• Egon den stora

Chockhöja hyra?

Ja nu är det så att jag skall köpa en gård med två hus som.det ofta är på gamla torp. Nu finns det en hyresgäst i det ena huset och ägarna bor i andra.

Jag vill i fortsättningen också hyra ut det ena, men problemet är att dom äldre ägarna inte tagit ut en vettig hyra, knappt självkostnadspris egentligen. Dom har liksom bara varit nöjda med att få in lite pengar och ha någon som bor där.

Detta ligger nära en stad med bostadsbrist och det är ofta man ser annonser på folk som vill hyra hus på landet. Så frågan är: kan jag anpassa hyran till något mer marknadsmässigt eller sitter jag fast? Är det någon som vet?

• Svar på tråden Chockhöja hyra?
  • Noname00
    Holma skrev 2016-11-04 07:04:07 följande:
    Det är mycket konstigt att jämföra en provat uthyrare son hyr ut ett litet boende än ett företag som hyr ut massa lägenheter
    Han kanske inte hyr ut som privatperson?
    Så du menar att om han hyr ut som enskild firma så kan han ta en marknadsmässig hyra men inte om han  hyr ut som privatpersoner eller vad menar du egentligen?
  • Holma
    Noname00 skrev 2016-11-04 18:14:13 följande:
    Han kanske inte hyr ut som privatperson?
    Så du menar att om han hyr ut som enskild firma så kan han ta en marknadsmässig hyra men inte om han  hyr ut som privatpersoner eller vad menar du egentligen?
    Har du ett registrerat företag inom fastigheter har du inte så ofta en bostad att hyra ut o dessutom går det som företag o ja då kan man ta ut helt andra hyror än om man hyr ut svart
  • Noname00
    Holma skrev 2016-11-04 18:16:46 följande:
    Har du ett registrerat företag inom fastigheter har du inte så ofta en bostad att hyra ut o dessutom går det som företag o ja då kan man ta ut helt andra hyror än om man hyr ut svart
    Och om man inte hyr ut svart?
  • Griseknoen35
    Holma skrev 2016-11-04 18:16:46 följande:
    Har ts sagt att hon ska hyra ut svart? Och nej, du bör nog titta vad det kostar att hyra ett hus, lägenhet eller ett rum av en privatperson, ofta dyrare än att hyra av ett hyresbolag. 1500kr är nästan att bo gratis.
  • Holma
    Griseknoen35 skrev 2016-11-04 18:43:34 följande:
    Har ts sagt att hon ska hyra ut svart? Och nej, du bör nog titta vad det kostar att hyra ett hus, lägenhet eller ett rum av en privatperson, ofta dyrare än att hyra av ett hyresbolag. 1500kr är nästan att bo gratis.
    Ts har inte sagt att hon ska starta ett fastighets företag
  • Noname00
    Holma skrev 2016-11-04 18:44:26 följande:
    Nej det har han inte, eftersom det inte ändrar sakfrågan.
  • Griseknoen35
    Holma skrev 2016-11-04 18:44:26 följande:
    Bara för att man hyr ut ett hus privat betyder det inte att det är svart. Svart betyder att du inte betalar skatt på pengar du tjänar, du deklarerar dem inte. Ts har inte sagt något om att hon tänker ta ut hyra och inte skatta på vinsten.
  • Holma
    Griseknoen35 skrev 2016-11-04 19:27:54 följande:
    Bara för att man hyr ut ett hus privat betyder det inte att det är svart. Svart betyder att du inte betalar skatt på pengar du tjänar, du deklarerar dem inte. Ts har inte sagt något om att hon tänker ta ut hyra och inte skatta på vinsten.
    Ts har heller inte sagt att denne tänker ta upp det i deklaration
  • Noname00
    Holma skrev 2016-11-04 19:45:43 följande:
    Ts har heller inte sagt att denne tänker ta upp det i deklaration
    Hans fråga var inte hur man deklarerar, troligtvis därför han inte har tagit upp det.
  • Egon den stora

Men hallå! Hade jag haft skattefrågor eller frågor om julmat eller gräsklippning så har jag väl frågat det! Nu gällde min fråga enbart du jag skrev från början. Varför skulle jag hyra ut svart?

Svar på tråden Chockhöja hyra?