augusti om det inte tagit sig, men nu har vi ju ist blivit gravida rätt lätt men fått två missfall. Känner vi inte har så mycket tid på vår sida. Så har bokat tid för utredning privat nu för att ev få hjälp med vad som kan orsaka våra missfall. Så den 1/11 ska vi dit första gången och då har jag förstått de gör UL och tar prover och efter det går vidare. KOmmer ha haft ÄL precis i helgen innan. När är bäst ta olika prover osv?

Vi kommer försöka på egen hand under tiden utredningen är, vi hoppas ju att det inte ska behövas IVF som blir nästa steg efter nyår är vår plan om det inte händer nåt. 

Välkommen hit, tråkig resa ni haft! Ville kroppen inte ställa om sig efter MA eller varför fick du gå igenom så många olika saker?

Själv fick jag MF i vecka 7 och på kontroll UL vecka 8 så sa läkaren att hon inte trodde jag varit gravid alls! Dock vägrade kroppen komma igång igen och var fortfarande "gravid" och jag fick göra en skrapning och då såg man tecken på att en gradivitet varit iallafall. 
  • Marrelita85
    Cyanea skrev 2016-10-08 08:46:07 följande:
    Frågan är om det verkligen är tillåtet för dem att göra på det sättet. Skulle tippa på att det inte skulle hålla rent juridiskt. Sen förstår jag om ingen orkar dra en rättsprocess om det - jag menar, som att man inte mår kasst nog över anledningen att man behöver dem :( 

Jag tänker att det ändå är ett gott tecken att du tog ett test. Hade du inte haft en liten gnutta hopp kvar inom dig hade du kanske inte tagit det. Hopp är bra, framförallt när det tar tid att lyckas, utan det orkar man inte. Fortsätt hoppas! 

Jag håller tummarna för att de kommer behandla er bättre nu när ni ska få komma dit igen. 
    Tack för dina peppande ord Cyanea!  =) Jag var ca. 22år då så då stod man inte på sig. De "lilla gummade" mig då också och drog ständigt i "du är ung du hinner "osv. Hoppas på bättre bemötande denna gång. Nu är man nästan 10år äldre samt att min nuvarande sambo tror jag skulle kunna stå på sig om vi får ett dåligt bemötande denna gång om jag inte klarar det. 
  • Marrelita85

Mensen kom ikväll med besked. Mensvärk delux, störtblödit och massa stora klumpar. Brukar ha riklig mens och endel klumpar, men det är mer nu och det har verkligen forsat. Ursäkta detaljerna. Ledsamt, men inte förvånande. Suck, nya tag igen....typ. Måste ju vara något fel....varför tar det sig aldrig? Känner mig nedstämd och har inte lust med något alls.

• Marrelita85
    Nykär15 skrev 2016-10-11 11:27:28 följande:

Usch vad jobbigt...har med riklig mens med mycket klumpar och slem oftast..ska bli intressant se hur denna gången ska bli, första mensen efter skrapning och hysteroskopi väntar nu, har ju även ätit Femanest för att få en tjockare slemhinna så väntar mig störtblödning delux här med....

Har du kollat dig nåt? Läst en del om endometrios, att det kan ge kraftiga blödningar och stora smärtor....

Ingen som någonsin kontrollerat min menstruation angående endometrios eller liknande. Jag själv är inne på om det kan vara något sådant då jag har väldigt riklig mens. Har påpekat då jag gick på utredning angående min mens osv. Men de var inget de ville lyssna till. Vad jag förstår så behöver inte endo synas på VUL och liknande utan det kan behövas en lapraskopisk undersökning. 

Har även gått till kvinnokliniken då jag haft cellförändringar och gjort en konisering (ta bort cellförändringar) och då sista året påpekat att jag blöder massa och att jag har mellanblödningar och samlags blödningar, ja det är i stort sett få dagar som jag inte blöder och de bara ignorerar detta och säger att det är normalt. 

Denna mens skriver jag upp all menstruation (har menskopp) och har tidigare ej räknat ut hur mycket blod det faktiskt är. Enligt massa sidor blöder man vanligtvis 20-80ml under en menstruation. Jag blödde 80ml på en dag, visst jag vet att det är endel slem och så med också. Men enligt mina beräkningar så klassas jag nog som att jag har riklig blödning. Tar ibland cyklo-F för att slippa gå med dubbla mensskydd då det bara forsar när det är som värst. Inte jätte kul att blöda igenom på jobbet. 

Varför ville man att du skulle få tjockare slemhinna, någon särskild anledning? 
  • Marrelita85
    Nykär15 skrev 2016-10-12 11:04:58 följande:

Låter som mig, jag har med menskopp och kan blöda mer än vad en normal mens ska vara på bara en dag, så ja jag har med riklig. Ska se hur den är nu efter alla operationer. Kan ju varit nåt fel på insidan som nu kanske är åtgärdat? Men jag har inte endo enligt vad de sett iaf på alla dessa undersökningar, så det är ju skönt att veta. 

Slemhinnan ska ju vara rätt tjock för att kunna ta emot en graviditet och efter mf och skrapningar osv kan den bli tunn och skadad, så den fick hjälp med östrogen för att bygga till sig bättre och för att försöka hjälpa kroppen att själv växa över skadade områden i livmodern med ny slemhinna, annars riskerar man sammanväxningar, så kallade Ashermans syndrom, googla lite på det. Men om man ex har det så kan man ofta få mindre blödningar om just slemhinnan är sammanväxt. 

Så det blir intressant se hur denna första mensen blir, förmodligen ganska riklig eftersom slemhinnan var tjock och fin på återbesöket för snart två veckor sen. 

Så efter den mensen så kör vi på nästa ÄL, är så himla taggad, spänd och nervös! Så rädd för att det ska ta evigheter bli gravid igen. Har mitt första besök för utredning precis runt/efter ÄL så får försöka själva igen på denna äl men kanske hinner de se om jag behöver nån medicin som kan stötta upp om det skulle ta sig. 

Har idag vart på akupunktur för att öka genomflödningen till livmodern, och vid ÄL kommer jag få dubbla behandlingar för att hjälpa till. Ska tydligen vara bra med akupunktur om man vill bli gravid och många som gör IVF här runt GBG erbjuds det samtidigt som behandlingen. 

Nu är min mens slut och jag kom upp i 155ml vätskor, de säger ju att allt inte är blod, men jag menar så mycket kroppsvätskor kan det väll ändå inte vara? 

Ah, oki. Nu rä jag med på tåget med tjock slemhinna. ALltid lär man sig något varje dag. =) 

Ja, jag gick på akupunktur förut och hon hade fått alla par som gick till henne gravida. Men jag lyckades inte och så separerade vi sedan...så fortsättningen på denna hur det kunde blivit är ovisst. Tyvärr torr jag inte hon håller på med akupunktur längre. 

Roligt att du är taggad, då är du ju ändå förhoppningsfull. Håller tummarna att du äntligen får lite medvind. =)
  • Marrelita85
    Mjbo skrev 2016-10-19 08:49:31 följande:
    Kul att du fick possitivt äl test. Det är ju jätte bra! 
    Nu hoppas vi på positivt grav test om 10 - 14 dagar då :) 

Jag väntar fortfarande på min mens. BIM+5 idag ... Jätte konstigt. Men ja menar, visst borde läkaren sett om jag redan va gravid på VUL förra veckan?? Min mens är ALDRIG sen, har aldrig varit det någonsin... Jätte konstigt. Men nu bara för att man faktist vill att den ska komma så jag kan få göra spolningen någon gång, så vill den inte komma.....

Hoppas det går bra för er allihopa.
    När jag var i utredningssvängen sist så fick man göra ett tidigt vul i v.8 innan det syndes inget vad jag förstår. 
  • Marrelita85

Vad roligt att det endå är några i tråden som är på gång med utredningen. Tycker det är respektlöst av dem som kommenterar åldern och vill man ska vänta då man är yngre, längtan är ju ej mindre stark?! Själv var jag 23år första gången jag var med och gjorde utredning, fick själv höra "men du är ju så ung, man behöver inte ha brottom" osv. Det gjorde en jätte ledsen, så stå på er! 

Nästa vecka har vi vårat första möte, spännande samtidigt lite ångestfyllt att behöva gå dit igen för ännu en utredning, frustration, besvikelse m.m.

• Marrelita85
    lindiz82 skrev 2016-10-19 15:07:45 följande:

hoppar in jag med! :) vi håller oxå på med att starta en utredning, vi har vart och lämna prover men har ej fått något svar än..så då kom problemet- jag och min kille måste stå på samma adress för att dom ska kunna starta själva utredningen, det är ett krav säger dom och just nu kan vi inte stå på samma adress har jag förklarat för dom, är det någon annan som har vart i samma situation som oss? är 34 år idag och vi har försökt i snart 2 år så börjar kännas rätt hopplöst:(

Ja jag fick också den frågan och i mitt landsting var man tvungen att ha haft samma adress i ett år! Tur som är så hade vi haft våran gemensamma lägenhet i ca. 1,5år, men samtidigt tänker jag hur ska de kunna kontrollera det? 
Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?