PurpleHeart skrev 2016-10-24 13:55:22 följande:
Reagerar starkt? Jag diskuterar, precis som du.
Radikala muslimer nej, men varit i närheten av
människor vars liv har förstörts av droger ja (även av enbart röka ja). Är det ok för mig att ha en åsikt då?
Och ja, jag håller med om att det definitivt finns värre saker. Ts överdriver, det har jag aldrig sagt något om. I mitt tycke så är hans två ggr på 10 år inget att tjafsa om. Men alla dessa inlägg om hur
att röka på snudd på är nyttigt... Det var det jag reagerade på.
Känns högst tveksamt att deras liv förstörts av att konsumera cannabis i sig. Inga inslag av annat? Som att må dåligt psykiskt? Problem med relationer? Svårt att jobba? Iblandad i kriminalitet?
En person som
missbrukar en drog, såklart att det är inte bra. Om man absolut måste röka cannabis flera gånger per dag och det går ut över jobb, relationer, familj osv. så då är det klart att man behöver hjälp med att sluta. Men man kan inte använda någons missbruk som ett exempel på hur en drog är farlig. Det är inte bra och att missbruka mat, alkohol, sex, shopping m.m. heller, det är klart att de skulle kunna förstöra någons liv. Men det i sig gör inte att mat, sex eller shopping är dåligt, det är missbruket av det som gör att det inte funkar. Om några få personer inte kan hantera en substans eller aktivitet utan att missbruka den, tycker du då att det är vettigt att döma ut den substansen eller aktiviteten som farlig och dålig och göra den olaglig?
Vi som skriver att cannabis inte är så farligt, och rentav "nyttigt" (t.ex. medicinska fördelar) baserar detta på gedigen forskning, inte enstaka exempel på någon som kände någon som missbrukade. Det är en helt anna fråga. Hade vart en sak om bland de som konsumerade cannabis så hade en stark majoritet problem med missbruk av cannabis, men så är inte fallet.