• Onix

BF maj 2017

Hej! Är det någon fler som nyligen plussat och har BF i maj som vill följas åt? Plussade i veckan och BF beräknas vara 3 maj.

• Svar på tråden BF maj 2017
  • hope88
    ika_109 skrev 2016-10-31 13:56:37 följande:

Men ååååh Hope88 hoppas innerligt att det kommer gå bra, vilket det med all säkerhet gör!!! Vad spännande med kön, vi valde ju också att ta reda på det, jag är ju alldeles för nyfiken för att låta bli.

Visst är det skönt att testet är så pass tillförlitligt som över 99 %, och slippa dessa sannoliketssiffror som bara skapar oro hos mig.

Skickar dem testet till Natera i USA? För det gjorde vår läkare och vi fick svar på 9 vardagar.

Håller alla tummar och tår för dig!!

Hoppas jag med :) He he ja när möjligheten finns blir jag alldeles för nyfiken för att låta bli och maken är också med på noterna;)

Ja verkligen! Känns som ett bra beslut att vi gjorde detta. Precis testet går till Natera i USA. Åh så skönt! Hoppas vårt svar också kommer så snabbt!

Tack håll dem hårt ;)

Hur mår du?
  • JoJoNo
    hope88 skrev 2016-10-31 13:39:33 följande:

Idag gjorde jag NIPT testet på Crocus ultraljudsklinik på Kungsgatan i sthlm. 7000:-

Började med ett ultraljud där hon gick igenom hela bebis och flödet i navelsträngen. Allt såg fint ut. Nackspalten såg även den fin ut, men hon sa att även om den är mindre än 3mm som den ska vara så innebär det det inte 100% att det är utan kromosomfel. Nipt testet är dock 99,9 % och endast 0,1% felmarginal. Tog blodprovet på labet mittemot och svaret kommer om ca 2 veckor. Så nervös! Vi valde även att få reda på kön. *nyfiken*

Valde nipt test istället för kub då det kan visa falska höga resultat pga av ivf som vi gjort.

Bebis mätte idag 4,3 mm så motsvarande vecka 11+1 men enligt äggplock och återförande vecka 10+5. Det var bara bra att den var lite större.

Hoppas så att allt ska gå bra!

Imorgon är det inskrivning på mvc. Känns overkligt!

Kram på er!

Hur kommer det sig att ivf kan ge falska resultat? Jag ska göra kub om 2 veckor har också gjort ivf.
  • hope88
    JoJoNo skrev 2016-10-31 14:32:48 följande:

Hur kommer det sig att ivf kan ge falska resultat? Jag ska göra kub om 2 veckor har också gjort ivf.

Det är något med hormonerna i blodprovet som kan visa fel värden och så kan det då ge hög sannolikhet trots att det inte är så. Kub testet är ju i sig ett sannolikhetstest medan medan kuben mäter barnets dna som utsöndras i mammans blod. De säger att de justerar för ivfen i programmet för sannolikhetssiffran på kubet men vad jag läst så verkar många ha fått höga siffror ändå vilket lett till onödiga fostervattenprov på friska foster. Nipt testet kan också visa fel men det görs 0,1 % fostervattenprov vid nipt och ca 5% vid kub. Men finna många som gör kub trots ivf och får bra svar.

Däremot i många landsting får man nu gratis nipt om man får högre än 1/200 på kub. Men ville göra det i tvärtom ordning då jag är orolig av mig hehe.
  • JoJoNo
    hope88 skrev 2016-10-31 14:58:55 följande:
    Det är något med hormonerna i blodprovet som kan visa fel värden och så kan det då ge hög sannolikhet trots att det inte är så. Kub testet är ju i sig ett sannolikhetstest medan medan kuben mäter barnets dna som utsöndras i mammans blod. De säger att de justerar för ivfen i programmet för sannolikhetssiffran på kubet men vad jag läst så verkar många ha fått höga siffror ändå vilket lett till onödiga fostervattenprov på friska foster. Nipt testet kan också visa fel men det görs 0,1 % fostervattenprov vid nipt och ca 5% vid kub. Men finna många som gör kub trots ivf och får bra svar.

Däremot i många landsting får man nu gratis nipt om man får högre än 1/200 på kub. Men ville göra det i tvärtom ordning då jag är orolig av mig hehe.
    Tack så mycket för hjälpen!
  • hope88
    JoJoNo skrev 2016-10-31 18:13:08 följande:

Tack så mycket för hjälpen!

Så lite så :)

Dock en korrigering; nipt visar falskt positivt med 0,1% och kub 5% vilket i sig ger en högre del kvinnor som får göra moderkaksprov alt fostervattenprov men som egentligen inte behövs. Får man hög sannolikhet på nipt så är det ju över 99% chans att något är fel så då känns det bättre för oss att göra t ex fostervattenprov om ddt krävs än om kuben skulle visa höga siffror och då inte veta om det är så eller bara en sannolikhet. Men inget av det man själv väljer är ju fel utan det är nog bara mer hur man är som person. Och jag är väldigt orolig av mig så då vart nipt mitt förstaval.

Lycka till :)
  • JoJoNo
    FruHolmli skrev 2016-10-31 10:05:29 följande:

Har lagt till nu!

Messa mig så lägger jag till.

Antingen som vän för eller så messar ni er FB mailadress, den som FB skapat åt er! Inte den för inloggning.

Alltså jag måste vara väldigt seg i huvudet just nu men hur messar jag dig?
  • annadenise
    trulle82 skrev 2016-10-29 13:16:44 följande:

Mina växer också och det kliar!! Det gjorde det förra gången också. Då gick jag upp i storlek två storlekar (minst). Från C till E. Det gick dock ner igen efter amning :) Mina har dock inte börjat läcka.

Jag är också ny i tråden, jag är i v12. BF 18 maj. Andra barnet.

Grattis:). Jag är oxå i v.12. Har bf 17 maj och väntar andra barnet. Min son blir 3 år i januari
  • annadenise
    jooo skrev 2016-10-30 06:54:50 följande:

Rörde era bebbar på sig? Min har varit helt still på tidigare vul..lite nervös för kub att den ska va still igen hehe

Ja min rörde på sig under alla vul,senaste gjordes i v.9+4. men de har ju sina lugna perioder så de är nog ingen fara. Idag är jag i v.12 (11+5) och nästa onsdag är det dags för kl och kubb