Inlägg från: Marrelita85 |Visa alla inlägg
  • Marrelita85

Utredning på gång, stötta varandra?

Ja det är lite knepigt det där med samma adress, eftersom i dagens Sverige så är det rätt vanligt med två olika adresser av olika anledningar. Men de vill väll ha någon slags garanti på att man verkligen är ihop eller något?

Idag fick jag positivt på äl-testet och tempen säger det samma att äl borde vara på ingång inom det närmsta. Så i helgen blir det massa mys. Har denna månad kört både RR och munkpeppar och jag vet inte om det är munkpepparens förtjänst, men jag har inte haft några mellanblödningar nu innan äl. Hoppas att det är denna månad som är min tur!

Blev helt förstörd här för en vecka sedan då en av mina bästa vänner dumpade på en tjejkväll att hon var gravid. Som vanligt så hade hon inga planer på att bli gravid, men såklart så är det dem som blir gravida! Sjukt svårt att hålla tillbaka känslorna, men jag höll tillbaka och bröt i hop när jag kom hem. :( 

• Marrelita85

Ja ursch, förstår inte varför det skall drygas ut och ta i upp till ett år innan man kanske är lite nära sitt mål?!

Önskar vi kunde gå privat, dock är det så dyrt! Ett par vänner till oss har betalat 100 000kr för att bli gravida. något som jag anser borde vara varjes människas rätt att få utan massa massa pengar! 

• Marrelita85

Är det på någon speciell dag i cykeln som man som kvinna får lämna prov? Ska på vårt första möte med BM och steg i utredningen på onsdag och kommer inte i håg hur det var med provlämningen. Kommer vara på dag 18, gissar att jag hade äl i lördags eller söndags. 

• Marrelita85

Vad jag förstår kommer bara dokument upp som är "signerade" av vederbörande och inte det som "bara" är sparat. Jobbar själv i vården och är lite slarvig på att signera, sparar hellre i fall det uppkommer något mer jag vill skriva på samma anteckning. 

Sen vet jag inte huruvida sådant som kvinnokliniken skriver kommer upp i journalen på 1177 då de brukar sätta sekretess på sina meddelanden. Jag funderar på att be om journalutskrifter sedan min förra utredning för att se vad de skrev om mig egentligen. 

• Marrelita85

Jaha då var första besöket hos BM avklarat. Jag ska gå och lämna blodprov på fredag redan eftersom jag är på Dag 18 idag. Egentligen ville de ha i helgen men då det är helg så funkade inte det riktigt. 

De skulle kolla så att ÄL skett (antar de kollar progesteronet då?) och TSH och T4, antikroppar mot röda hund. Enligt där jag går ska man ha ett värde på TSH värde på 2,5 för att få hjälp. Blev nu riktigt orolig för jag var till FML i februari då jag kände mig trött/matt  och helt orkeslös och då togs TSH värde. Letade snabbt upp dessa papper och jag låg då på 2,6!! Jag vet att TSH värdet är gammalt och att det är lite färskvara men vad händer om värdet går lite över, måste det prick vara 2,5? Jag kom ju inte ihåg vad mitt värde var när vi satt där. Men jag blir så orolig nu över att detta skall försena allt om värdet fortfarande inte är under 2,5. Visserligen skönt att få lämnar prover nu ifall det är något som skall remitteras till FML och hålla på att medicineras etc. Läste även att värden över 2,5 kan ge ökad missfallsrisk, man fick även inte försöka bli gravid så länge man håller på att ställa in mediciner. Alltså jag släppte tanken helt på detta med hypotyreos då jag var orolig att jag hade det då jag hade flera symtom som stämmer in. Men då värdet låg innanför referensvärdet så trodde jag det var ok. 

Skulle inte få reda på något provsvar förren läkarbesöket om det inte var så att jag hade dåligt med antikroppar mot röda hund för då skulle man vaccineras pronto. Sambon ska lämna spermaprov 8/11 och vårt först möte med läkare blir den 14/11, så där går det ändå fort. Men det jag hakade upp mig på var att om vi bedöms som ofrivilligt barnlösa så måste vi ha försökt i två år innan  vi blir uppsatta för IVF och därefter är det 3 månaders vänte lista så vi kanske kan få hjälp om sådär över ett år om vi inte lyckas på egen hand! Är det så i era landsting med? Någon som känner sig väl införstådd på detta på hypotyreos, ajg själv är helt lost då jag jobbar med kärlkirurgiska åkommor.  

Känner att alla frågor såklart kommer när man kommer hem och inte just när man sitter där på mötet. 

• Marrelita85
    Hope7 skrev 2016-10-27 07:36:26 följande:

Om tsh är under 2,5 får man hjälp, men menar du att då får man börja med levaxin?
    Mitt värde var på 3,9 precis under gränsen och jag fick börja med en låg dos levaxin. Dem sa inget om att vi inte fick försöka efter levaxinet? Däremot fick jag vaccinera mig mot röda hund så då fick vi avstå från att försöka bli gravida första månaden.
    Så nu väntar jag på min mens så nästa äl kommer nån gång. Cd 48 idag och är inte gravid.

Det lät som så iallafall att man var tvungen att ha TSH 2,5 och lägre och skulle det vara något problem där så skulle man remitteras till FML. Vad jag förstår så är enda sättet att få ned TSH värdet genom medicinering? Så jag antar att innan medicinering ska man behöva genomgå en utredning för hypotyreos med utökade prover osv. 

Har googlat lite på TSH värden och på flera sidor som jag hittat så förespråkas ett värde under 2,5 och att ett värde uppemot 3-4 fortfarande inte är ok även om det ses som normalvärde. 

Vid den förra utredningen som jag genomgick med mitt X, så hade jag antikroppar mot röda hund. Så jag hoppas att så är fallet nu med. 

Åh vad drygt, har du alltid så lång menscykel?
  • Marrelita85
    Madeeleenee skrev 2016-10-27 09:54:56 följande:

Tänkte meddela att jag idag mailade CVL kliniken i Uppsala för att se om vi kan få byta till dem då jag inte har något förtroende för landstingsvården här uppe i nuläget... Vi var välkomna på ett första besök om ca tre veckor svarade dem direkt efter ett par minuter. Min läkare här uppe har jag inte ens nån möjllighet att kontakta i väntan på mens.. får ingen hjälp här känner jag! 

Gör hellre resorna ner till Uppsala för att få snabb och professionell hjälp i nuläget! 

Vad tråkigt att du tappat förtroendet för dem. Hoppas att du blir mer tagen på allvar hos CVL!

Ja, inte har man lust att ödsla massa tid på att vänta på inget. Det är redan surt som det är att man sitter i en sits som att skaffa barn skall vara hur svårt som helst när det är en sådan sak som bara skall funka. Inte hålla på att strula som för oss!
  • Marrelita85
    Nykär15 skrev 2016-10-27 10:56:10 följande:

På tisdag blir första besöket på kliniken för privat missfallsutredning. Kommer ha ÄL idag eller i morgon som det känns och verkar på testen. Men det kommer ju se om ÄL varit med VUL på tisdag tänker jag. 

Jag hoppas de vill stödja upp med nån medicin IFALL det är så att vi lyckas befrukta ett ägg denna gången...har ju haft ett missfall v 5 och sen MA v 13 i år och känner att det ska bli skönt ta lite prover för att se om jag behöver nåt stöd. 

Hysteroskopi har jag genomgått efter vårt MA och även ett kontrast-UL efter den för att se så det inte är några sammanväxningar, så har fått ok på livmodern iaf vilket är skönt att veta inför detta. Så det är bara provtagningar som vi behöver göra nu och sen gör de alltid VUL på första besöket sa hon när vi bokade. 

Du vet redan att de kommer göra VUL på första besöket eller? Tycker ju att de borde kunna se om ÄL har skett på VUL i sådanafall. Har ingen aning om hur en missfallsutredning går till?! 
  • Marrelita85

Förstår din frustration Norrlandskvinnan, inge roligt att vänta. 

Själv är jag på CD 22, hade ÄL CD 15 och har idag fått lite spottings (lite brunt), känner direkt att hoppet sjunker. :( Har denna cykel tagit munkpeppar några dagar innan ÄL och har för första gången på månader ej haft mellanblödningar/spottings innan ÄL eller direkt efter ÄL så denna cykel har känts annorlunda och jag har hoppats på att det kanske gått vägen. Men nu så tror jag nästan att det är kört. Har även kört progesterall krämen, dock kunde jag inte börja förrens kvällen CD20 då jag inte ville smörja med det innan blodprovet för att det kanske skulle ge missvisande provsvar. 

Har dåligt samvete då jag varit på 30års fest igår för en kollega och då druckigt alkohol. Men samtidigt känns det dumt att leva som "gravid" när man kanske inte ens är det, då blir ju besvikelsen varje månad ännu större. 

• Marrelita85
    Norrlandskvinnan skrev 2016-11-01 19:52:55 följande:

Fick svar på spermaprovet idag, vilket var ua. =) Även mensen kom idag, så väntar vi bara att det ska bli CD 22 och 25, det är då jag ska nämna progesteron prover. Hoppas på ägglossning. 

Vad skönt att spermaprovet var bra! =) Tråkigt för dig att mensen kom eller ni kanske inte hade försökt denna månad? Ja denna väntan som blir i jakt på olika tidpunkter varje månad är ju så sjukt lång och tråkig, tycker jag. Önskar man fick snabbspola. 
Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?