Inlägg från: Marrelita85 |Visa alla inlägg
  • Marrelita85

Utredning på gång, stötta varandra?

Mensen kom idag och har just nu sådan mensvärk att det är horisontalläge i soffan. Inte nog med att mensen ska komma i och med misslyckandet, man ska känna av det rejält dessutom! :( Skapligt trött på denna resa nu. Bokat tid för spolning av äggledare 9/12 idag, känns som att det är något som händer iallafall. Men detta är även sista steget. Sedan blir det låång väntan på nästa om vi ej lyckas. *suck*

• Marrelita85
    Mila skrev 2016-12-02 22:55:59 följande:
    heel skrev 2016-12-02 09:55:25 följande:

Hur stor mängd av allt har du intagit?

Jag käkar vitaminer, men vill bara kolla vilken mängd du rekommenderar.

Det jag tar är följande,

Vitamin D 7,5 ug

Folsyra 400 ug

Magnesium 120mg

Zink 22mg

Har läst massa på amerikanska sidor att höga doser av D-vitamin är viktigt :) Var och tog prover för några dagar sedan och hade tydligen 73 i värde. Läkaren sa att man ska ha minst 75 så jag fick mycket starkare d-vitamin utskrivet. Har läst man man gärna ska ha runt 150 för graviditet.

Jag åt 25ug innan. är ju inte jätte högt men bättre än 10 som de även säljer på apoteket. Isoflavoner är östrogen. Jag tror jag haft väldigt tunn slemhinna och det kan tydligen hjälpa till att tjocka på den, göra bättre ägg och ägglossning.

Magnesium är påsar som man löser i vatten, ska tydligen vara bäst. Det är 300mg.

Vi har försökt i ca 1,5 år, fick mf i juni..

Här är en bild på några av sakerna.
    Oki, vet ju inte riktigt hur vitaminerna ligger hos mig. Tvivlar starkt på att familjeläkaren kommer ta dessa prover bara för att jag skulle be om det. Vette fasen hur min slemhinna ser ut om isoflavoner skulle vara bra eller inte, vart köper man detta? Har de gjort något VUL på dig för att se om din slemhinna var tunn eller är det bara en känsla du haft? Har själv haft ett mf för 8år sedan i v.7 och funderar såklart om problemet hos mig ligger i att ägget inte fäster? Ska inhandla lite mera vitaminer, nu för tiden tror jag man säger att man inte kan överdosera vitaminer? Förr var det väll inte bra att ta för mycket av de fettlösliga vitaminerna så som D-vitamin då det inte var bra att överdosera?
    heel skrev 2016-12-02 22:30:56 följande:
    Jag är inne på CD2 så kämpar även jag med mensvärk.. Vetekudden är min bästa vän!

Hur länge har ni försökt eftersom detta blir "sista steget" som du säger?
    Ja jag var tvungen att ta alvedon och ipren samt ligga med vetekudden och en katt på magen för att mensvärken skulle ge sig sjukt drygt. Vi har försökt sedan Augusti -15, så ca 16 försök och nada. Inte ens ett spöksträck! Äggledarspolningen blir sista steget i utredningen sedan är vi "färdiga" och får vänta till augusti -17 för samtal inför IVF och därefter stå i kö för detta. 

Har gjort en sådan här utredning med mitt ex. för ca. 8år sedan och konstaterades ofrivilligt barnlös då, vilket jag fortfarande är. Var inge konstigt då så vi får väll se så att det inte blivit nå vajsing med äggstockar eller äggledare nu då. 

Jag har spottnings/blödningar mellan ÄL och mens, vilket är sjuk frustrerande. Har provat Progesterall krämen och det har inte blivit bättre. Har tagit blodprover efter ÄL på dag 21 och hade då progesteronvärde 40 vilket de på ferten sa var bra, vilket då visar att man haft ägglossning osv. Men har kollat runt endel på familjeliv och många ligger ju betydligt högre på värde 75 och uppåt. Har läst en del och blödningar mellan ÄL och mens ska tydligen bero på progesteronbrist, men om de sa att 40 var bra så måste det väll vara så?
  • Marrelita85
    Nykär15 skrev 2016-12-02 23:21:36 följande:
    När började du med östrogenet? Har tagit utskrivna tabletter med det i två cykler just för slemhinnan. Men för höga doser östrogen i början på cykeln kan både skjuta upp och få äl att utebli, så man ska vara försiktig med egen dosering...fick det för min skadade slemhinna och den blev jättefin, men äl kom på cd 21 och 28 av den, och sen äl var inte så bra sa min läkare, då blir slemhinnan "gammal" och inte lika lämplig för graviditet.

Jag vet inte, har man koll på sina nivåer kan man ju ta tillskott men i värsta fall kan man ju försvåra om man inte vet.
    Oj, då vågar jag inte experimentera med östrogen! =)
  • Marrelita85
    heel skrev 2016-12-03 00:41:41 följande:
    Ok :( vi har försökt sen juni -15, vet inte hur många försök vi är uppe i då jag har oregelbundna cykler och vissa ggr har jag tappat lusten helt pga att inget händer.. :/ men vi har haft oskyddat i över 3år utan ett enda "misstag".. Likadant med min fd, oskyddat i 4år. Så befarar det värsta. Det är inte så lätt som en del tror..

Får man vänta så länge för att ens får komma på samtal eller hamna i kön för ivf?? Jisses, trodde jag aldrig! Känns långt bort då för en annan som bara skickat in lite papper i denna långa process :|

Hur länge hade du provat ProgesterAll-krämen?
    Förstår vad du menar, man tappar lusten och hoppet helt periodvis. Inte blir det lättare när folk i ens närhet plussar utan att ens ha försökt! *suck* 

Ja när folk säger att det är lätt att bli gravid så blir jag förbannad, är inge fel på mig men har ändå inte lyckats bli gravid med två olika personer på en 10års period. Det verkar vara olika från landsting till landsting eller om man går privat hur snabbt man får hjälp med IVF. I västmanlandslän där vi går måste man ha försökt aktivt själva i två år innan IVF är aktuellt och efter att man är uppsatt på listan så är det kö på 3mån. Så ja, känns så sjukt deprimerande. Hoppas antingen att det är nå vajsing på äggstockar eller liknande för då får vi hjälp nu under våren eller att vi lyckas på egen hand. Men det känns rätt så tröstlöst. :( Har provat vitaminer och har de senaste tre månaderna använt progesterall krämen, vilket nu sista cykeln nästan förvärrat blödningarna! Har ökat dosen enligt rekommendationen, men det är rätt svårt att smörja in och få huden att absorbera krämen när det blir stora mängder. Sedan att man ska variera ställe (hudyta) att smörja in på gör ju att man inte har jätte mycket yta att smörja på. Tror jag ska hoppa krämen denna cykel. Ska höra på äggledarspolningen om man inte kan få vagitorier utskrivet mot dessa mellanblödningar, emn de verkar vara "svåra" att de går utanför hur de brukar göra. *suck* 
  • Marrelita85
    heel skrev 2016-12-03 23:30:42 följande:
    Nästintill alla jag känner som blivit gravida har blivit det på första försöket :S superfertila kvinnor jag är omringad av ;)

Jag försöker hålla mig med rätt vitaminer iallafall. ProgesterAll har jag två tuber av här hemma, men efter att första cykeln blev helknas när jag testade krämen vågade jag inte fortsätta! Hade en cykel på 20 dagar då! Brukar ligga på 35-42.

Men kanske feldoserade och varierade inte placeringarna tillräckligt kanske. Svårt !

Ja isåfall får man nog tjata arslet av sig om man vill få hjälp med att tänka utanför boxen. Vilket är tråkigt!
    Ja, en av mina vänner har kämpat och gjort IVF. Medan de andra bara blivit gravida utan att försöka. Min ena lilla syster av misstag. Fattar inte, vad är oddsen att det inte ska fungera med två olika killar för mig?

När började du med progesterall krämen? Jag har börjat ett par dagar efter ÄL. Men blödningarna har ju inte slutat vilket var tanken. Bara drygt att hålla på att smörja. Har smörjt med en liten klick som på baksidan av tuben och ca. 40gr x2, men inget har blivit bättre. 

Tar rosenrot och munkpeppar och vitamin kvinna som innehåller det mesta +järn. Är lite osäker över att överdosera vitamin D eller andra vitaminer som är fettlösliga. Skulle behöva ta prover för att se hur allt ligger i kroppen. Man kan bli förgiftad av att överdosera fettlösliga vitaminer då de lagras i levern. 
  • Marrelita85
    Nykär15 skrev 2016-12-05 09:31:09 följande:

Här är jag på CD10, hoppas på ÄL inom 4 dagar. Vart på 3 besök akupunktur på 1 vecka för att öka genomströmningen av blod i livmodern, så har gjort vad vi kan inför denna ÄL. 

Låter ju jätte bra. Vad får du betala för akupunktur där du går? Och är hen utbildad inom infertilitetsfrågor? Vet jag gick på akupunktur förut för att bli gravid och nu så verkar hon ha slutat. =( Tycker att det verkar vara så dyrt med akupunktur här i västerås dock. 
  • Marrelita85
    heel skrev 2016-12-05 12:56:05 följande:
    Jag har ju försökt hitta ÄL med hjälp av stickor, så när jag tyckte mig se en stegring så började jag smörja 2-3 dagar efter, men eftersom jag inte haft starka utslag på testen kan jag ju ha missat det totalt. Har trott att jag haft svaga stegringar då jag aldrig fått streck som är lika starka som kontrollstrecket, tills förra cykeln. Då fick jag två tydliga positiva ÄL-test! Känns som jag inte haft ÄL innan, eller bara missat det på klockslaget :/ men vågar mig inte på att mixtra igen utan läkares ordinationer.

Väntar nu på att kvinnokliniken ska höra av sig så att vi kan få en tid för att komma in så snart som möjligt! Hoppas inte dom behöver ta första proverna en specifik dag på cykeln, för då kanske vi måste vänta till nästa :/
    Hmm svårt det där med ägglossningstest. Du har inte provat att tempa? Då får du verkligen svar på om du haft ägglossning eller inte i och med att tempen höjs efter ÄL. Jag har tempat i 4månader och man lär verkligen känna sin kropp. 

Tyvärr är det som nykär15 säger att olika prover tas olika dagar. Men där jag går så har man på mig bara tagit S-progesteron (ett blodprov som visar om ÄL skett). Jag har dock inte tagit nå prover under mensen och prover som AMH verkar de inte ha som rutin att ta då de enligt min klinik inte säger så mycket egentligen om man har en egen ägglossning osv. Men detta är omdiskuterat och ibland önskar jag att jag hörde till annat landsting för man verkar kontrollera mer saker på andra ställen än där jag går. 
  • Marrelita85
    Nykär15 skrev 2016-12-05 21:49:29 följande:
    Jag går gratis på mitt frikort, och ja hon har koll på infertilitet. Iofs är det inte mitt stora problem, blir ju gravid men fått MF och MA, läkaren misstänker proppar så får ju blodförtunnande med. Men detta ska hjälpa flödet i livmodern ytterligare :)
    Men åh, perfekt. Önskar det fanns här med i västerås. Har hittills bara hittat ställen här runt omkring där det kostar 500kr per gång och det blir ju väldigt dyrt i längden. =/ 
  • Marrelita85
    Nykär15 skrev 2016-12-06 09:19:18 följande:

Fick sms att jag får Levaxin utskrivet, så förstår ju att mitt TSH var för högt, det kan ju bidragit till missfallen. Så nu väntar jag brevet idag eller i morgon från läkaren om när jag ska börja och vad värdena låg på. Har dragit ett mail till henne och hoppas få svar redan idag på om jag ska börja direkt eftersom ÄL stundar till helgen och det är bra om värdena är rätt när man blir gravid då det även kan orsaka fosterskador vid högt värde enligt vad jag läst...men vet inte exakt. 

Oj jaha undrar vad du låg på för värde då? Tror dock det tar ett par månader innan man ställt in dosen rätt på Levaxinet. Hoppas det inte ska ställa till det för er med stundande ÄL. 
  • Marrelita85
    Nykär15 skrev 2016-12-06 11:21:58 följande:
    Nä har med förstått att det tar rätt lång tid att få ner värdet, men får ju börja iaf och hoppas det går bra. Hon har inte sagt att vi inte ska försöka bli gravida iaf. Ibland finns det folk som börjat efter de fått plus med, jag är ju iaf 3,5 vecka före ett ev plus syns så har jag tur går det neråt och har jag tur är det ju inte jättehögt heller...får se när brevet kommer. Men ska hämta medicinen på lunchen så jag kan börja direkt idag iaf. 

Jag har ju blivit gravid två gånger i år iaf så värdet är väl inte så kass att jag inte blir gravid, men kan ju vara så dåligt då att det är orsaken till missfallen...så hoppas ju få ordning på detta OM jag blir gravid igen...
    Härligt, hoppas att detta gör susen! =) 

Jag var idag på äggledarspolning. Gjorde faktiskt otroligt ont när han gick genom livmodertappen. Min doktor tyckte det var konstigt och liksom sa " det brukar inte göra ont att gå igenom tappen, utan det brukar bli som mensvärk sedan under själva spolningen". Lite som att jag inte fick reagera som jag gjorde. Men nu gjorde det ont och tänk om det är så att passagen genom tappen är trång pga ärrvävnad m.m efter konisering och miljoner biopsiprover senare. Resterande var som kraftigare mensvärk, kan inte minnas att jag upplevde att det gjorde så hjär ont sist?!

Iallafall så hade jag ca. 7äggblåsor på vardera äggstock vilket då var normal enligt doktorn och det gick lätt att spola och livmodern hade inga polyper och livmoderslemhinnan var tunn och fin som den skulle vara efter mens. Inga polyper eller annat konstigt. Så ja, grattis till oss, nu har vi en diagnos....oförklarligt barnlösa! Upplyftande, blir vi gravida ska vi höra av oss, blir vi inte gravida ska vi höra av oss när de öppnar efter sommaruppehållet eller tidigast innan de stänger för sommaren. Ja ni kan ju gissa när jag kommer ringa. 

Frågade åter igenom om mina mellanblödningar, men det viftas snabbt bort med att nästan bli avbruten att det är inget som sak påverka och att han skyller på att det är min livmodertapp som är lättblödande. 

Tog även upp detta med kort lutefas jag har ju ca. 10-12 dagar och 14 är ju normalt. Men enligt honom så gick det inte säga att alla skulle ha 14 för att vara normala utan det kan vara normalt att ha kortare med och det ska då rakt inte påverka mina chanser!

Råkade ju nämna att jag tar ägglossningstester och det var något han tyckte jag skulle sluta med. Jag vet ju att det kan bli som stress, men chansen att lyckas känns ju större när man vet på ett ungefär än att inte veta alls. Orkar inte ha sex typ varannan dag varje månad för att "täcka" in och då komma i närheten av ÄL. Vi har ju sex när vi känner fört och ca. varannan dag runt ÄL och när ÄL stegring ör upptäckt ligger vi i lite extra. Har ju kört utan att tempa eller ÄL test och hälsokostpreparat i ca. 6månader utan att komma i närheten av en gradivitet. 
Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?