• Anonym (!!)

    Irriterad på frun under graviditeten

    Alla graviditeter är inte likadana!
    Och alla kvinnor är inte likadana..
    Dina systrar kanske hade lätta graviditeter?
    Och du bodde väl inte ihop med dina systrar när dom var gravida?
    Så hur kan du veta att dom inte klagade?
    Och du är man, du vet inte hur tufft det är att vara gravid..
    Speciellt i slutet är det skitjobbigt, svullna fötter, ont i ryggen, halsbränna från helvetet, sömnlöshet, ja listan kan göras lång..
    Så ett tips:
    Håll truten sista veckan/veckorna, var ett stöd för din fru, se till att hon är utvilad för det behöver hon vara inför förlossningen och tiden efteråt.
    Hoppas du är lite mer sympatisk när förlossningen drar igång och stöttar henne, och inte klagar över hur jobbigt du har det.

  • Anonym (!!)
    Oscarsmamma84 skrev 2016-10-26 14:27:24 följande:
    Haha håller absolut med.

    Har lite empati för h-vete TS. VIssa graviditeter e hemska , kunde knappt gå i slutet så gå runt en sjö kunde jag bara fetglömma. Hade min sambo yttrat nåt om att jag gnällde hade han kunnat flytta. Ni män ska vara jäkligt tacksamma att ni slipper vara gravida o sen föda...
    Empati verkar inte vara TS starka sida
    Men förhoppningsvis kanske han blir lite snällare mot sin fru efter läst svaren han fått här..

    Min sambo hade också kunnat flytta ut om han hade kastat skit på mig för att jag inte orkar träna eller ta promenader..
    Men han är förstående och försöker underlätta för mig.
    Det är ju ändå hans barn jag släpar runt på liksom
    Bara att gå upp för trappan till lägenheten är jobbigt ju, och jag är i vecka 28, vecka 39 är det nog ännu tuffare..
  • Anonym (!!)
    LFF skrev 2016-10-26 14:10:48 följande:
    Du ska

    1) Hålla käften
    2) Hålla käften lite till
    3) Var jävligt glad för dina systrars skull över att de haft problemfria graviditeter
    4) Låt din fru ta det lugnt nu innan bebisen kommer ut
    5) Håll käften igen
    Haha ja verkligen dagens bästa
  • Anonym (!!)
    Anonym (Jonte) skrev 2016-10-26 15:00:37 följande:

    Oj va glada alla var här då!^^

    TS jag tycker du ska försöka sätta dig in i hennes situation och tänka på att

    1. hon bär ditt barn

    2. Tar hon hand om dig när du är sjuk isf gör detsamma för henne

    3. Som tidigare folk sagt så hade dina systrar lätt och du bodde ej med dem

    4. Att vara gravid (inte för jag vet för jag kan ej bli gravid(man)) innebär det att man äter för 2 du går för 2 och bebisen tar mycket av den energi som mamman annars skulle ha

    5. Låt henne få vara den hon är och hantera situationen som hon vill för det värsta har ej börjat än (sömnlösa nätter för er båda samt en väldigt smärtsam förlossning)

    6. Älska din fru hon gör denna resa med dig inte ensam

    (har ej varit med om detta men försöker på ett snällt sätt skriva det folk sagt faast på ett något snällsre sätt)^^

    mvh

    Jonte


    Bra tips..


    Jag är jätteglad, extra glad när jag läst en tråd som denna med en totalt oempatisk snubbe som inte kan sätta sig in i hur det känns för sin egen fru som är gravid med hans barn.


    Och ja glad att min sambo inte beter sig så här..
    Fast hade han gjort det så hade han inte heller varit min sambo så länge till

  • Anonym (!!)
    Anonym (k) skrev 2016-10-26 15:25:38 följande:

    Jag hade inga svåra besvär under min grav men jag sov dåligt, var trött jämt och kämpade på och jobbade 100% fram till bf och pga av det var jag totalt utmattad. Träna orkade jag verkligen inte. Är det kanske dåligt att visa/vilja få sympati?


    Självklart är det okej att vilja ha sympati och omtanke, speciellt av sin man
  • Anonym (!!)
    ROFL skrev 2016-10-27 11:00:54 följande:
    Precis, samt äta varje morgon något som är lite för gammalt som ger dig illamående. Sedan sova på något hårt på nätterna med ryggsäcken på, fram på magen. Höj temperaturen i sovrummet till 28grader. Lycka till! 
    Frugan kan säkert bistå med en lite pungvridning då och då som sammandragning. 
  • Anonym (!!)
    Anonym (Johannes) skrev 2016-10-27 12:32:36 följande:

    Givetvis förstår jag att alla graviditeter är olika, det är inte detta jag ifrågasätter. Jag tycker att många av er går på för hårt och misstolkar mig. Självklart mår man sämre om man inte tar hand om sig när man är gravid utan bara sitter i soffan och aldrig andas frisk luft. Det skulle vem som helst göra. Så bara för att man har en dålig graviditet så innebär det inte att man inte KAN må bättre. Det är detta jag menar. Sen förstår jag ju att man inte kan göra så mycket åt saken om man spyr 9 månader i sträck.


    Vad exakt är det vi misstolkar?
    Du verkar ju inte ens vilja försöka förstå eller sätta dig in i alls vad din fru går igenom.
    Sa till min sambo igår att efter att ha läst denna tråden så uppskattar jag verkligen hur omtänksam han är.
    Och ja jag klagar över halsbränna och nej jag tränar inte längre på gymmet, promenad i snigeltakt är det jag orkar med
  • Anonym (!!)
    Anonym (k) skrev 2016-10-27 13:18:45 följande:
    Har ni extremt dålig inomhusluft eftersom du tycker att hon mår dåligt av att inte gå ut?
  • Anonym (!!)

    Jag undrar..
    Kommer du vara lika oförstående och oempatisk under förlossningen?
    Ska du säga åt henne att bita ihop och inte klaga när hon har ont av värkarna?
    Ska du strunta i att avlasta henne när barnet är fött?
    Ska hon hålla tyst och inte beklaga sig om hon har ont efter förlossningen?
    För av det du skrivit hittills verkar du ha noll empati..
    Tycker mer och mer synd om din fru faktiskt....

  • Anonym (!!)
    Anonym (så att de) skrev 2016-10-28 08:44:35 följande:
    ...och sedan när ni har fått er baby så fortsätter hon att kinka och gnälla tror du? Risken är mycket stor tyvärr. Förbered dig på att få sköta ALLT hushållsarbete även om det är hon som är hemma.
    Alltså seriöst?
    Att vara föräldraledig är ingen jävla semester!
    Man hinner knappt gå på toa och att ta en dusch är ju bara att glömma..
    I början är man rätt låst med amning tex..
    Så att avlasta med hushållsarbetet är en bra idé..
    Och fyll upp frysen med matlådor som räcker ett tag, för att ha maten klar på bordet är knappast prioriterat när man har en bebis att  ta hand om och man inte får sova på nätterna..
    Alltså ni som tänker att kvinnan är lat som inte har hemmet tiptop städat och maten klar på bordet när ni kommer hem kan ju ställa er i en kö för nytt boende med en gång, för chansen ert förhållande/äktenskap kommer hålla är ju inte speciellt stor.
    Antar att ni inte ska ta er del av föräldraledigheten heller?
    Så då har ni absolut ingen aning om hur de tär att vara hemma med ett barn..


  • Anonym (!!)
    EnAnonumius skrev 2016-10-28 00:52:15 följande:
    Sätt dig ned och läs din Tråd start, du spyr ju en otrolig massa jävla galla över din fru och kallar henne för lat.
    Hela ditt jäkla inlägg genomsyras av total empatilöshet.

    Sedan så sitter du och försöker klanka på dem som svara, som baseras helt på vad du skriver i din trådstart,  och anser att de missförstå dig.

    Du fortsätter att klanka på henne och säger att hon aldrig andas frisk luft.
    Du kanske borde fundera på hur mycket frisk luft du får själv. Du vet hjärnan lever på syre och glukos. SÅ du kan fundera på hur mycket frisk luft du får och eventuellt se över om du får tillräckligt med glukos med. Då det verkar vara en brist hos dig. Då du verkar ju inte tänka så bra, och missar på att reflektera över vad du själv skriver och skyller dina egna brister på omgivningen.
    Han hade nog hoppats att få empati (haha) och medhåll men nja tyvärr..
    Stackars hans fru alltså, och stackars barn, han kommer väl tycka att bebisen är dum och gnällig som inte slutar skrika och sover eller något..
    Tycker han att frun är så jobbig så kan han väl flytta ut då..
    För han kommer väl klaga efter förlossningen att hon är gnällig och klagar över ratt hon är trött och har ont..
    Och att hon inte vill gå på promenader runt sjön, och att maten inte är fixad och varför har hon inte städat??

  • Anonym (!!)
    Anonym (så att de) skrev 2016-10-28 11:12:47 följande:
    Jo men måtta med allt. Finns olika sorters kvinnor. En del sköter både babyn, hemmet och sig själv och mår finfint medan andra (den allmänt missnöjda sorten?) får aldrig ngt uträttat som inte gynnar dem själva. Helt ärligt......du känner säkert sådana?
    Men det beror väl på hur barnet är också?
    En baby med kolik eller som aldrig sover långa stunder då är det inte så lätt att få tid över till något annat.
    Så dom som hinner tex laga mat, städa etc. dom kanske har ett "lätt" barn.
  • Anonym (!!)
    Anonym (så att de) skrev 2016-10-28 12:51:06 följande:
    Visst finns barn med kolik men de hör inte till vanligheten och då är kvinnan ursäktad om hon bara hinner ägna sig åt barnet men det är en liten grupp.
    Jag tycker inte kvinnan är tvungen att ta hand om allt hemma när hon är föräldraledig..
    Som sagt det är ingen semester direkt..
    Jag hade inte krävt av min sambo att han skulle ha hemmet helt städat och maten på bordet om han var föräldraledig, det är inte därför man är hemma.
    Man är hemma för att ta hand om barnet.
    Och i en familj hjälps man åt!!
Svar på tråden Irriterad på frun under graviditeten