-
I Västmanlandslandsting måste man försökt aktivt i 2år innan man ställs i kö för IVF. Så sugit att det inte är samma regler för alla landsting. Vi är inne på försök 18 och i höst efter sommaruppehållet så ska vi få ställa oss i kö.Rosenblad skrev 2017-01-31 19:18:29 följande:Inget av de stämmer in på oss, så vi får stå på oss nu känner jag. Han tipsa om ett ställe där han sa att vårdgarantin gäller. Men vi måste ju ha en remiss först innan vi kan använda oss utav den. Sånt strul :/ -
I mitt landsting har de som rutin att man får göra äggledarspolning under utredning. Jag tog progesteronprovet på dag 23, har dock inte fått lämna några prover på dag 3 som vissa andra landsting brukar ha.Ellencassandra skrev 2017-02-02 10:31:12 följande:Ja det hoppas jag med! Vet du om det är rutin att de gör en äggledarspolning? Eller gör dom bara det inför ev ivf? Man har ju läst om många som haft nåt stopp å så får blir de gravida direkt efter!
Jag tar alltid ägglossningstest med morgonurin = har då hållit mig x antal timmar då jag sovit. Har fungerat bra för mig hittills. -
Jag verkar ha förträngt siffrorna. Vill minnas att jag hade 26. De sa att 20 och över betydde att man haft ÄL så jag la inte så mycket fokus på det förren andra sagt att de hade typ 60 osv. som jag tyckte mitt lät lågt.Ellencassandra skrev 2017-02-04 17:58:17 följande:Okej! Vilket progesteronvärde hade du?
Ska testa på morgonen också! Har läst så mycket om att man inte ska testa med morgonurin men värt att testa! Funkar ju på vissa!
När gjorde du spolning? Var det efter blodprov å spermaprov?
Jag fick lämna blodprover, min sambo sperma prover och allt såg bra ut så fick jag göra VUL och äggledarspolning vilket också var normalt. Sedan fick vi inge mer hjälp utan måste försöka själva tills vi försökt i två år därefter får vi ställa oss i kö till IVF. Är nu på försök 19 och känner mig SÅ less på att aldrig lyckas.
Går och får akupunktur två gånger per menscykel i hopp om att förbättra våra chanser. -
Hmm vad jag kan googla mig till så verkar progesteron kunna benämnas i två olika enheter ng/ml eller nmol/L.
Hittade denna sida www.wantbaby.info/calculators/progesterone-levels-in-pregnancy och när jag använder ng/ml så kan jag se att jag har ett mycket högre nmol/L värde.
-
Ja då min läkare sa att man skulle ha ett värde 20 och över för att ha ägglossat så låter det ju ej som du har egen ÄL. Jag vet inte hur de sammanställer den informationen som att du då aldrig har ÄL eller bara denna månad när du tog progesteronprov. För man kan ju ha ÄL fria månader också och då ha normal ÄL de andra månaderna. Så jag vet inte om de tar kompletterande prover då jag haft normalt värde båda gångerna jag gått utredning.Ellencassandra skrev 2017-02-04 19:30:52 följande:Hm okej! 26 låter ju rätt bra! Jag fick 17 på dag 23 så då låter ju det väldigt lite..
Okej! Gör det ont å göra spolning?
Vi har försökt i mer än två år.. Hoppas att det är min äl det e fel på så man kan ta medicin.. Min kille var det ju inget fel på!
Åh! Gick in på sidan men fattade inte så mycket haha!
Inför spolningen fick jag ta alvedon och antibiotika som premedicinering innan. Nja, allt är relativt, har gjort två gånger med olika upplevelser. Första gången var det mer eller mindre bara lite mensvärk. Denna gång tyckte jag det gjorde ont när de gick in med ledare i livmodertappen. Detta tyckte min läkare att jag typ sjåpade för då brukar man minsann inte ha ont. Jag har dock haft cellförändringar och är koniserad samt att de tagit massa px prover så jag kanske är känsligare?, vilket han viftade bort. Det känns som mensvärk under tiden de spolar och så hade jag lite sådana känningar resten av dagen. Vad jag förstår så kan det göra ont att bli spolad om man nu skulle ha något stopp, vilket jag ej har. -
De kontrollerar äggstockar för att se hur många äggblåsor som ligger där. Storlek/form på livmoder, livmoderslemhinna etc. De kontrollerar så att allt ser "normalt" ut helt enkelt.Annabola skrev 2017-02-13 18:46:29 följande:Hej,
Mitt uppe i vår utredning.. ska på vul på onsdag.. är det till för att se om jag har ÄL överhuvud taget? (Vilket jag tror att jag har.. iaf enligt clearblue +NC) men vet att ÄL kommer vara först en vecka efter vil.. har långa cykler.. men de kanske vill se att ÄL är på gång och sen ett vul till direkt efter ÄL?
Någon som har erfarenhet?
-
Funderade en sak om Letrozol då det dykt upp lite olika alternativ här på FL, varför tar man Letrozol cd3-7 eller cd5-9, vad avgör vilka dagar man tar? Har även läst att man får ÄL ca. 7 dagar efter sista tabletten, men det verkar ju inte stämma i ditt fall om du får ÄL 10/12. Lite nyfiken, jag själv får ju inte Letrozol men har läst att liksom Pergo verkar folk som har egen ÄL har fått Letrozol ändå för att förstärka slemhinnan, samt få fram ett ägg som växer sig större osv.Nykär15 skrev 2017-02-16 18:23:17 följande:Jag hade tagit Letrozol ändå! För då kan du korta din cykel om inte annat :)
Sexa fram till ni åker, bör räcka! Jag har fått äl på cd 10/12 med Letrozol :) -
Men du har ingen aning vad det är som påverkar vilken dag i cykeln man ska ta tabletterna? Läste i någon tråd att man tog Letrozol cd 3-7 för att öka chansen till att få fler mogna äggblåsor och cd5-9 för att få de som påbörjats att utvecklas att fortsätta att utvecklas till moget ägg.Nykär15 skrev 2017-02-17 20:33:16 följande:Inom en vecka efter sista tabletten (alltså allt från 2-7 dgr efter) får man äl och jag som i egen cykel har äl på cd12 får lite tidigare, mina ägg var ju på 20 och 23 mm sist på CD10 vilket är en jättebra storlek.
Jag har tagit dubbeldos från CD3
Har för mig att jag fick ta pergo cd 5-9. Mest nyfiken på hur det fungerar för att förstå dessa läkemedel. -
Ja iallafall har vi gjort det!giraffas skrev 2017-02-23 19:32:08 följande:Betalar man dubbel avgift? :-/ Både för mannen och kvinnan som har samma besökstid.Annabola skrev 2017-02-23 19:21:59 följande:Hej!
En fråga om utredning.. jag och sambon hade tid idag för återkoppling på alla våra prover osv. Tyckte att det var lite onödigt att vi båda gick, just för att vår klinik bara erbjuder tider mitt på dagen = ta ledigt från jobbet. Så jag gick själv (fick höra här på forumet att de då skickat hem mannens provresultaten på posten) men då till min förvåning menade receptionisten att jag skulle bokat av min mans tid.. och fick då betala full avgift för honom.
Jag tänkte ju att jag ändå går dit så kan mannen medverka över telefon..så slipper han ta en dags semester för ett möte på 15 min. Jag förstår deras avbokningsregler på 24h pga att de kan ha svårt att få in nya patienter på kort vasel.. men jag var ju där! Min gyn fick ju ändå göra samma jobb, berätta om mina resultat (och mannens över telefon som jag föreslog) så själva besöket blev ju ändå av.. tycker det var väldigt sniket! Vi har båda högkostnadskort nu (fast fick ju betala ändå, Morr!) så det handlar inte om pengarna i stort utan bara att det kändes sniket av dem..
Någon som upplevt samma?
Gjorde de verkligen rätt, nån som vet?
-
Ingen erfarenhet, men jag har bara hört bra om dem. Ringde dem själv i veckan då jag vill byta då jag inte alls trivs i Västerås. Sjuksköterskan jag pratade med på telefon var så gullig och förstående och kändes inte stressad trotts att jag bröt i hop och böla i telefonen.Längtanefterdig skrev 2017-02-21 10:26:29 följande:Jag och min sambo har precis fått tid för fertilitetsutredning. Jag väntar på bim just nu men har inga höga förhoppningar.
Kändes tryggt att ha en tid om vi inte lyckas nu. Första stället hade ingen tid förrän mitten av maj, det kändes så långt fram så då kontaktade jag Carl von Linné-kliniken i Uppsala och fick en snabb tid, snabbare än vad vi hoppats på
Någon som har erfarenhet av CvL-kliniken?
Ringde sedan till ferten i Västerås då Carl von linné önskade få veta kriterierna som jag skulle uppnå för att få göra IVF hos ferten i Västerås via landstingsfinansierad IVF och som alltid så tycker jag dem är snorkiga och inte alls förstående på ferten här i Västerås. Sjuksköterskan hon blev nästan otrevlig och var inte alls tillmötesgående över mina funderingar hur man gör för att byta.
Samt så fick jag nu reda på att vi var uppsatta för gruppinfo i juni och ev start slutet augusti/september. Dock lät det inte som att hon var jätte säker medan CVL kan starta direkt i augusti när dem öppnar utifrån vart man är i menscykeln. Denna infromation jag fick nu över telefon är ny information som hon påstod att doktorn och jag hade kommit överrens om vilket inte stämmer, det var väldigt vagt på vårt sista möte och jag skulle först ringa i augusti om jag ej var gravid, men jag frågade om jag inte kunde ringa i juni innan och visst det gick väll så då lät det som att vi skulle gå på gruppinfo i augusti och därefter väntetid 3mån. Suck.....gillar inte alls dem här i västerås. Ska ringa CVL igen då de var tvungna att skicka remiss så jag måste ringa och kolla hur jag ska göra för att få gå där istället.