• Anonym (arg...)

Besvikna bonusbarn

I sommar har bonusbarnen fått mer eller mindre sköta sig själva då dom har varit hos oss varannan vecka då sambon endast hade två veckor semester under den perioden dom var hos oss. 

Tidigare år har dom varit vana med att vi åkt på 1 veckas utomlandssemester samt en weekend i Stockholm/gröna lund eller Göteborg/lisseberg och även en dagsutflykt till ett sommarland i vårt närområde. 
    I år har vi inte varit iväg på något. Tanken var bara vattenlandet men det var vi ställde in även det pga ekonomin. 

Till saken hör att äldsta bonusbarnet är väldigt missnöjd över att vi inte gjort något i sommar. 
    Vid ett tillfälle så frågade hen mig varför jag var tvungen att skaffa två barn (hens halvsyskon) för om jag inte hade velat ha två "egna" barn hade vi haft samma standard som innan så sambons två barn fortfarande hade kunnat fått allt de det fått innan. 
    Hen som är i högstadieålder brukar se på Lyxfällen och sa rent ut till mig att vi borde ta ett lån för att han vill kunna resa och göra med saker med dom som vi kunde göra innan. 

Tycker ni dom har befäl och känns sig missnöjda över sommaren eller ska barn få lära sig att få ha lite tråkigt också? 

• Svar på tråden Besvikna bonusbarn
  • fjanten
    Anonym (!) skrev 2016-08-15 08:49:32 följande:

Här finns inga jobb för dom i den åldern , kommun har men många sökande o dessutom kräver dom att man hyr bostad av kommunen för att barnen ska få jobba . Ungdomsgården har oxå sommarjobb men då är betalningen en resa med ungdomsgården i sep över en helg .

Det ser inte likadant ut på alla ställen i Sverige, vi vet ju faktiskt inte vart TS med familj bor. Jag har yngre släktingar i Västerås, Stockholm, Örebro och Gävle som lyckats få jobb under sommaren. Vissa via kommuner, andra på caféer, kiosker etc. Absolut inte omöjligt.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (!) skrev 2016-08-15 08:35:19 följande:
    Hur lätt är det att få ett sommarjobb om man går i högstadiet tror du ?
    Om dom skulle ha det , skulle barnen betala en resa då för familjen menar du ?

Inte särskilt svårt om man verkligen vill. 

Båda mina bröder har löst det. Likaså deras kompisar. Grannens två ungar har fixat sommarjobb, mina kusinbarn har det. Jag hade sommarjobbar varje sommar. Och detta är bara en bråkdel av alla de barn jag känner som har ordnat sig sommarjobb helt utan att använda sig av kontakter. 

Nej varför skulle barnet betala det?.  
    Men däremot kan det göra lite roliga saker som att gå på bio med någon kompis etc istället för att sitta och gnälla när ekonomin nu uppenbart inte är så god för tillfället. 

• Anonym (Skitungar.)

Tycker dom låter som bortskämda skitungar helt enkelt. Hade ett "barn" sagt så till mig att jag inte ska skaffa egna barn hade jag dragit om på allt. Då ska ungen fan inget ha. Så kanske han lär sig.

• Anonym (!)
    Anonym (Suck) skrev 2016-08-15 09:04:09 följande:

Inte särskilt svårt om man verkligen vill. 

Båda mina bröder har löst det. Likaså deras kompisar. Grannens två ungar har fixat sommarjobb, mina kusinbarn har det. Jag hade sommarjobbar varje sommar. Och detta är bara en bråkdel av alla de barn jag känner som har ordnat sig sommarjobb helt utan att använda sig av kontakter. 

Nej varför skulle barnet betala det?.  
    Men däremot kan det göra lite roliga saker som att gå på bio med någon kompis etc istället för att sitta och gnälla när ekonomin nu uppenbart inte är så god för tillfället. 

Båda mina sökte allt o lite till när dom gick i högstadiet men nä , 18 år kräver dom flesta , ingen jag känner har haft barn i den åldern heller som lyckats få jobb om inte föräldrarna har eget företag dom kan jobba i tex . Kanske beror på var man bor ?
  • Anonym (Hopp)

Lite märkligt är det att skillnaden blivit så enormt stor pga dina ungar att dom nu bara får sitta hemma och uggla på sommarlovet.

Något borde väl pappan kunnat göra med sina barn på hans 2 sem veckor?

• smulpaj01
    Anonym (!) skrev 2016-08-15 09:09:37 följande:

Båda mina sökte allt o lite till när dom gick i högstadiet men nä , 18 år kräver dom flesta , ingen jag känner har haft barn i den åldern heller som lyckats få jobb om inte föräldrarna har eget företag dom kan jobba i tex . Kanske beror på var man bor ?

Själv har jag jobbat helger, jul och sommarlov sedan jag var 12 år. Men jag bor i Sthlm.
  • Anonym (!)

Vad har ni jobbat med i den åldern ?

• fjanten
    Anonym (!) skrev 2016-08-15 09:17:56 följande:

Vad har ni jobbat med i den åldern ?

Solflicka på ålderdomshem, kafé, diskare (restaurang).
  • Anonym (arg...)
    Anonym (-) skrev 2016-08-15 07:58:07 följande:

Lite ansvarslöst är det ju. Men det är inget hans barn sedan innan ska ta med dig. Det ska hen ta med sin pappa.

Vad är det som är ansvarslöst? 
  • Anonym (!)
    fjanten skrev 2016-08-15 09:23:30 följande:
    Solflicka på ålderdomshem, kafé, diskare (restaurang).
    Äldreboenden kräver 18 år då det finns lagar som säger att man inte får jobba hur som helst under 18 år o inte får göra allt inom det , dom flesta caféer här säljer cigg o det får man inte hantera under 18 år , restauranger säljer alkohol vilket man inte heller får hantera under 18 år
Svar på tråden Besvikna bonusbarn