• Egon den stora

Chockhöja hyra?

Ja nu är det så att jag skall köpa en gård med två hus som.det ofta är på gamla torp. Nu finns det en hyresgäst i det ena huset och ägarna bor i andra.

Jag vill i fortsättningen också hyra ut det ena, men problemet är att dom äldre ägarna inte tagit ut en vettig hyra, knappt självkostnadspris egentligen. Dom har liksom bara varit nöjda med att få in lite pengar och ha någon som bor där.

Detta ligger nära en stad med bostadsbrist och det är ofta man ser annonser på folk som vill hyra hus på landet. Så frågan är: kan jag anpassa hyran till något mer marknadsmässigt eller sitter jag fast? Är det någon som vet?

• Svar på tråden Chockhöja hyra?
  • Holma
    Ekonom10 skrev 2016-11-03 12:38:57 följande:
    Exakt vad är det som är konstigt med att sätta en marknadsmässig hyra på ett boende  som man själv äger? Hur hade du räknat ut hyran? Vilka parametrar hade du räknat in i kalkylen?
    Jag har absolut inte satt en hyra för nån som redan bor där för att tjäna på det själv , dels går det bort massor om man har en förtjänst på det o måste deklarera det o dels är det jävligt taskigt mot den som bor där .
    Sen som ts skriver så täcker ju dagens hyra "knappt" underhåll så en chockhöjning behövs ju knappast för att laga ev fel som ts säger , dessutom drar ts upp fel som händer väldigt sällan
  • Egon den stora
    Noname00 skrev 2016-11-03 11:30:36 följande:

Det låter lite lite är det inklusive eller exklusive el?

Elen betalar han själv, men det gör man väl alltid, även i lägenheter?
  • Egon den stora
    atea skrev 2016-11-03 12:11:27 följande:

Oj. Är det normal standard på boendet? Ingår värme och vatten? Låter som rena välgörenhetshyran! Är det tre rum och kök? 

Två rum och kök. Vatten ingår. Normal standard i övrigt, visst kanske man behöver tapetsera om, men det är ju normalt underhåll.
  • Egon den stora
    nnnnnnnn skrev 2016-11-03 11:36:30 följande:

Så att höja hyran med 235 % är OK, men att höja enormt är girigt?

För mej är en höjning med 235 % en chockhöjning!

Det vore väl en enorm chock att upptäcka att hyran har mer än fördubblats? Mer än tredubblats från det som man betalde från början?

Om någon med 3000 kr i hyra helt plötsligt får en hyra på 10 000 kr (+235%) eller 6500 kr (+3500 kr), hade det varit OK?

Undrar vad TS menar med chockhöjning? Är det en höjning till det dubbla? Från 1500 kr => 3000 kr? Eller 1500 kr => 5000 kr? Eller 1500 kr=> 10 000 kr? Eller mer?

Jag vill inte ta oskälig hyra utan bara anpassa den till en normal hyra.
  • Egon den stora
    Holma skrev 2016-11-03 17:13:54 följande:

Ganska stor skillnad

Så att köpa en gård för att försörja sig på dem är fel, men att köpa en hyresfastighet är rätt?
  • Egon den stora
    Holma skrev 2016-11-03 17:16:37 följande:

Jag har absolut inte satt en hyra för nån som redan bor där för att tjäna på det själv , dels går det bort massor om man har en förtjänst på det o måste deklarera det o dels är det jävligt taskigt mot den som bor där .

Sen som ts skriver så täcker ju dagens hyra "knappt" underhåll så en chockhöjning behövs ju knappast för att laga ev fel som ts säger , dessutom drar ts upp fel som händer väldigt sällan

Han kan ju vara tacksam för dom billiga år han har bott där. kan inte se att det skulle vara taskigt på något sätt. Jag är inte ute efter att ta en ockerhyra utan bara en skälig hyra, exakt hur hög den är vet jag inte än, men jag skall kolla runt och se vad motsvarande kostar.
  • Ekonom10
    Holma skrev 2016-11-03 17:16:37 följande:

Kan du kvantifiera beloppet "massor" om man går med förtjänst? Hur kam du ens dra likamefstecken mellan att behöva deklarera intäkten med förtjänst? Utan vare sig känna till TS kostnader eller ens nämna beloppsgränsen för när intäkten ska tas upp till beskattning?

Hur skulle du beräkna avkastningskrav på investeringen som TS gjort genom attt köpa gården? Eller ingår det i "övervinster"?
  • Egon den stora

Medelhyra i kommunen är enligt statistiken 950 kr per kvm och år, men då är allt med. Räknar man bort nya lägenheter hamnar man på 850kr.

Detta är ett hus på landet, tillgång till uteplats och plats för tre bilar utanför dörren, som står där nu. Det tar precis 7 minuter att komma till närmsta stora mataffär eller 15 minuter till centrum. skola och dagis når man på 10 minuter. Husen från 70-talet i bostadsområden åt detta hållet brukar gå på runt 2miljoner.

Vad skulle ni tycka att det vore värt att betala för detta boende?

• Holma
    Ekonom10 skrev 2016-11-03 20:48:52 följande:
    Kan du kvantifiera beloppet "massor" om man går med förtjänst? Hur kam du ens dra likamefstecken mellan att behöva deklarera intäkten med förtjänst? Utan vare sig känna till TS kostnader eller ens nämna beloppsgränsen för när intäkten ska tas upp till beskattning?

Hur skulle du beräkna avkastningskrav på investeringen som TS gjort genom attt köpa gården? Eller ingår det i "övervinster"?
    Att chockhöja är massor
Svar på tråden Chockhöja hyra?