• Anonym (Förbannad)

Min 40-årige sambo sa att han rökt marijuana!

Ikväll sa min sambo glatt att han rökte marijuana med sin kompis för två veckor sedan! Jag blev bestört, droger är oacceptabelt i mitt hus. Kompisen har skilt sig och är ledsen och införskaffar tydligen marijuana. Jag frågade min sambo varför han gjorde det och om han gör det ofta varpå han svarade att han rökt två gånger på tio år. Vi varken röker eller snusar: Vi tar max ett glas vin ibland. 

Hur kan man som 40-åring göra så här?! Han tyckte jag var löjlig som blev arg. 
    Jag kan inte släppa det! 

Vi pratar om att skaffa barn. Jag kan inte ha en man som kanske röker marijuana ibland! Även om det är 2 ggr på tio år. 

Överdriver jag eller bör jag göra slut? 

• Svar på tråden Min 40-årige sambo sa att han rökt marijuana!
  • Anonym (Ts är okunnig)
    Anonym (Förbannad) skrev 2016-10-23 03:19:07 följande:
    För mig är marijuana knark.
    Alkohol gör dig personlighetsförändrad och vissa blir aggressiva. Många våldsbrott sker med alkohol i kroppen.
    Läs på historien om VARFÖR weed klassas som narkotika. Det har inte att göra med att det är farligt eller hur ruset påverkar dig i alla fall. Och man blir varken våldsam eller personligjhetsförändrad. Folk som röker blir lugna och harmoniska. 
    Det dämpar ångest och värk. Man blir inte heller bakfull, eller får abstinens. 
    Du blir rädd för att du är okunnig. Skulle bli mer orolig om min sambo söp sig full än rökte på. 
  • klyban
    Anonym (Förbannad) skrev 2016-10-23 03:22:55 följande:
    När något  påverkar beteendet tycker jag det är obehagligt. Det finns väl en anlednign till att det är förbjudet? 

Du överreagerar rejält.
    Ja, det finns en anledning till det är förbjudet, men inte pga några större hälsorisker.
    Förbudet bottnar i rasism och jobbprogram, sen fick vi detta pådyvlat av USA via FN.
    Och det sker nu i världen är att man ifrågasätter förbudet, och nu 2017 kommer Kanada ha legaliserat cannabis.
    Så snart kommer det inte ens vara förbjudet.

• Alvina

Så du funderar allvarligt på att lämna honom för att han rökt 2 gånger på 10 år?! Oj, herregud, stackars man. Du frågade om du överdriver. Svaret på den frågan är ett enormt JA. Lugna ner dig några hekto. Om du reagerar så här för en sådan här småsak kommer han aldrig mer våga berätta något för dig.

• Prkgu

Marijuana är ingen jättefarlig drog, men jag skulle inte heller vart bekväm om min partner hade rökt på. För mig är det en dealbreaker. Folk kan tycka att det är hur tråkigt som helst men jag är inte bekväm med att bryta mot lagen. Kom ihåg en kille när jag pluggade i Uppsala som både rökte och sålde marijuana. Han brukade börja laga mat när han var hög och glömma att stänga av spisen så att brandlarmet gick flera gånger. Dessutom glömde han låsa porten till korridoren där vi bodde och glömde stänga av kranar etc. Det var fruktansvärt obehagligt att vakna upp till brandlarm eller att porten stod öppen så att vem som helst kunde komma in.

Tycker du ska ta och fundera vad DU själv känner. Kan du tänka dig spendera resten med livet med någon som röker på eller vill du absolut inte det? Följ dina egna instinkter och känslor och gör vad som känns rätt för dig.

• smulpaj01
    Alvina skrev 2016-10-23 11:10:41 följande:

Så du funderar allvarligt på att lämna honom för att han rökt 2 gånger på 10 år?! Oj, herregud, stackars man. Du frågade om du överdriver. Svaret på den frågan är ett enormt JA. Lugna ner dig några hekto. Om du reagerar så här för en sådan här småsak kommer han aldrig mer våga berätta något för dig.

Håller med! Men ts kanske VILL lämna och använder denna bagatell som skäl?
  • Axe

Skulle inte bry mig alls om min partner rökte marijuana en gång varannan månad typ. Dock är det förbjudet i mitt hem, det får skötas nån annanstans isf.

Men skulle min partner röka varje dag eller varje helg hade jag inte tyckt det var okej.

Nu röker inte min partner alls så det är ej aktuellt. Men han har gjort tidigare i livet.

2 gånger på 10 år är väl ingenting egentligen?

• klyban
    Prkgu skrev 2016-10-23 14:23:55 följande:
    Marijuana är ingen jättefarlig drog, men jag skulle inte heller vart bekväm om min partner hade rökt på. För mig är det en dealbreaker. Folk kan tycka att det är hur tråkigt som helst men jag är inte bekväm med att bryta mot lagen. Kom ihåg en kille när jag pluggade i Uppsala som både rökte och sålde marijuana. Han brukade börja laga mat när han var hög och glömma att stänga av spisen så att brandlarmet gick flera gånger. Dessutom glömde han låsa porten till korridoren där vi bodde och glömde stänga av kranar etc. Det var fruktansvärt obehagligt att vakna upp till brandlarm eller att porten stod öppen så att vem som helst kunde komma in.

Tycker du ska ta och fundera vad DU själv känner. Kan du tänka dig spendera resten med livet med någon som röker på eller vill du absolut inte det? Följ dina egna instinkter och känslor och gör vad som känns rätt för dig.

Men om det röks i Danmark, Holland eller andra ställen det är lagligt, så skulle det vara okey enligt dig själv då.
    Då enda anledningen verkar vara att det är olagligt.
    Vi får då anta att du blir lika obstinat när någon kör för fort, går mot röd gubbe eller laddar ned en film.
    Då detta är olagligt.
    Och spendera ett liv med någon som rökt cannabis 2 ggr på 10år, är du på riktigt i den?
    Ska man följa instinkter och känslor, så kommer det bli ett felaktigt beslut i detta fallet.
    tom totalt fel.

• klyban
    smulpaj01 skrev 2016-10-23 14:28:26 följande:
    Håller med! Men ts kanske VILL lämna och använder denna bagatell som skäl?

En del reagerar faktiskt såhär för de har ingen aning om vad det handlar om.
    Dom läser i Aftonbladet som säger dödsdrog, så det blir inte så bra då om man ska basera sin reaktion efter detta.

• Domesticgoddess

Om du känner så starkt vad gäller "knark i ditt hus" kan du väl helt enkelt be honom att inte röka hemma? Förstår inte hur du kan göra ett sådant här drama för en struntsak, känner med din sambo!

• Anonym (***)
    Anonym (Förbannad) skrev 2016-10-23 03:22:55 följande:
    När något  påverkar beteendet tycker jag det är obehagligt. Det finns väl en anlednign till att det är förbjudet? 
    Men ni dricker ju vin?
Svar på tråden Min 40-årige sambo sa att han rökt marijuana!