• Egon den stora

Chockhöja hyra?

Ja nu är det så att jag skall köpa en gård med två hus som.det ofta är på gamla torp. Nu finns det en hyresgäst i det ena huset och ägarna bor i andra.

Jag vill i fortsättningen också hyra ut det ena, men problemet är att dom äldre ägarna inte tagit ut en vettig hyra, knappt självkostnadspris egentligen. Dom har liksom bara varit nöjda med att få in lite pengar och ha någon som bor där.

Detta ligger nära en stad med bostadsbrist och det är ofta man ser annonser på folk som vill hyra hus på landet. Så frågan är: kan jag anpassa hyran till något mer marknadsmässigt eller sitter jag fast? Är det någon som vet?

• Svar på tråden Chockhöja hyra?
  • Bibbidi

Har hyresgästerna skrivit på något kontrakt? 

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • sissli72

Hyresgäster som hyr enligt privatuthyrningslagen, vilket det är frågan om här, har inget besittningsskydd. De kan tvingas flytta om " avtalet avser en lägenhet i ett en- eller tvåfamiljshus eller inom en ägarlägenhetsfastighet och upplåtelsen inte ingår i en affärsmässigt bedriven uthyrningsverksamhet samt upplåtaren har sådant intresse att förfoga över lägenheten att hyresgästen skäligen bör flytta," enligt 12:46 p.2 jordabalken. Att huset ska säljas anses vara ett sånt intresse att förfoga över lägenheten. Så du skulle kunna säga att du inte har något intresse av att ha hyresgäster och sen börja om på nytt såsmåningom med uthyrning.

• Egon den stora
    Bibbidi skrev 2016-11-01 21:49:02 följande:

Har hyresgästerna skrivit på något kontrakt? 

Det finns någon form av kontakt, men jag har inte sett det.
  • Egon den stora
    sissli72 skrev 2016-11-01 22:23:20 följande:

Hyresgäster som hyr enligt privatuthyrningslagen, vilket det är frågan om här, har inget besittningsskydd. De kan tvingas flytta om " avtalet avser en lägenhet i ett en- eller tvåfamiljshus eller inom en ägarlägenhetsfastighet och upplåtelsen inte ingår i en affärsmässigt bedriven uthyrningsverksamhet samt upplåtaren har sådant intresse att förfoga över lägenheten att hyresgästen skäligen bör flytta," enligt 12:46 p.2 jordabalken. Att huset ska säljas anses vara ett sånt intresse att förfoga över lägenheten. Så du skulle kunna säga att du inte har något intresse av att ha hyresgäster och sen börja om på nytt såsmåningom med uthyrning.

Jag har ju egentligen inget intresse av att han flyttar, det är ju jobb att hitta en ny också men hyran borde ju bara lite mer anpassad till verkligheten.
  • Egon den stora
    Holma skrev 2016-11-01 23:17:25 följande:

Varför vill du höja hyran ?

Det finns ju ingen mening att ha en hyresgäst om man inte får lite för besväret också, det tillkommer ju trots allt lite jobb. Som det är nu skulle det ju knappt täcka underhållet av huset.
  • Holma
    Egon den stora skrev 2016-11-02 09:00:24 följande:
    Det finns ju ingen mening att ha en hyresgäst om man inte får lite för besväret också, det tillkommer ju trots allt lite jobb. Som det är nu skulle det ju knappt täcka underhållet av huset.
    Vad är det för besvär att ha en hyresgäst ?
    Många tar låg hyra för att slippa ta upp det i deklaration .
  • Egon den stora
    Holma skrev 2016-11-02 09:12:29 följande:

Vad är det för besvär att ha en hyresgäst ?

Många tar låg hyra för att slippa ta upp det i deklaration .

Klart att det medför extra jobb. Om något går sönder måste jag ju fixa det snabbt och så vidare,vattnet måste funka till det huset också tex. Varför skulle en hyresgäst inte betala en vettig hyra?
  • viseversa
    Egon den stora skrev 2016-11-02 12:34:32 följande:
    Klart att det medför extra jobb. Om något går sönder måste jag ju fixa det snabbt och så vidare,vattnet måste funka till det huset också tex. Varför skulle en hyresgäst inte betala en vettig hyra?
    Hur mycket betalar han? Hur stort är hand boende? Och hur mycket vill du ta ut i hyra?
Svar på tråden Chockhöja hyra?